Bill50x skrev:IngOehman skrev:Nejdå, jag reagerar inte på uttrycket "tumregel", jag reagerar på företeelsen! Alltså när folk (i detta fall PatrikF) förenklar så att det han skriver blir osant. Det är
att det han skriver inte är sant som jag ogillar.

Alla förenklingar är per definition "osanning" oavsett om det kallas tumregel eller inte. Om jag påstår att 0.3% dist är sämre än 0,03% är det en osanning om man inte beaktar övriga parametrar. Tex att 0,03% uppnås med hjälp av sämre frekvensgång, och att jag inte redovisar detta.
Sjävklart - men allt detta kan man ju redovisa. Men precis som du är inne på så är det förenklandet som är problemet, och det blir extra stort om man formulerar sig pompöst och gör gällande att man berättar något signifikant och sakligt genom att tycka något, typ: "min ståndpukt är" följt av gissningar och/eller spekulationer formulerade som om det vara fakta. Precis som om någon åsikt har med de faktiskta örhållande att göra.
Bill50X skrev:Vad jag menar är; Man kan inte alltid, i varje situation, vara heltäckande sanningsenlig. Det finns helt enkelt inga absoluta sanningar. Utom möjligen inom mycket smala intervall där sanningen mist sin betydelse.
Och du har rätt, och det är just det jag pekat på också - man måste låta läsaren förstå att det man skriver är gissningar/spekulationer eller förenklingar, när det är det. Och man kan inte blanda subjektiviteter okontrollerat med objektiviteter heller. Ta meningen (låt oss låtsas att någon skrivit den):
-Min ståndpunkt är att upplevelsen bestäms av det först anlända ljudet!
Vilka fel finns det i ett sådant där påstående då? Jo:
1. Påståendet är inte bara osubstansifierat, utan falsifierat långt innan den som skrev det föddes! De har funnits folk som undersökt frågan (inkusive de som gjort det spontant och helt enkelt minns att upplevelsen defacto varierar mellan olika rum) och visste att påståendet är felaktigt för flera hundra år sedan!
2. Vad en person anser (har för ståndpunkt) om en objektivitet saknar betydelse (om det inte är en studie av missuppfattningar man vill göra...)
Att trycka på med "min ståndpunkt är" är bara retorik. Hade det varit en subjektiv fråga skulle det förstås ha varit en annan sak.
3. Påståendet riskerar ge någon uppfattningen att den som säger det eller någon annan faktiskt har undersökt saken och därefter kommit fram till ståndpunkten.
4. Påståendet innehåller en EXTREM förenkling, i dignitet med "jag anser att salt behövs för att det skall bli gott". Även om det funnits en sanning gömd i påståendet hade det varit meningslöst, eftersom den sanningen inte går att filtrera fram ur den ihopgyttrade kökkemöddingen (som så ofta är fallet när folk försöker göra tumregler från komplexa sammanhang).
5. Man slösar tid på att behöva läsa sådant trams, i en tråd som skulle varit mycket intressantare om de som startat den fått utveckla sig utan en massa störningar i form av påståenden som inte är varken sakliga eller ens i närheten av sanna.
Kort sagt: Tycker det är mycket bättre att låta Morgan och Johan med flera i ämnet insatta få berätta, än att få debatten förstörd av någon som bara vill trolla, men hjälp av en massa hänvisningar till studier som andra gjort, och misstolkningar av dem - som alla ombedes kommentera, till trådens förfäng.
Jag vill mycket hellre läsa om vilka slutsatser de som lekte hos Sanny_X dragit!
(Jag kan förstås inte tala för alla, det vill säga veta säkert - men jag tror inte jag är den enda som vill läsa mera om lekstugan och slutsatserna därifrån.

)
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).