Thomas_A skrev:IngOehman skrev:Vi superrulade maessan paa Hyatt kan naemnas, med hoegtalarmaerket Guru...
???
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=17483
Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:IngOehman skrev:Vi superrulade maessan paa Hyatt kan naemnas, med hoegtalarmaerket Guru...
???
Någon har redan gjort det:IngOehman skrev:Hej alla!
Vill bara foersiktigtvis naemna att man, som Morello paa sitt... korthuggna saett antyder, kan reproducera en 20 kHz perfekt saa laenge samplingsfrekvensen aer >40 kHz (exakt 40 kHz foerslaar inte).
Nyckeln till CD-systemet aer sincen. Den som vill laera sig mera om detta vill jag gaerna haenvisa till att laesa artikeln om det hela i MoLt som jag skrev foer sisaadaer 16 aar sedan. (Naagon kan saekrt ge en baettre haenvisning till vilket nummer det var.)
Almen skrev:Min teoretiska förståelse ökade avsevärt när jag läste den här artikeln (PDF).
varvar skrev:OK, jag är inte kaxigare än att erkänna ett fel, så jag ändrar påståendet, det är inte en missuppfattning av samplingsteoremet, men en överskattning, för övrig vidhåller jag vad jag sagt.
varvar skrev:Även om sincarna adderas till en kontinuerlig funktion, är det begränsningar i antalet, sedan ska allt omvandlas i en DAC, då finns stegen där igen. Nu tror jag inte att detta är den svaga länken i kedjan, men den är inte ideal.
varvar skrev:Betydligt större fel uppstår i ADC:n vid inspelningen som ju är begränsad till 16 bitar, 44kHz.
varvar skrev:Jag faltar och viker och sincar inte särskilt ofta, men samplar, och har skrivit maskinkod för hantering av ADC, och omvandlingen är långt ifrån ideal.
Först ska ADCn aktiveras, en sampel-and-hold funktion ska gripa ett mätvärde, omvandlingen sker med approximation och kan ta vilken tid som helst, när felet är tillräckligt litet signalerar ADC att den är färdig genom att sätta en flagga, det ska processorn bevaka samtidigt som den är upptagen med annat och så läsa av värdet. I tidshänseende kan ADCn slira omkring ganska rejält. Det är sannerligen inte någon realtidshantering även om det går fort. Därför är det inte konstigt att analog-digitalomvandlingen är behäftad med fel både tidsmässigt och till värdet, ett fel som mycket väl kan uppfattas av örat.
varvar skrev:Med alla steg som ingår i en CD-process är det mer konstigt att den låter så bra som det gör.
Svante skrev:
Tja... Jag tycker bästa beviset för att CD-mediet är överlägset vinylmediet är att en vinylskiva inspelad på dator och bränd till CD, avspelad i en CD-spelare "låter vinyl och inte CD".
Harryup skrev:Kan bara säga att om det vore så väl i våra tester. Jag tycker hitills väldigt mycket motsatsen. Och då har vi testat några erkänt "bra" A/D men det verkar ändå bli något fel tyvärr.
IngOehman skrev:Jag skulle vilja gå så långt som till att påstå att det inte finns ett enda exempel i världshistorien på att CD-systemets begränsningar orsakat att en utgåva på CD blivit underlägsen en på Vinyl.
Morello skrev:En stringent redogörelse hittar man på Wikipedia. Se under "Shannons original proof". På mindre än tio rader sammanfattas detta geniala teorem. Mer text behövvs inte.
Samma teorem finns återgivet i Anders Svärdströms "Signaler och system". Beviset ryms på mindre än ett A5-ark.
Något för alla dogmatiker(varvar med flera) att bita i.
Morello skrev:En stringent redogörelse hittar man på Wikipedia. Se under "Shannons original proof". På mindre än tio rader sammanfattas detta geniala teorem. Mer text behövvs inte.
Samma teorem finns återgivet i Anders Svärdströms "Signaler och system". Beviset ryms på mindre än ett A5-ark.
Något för alla dogmatiker(varvar med flera) att bita i.
subjektivisten skrev:IngOehman skrev:Jag skulle vilja gå så långt som till att påstå att det inte finns ett enda exempel i världshistorien på att CD-systemets begränsningar orsakat att en utgåva på CD blivit underlägsen en på Vinyl.
Stämmer det? Borde det inte finnas ett fåtal där man har använbar energi över 22 khz på vinylen som inte finns på CDn? Visst, antagligen väldigt liten del men det borde finnas?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster