transparent, transparentare, transparantast

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-08 07:05

Vee-Eight skrev:Nu är jag sällan den som högljutt tar LTS-citat som obestridliga sanningar, men ett har faktiskt satt sig som ett spett i tjälen:

Man kan inte kompensera ett fel med ett annat.

Med detta sagt så vill jag aldrig tala om hur andra skall tycka, men personligen så är det värdefullt att kunna identifiera vad problemet egentligen är, och lösa det.

Inte bara LTS - det sade min golftränare åt mig för typ 20 år sedan också...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-08 07:54

Bjebb bjebb bjebb och ja bjebb.

mer kärlek ger ödmjukare hjärtan.

:)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-08 10:28

Rydberg skrev:
JustAudioMagic skrev:
Rydberg skrev:Man kan ju använda f/e-lyssning även om man letar efter vissa typer av sound. När du skiftar förstärkare är det ju hela kedjor du lyssnar på och då blir det svårt att veta vad just det bytta objektet bidrar med. Mao, det blir svårt att säga: Den här förstärkaren gillar jag för den har det här soundet.

;)... men om jag byter förstärkare och den nya jag köper låter bra ihop med resten av kedjan, varför ska man då använda F/E metoden? om den visar sig vara riktigt bra (F/E) så kanske den ändå inte låter bra tillsammans med det övriga

vi har delade meningar där helt enkelt

Precis, man bygger en kedja där delarna är beroende av varandra och skulle man någongång behöva byta till något nytt, kanske pga ett nytt format, får man börja om sitt byggande igen.

Att optimera apparater med varandra kan man dock hålla på med länge verkar det som, det flesta subjektivister byter ju grejor hur ofta som helst. Been there done that, så jag vet....

För det första tycker jag inte att det är självklart så att alla som inte köper apparater som andra har utsett till neutrala byter särskilt ofta. Att det förekommer är ju helt klart men det betyder inte att alla gör det. Och även av rättrogna här på forumet så byts det ju en hel del. För det andra tycker jag inte att man är i hamn om man tar varje del för sig som testats enskilt i F/E-lyssning och sätter dom i en kedja att det blir neutralt. I så fall borde ju t.ex. försteg-slutsteg vara kopplade i testen. Det har jag inte sett hitills, så därför anser jag att dom resultat som redovisats enbart gäller testuppställningen vilket jag tror IÖ också har skrivit vid några tillfällen.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-08 10:53

Harryup skrev:.... Och även av rättrogna här på forumet så byts det ju en hel del. ...
Harryup,
när du säger "rättrogna" menar du vänner av färgning eller vänner av transparens?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-08 11:00

dimitri skrev:
Harryup skrev:.... Och även av rättrogna här på forumet så byts det ju en hel del. ...
Harryup,
när du säger "rättrogna" menar du vänner av färgning eller vänner av transparens?

Ibland undrar man varför så många inte VILL förstå...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-05-08 11:02

Lust skrev:
dimitri skrev:
Harryup,

Vi har kanske inte Lust? :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-08 11:07

phon skrev:Mätningar ger hörbara förbättringer, om du vet vad du gör. :)
.

Nu var ju min mening ironisk, som svar på Richards, men ändå:

JustAudioMagic skrev: Lixom ändringar utan mätningar :)

Det kan man faktiskt tänka sig rent teoretiskt.

Frågan är, hur vet man vad man gör om man inte mäter. Öronen är ju helt uteslutna som mätinstrument.

Dom klarar bara relativa jämförelser, inte absoluta, vilket var det jag sa i första inlägget. Därför max-suboptimering från "öronfolk". Så mycket apparatljud som möjligt.

"Mätnissar" drar åt andra hållet, så lite apparatljud som möjligt.

Inget är fel, men det ena är subjektivt, det andra objektivt.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-08 11:08

Lust skrev:
dimitri skrev:
Harryup,

Vilka "många" menar du? Jag är bara en, såvitt jag vet. Eller är du vän av principen guilty by association?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-08 11:11

phon skrev:Därför max-suboptimering från "öronfolk". Så mycket apparatljud som möjligt.

"Mätnissar" drar åt andra hållet, så lite apparatljud som möjligt.

Inget är fel, men det ena är subjektivt, det andra objektivt.

förklara vad du menar med så mycket apparatljud som möjligt. om du menar mer bas, diskant etc etc så stämmer det inte på mig

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-08 11:14

Lust skrev:
dimitri skrev:
Harryup,

Det finns faktiskt förstärkare med högre distortion än andra som levererar en transparentare ljudbild. Det där färgning kontra vad som är bra och riktigt här i forumet är riktigt floskel skapande. Transparent är den aparat man anser ger bäst insikt i musiken(enligt mig den bästa förståelsen av det jag lyssnar på), eller enligt vissa den största insikten i inspelningen. Två ofta helt olika ting, men inget fel i vare sig det ena eller det andra.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-08 11:17

matereo skrev:Transparent är den aparat man anser ger bäst insikt i musiken(enligt mig den bästa förståelsen av det jag lyssnar på), eller enligt vissa den största insikten i inspelningen. Två ofta helt olika ting, men inget fel i vare sig det ena eller det andra.

Instämmer. Men vi är nog ganska ensamma om att definiera det så. :-)

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-08 11:20

Koffe skrev:
matereo skrev:Transparent är den aparat man anser ger bäst insikt i musiken(enligt mig den bästa förståelsen av det jag lyssnar på), eller enligt vissa den största insikten i inspelningen. Två ofta helt olika ting, men inget fel i vare sig det ena eller det andra.

Niae, jag skriver också under. (minst tre alltså)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-08 11:21

Vee-Eight skrev:Nu är jag sällan den som högljutt tar LTS-citat som obestridliga sanningar, men ett har faktiskt satt sig som ett spett i tjälen:

Man kan inte kompensera ett fel med ett annat.

Med detta sagt så vill jag aldrig tala om hur andra skall tycka, men personligen så är det värdefullt att kunna identifiera vad problemet egentligen är, och lösa det.

Fel och fel. Man kan inte kompensera fel som inte har en (praktiskt implementerbar) invers. Man kan ju t.ex. minska distortionen i en rörförstärkare om man tillföra ännu mer distortion (två seriekopplade steg med andratons distortion som (delvis) annulerar varandra kan totalt sett minska distortionen.) Samma gäller för entaktkopplade rörförstärkare och högkompressionshorn. Tonkurveförändringar, kompression och expansion är också saker som iallfall i teorin har en invers.

/D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-08 11:24

Koffe skrev:

Ni är inte ensamma. I princip varenda hifitidningsskribent kör ju denna argumentation. Och dimitri?

/D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-08 11:29

JustAudioMagic skrev:
förklara vad du menar med så mycket apparatljud som möjligt. om du menar mer bas, diskant etc etc så stämmer det inte på mig

Jag menar bara det ljud som hörs, men inte finns på skivan.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-08 11:30

dimitri skrev:
Harryup,

Med "rätttrogna" menar jag transparens i den bemärkelse att man tror att man uppnår neutralt ljud hemma bara man köper "rätt" apparater som är enskilt testade.
Däremot tror jag att vi alla är vänner av minimal färgning och har olika medel för att nå målet. Och jag har inget emot att en del väljer vägen att köpa apparater som funnits uppnå statusen "inte hörbart färgande" i en F/E-lyssning. Däremot anser jag inte detta vara något som helst bevis för att man uppnår ett neutralt ljud hemma.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-08 11:33

matereo skrev:

Det finns faktiskt förstärkare med högre distortion än andra som levererar en transparentare ljudbild.

Visst, det är klart.

Men om man då tar den förstärkaren som är hyfsat transparent trots hög dist, och sedan minskar man disten, blir den då mindre transparent?

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-08 11:44

Dahlqvist skrev:
Koffe skrev:

Ni är inte ensamma. I princip varenda hifitidningsskribent kör ju denna argumentation. Och dimitri?

/D

Jag håller med om "Transparent är den aparat man anser ger bäst insikt i musiken(enligt mig den bästa förståelsen av det jag lyssnar på),..." Jag ser inget att invända mot detta. Ungefär som att den mest transparenta glasrutan ger bäst utsikt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-08 11:45

phon skrev:
matereo skrev:

Det finns faktiskt förstärkare med högre distortion än andra som levererar en transparentare ljudbild.

Visst, det är klart.

Men om man då tar den förstärkaren som är hyfsat transparent trots hög dist, och sedan minskar man disten, blir den då mindre transparent?

Nej. I alla fall om inte den lägre disten (förutsätter typ IM, THD å sånt) beror på en konstruktionslösning som inte i sig ställer till andra problem.

/ B

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-08 11:50

dimitri skrev:Ungefär som att den mest transparenta glasrutan ger bäst utsikt.

Aha. Jag tror jag skall hem och putsa. Jag har aldrig riktigt gillat utsikten från köksfönstret.

/D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-08 11:50

Tycker jag ser ordet transparant överallt nu.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-08 11:52

Kaffekoppen skrev:Tycker jag ser ordet transparant överallt nu.
Nej, men kanske "transparent". ;)

"transparant" är ett adjektiv beskrivande en stilig transa. :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-08 11:53

dimitri skrev:
Lust skrev:
dimitri skrev:
Harryup,

Vilka "många" menar du? Jag är bara en, såvitt jag vet. Eller är du vän av principen guilty by association?

You're not alone.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-08 11:53

Almen skrev:
Kaffekoppen skrev:Tycker jag ser ordet transparant överallt nu.
Nej, men kanske "transparent". ;)

"transparant" är ett adjektiv beskrivande en stilig transa. :D

Ja ? 8O 8)

Transparant:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=search&mode=results

Transparent:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=search&mode=results

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-08 12:21

phon skrev:
JustAudioMagic skrev:

Jag menar bara det ljud som hörs, men inte finns på skivan.

till en viss del är det självklart så men ibland söker man efter en komponent som inte har ett visst ljud. för att få just bättre ljud

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-08 12:24

Bill50x skrev:
phon skrev:

Nej. I alla fall om inte den lägre disten (förutsätter typ IM, THD å sånt) beror på en konstruktionslösning som inte i sig ställer till andra problem.

/ B

Nu trodde jag ju inte att du låg i vaken direkt, långt ifrån, även om du (?) som jag gillar att hantera olika apparatljud.

Min fråga var retorisk, men jag undrar om alla här ställer upp på det givna svaret.
matereo till exempel?

Om vi vänder på det hela, om man tar en förstärkare som är hyfsat transparent trots en hög dist, och sedan ökar man på disten rejält, blir den mindre transparent då?

Nästa fråga blir självklart, är ljudet bättre med högre eller med lägre dist? Vill man eftersträva distorsion? (bättre, svårt buzzword)

"öronfolket" säger förstås (subjektivt) bättre, vilket är lika med (objektivt) sämre, sett från "mätnissarnas" kant.

./.

Är det många här som skulle vilja ha en ratt där man kunde ställa in disten mellan 0 -10 procent? Valfritt andraton eller tredjeton, eller blandat?

Kunde ju vara kul att prova, och det har jag gjort också. Jag har föreslagit en sådan ratt (eller omkopplare) många gånger, men ingen har hittills nappat.

Från min erfarenhet så är det ingen som vill kunna ställa in sin egen bästa nivå på distorsionen. Ingen vill ha dist, men många vill ha ett speciellt ljud.

Många verkar vilja att apparaterna skall påverka ljudet på nåt visst sätt, utan att dom kan vare sig kontrollera eller veta hur det går till. Det skall ske lite slumpartat för att det skall gå att acceptera. Man FÅR inte veta, det är tabu att veta.

Det blir mer PK i de kretsar man rör sig om det sker lite dolt sådär, typ den här förstärkaren har bra bett i diskanten och skön värme i mellanregistret, medans den där .... osv .... å så provar man vidare i blindo.

.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-08 12:36

JustAudioMagic skrev:
till en viss del är det självklart så men ibland söker man efter en komponent som inte har ett visst ljud. för att få just bättre ljud

Det var positivt. :)
Det är inte min erfarenhet att man klarar av det.
Du har tydligen fixat till den förmågan, bra tränat.

Du får härmed en isdubb för att försöka ta dig ur vaken 8) :D
Kan avhämtas på min verkstad vid lämpligt tillfälle. :)

För att få två isdubb så .... hahah ... ja just det ..... hmmmm :D

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-08 12:48

phon skrev:
JustAudioMagic skrev:

Det var positivt. :)
Det är inte min erfarenhet att man klarar av det.
Du har tydligen fixat till den förmågan, bra tränat.

Du får härmed en isdubb för att försöka ta dig ur vaken 8) :D
Kan avhämtas på min verkstad vid lämpligt tillfälle. :)

För att få två isdubb så .... hahah ... ja just det ..... hmmmm :D

tog iofs detta för givet att alla som lyssnar klarar av detta

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-08 13:24

Jag tar för givet att nästan ingen som bara lyssnar klarar det. Man klarar kanske att höra det, men man klarar inte att välja.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-08 13:35

phon skrev:Jag tar för givet att nästan ingen som bara lyssnar klarar det. Man klarar kanske att höra det, men man klarar inte att välja.

:? ... man lyssnar tills man hittar rätt kanske

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi