Bill50x skrev:phon skrev:
Men om man då tar den förstärkaren som är hyfsat transparent trots hög dist, och sedan minskar man disten, blir den då mindre transparent?
Nej. I alla fall om inte den lägre disten (förutsätter typ IM, THD å sånt) beror på en konstruktionslösning som inte i sig ställer till andra problem.
/ B
Nu trodde jag ju inte att du låg i vaken direkt, långt ifrån, även om du (?) som jag gillar att hantera olika apparatljud.
Min fråga var retorisk, men jag undrar om alla här ställer upp på det givna svaret.
matereo till exempel?
Om vi vänder på det hela, om man tar en förstärkare som är hyfsat transparent trots en hög dist, och sedan ökar man på disten rejält, blir den mindre transparent då?
Nästa fråga blir självklart, är ljudet bättre med högre eller med lägre dist? Vill man eftersträva distorsion? (bättre, svårt buzzword)
"öronfolket" säger förstås (subjektivt) bättre, vilket är lika med (objektivt) sämre, sett från "mätnissarnas" kant.
./.
Är det många här som skulle vilja ha en ratt där man kunde ställa in disten mellan 0 -10 procent? Valfritt andraton eller tredjeton, eller blandat?
Kunde ju vara kul att prova, och det har jag gjort också. Jag har föreslagit en sådan ratt (eller omkopplare) många gånger, men ingen har hittills nappat.
Från min erfarenhet så är det ingen som vill kunna ställa in sin egen bästa nivå på distorsionen. Ingen vill ha dist, men många vill ha ett speciellt ljud.
Många verkar vilja att apparaterna skall påverka ljudet på nåt visst sätt, utan att dom kan vare sig kontrollera eller veta hur det går till. Det skall ske lite slumpartat för att det skall gå att acceptera. Man FÅR inte veta, det är tabu att veta.
Det blir mer PK i de kretsar man rör sig om det sker lite dolt sådär, typ den här förstärkaren har bra bett i diskanten och skön värme i mellanregistret, medans den där .... osv .... å så provar man vidare i blindo.
.
ⓘ De gustibus non est disputandum.