En stillsam natt på jobbet, så jag tog en tur på Euphonia...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-26 13:41

phloam skrev:Det är inte musiken som är hobbyn. Det är inte hifi-utrustningen. Det är inte Shakti. Inte f/e. Eller rör.

Det är själva TJAFSET om allt detta som är själva hobbyn, har inte fattat det!? :P

:idea: Briljant!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-26 13:44

Mayro skrev:
Martin skrev:Mayro: Varför kommer du hit ibland och är arg och otrevlig?

I all välmening.

I all välmening . Jag är varken arg eller otrevlig. men jag besvarar folk såsom dom titulerar mig. men jag svarar rakt och inte inlindat. Så mina inlägg kan SE värre ut därför. men egentligen vara rena drmmen av vänlighet mot det motparten INLINDAT skriver..

jag pallar inte med sådant fjollandeande .. Det är inte min stil.. Jag ger raka besked direkt så vet man utan tvekan var jag står..

Sådant kallas intigritet i verkligen livet av flertalet.. En del andra känner sig underlägsna sådant och söker hävda sig.. Då ofta med just inlindat småtramsande.. :lol:
Men det måste ju vara frustrerande att inte bli förstådd. Att behöva be om ursäkt för övertramp mm. Det känns ju som att du mera använder "jag är som jag är" som en ursäkt.

Jag är ju oftast ärlig och rak och upplever inte att det ställer till med bråk eller problem så ofta. Jag tycker tex man kan vara ärlig och rak på hififorum.nu, inga problem. Frågan är varför du blir otrevlig som sagt, något att kliva utanför sig själv att fundera på. Svårt, jag vet, men det går.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 14:34

Men det måste ju vara frustrerande att inte bli förstådd. Att behöva be om ursäkt för övertramp mm. Det känns ju som att du mera använder "jag är som jag är" som en ursäkt.

Jag är ju oftast ärlig och rak och upplever inte att det ställer till med bråk eller problem så ofta. Jag tycker tex man kan vara ärlig och rak på hififorum.nu, inga problem. Frågan är varför du blir otrevlig som sagt, något att kliva utanför sig själv att fundera på. Svårt, jag vet, men det går.

Jag har inga besvär med be om ursäkt om jag slår för hårt.. Jag är hårdhänt så jag vet om att det sker ibland.. Inget problem alls som sagt..

Sedan om du är rak o ärlig. osv .. jaha? vad har det med detta att göra då? Aggerar DU som subjetivisten? För det var inblandningen samt försvaret för en som bär sig jävligt illa som fick mitt svar..subjetivisten.En person som flertalet ggr även drabbat mig med sina inlägg..

nåt annat har jag inte talat om.. Däremot besätmmer DU med ditt nästa inlägg tonen du kommer få svar med.. Och försök inte föra över diskutionen att handla om mig för jag säger ifrån åt en som bär sig illa åt och en annan som dyker upp som försvarare...
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-26 18:36

Mayro: Varför kommer du hit ibland och är arg och otrevlig?

I all välmening.

mayro otrevlig? :o Om han är otrevlig vad är då många andra här?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-26 18:52

FBK skrev:
Mayro: Varför kommer du hit ibland och är arg och otrevlig?

I all välmening.

mayro otrevlig? :o Om han är otrevlig vad är då många andra här?

Frustrerade skulle jag tro
Senast redigerad av Rydberg 2007-04-26 19:07, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-04-26 19:06

Ja fy på mayro att bråka med den heliga samlingen. :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Lundgren

Inläggav Lundgren » 2007-04-26 19:31

Welcome to "Days Of Our Lives", today the cable discussions continue on what´s right and not.

Here is a look back on what has happened:

Episode 1. X says that there is no scientific measurement that states that Kimber is better sounding than EKK. Y says that he can HEAR difference and does not care about scientific measurements.

Episode 12587. X says that there is no scientific measurement that states that Kimber is better sounding than EKK. Y says that he can HEAR difference and does not care about scientific measurements.

The thill is unbearable! :roll:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-26 20:52

Mayro skrev:Sedan om du är rak o ärlig. osv .. jaha? vad har det med detta att göra då? Aggerar DU som subjetivisten? För det var inblandningen samt försvaret för en som bär sig jävligt illa som fick mitt svar..subjetivisten.En person som flertalet ggr även drabbat mig med sina inlägg..

Ja, tur att du inte skriver om mig i var och varannat inlägg med alla möjliga påstående. :roll:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-26 20:52

AVR4000 skrev:Man bör vara skeptisk men ibland tycker jag det går för långt. Det har gått för långt när man t.ex försöker bortförklara betydelsen av en apparats konstruktion, komponentval o.dyl. Eller när man stolt proklamerar att den perfekta apparaten kommer från No Name made in China och att denna ljuvliga produkt som kan köpas på Rusta eller ÖoB slår en massa apparater inriktade mot välljud.

Varför då?
Sen detta med olika ljud på kablar, du har testat detta dubbelblint lr?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 20:57

Subjetivisten skrev:Varför då?
Sen detta med olika ljud på kablar, du har testat detta dubbelblint lr?

Du har ju inte testat själv blint. Lätt att klaga på andra.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-26 20:58

meanmachine skrev:Du har ju inte testat själv blint. Lätt att klaga på andra.

Ständiga påhopp från killen som påstår sig vilja lära sig saker.

Till skillnad från av4000 så påstår jag inte att det finns skillnader och det beror på olika prisnivåer.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 21:00

Bara så ordningen är rätt..

Subjektivisten skrev:Ständiga påhopp

Du är inte den milda typen om du inte förstått detta.

hifiguru@spray.se

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-26 21:54

Piotr skrev:Dr Tinnitus,

kan nämna att jag har två staplar med RPG basabsorbenter från golv till tak i två hörn samt sex st. stora diffusorer från Svanå dessutom en del annan inredning såklart som är till gagn för ljudet. Akustiken är no1, högtalarna no2 osv. Med normalt livligt vardagsrum och typiska stereopryttlar så hörde jag inte ett jota i skillnad på kablar.

Skillnaderna är små men klart hörbara i vissa fall. Finns naturligtvis ingen prestige heller i detta från min sida vilket borde framgå av mina inlägg.

/Peter

Fanken Piotr, nu gick du från frågetecken till nærmast hjælte i mina øgon.... :D

Jag upplever det inte som det ær många som har den rangordningen på grejorna på olika hififorum. Ofta så babblas det en hejdundrandes massa om CD-spelare kablar och førstærkare så man får intrycket av att majoriteten tycker det ær det viktigaste. Inte førren man verkligen trycker på och frågar om de menar det på allvar, så kommer en och annan till sans och erkænner att akustik och høgtalarna samt dessas placering ær av mycket stor vikt.

Jag har sjælv anvænt produkter från Svanå under några år, och ska investera i nytt till nya lægenheten. Klurar på ett par Varitunes V-4 basabsorbenter till att børja med. Någon erfarenhet av just dessa?

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-26 22:00

MichaelG skrev:
Dr_Tinnitus skrev:Och att ev. upplevda ljudskillnader mer troligt ær ett resultat av placebo och egna førvæntningar av något slag. Alltså skapas skillnaden mentalt och finns inte i verkligheten.

Nu kanske det låter lite kaxigt av mig att påstå det, men om jag skulle ha kæpprætt fel, varfør finns det vad jag vet inga riktigt kontrollerade tester som visar motsatsen, att folk verkligen kan skilja mellan olika kablar i riktiga blindtester?

Alltså, i princip håller jag med dig om det mesta du skriver. Du verkar ha en sund skepsism till woodoo inom hifi-sfären, men jag tror att bland annat IÖ varit inblandad i test där hörbara skillnader mellan olika kablar (minns ej om det var signal- eller högtalarditon) kunde detekteras.

Det är ju inte heller på något sätt ologiskt att kablar med olika elektriska egenskaper vilkas inverkan på signalen är enkla att mäta också skulle vara hörbara. Däremot är det kanske så att längre än EKK (högtalarkabel) eller RG62 (signalkabel) kommer man inte vad gäller opåverkan av signalen oavsett hur många 1000-lappar man lägger upp.

Finns det ingen hörbar skillnad, så är den dyrare kabeln lika bra. Finns det en hörbar skillnad, så färgar den dyrare kabeln mer är en slutsats man skulle kunna dra i så fall.

Hälsn. Michael

Jo det ær møjligt att det ær så. Men hur som helst så verkar det vara ett mycket stort øverskott på kontrollerade tester dær man misslyckas att skilna kablar från varandra, æn det finns kontrollerade tester dær man verkligen klarar det. Och det blir ju en smula lustigt då det gørs en herrans massa tester av tidningar och vanligt folk dær man påstår att man inte har några problem alls att høra skillnad varje gång i princip. Och ofta påstår man att det ær någon form av kontrollerade tester med, men vid nærmare koll så ær det inte så.

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-26 22:05

AVR4000 skrev:Man bör vara skeptisk men ibland tycker jag det går för långt. Det har gått för långt när man t.ex försöker bortförklara betydelsen av en apparats konstruktion, komponentval o.dyl. Eller när man stolt proklamerar att den perfekta apparaten kommer från No Name made in China och att denna ljuvliga produkt som kan köpas på Rusta eller ÖoB slår en massa apparater inriktade mot välljud.

Vad det gäller tweaks upplever jag det som tämligen uppenbart vad som fungerar respektive inte fungerar. Avskärmning, akustikbehandling och liknande är logiskt: det fungerar.

Däremot mirakelkurer som sägs uträtta stordåd genom att lyfta kabeln från golvet, volymratt i trä, shaktistenar och liknande: det faller uppenbart på sin egen orimlighet.

Vad det gäller kablage är min uppfattning att det finns skillnader - till en viss kvalitetsgräns. Går man över den gränsen är skillnaderna avsevärt lägre. Detsamma gäller apparater. Störst skillnader får man i prisklassen upp till 20.000 kronor (från 0-20.000 kronor). Över detta belopp/komponent blir skillnaderna mindre även om de finns. Det är större skillnad på en förstärkare för 2000 kontra 20.000 kronor än 20.000 till 100.000 kronor enligt min bedömning. Även om det finns skillnader.

Det vore intressant att få en förklaring till på vilket sätt en shaktisten förbättrar ljudet från en apparat respektive ökar ett fordons prestanda. Det låter sådär mystiskt när man får reda på att den "suger upp" strålning.

PS. När man trimmar spårvagnar med shaktistenar bör stenen placeras på instrumentpanelen, så nära kontrollern som möjligt. En positiv bieffekt jag tror att man får, genom voodoo, är att elbromsen blir effektivare och verkar i lägre fart än föra applicering av stenen. DS

Ær du min okænda tvilling....?

Det var vældigt mycket i det du skrev som stæmmer klockrent med mina egna åsikter.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-26 22:09

meanmachine skrev:Du är inte den milda typen om du inte förstått detta.

Snälla, kom med något istället. Om du kände dig TVINGAD att svara min fråga till en ANNAN person, så kan du komma med något motargument lr dyl istället för bara påhopp.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-26 22:12

Jag vore æven glad om det personliga gnabbet mellan div. herrar i tråden kunde utgå ur sortimentet, och att vi istællet førsøker att hålla oss till grundæmnet i tråden, om nu någon førstår/minns vad det ær...? :D

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-26 22:28

Dr_Tinnitus skrev:Jag vore æven glad om det personliga gnabbet mellan div. herrar i tråden kunde utgå ur sortimentet, och att vi istællet førsøker att hålla oss till grundæmnet i tråden, om nu någon førstår/minns vad det ær...? :D

Euphonium?

Bild

Tuuuut! :D
Senast redigerad av Magnuz 2007-04-26 22:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-26 22:29

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-04-26 22:40

Lundgren skrev:Welcome to "Days Of Our Lives", today the cable discussions continue on what´s right and not.

Here is a look back on what has happened:

Episode 1. X says that there is no scientific measurement that states that Kimber is better sounding than EKK. Y says that he can HEAR difference and does not care about scientific measurements.

Episode 12587. X says that there is no scientific measurement that states that Kimber is better sounding than EKK. Y says that he can HEAR difference and does not care about scientific measurements.

The thill is unbearable! :roll:

:lol: :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-04-26 22:54

XXX

Inlägg justerat pga personligt påhopp. /V8

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-26 22:57

nu börjar tråden arta sig 8)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-26 23:00

Ja, läktarvåld

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-04-26 23:03

Birger skrev:XXX

Inlägg justerat pga personligt påhopp. /V8

Svansviftare OCH mobbare, jag får det inte riktigt att gå ihop. Utveckla!
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 23:07

MP skrev:Ja, läktarvåld

För att vara en kraxig kråka är du rätt skoj. :)

hifiguru@spray.se

LeoArietis

Inläggav LeoArietis » 2007-04-26 23:43

Är det ingen som lyssnar på musik här?

*suckar*

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-26 23:49

det är det som är charmen med forum, man kan spamma och lyssna på musik samtidigt
detta är exempelvis väldigt svårt att göra i telefon
fick senast idag en tillrättavisning från en vän som tyckte att jag var "så jävla frånvarande" när han över telefon berättade om tjejen som lämnat honom
jag berättade aldrig att anledningen var att jag satt och läste f/e-tråden under tiden

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-26 23:50

:mrgreen:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-27 00:00

Är det ingen som lyssnar på musik här

Välkommen till Faktiskt.se :lol:
det är det som är charmen med forum, man kan spamma och lyssna på musik samtidigt
detta är exempelvis väldigt svårt att göra i telefon
fick senast idag en tillrättavisning från en vän som tyckte att jag var "så jävla frånvarande" när han över telefon berättade om tjejen som lämnat honom
jag berättade aldrig att anledningen var att jag satt och läste f/e-tråden under tiden

Säger en del om dig....

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 00:19

LeoArietis skrev:Är det ingen som lyssnar på musik här?

*suckar*

Jo, dom flesta gör det. Dom har ju tid med det eftersom dom inte ska byta kabel för 4:e gången detta året och försöker spela in den 8:e CD spelaren sedan 2000, med en special CD med udda toner som bränner in spelaren extra fort, för endast 2500 kr 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi