Hembesök hos Jorma *foton*

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-09-23 13:49

Tyvärr Magnus så får jag göra dig besviken för visst har priset en del med det att göra. Förutsättningarna för ljudnirvana har större förutsättningar att lyckas om inte pengarna sätter begränsningarna. Därmed inte sagt att det alltid blir resultatet
:wink:

Användarvisningsbild
retikel

Inläggav retikel » 2006-09-24 11:25

Morello skrev:Jag kan lova att man får ihop ett system för 10% som spelar skjortan av nämda anläggning. 8)

Menar du inte "mäter bättre" 8)

/74

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-09-24 12:46

Birger skrev:Tyvärr Magnus så får jag göra dig besviken för visst har priset en del med det att göra. Förutsättningarna för ljudnirvana har större förutsättningar att lyckas om inte pengarna sätter begränsningarna.

Visst, men jag tror ändå du får jobba för att hitta två kompletta anläggningar som består av helt olika delar men ändå inte går att skilja åt i lyssningstest. Dessutom är inte min erfarenhet att dyrare anläggningar låter mer och mer lika.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-09-24 17:34

hmm. Det verkar djupt rotat här att allt i highend segmentet endast kostar pengar och leverera nada... :lol: :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2006-09-24 18:41

morello skrev!
Jag kan lova att man får ihop ett system för 10% som spelar skjortan av nämda anläggning

Hej morello

Man blir mycket nyfiken på hur den anläggningen skulle sett ut.

Vill du beskriva det system du pratar om?

Mvh Anders.s :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-09-24 19:04

hmm. Det verkar djupt rotat här att allt i highend segmentet endast kostar pengar och leverera nada...
Det är nog snarare så mayro.

Användarvisningsbild
peterl

Inläggav peterl » 2006-09-24 19:15

hmm. Det verkar djupt rotat här att allt i highend segmentet endast kostar pengar och leverera nada...

High End levererar ju i alla fall ofta förutsättningar för placebo.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-09-24 19:20

Mayro skrev:hmm. Det verkar djupt rotat här att allt i highend segmentet endast kostar pengar och leverera nada... :lol: :lol:

Kan beror på att många gånger så är det inte mer än att apparatern är snygg som gör priset, inte att den överhuvudtaget är bättre
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-09-24 19:37

rhenrics skrev:men för i h-v....hur kan man pröjsa en miljon för en hemmamusikanläggning?? :roll:

för dom pengarna kan man ju för fanken bygga en egen konsertscen med PA och ljus o stooooor projektorduk och köra "livekonserter" hemma på gården!!! 8)

Nä. Men för 3-4 kanske! :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2006-09-24 21:54

dawen

Har man så mkt pengar är det lätt att tappa verklighetsfokus, och då lägger man så mkt pengar på en anläggning, fasen vet om jag inte själv hade gjort samma sak :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-09-24 22:44

Vad folk vill lägga sina pengar på får väl var och en bestämma själva. Om man vill köpa dyra viner så uppskattar inte nästa person det. Dyra lättmetallfälgar är det ultimata för en person och totalt meningslöst för en annan. Så, varför skulle HIFI vara någon slags bransch som står över allt annat så att det finns något slags konsumentansvar ifrån leverantörerna att dom inte skall få ta för mycket betalt? En viss form av lurendrejeri där man påstår saker som kanske inte är helt sanna finns väl i alla branscher ifrån nån eller några leverantörer.
Så jag finner inte att kabel branschen är unik på något sätt. Tycker det är bra att kabelleverantörer har mod att låna ut exemplar för test. Om man sedan köper kablarna så har man tagit ett eget beslut och jag tycker inte man kan lasta kabelsäljaren för något. Däremot har jag inget eget intresse för kostsamma kablar.

Användarvisningsbild
peterl

Inläggav peterl » 2006-09-24 23:00

Harryup skrev:Så, varför skulle HIFI vara någon slags bransch som står över allt annat så att det finns något slags konsumentansvar ifrån leverantörerna...

Inom andra branscher försöker man ställa oseriösa leverantörer till svars, anmäla de som sysslar med vilseledande marknadsföring, göra objektiva tester i medlemstidningar, starta intresseforum för att sprida kunskap, etc. Rätt naturligt och bra för att få marknaden att fungera på bästa möjliga sätt. Den upplyste rationelle kunden är med och driver utvecklingen (inom området) framåt via sina krav och val av produkter. Varför skulle man inte skulle göra det då det gäller kablar? Försöker någon kränga kablar med en massa ormoljeargument så är det väl bra att folk granskar det.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-09-24 23:28

DET lustiga är att för några år sedan så hade personen i fråga 50-100 skivor i sin samling, vad han sa på hifi forum. För mig är det största beviset på att det är apparaterna och inte själva musiken som är i fokus. Sedan får folk gilla apparater hur mycket dom vill men jag har som fokus på musiken.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-24 23:29

peterl skrev:Inom andra branscher försöker man ställa oseriösa leverantörer till svars, anmäla de som sysslar med vilseledande marknadsföring, göra objektiva tester i medlemstidningar, starta intresseforum för att sprida kunskap, etc. [...]

Gör man det i bil-bling branschen? Hur objektivt och nyttoorienterat är det med lättmetalfälgar och spoilerkits på familjevolvon? Jag tror att folk köper det för att "det ser coolt ut", men argumentationen hos bilhandlaren handlar om bränsleekonomi och säkerhet. Hifi-banschen, precis som många andra branscher lever av att konsumenter vill optimera parametar i produkter som de rimligtvis aldrig kommer att uppleva/ha nytta av (annat än som just bling). Om det är så att den dolda köptriggern är "det ser coolt ut" blir det lite fånigt att ta en tekniskt diskussion om det är spoilerkit 1 eller 2 som ger den bästa väghållningen. Va fan, blinga på! En Jorma kabel är väl inte dyrare än metaliclack alternativet när man köper ny bil.

PS. Hur dumt är det inte med lättmetalfälgar och kjolar på en SUV... ändå ser man det hela tiden! Hela SUV grejen är föresten konstig när folk kör i stan. DS.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-09-24 23:34

Harryup skrev:Vad folk vill lägga sina pengar på får väl var och en bestämma själva. Om man vill köpa dyra viner så uppskattar inte nästa person det. Dyra lättmetallfälgar är det ultimata för en person och totalt meningslöst för en annan.

Jag håller med dig, men det finns stora skillnader....vad gäller vin så köper man det man tycker är gott, inte det som är fint förpackat. När det gäller lättmetallfälgar så har det enbart med utseendet att göra(för vardagsbruk)..men när det gäller Hifi så är väl ändå ljudet det man ska fokusera på inte utseendet(finns väl dom som anser utseendet också har mycket med saken att göra iofs.) Men personligen tror jag det handlar om att man vill ha en exclusiv produkt när man köper dyra prylar, inte någonting man kan hitta hos varje granne och då blir det lätt så att prislappen skenar iväg lite(gäller inte bara hifi utan det gäller nog det mesta)...altså ofta köper man en dyr pryl för att den är exclusiv inte för att den är bra. Samma som med en Rolex klocka, inte bättre än någon annan klocka men den är exclusiv, sen om det är för att den dyr den är exclusiv eller om den är exclusiv för att den är dyr kan man ju ha delade meningar om :wink: (jag tror på det senare)
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-09-25 08:38

Mayro skrev:hmm. Det verkar djupt rotat här att allt i highend segmentet endast kostar pengar och leverera nada... :lol: :lol:

Så tycker inte jag att det verkar. Däremot verkar det djupt rotat, och kanske med rätta, att man ofta kan få lika bra ljud utan att det kostar skjortan. Det borde ju inte minst du veta, Denverkungen :wink:

När det gäller kablar, så är väl detta extra tydligt. Man når en gräns där överföringsfelen är försummbara, sen blir det inte "bättre", bara annorlunda.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-09-25 10:29

Jag väntar fortfarande med spänning på Morellos makalösa anläggning... för en mille har jag inte men hundratusen skall väl kunna gå att skaka fram om något eller några år 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-25 10:56

12 000 kr räcker, lååångt! :wink:

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-09-25 11:20

The_Man skrev:
Harryup skrev:Vad folk vill lägga sina pengar på får väl var och en bestämma själva. Om man vill köpa dyra viner så uppskattar inte nästa person det. Dyra lättmetallfälgar är det ultimata för en person och totalt meningslöst för en annan.

Jag håller med dig, men det finns stora skillnader....vad gäller vin så köper man det man tycker är gott, inte det som är fint förpackat. ...

Det är väl fler än en vin & sprittillverkare som lagt ned åtskilligt med pengar på design av flaskorna. Om jag står och väljer mellan 2 vin så tar jag nog det som har snyggast flaska om jag måste välja :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-09-25 12:27

Om inte behovet att "stå ut" skulle finnas så skulle väl vilken parfym eller spritflaska som helst bara vara funktionellt designad och i princip se nästan likadana ut.
Och då kan man ju också undra hur folk använder sina trälådor till en del dyrkablar efter att man kopplat in kablarna.
Så jag ser nog inte direkt att andra branscher avslöjar leverantörer av tveksamma produkter annat än om dom levererar något som är hälsovådligt.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-25 12:34

Nu vet jag inte på vilket sätt det blir bättre av att en brist finns i andra branscher också, men frågan är ändå om det är jämförbart.
Står verkligen tillverkarna av bilfälgar och hävdar att bilen blir mycket bättre, säkrare och snålare att köra om man monterar deras fälgar?
Men mer allvarligt är att den "oberoende konsumentrådgivande pressen" håller mycket lägre kvalitet i HiFi-världen än i t ex bilvärlden (även om den är långt ifrån perfekt).

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2006-09-25 12:36

subjektivisten skrev:DET lustiga är att för några år sedan så hade personen i fråga 50-100 skivor i sin samling, vad han sa på hifi forum. För mig är det största beviset på att det är apparaterna och inte själva musiken som är i fokus. Sedan får folk gilla apparater hur mycket dom vill men jag har som fokus på musiken.

Hur många skivor måsta man ha får att få ha en dyr anläggning då ?

Jag har runt 300-400 plattor, är det ok att jag har en rigg för runt 500k då ?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-09-25 12:40

Brickman: Jag väntar fortfarande med spänning på Morellos makalösa anläggning... för en mille har jag inte men hundratusen skall väl kunna gå att skaka fram om något eller några år 8)

Rhenrics: Det är väl bara att snöra ihop ett par bryggade Nad 208, Sentec försteg och en Pioneer dv668, samt ett par Ino pI60S + ett par profundusmoduler, med EKK och lakritsremmar :wink:

Med ett snabbt överslag så hamnar det nog runt 100kkr med den anläggning som Rhenrics föreslog. I och för sig glömde han nog aktiva delningsfiltret och utelämnade akustikåtgärder.
Även om Morello kommer fram med en delvis annan anläggning så ligger huvuddelen av pengarna på högtalarna. Om anläggningen får kosta max 100kkr så får nog kablarna tillsammans kosta absolut max 10kkr (signal+högtalar+ström tillsammans).

Men nu åter till trådämnets kärna. Vi har sett bilder på högtalarkabeln, men visst fick du låna en uppsättning passande signalkabel också?
Jag vill se mera bilder!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-25 12:49

Mikael2 skrev:
The_Man skrev:

Jag håller med dig, men det finns stora skillnader....vad gäller vin så köper man det man tycker är gott, inte det som är fint förpackat. ...

Det är väl fler än en vin & sprittillverkare som lagt ned åtskilligt med pengar på design av flaskorna. Om jag står och väljer mellan 2 vin så tar jag nog det som har snyggast flaska om jag måste välja :)

Då är vi lite olika därvidlag.

Jag går inte på snygg flaska, ej heller motsatsen. Jag försöker (därmed inte sagt att jag lyckas) göra den bästa gissningen jag kan, och i input ingår förstås flaskans utseende. Det ingår mera ju mindre saklig information man har tillgänglig.

Ett spännande spel det där med att indentifiera "det bästa valet". Man får betrakta den verklighet han har tillgänglig, och försöka förstå så bra det bara går vilken information som ytan ger. Många flaskor ger mig känslan att estetiken har givits mycket hög prioritet, och då drar jag ofta slutsatsen att något annat har prioriterats ned. I andra fall signalerar estetiken exceptionellt god smak, och då kan det finnas skäl att misstänka att vintillverkningen sker med samma omdöme... Å andra sidan ä det inte alltid lätt att veta om det är samma krafter som står för det ena som det andra.

Inte är det lätt att välja vin utan bättre information än ytan inte. :? Ändå gör de flesta det. :o

Men åter till jämförelsen med hifi!

Frågan är om det finns något vin som är tillverkat med billiga och enkla processer (in med druvor, tryck på en knapp, ut flödar vin) som säljs dyrt?

Visst finns det stylade vinflaskor, men nästan undantagslöst är priset för dessa marginellt prishöjande på slutprodukten#. De allra dyraste vinerna kännetecknas nästan alltid av:

1. Pietetsfull produktionsprocess.

2. Liten tillverkning.

3. Fenomenalt resultat (de gånger gudarna vill väl, och det är bara då vinet blir riktigt dyrt, på grund av nästa punkt...).

4. Kunniga köpare + många fler som vill köpa än som finns att köpa.

Punkt fyra är ju liksom marknadsekonomins hörnsten, och det som kännetecknar viner är att effekten (att vissa viner blir extremdyra >>2000:-) praktiskt taget alltid speglar varans kvalitet (det har i varje fall varit min erfarenhet*).

I hifi-branschen är det inte alls så, utan väldigt ofta speglar priset förpackningen och marknadsföringen.

Vh, iö

- - - - -

#I dryckesvärldens mellanklass-segment (produkter lite dyrare än normalt för att verka bättre, som siktar på okunniga köpare som vill ha tydliga signaler om vad de skall köpa, så de kan göra det utan att veta något om varan på riktigt) finns förvisso en del halvsunkiga whisky-sorter och liknande, liksom vissa viner, som säljs mera med hjälp av yta och marknadsföring än på egen kvalitet.

*Med reservation för mycket gamla viner, där ju åldern som sådan är ett stort osäkerhetselement, så ett köp blir alltid spekulativt - det är ju möjligt att vara säker på varans kvalitet. En Bordeaux från 82 har goda förutsättningar att vara excellent, men när man köper en sådan flaska måste man minnas att 24 år har gått, och känner man inte flaskans historia finns alltid en risk för att den skall ha lagrats fel.
Går man tillbaka till första halvan av 1900-talet blir det ännu svårare, men trots detta har jag faktiskt druckit inte mindre än tre flaskor från 1800-talet som i varje fall i ett fall fortfarande var helt adekvat (LR)! :P

De bortkastade tusenlapparna för de där flaskorna 18-handratalsättika är att betrakta som väl värda investeringer i spelet. Ju fler man provar, desto större chans är det ju att träffa en pärla.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-25 13:13

Det kan ju också tilläggas att det brukar vara enkelt att skilja två viner åt i blindtest. Kablar är jag inte lika säker på att de lätt kan skiljas åt vid blindtest…

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2006-09-25 13:31

men visst smakar festis godare i sin "nya" designade plastflaska än i en sunkig tetrapack från förr :lol:

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-09-25 13:35

ryst skrev:men visst smakar festis godare i sin "nya" designade plastflaska än i en sunkig tetrapack från förr :lol:

nope...festis ska vara i dom gamla pyramidformade tetrapacken(originalet så att säga....tetra=4, pyramid=4hörn) :D
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-09-25 15:25

lasselite skrev:

Så tycker inte jag att det verkar. Däremot verkar det djupt rotat, och kanske med rätta, att man ofta kan få lika bra ljud utan att det kostar skjortan. Det borde ju inte minst du veta, Denverkungen :wink:
.

:lol:

Saken är väl den att ingen säger väl emot att en del av det dyraste kan vara kassa grejor för en del och himlen för andra.. Fördelningen är ju lika olik som i lägre segmenten prismässigt...

Ingen jag vet säger heller emot att skillnaderna blir mycket små snudd ibland försumbara i högre prisegmenten.. Däremot finns dom som gärna betalar samt har råd för denna lilla extra % dom tycker sig få..

Hobbyn är ju inte demokratiskt likformad att alla har samma förutsättningar.. Inte ens mål med sina system..

exakt som här en stor flora av mer teknikintreserade finner sitt nirvana osv...Samt faktiskt även tekniskt sett likformade branchanhängare som berättar "sin syn" här..

:)

edit. ändrade text som kunde lätt missförstås...
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-09-25 15:42, redigerad totalt 1 gång.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Vox

Inläggav Vox » 2006-09-25 15:36

Jag tycker mig kunna utläsa en viss avundsjuka här mot de personer som anser sig har råd och intresse att investera stora pengar i sin hobby.

"Om inte jag har råd.......skall ingen annan heller ha det"

:) :)
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-09-25 15:40

Då har du nog tolkat diskussionen helt fel Vox
Class only looks like arrogance from below.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi