subjektivisten skrev:Piotr skrev:1000 meter... lär dig lite om det du pratar om. Det är ok att ta ton om man har kött på benen men det har inte du. Med din okunskap skulle jag iakta en något mer ödmjuk ton. Jag utgår ifrån att du är helt ovetandes om entusiastbolag som Dorian, Opus3 m.m.
Jag tycker det säger sej självt, ett professionellt kontrollrum kostar idag mellan en och två miljoner att bygga,, bara rent akustiskt, utan elektronik överhuvudtaget.. sen lägger man in nån enkel billig högtalarkabel. Sen går alla mikar oftast i vanliga skibilliga mogamikablar.. kanske 50 meter långa, in i mixerbordet... sen till DAW/bandare, tillbaka till bordet via massa bantam. sen till masterbandare/DAW, fram å tebax, å sen till mastering.. via lite kablar där med... uppskattningsvis har en färdig produktion gått genom 1km vanlig lågbudgetkabel.. å sen sitter folk å diskuterar sina halvmeterslånga signalkablar som lyssnats på i ett helt okontrollerat rum.... Jag menar faller det inte på sin egen orimlighet... http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=408391#408391
Men snälla du.. hur tror du sådana skivor låter då? Popedh länkade ju till nåt spår som han så stolt hade mastrat men det lät ju skit.. nånting inte han hörde öht. Spelar ingen roll om han har hundra år i studion. Låter man en musiksignal gå genom en kilometer kabel så är man inkompetent så det skriker om det. Att inte du hajjar det visar med önskvärd tydlighet vilken nivå du är på.
Skriv ett par rader till Gert Palmcrantz, Bertil Alving, Jan-Eric Persson och fråga hur många kilometer kabel deras produktioner går igenom. Du vet om att det finns musik som inte produceras i tårtformat i studios med kilometvis med kabel och tiotals apparater som fördärvar ljudet va? Nä visst nej... det kände du inte till nej. När du ändå håller på kan du ju skriva till Ray Kimber bakom Isomike inspelningarna som används på mässorna i USA nuförtiden.. fråga hur många meter kabel och hur många apparater hans välljudande inspelningar går igenom. Fortsätt sedan med Dorian som bla. gett ut Baltimore Consort, Chris Norman m.m. Dom la ut mickförstärkarna samt AD omvandlarna i scen golvet för att komma nära mickarna och därmed minimera analog destruktiv signalpåverkan.
Du kan sedan kanske gå vidare med Ingvar Öhman som gjort en fantastisk inspelning som om jag inte minns fel Harmonia Mundi ville ge ut.. Han hade säkert två kilometer kabel och tio kompressorer på den tagningen... NOT!
Jag har känningar/släktingar i pop/studiobranschen som lirar i ett par divisioner över din referens i frågan.. deras alster går inte heller genom kilometer kabel trots att det är fråga om rena studioproduktioner. Den musiken låter bra dessutom och säljer i miljoner..
Min polare jag nämnde tidigare behöver FEM METER KABEL för att producera välljudande pop/rocklåtar som ligger som grund för radiojinglar. Han har skrivit och producerat några hundra låtar och vi har musicerat samt spelat in över tio år tillsammans. Jag har spenderat åtskilliga timmar i hans studio förutom de timmar jag lajjat med min egen hemstudio till och från de senaste 13 åren.
Håller dock med Popedh på en punkt.. det är störtlöjligt att bry sig om kablar i kala vardagsrum med mediokra högtalare.. men nu sitter inte alla i den sitsen vettu!
Nä.. du har nog rätt, jag yrar i nattmössan och du har koll på läget...
Oh.. var det du som hade ett kalt, osymmetriskt vardagsrum där du inte fick till ljudet och stereoperspektivet och frågade om hjälp..? Ja det var det ja...
Kamma dig och kom med i matchen.. den enda som tramsar och gör sig till åtlöje är du och det framgår tydligt för varenda en som läser tråden.
Kom med lite vettiga argument som bygger på insikt, erfarenhet och kunnande och lär dig fokusera på sakfrågan i stället för att trolla samtidigt som du beskyller andra för att göra det samma.
/Peter