Flint skrev:Jag skulle kunna tänka mig att f/e-lyssning kan detektera sväng om inte resten av utrustningen tar död på den.
Jag kan nämna att den undre gränsfrekvens som LTS (eller rättare sagt undertecknad) fastställt genom alla år av lyssning, såsom "icke ännu detekterad hörbar", är väsentligt lägre än flesta tror, nämligen 0,3 Hz.
Vi har vid ett flertal gånger kunna detektera
klart hörbara effekter från effektförstärkare som har en undre gränsfrekvens om >5 Hz. Två oktavers marginal till 20 Hz räcker uppenbart inte för transparens.
Kanske skulle 1 Hz kunna räcka som ett rimligt krav (för det är mycket svårt att höra ett HP-filter som bara gör detta) men lite marginaler vill man ju ha, och 0,3 Hz, har vi inte i något F/E-lyssning kunnat detektera. 0,3 Hz betyder att det behövs ungefär 6 okavers marginal till det som brukar ses som audioområdets undre gräns!
Vh, iö
- - - - -
PS. Kan nämna att motsvarande "ännu icke framgångsrikt detekterade" övre gränsfrekvens har funnits vara 200 000 Hz, vilket bara är drygt tre otaver över 20 kHz. Första ordningens avskärning förutsätts då.
Det verkar dock som om man kan komma undan med något mindre imponerande utsträckning uppåt i frekvens genom att välja en något högra ordningens avrulning än första.

Redan med andra ordningens LP-filter man tycks man kunna skära under 100 kHz (80) utan att man med lätthet kan detektera det (förutsatt att optimal avskärningskurva väljs givetvis).

Och det är bara två oktaver upp det!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).