Nejsägare? Vill du tjäna 100000kr?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Re: Nejsägare? Vill du tjäna 100000kr?

Inläggav Richard » 2007-08-09 07:55

Koffe skrev:
mikethebike skrev:Eller är det så att EKK uppfyller alla kriterier?

Låter EKK subjektiv bäst i alla (normala) anläggningar? För att börja besvara den frågan måste vi första veta om det ihuvudtaget går att höra skillnad på kabel (inom normala intervall).

Edit: Stavfel

Bäst?

Du får det att låta som att kabeln skulle kunna inneha mänskliga egenskaper, såsom musikalitet!

Kom ihåg att en hifianläggning med dess olika delar ( kablarna också ) endast kännetecknas av dess tillkortakommanden, dvs.: Det enda en komponent ( eller kabel ) kan göra i en anläggning är att FÖRSÄMRA signalen, inte förbättra den. En kabel innehar ju inte någon intelligens.

Med EKK har man inte kunnat påvisa någon hörbar försämring av signalen, då man jämfört in och utsignal.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-09 08:32

IngOehman skrev:
perstromgren skrev:Men om det nu bara är tonkurveskillnader det visar sig att man vill åt, är det väl billigare att bygga en "EQ" med några få passiva komponenter plus en "rak" (förmodligen billig) kabel?

Det är inte säkert att det blir billigare, en kabel är ju inte så dyr(*),

8O

Har du kollat på high-endkabelpriserna på sistone! Minns du Jorma och hans produkter?

ELFA-kabel för 200:- plus komponenter för 15:- är definitivt billigare än det mesta du kan köpa i kabelväg i hifi-boutiquen!

Jag hävdar alltså fortfarande: är det bara tonkurvan man vill åt med att köpa en "fin" kabel, är det billigare att skapa en sådan på annat sätt.

*) min emfas
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-09 10:41

Mycket bra inlägg från dig på förra sidan där du adresserar upplägg på test i fyra punkter. Glädjer mig att du anser att mina ursprungliga villkor är vettiga (sånär som på pengafrågan ;) samt statistisk signifikans som du kommenterar).

Som sagt, skillnaderna är ju så pass små så stress, trötthet m.m. påverkar resultatet.. detta är ju känt sedan länge för dig och LTS testsektion såklart.

Gör det rätta - ställ upp på att visa det du säger! Jag ställer som jag sagt många gänger redan, gärna upp som vetenskaplig garant, och vittna för din sak när du lyckas. Inte minst ställer jag upp och gör analys på allt runt själva händelseförloppet, och ser om vi finner något extra intressant.

Skoj! Hoppas vi kan göra detta till hösten/vintern. Kanske kan ta det hos mig så kan jag ev. medelst små mutor i form av GT och finaste cider lura till mig lite gratis konsultation ang. akustiken i stugan.. bara sådär i förbifarten.. ;)

Först ska jag få i ordning i stugan, sen ska jag som sagt göra lite inledande mätningar för att se vad det kan ge. Får jag fram mätresultat som på något vis kan förklara de skillnader som detekterats så kan man ju därefter ta ställning till om det är lönt med BT eller om man helt enkelt nöjer sig med att mätresultaten med stöd av tidigare kunskap om hörseln helt enkelt förklarar mina tidigare erfarenheter.

Angående Randi... låtom oss avvakta tills vi fått mer info om vad som verkligen gäller. Känns som jag har spekulerat nog angående den biten tills vidare.

/Peter

Föregående

Återgå till Generellt om hifi