Michael Fremer gör bort sig igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-01-08 12:19

Rookie skrev:Nu kommer ett erkännande: Jag köper faktiskt både HiFi&Mysk och den däringa andra (Ni vet, den där dyra. Kommer inte ihåg vad den heter... :oops: ). Dock så tar jag givetvis alla resencenternas superlativer med ett kilo salt, mycket för att jag tack vare faktiskt.se lärt mig att ta deras svamlanden som personliga tyckanden. För musikresencioner rekommenderar jag starkt en prenumeration på Sweden Rock Mag. för de som gillar sådant. Det är inte många tidningar som skickar med skivor med låtar på aktuella resencioner! :D

Jag läser också HiFi&Musik, för att det helt enkelt är kul att läsa om HiFi när man är intresserad. Men jag skulle aldrig drömma om att köpa någon apparat bara på grundval av ett test i tidningen utan att lyssna själv först. HiFi mäter ju alla förstärkare med sin kub men den mätningen säger väl inte mycket om hur det låter, mer vad apparaten klarar för högtlarlaster om jag begriper rätt.

För musikrecensioner läser jag ibland Grammophone. Dom skickar också med en CD med "låtar".

Och Fremer då? Jo jag läser Stereophile ibland också och tycker det är kul att läsa en en entusiast som MF. Att han kompletteras av den snustorre och saklige JA gör inte saken sämre. Det ger perspektiv.

Man måste ändå alltid lyssna själv, men recensionerna kan ju ge tips om vad som kan vara värt att lyssna på.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-10 21:48

JTarnstrom skrev:Ja, nu har ju diskussionen övergått i en allmän klagan över hifitidningar och deras skribenter och det är helt okej - för att inte säga bättre än att peka ut Fremer som den ende idioten i branschen. Hans "misstag" var ju att det fanns mätningar som presenterades i samband med hans recension. Det är fan inte alla tidningar som har modet att göra det som Stereophile gjorde i det testet. Det hedrar dem.

Kloka ord.

Fast jag tycker inte att det där med att synpunkter och mätningar finns tillgängliga samtidigt är ett misstag - sett ur något perspektiv (som betyder något*). Snarare är information bra - alltid! :P

Tycker det är utmärkt att få veta att det MF säger sig gilla, inte behöver vara ett tecken på en ackurat återgivning. Det är bra för MF att veta, det är bra för JA att veta och det är bra att alla läsare får veta det.

Vh, iö

- - - - -

*Fast självklart är det ett misstag om man anser att "värdet av att den här debatten inte hade startat" är större än "värdet av att alla för veta hur de apparater som MF tycker saker om, presterar på den objektiva labbänken".
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-01-10 22:31

IngOehman skrev:Fast jag tycker inte att det där med att synpunkter och mätningar finns tillgängliga samtidigt är ett misstag - sett ur något perspektiv (som betyder något*). Snarare är information bra - alltid! :P

Ja, det var ju därför jag använde citationstecken :)

Tärnström

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-10 23:09

Hmmm, så dina ord var alltså till och med klokare än jag först insåg. :P

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-01-10 23:15

IngOehman skrev:Hmmm, så dina ord var alltså till och med klokare än jag först insåg. :P

Jag är mycket klokare än vad alla har insett :)

Tärnström

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-01-11 13:07

MF verkar då ha ett stort vinylintresse:

Michael Fremer's Practical Guide to Turntable Set-Up, dvd som recenseras av 6moons

Michael Fremers hemsida

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2007-01-11 16:01

Det var s*tan va skivor han har!
ett bra rum!

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-01-11 16:11

Det där är ingenting, ju!

Jovisst, ser det ut att vara en del och det är ju inget som säger att det inte finns ännu mer utanför bild. Men jag har en del polare som har bra mycket mer än det som syns på bilden med Fremer. Vi talar upp till 10000 plattor. Från golv till tak. När jag växte upp musikaliskt så verkar Solna ha varit rena skivsamlarmeckat. Varenda jäkel satt på en samling på minst tusen plattor. Storsamlaren Janne Rosenberg (eller var det Rosengren), blueskännare, dessvärre inte med oss längre, hade ju en 20000 plattor hemma. Det gäller att prioritera!

Själv nöjer jag mig med 2000 plattor ungefär. Antalet är ju inget självändamål. Själv fattar jag inte riktigt var jag skulle kunna hitta 18000 plattor till som skulle vara så jäkla mycket bättre än det jag redan har...

Tärnström

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-01-11 16:16

Värsta hamstern. Hur många kan han ha lyssnat på ens en gång?
You'll also get to see his personal record collection. It's breathtaking! You know how a library looks with aisles and aisles of books? That's Michael's record collection.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-11 17:28

Att lyssna en gång gör man ju alltid, i varje fall om man köper fonogram en och en - genom att välja varje fonogram specifikt och inte enligt "100 i stöten". Köper man så finns det ju inget man hellre vill när man kommer hem, än att lyssna på de fynd man införskaffat. :P

Men att lyssna en gång till är det inte säker att det blir av. :? Inte för att det beror på att de behöver vara dåliga, men för att det bara blir så. :o Man väljer andra.

Ingen kan dock veta hur framtiden ser ut i detalj, så det där att "välja andra" behöver inte gälla alltid. Jag har flera gånger glatt mig åt skivor jag "hittat" i delar min samling, efter att de legat och gömt sig i kanske 20 år...

Stora fonogramsamlingar är både kul och spännande! 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-12 04:50

IngOehman skrev:Stora fonogramsamlingar är både kul och spännande! 8)

Vh, iö

Helt klart. Hellre för mkt än för lite skivor.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-12 22:51

Amen!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi