phloam skrev:Det är inte musiken som är hobbyn. Det är inte hifi-utrustningen. Det är inte Shakti. Inte f/e. Eller rör.
Det är själva TJAFSET om allt detta som är själva hobbyn, har inte fattat det!?

Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Det är inte musiken som är hobbyn. Det är inte hifi-utrustningen. Det är inte Shakti. Inte f/e. Eller rör.
Det är själva TJAFSET om allt detta som är själva hobbyn, har inte fattat det!?
Men det måste ju vara frustrerande att inte bli förstådd. Att behöva be om ursäkt för övertramp mm. Det känns ju som att du mera använder "jag är som jag är" som en ursäkt.Mayro skrev:Martin skrev:Mayro: Varför kommer du hit ibland och är arg och otrevlig?
I all välmening.
I all välmening . Jag är varken arg eller otrevlig. men jag besvarar folk såsom dom titulerar mig. men jag svarar rakt och inte inlindat. Så mina inlägg kan SE värre ut därför. men egentligen vara rena drmmen av vänlighet mot det motparten INLINDAT skriver..
jag pallar inte med sådant fjollandeande .. Det är inte min stil.. Jag ger raka besked direkt så vet man utan tvekan var jag står..
Sådant kallas intigritet i verkligen livet av flertalet.. En del andra känner sig underlägsna sådant och söker hävda sig.. Då ofta med just inlindat småtramsande..
Men det måste ju vara frustrerande att inte bli förstådd. Att behöva be om ursäkt för övertramp mm. Det känns ju som att du mera använder "jag är som jag är" som en ursäkt.
Jag är ju oftast ärlig och rak och upplever inte att det ställer till med bråk eller problem så ofta. Jag tycker tex man kan vara ärlig och rak på hififorum.nu, inga problem. Frågan är varför du blir otrevlig som sagt, något att kliva utanför sig själv att fundera på. Svårt, jag vet, men det går.
FBK skrev:Mayro: Varför kommer du hit ibland och är arg och otrevlig?
I all välmening.
mayro otrevlig?Om han är otrevlig vad är då många andra här?
Mayro skrev:Sedan om du är rak o ärlig. osv .. jaha? vad har det med detta att göra då? Aggerar DU som subjetivisten? För det var inblandningen samt försvaret för en som bär sig jävligt illa som fick mitt svar..subjetivisten.En person som flertalet ggr även drabbat mig med sina inlägg..
AVR4000 skrev:Man bör vara skeptisk men ibland tycker jag det går för långt. Det har gått för långt när man t.ex försöker bortförklara betydelsen av en apparats konstruktion, komponentval o.dyl. Eller när man stolt proklamerar att den perfekta apparaten kommer från No Name made in China och att denna ljuvliga produkt som kan köpas på Rusta eller ÖoB slår en massa apparater inriktade mot välljud.
Subjetivisten skrev:Varför då?
Sen detta med olika ljud på kablar, du har testat detta dubbelblint lr?
meanmachine skrev:Du har ju inte testat själv blint. Lätt att klaga på andra.
Subjektivisten skrev:Ständiga påhopp
Piotr skrev:Dr Tinnitus,
kan nämna att jag har två staplar med RPG basabsorbenter från golv till tak i två hörn samt sex st. stora diffusorer från Svanå dessutom en del annan inredning såklart som är till gagn för ljudet. Akustiken är no1, högtalarna no2 osv. Med normalt livligt vardagsrum och typiska stereopryttlar så hörde jag inte ett jota i skillnad på kablar.
Skillnaderna är små men klart hörbara i vissa fall. Finns naturligtvis ingen prestige heller i detta från min sida vilket borde framgå av mina inlägg.
/Peter
MichaelG skrev:Dr_Tinnitus skrev:Och att ev. upplevda ljudskillnader mer troligt ær ett resultat av placebo och egna førvæntningar av något slag. Alltså skapas skillnaden mentalt och finns inte i verkligheten.
Nu kanske det låter lite kaxigt av mig att påstå det, men om jag skulle ha kæpprætt fel, varfør finns det vad jag vet inga riktigt kontrollerade tester som visar motsatsen, att folk verkligen kan skilja mellan olika kablar i riktiga blindtester?
Alltså, i princip håller jag med dig om det mesta du skriver. Du verkar ha en sund skepsism till woodoo inom hifi-sfären, men jag tror att bland annat IÖ varit inblandad i test där hörbara skillnader mellan olika kablar (minns ej om det var signal- eller högtalarditon) kunde detekteras.
Det är ju inte heller på något sätt ologiskt att kablar med olika elektriska egenskaper vilkas inverkan på signalen är enkla att mäta också skulle vara hörbara. Däremot är det kanske så att längre än EKK (högtalarkabel) eller RG62 (signalkabel) kommer man inte vad gäller opåverkan av signalen oavsett hur många 1000-lappar man lägger upp.
Finns det ingen hörbar skillnad, så är den dyrare kabeln lika bra. Finns det en hörbar skillnad, så färgar den dyrare kabeln mer är en slutsats man skulle kunna dra i så fall.
Hälsn. Michael
AVR4000 skrev:Man bör vara skeptisk men ibland tycker jag det går för långt. Det har gått för långt när man t.ex försöker bortförklara betydelsen av en apparats konstruktion, komponentval o.dyl. Eller när man stolt proklamerar att den perfekta apparaten kommer från No Name made in China och att denna ljuvliga produkt som kan köpas på Rusta eller ÖoB slår en massa apparater inriktade mot välljud.
Vad det gäller tweaks upplever jag det som tämligen uppenbart vad som fungerar respektive inte fungerar. Avskärmning, akustikbehandling och liknande är logiskt: det fungerar.
Däremot mirakelkurer som sägs uträtta stordåd genom att lyfta kabeln från golvet, volymratt i trä, shaktistenar och liknande: det faller uppenbart på sin egen orimlighet.
Vad det gäller kablage är min uppfattning att det finns skillnader - till en viss kvalitetsgräns. Går man över den gränsen är skillnaderna avsevärt lägre. Detsamma gäller apparater. Störst skillnader får man i prisklassen upp till 20.000 kronor (från 0-20.000 kronor). Över detta belopp/komponent blir skillnaderna mindre även om de finns. Det är större skillnad på en förstärkare för 2000 kontra 20.000 kronor än 20.000 till 100.000 kronor enligt min bedömning. Även om det finns skillnader.
Det vore intressant att få en förklaring till på vilket sätt en shaktisten förbättrar ljudet från en apparat respektive ökar ett fordons prestanda. Det låter sådär mystiskt när man får reda på att den "suger upp" strålning.
PS. När man trimmar spårvagnar med shaktistenar bör stenen placeras på instrumentpanelen, så nära kontrollern som möjligt. En positiv bieffekt jag tror att man får, genom voodoo, är att elbromsen blir effektivare och verkar i lägre fart än föra applicering av stenen. DS
meanmachine skrev:Du är inte den milda typen om du inte förstått detta.
Dr_Tinnitus skrev:Jag vore æven glad om det personliga gnabbet mellan div. herrar i tråden kunde utgå ur sortimentet, och att vi istællet førsøker att hålla oss till grundæmnet i tråden, om nu någon førstår/minns vad det ær...?![]()
Lundgren skrev:Welcome to "Days Of Our Lives", today the cable discussions continue on what´s right and not.
Here is a look back on what has happened:
Episode 1. X says that there is no scientific measurement that states that Kimber is better sounding than EKK. Y says that he can HEAR difference and does not care about scientific measurements.
Episode 12587. X says that there is no scientific measurement that states that Kimber is better sounding than EKK. Y says that he can HEAR difference and does not care about scientific measurements.
The thill is unbearable!
Birger skrev:XXX
Inlägg justerat pga personligt påhopp. /V8
MP skrev:Ja, läktarvåld
Är det ingen som lyssnar på musik här
det är det som är charmen med forum, man kan spamma och lyssna på musik samtidigt
detta är exempelvis väldigt svårt att göra i telefon
fick senast idag en tillrättavisning från en vän som tyckte att jag var "så jävla frånvarande" när han över telefon berättade om tjejen som lämnat honom
jag berättade aldrig att anledningen var att jag satt och läste f/e-tråden under tiden
LeoArietis skrev:Är det ingen som lyssnar på musik här?
*suckar*
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], entt och 38 gäster