Placebo

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-06 10:01

Piotr skrev:Kan tänka mig att den där löjligt dyra rörhäcken låter ganska bra och inte alltför färgat...

...om man håller sig till en högtalare med 95dB känslighet och linjär rimligt hög impedans .. och spelandes musik typ liten flicka med gitarr eller lugn och tillbakalutad gles folk/jazz på 75-85dB nivå.

Mer komplicerat material och normala halvknepiga laster (läs icke rak impedanskurva) så lär den börja låta rörigt och färga tokfett!
Absolut! José Gonzales låter säkerligen fint, men jag skulle inte vilja lyssna på Zappas Yellow Shark...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-06 12:03

Almen skrev:Nej, det är inte svårt att bedöma. En förstärkare med sådana mätvärden färgar ljudet extremt mycket, det fattar till och med Michael Fremer:

Och! Är det färgningen som avgör om ljudet är bra? Då är det alltså LTS-linjen som är referensen. :?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-06 12:13

PC skrev:Aha de har helt enkelt forskat fram den optimala färgningen, ungefär som gula solglasögon. Allt ser jättehärligt och mysigt ut men knappast korrekt. Det kanske är en sådan man skall koppla in för att få alla dagens usla inspelningar att låta underbart.

Jadu. De tycker knappast att LTS filosofi runt vad som är bra ljud är OK. Det kanske tom skrattar åt dessa stollar. Men intressant är att man kan döma hunden efter håret. 8O

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-06 12:22

meanmachine skrev:
Almen skrev:En förstärkare med sådana mätvärden färgar ljudet extremt mycket

Och! Är det färgningen som avgör om ljudet är bra? Då är det alltså LTS-linjen som är referensen. :?

Nej, det är naturligtvis den enskilde individen som avgör vad man själv tycker är bra ljud. Vem har sagt något annat?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-06 12:24

meanmachine skrev:Och! Är det färgningen som avgör om ljudet är bra? Då är det alltså LTS-linjen som är referensen. :?

:twisted:

Kan du sluta sprida dynga! Det är ju redan gjort av dig tillräckligt tycker jag. Innan du ens skriver vore det bra om du kontrollerade alla svar du fått av mig som ordförande hur jag ser på de inlägg du skriver om hur föreningen fungerar. Du återkommer hemskt gärna med felaktigheter....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-06 12:43

meanmachine skrev:Och! Är det färgningen som avgör om ljudet är bra? Då är det alltså LTS-linjen som är referensen. :?

Varför håller du på och hackar på LTS hela tiden? Så betydelsfulla är dom väl inte... Inte dikterar dom vilka apparater du ska köpa heller.

Jag gissar att jag inte är den ende här som redan vet din inställning om LTS, berätta hellre vad DU tycker. Det är mycket mer intressant.

/ B

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-06 12:48

Almen skrev:Nej, det är naturligtvis den enskilde individen som avgör vad man själv tycker är bra ljud. Vem har sagt något annat?

DU! har redan dömt den på förhand. :lol: Läser du dina egna svar. :wink: Hur skall vi bedöm utgången av siba biostärken för 2500:- mot rörhäcket för 350000:- ? Inte genom att påtala vilken som färgar minst eftersom tillverkaren givetvis medvetet färgar den. :roll:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-06 12:49

Kaffekoppen skrev:Kan du sluta sprida dynga! Det är ju redan gjort av dig tillräckligt tycker jag. Innan du ens skriver vore det bra om du kontrollerade alla svar du fått av mig som ordförande hur jag ser på de inlägg du skriver om hur föreningen fungerar. Du återkommer hemskt gärna med felaktigheter....

Rätt av dig. Dumt av mig att blanda in LTS. Jag har dock ingenting emot LTS. Bara det att vissa figuranter som påtalar färgning in i döden är jag emot. Sorry.

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-06 12:50

Du vimmsar långt ifrån ämnet placebo nu :)

Och ursäkten är godtagen.

Vad det gäller färg, så funderar jag på en fondvägg i lägenheten åt det bruna hållet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-09-06 13:02

Almen skrev:...

Om en bil axar 0-100 på 23 sek, har en maxhastighet på 72 km/h och går på tre cylindrar större delen av tiden så har du väl förståelse för att det finns de som avfärdar den som värdelös? Om det sedan är en gammal fin veteranbil som någon annan kan gilla att puttra omkring i så är det ju heller inget konstigt med det?

Det verkar vara en omöjlig prestandakombination. :lol:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-06 13:12

Johan_Lindroos skrev:
Almen skrev:...

Om en bil axar 0-100 på 23 sek, har en maxhastighet på 72 km/h och går på tre cylindrar större delen av tiden så har du väl förståelse för att det finns de som avfärdar den som värdelös? Om det sedan är en gammal fin veteranbil som någon annan kan gilla att puttra omkring i så är det ju heller inget konstigt med det?

Det verkar vara en omöjlig prestandakombination. :lol:

Nedförsbacke och solen i ryggen vid ax-testet...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-09-06 13:18

Kaffekoppen skrev:Njae, poängen går dig förbi...

Det är väl ofta man betalar extra för form och estetik, men det har ju sällan med funktion att göra.

Jag vill ha en kanonfin klocka, men jag vet ju att det finns klockor för 49:- som visar tiden likabra. Skillnaden är att jag vet att jag betalar mer för något annat än funktion.

Har man kunskapen kan man göra medvetna val.

Denna guide i hur man kan gå tillväga för att köpa en klocka är ganska kul. Den kommer från en bland fotografer känd webbsida. Liknelsen till att köpa kameror kan enkelt appliceras, liksom även Hi-Fi.

http://luminous-landscape.com/essays/wa ... able.shtml

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2007-09-06 13:20

Kaffekoppen skrev:
Vad det gäller färg, så funderar jag på en fondvägg i lägenheten åt det bruna hållet.

Välj bara inte caffelatte för det är förrförrra årets färg. I år skall det snarare vara espresso :D

/Patrik

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-09-06 13:31

Jag kan erbjuda mig att stänkmåla Kaffekoppens vägg med riktig nyextraherad espresso.

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2007-09-06 13:38

Johan_Lindroos skrev:Jag kan erbjuda mig att stänkmåla Kaffekoppens vägg med riktig nyextraherad espresso.

Då blir det ju nästan en eterisk färg som verkar lugnande på själen både genom sin trevliga färg och sin ljuvliga doft.

/Patrik

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-06 13:45

Om man vill höra vad som är på skivan så är det bra med så lite färgning som möjligt. Detta borde väl vara rätt självklart?
Så det är bättre betala flera miljoner kr (eftersom det var i dollar) för att få något som ändrar signalen rejält, än köpa en vettig Siba förstärkare för 3000 kr som påverkar signalen mindre? Ja, det är ju en personlig fråga, för den som vill höra vad som är på skivan så är det ju enkel, och jävligt mycket billigare. För den som gillar dista till ljudet, så kan man väl sälja huset och köpa förstärkaren (lr köper en rör dist för någon tusenlapp).
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-06 14:51

meanmachine skrev:
Almen skrev:Nej, det är naturligtvis den enskilde individen som avgör vad man själv tycker är bra ljud. Vem har sagt något annat?
DU!
Var har jag gjort det?

Hur skall vi bedöm utgången av siba biostärken för 2500:- mot rörhäcket för 350 000:- ?
"vi"? Den får väl var och en bedöma bäst de vill. Jag tänker inte förutsätta att den dyrare måste låta bättre, som du verkar göra. Du förutsätter att Siba-stärkaren kroknar fast du inte vet något om den. Jag vet att Wavac-stärkaren kroknar, eftersom jag sett mätningarna.

Och förresten var det $350,000...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-06 15:12

PC skrev:
Kaffekoppen skrev:

Välj bara inte caffelatte för det är förrförrra årets färg. I år skall det snarare vara espresso :D

/Patrik
Tänkte ge mig på med riktigt sunkig tiramisu färgblandning!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-06 15:13

Johan_Lindroos skrev:Jag kan erbjuda mig att stänkmåla Kaffekoppens vägg med riktig nyextraherad espresso.
Inte alls tokigt. Torde göra sig fint.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-06 15:18

Subjektivisten skrev:Om man vill höra vad som är på skivan så är det bra med så lite färgning som möjligt. Detta borde väl vara rätt självklart?

Om man vil spela elura är det vär bra om stärkaren färgar så lite som möjligt eftersom man vill höra exakt vad guran låtersom, ellerhur? Givetvis är detta till fördel för dansband men metall med ofärgad utrustning :lol: Nåja. Det är ju tramsiga debatter eftersom ni som förespråkar ofärgat alltid förutsätter att ni är referensen till debatten.

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-06 15:26

Nä, nu får du nog ge dig lite...

Läs vad folk skriver först, ingen har sagt annat än att man på mätningar kan avgöra om den färgar eller inte, men sedan får man väl färga på bäst man vill med apparater och räcker inte det så köp en eq om det passar dig.

Slår vad om att du har en drös sådanna med! ;)

Användarvisningsbild
MaVeRiC

Inläggav MaVeRiC » 2007-09-06 16:28

Samma hårda diskussioner här ..

Men å andra sidan är det här de börjar o fortsätter sedan på andra
forum .. med länkar hit ...

Så här ser jag på det ur den skämtsamma sidan :)

http://www.grapheine.com/bombaytv/index.php?module=see&lang=uk&code=e8960ba4e43f3aa162cc31b2fce53267

Maveric 8)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-06 16:30

8O Är den inte MaVeriC min polare? :P :lol: Välkommen till transparensmekka! :wink:

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-06 16:37

meanmachine skrev:8O Är den inte MaVeriC min polare? :P :lol: Välkommen till transparensmekka! :wink:

Nej, nej, välkommen hit till "jag vet vad du tänker bättre än du"-meckat

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-06 17:03

meanmachine skrev:Om man vil spela elura är det vär bra om stärkaren färgar så lite som möjligt eftersom man vill höra exakt vad guran låtersom, ellerhur?

Nej, hur svårt ska det vara förstå? Antingen trollar du, lr så är du med i begåvningsreserven.

meanmachine skrev: Givetvis är detta till fördel för dansband men metall med ofärgad utrustning :lol: Nåja. Det är ju tramsiga debatter eftersom ni som förespråkar ofärgat alltid förutsätter att ni är referensen till debatten.

Enda tramset som finns här är du och din väldigt ogenomtänkta påstående. Om du hade varit seriös så hade jag hoppasts du iaf tog dig tid och läsa vad som skrivs.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-06 17:04

MaVeRiC skrev:Samma hårda diskussioner här ..

Ja, inte lätt när man har troll och folk som inte använder huvudet att tänka med.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-06 17:05

meanmachine skrev:

DU! har redan dömt den på förhand. :lol: Läser du dina egna svar. :wink: Hur skall vi bedöm utgången av siba biostärken för 2500:- mot rörhäcket för 350000:- ? Inte genom att påtala vilken som färgar minst eftersom tillverkaren givetvis medvetet färgar den. :roll:

MM,

man kan lätt se på mätresultaten och konstatera att rörhäcken kommer färga påtagligt i de flesta fall. Den mäter ju för tusan sämre än en medioker högtalare..! :)

Jag tycker personligen att det är vansinne. Vill man ha krokig frekvensgång så kan man lätt ordna det med en EQ.. eller genom att ändra på delningsfiltret i högtalaren för några tior eller hundringar. Vill man ha massvis med distortion så är det lätt ordnat med ett olinjärt kopplat rör på lågnivå för säg en tusing eller så. Att använda en sådan färgande förstärkare som denna rörhäck vi talar om.. ja jag vet inte vad jag ska säga. Det mejkar inge sense helt enkelt. Högtalare med låg distortion låter i regel (jag tänker alltid men skriver lite mer diplomatiskt..;)) bättre än de med högre distortion. Ska man sen rasera denna upplösning med en starkt färgande förstärkare och förlora det man uppnått... nä vet du vad!! ;)

/Peter

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-09-06 17:20

Det eviga kriget rullar vidare :D

hififorum.nu -> minhembio.com -> faktiskt.se

Skönt att slippa vara moderator nu haha :lol:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-06 18:12

Piotr skrev:MM,

man kan lätt se på mätresultaten och konstatera att rörhäcken kommer färga påtagligt i de flesta fall. Den mäter ju för tusan sämre än en medioker högtalare..!

Jag tycker personligen att det är vansinne. Vill man ha krokig frekvensgång så kan man lätt ordna det med en EQ.. eller genom att ändra på delningsfiltret i högtalaren för några tior eller hundringar. Vill man ha massvis med distortion så är det lätt ordnat med ett olinjärt kopplat rör på lågnivå för säg en tusing eller så. Att använda en sådan färgande förstärkare som denna rörhäck vi talar om.. ja jag vet inte vad jag ska säga. Det mejkar inge sense helt enkelt. Högtalare med låg distortion låter i regel (jag tänker alltid men skriver lite mer diplomatiskt..) bättre än de med högre distortion. Ska man sen rasera denna upplösning med en starkt färgande förstärkare och förlora det man uppnått... nä vet du vad!!

Å andra sidan kan den stackars sibabiostärken på 7x110w och 8kg som mäter så fint på papper, färga ordentligt och totalt sakna dynamik med komplicerad last :) Vilketsom är det örat som mäter slutresultatet och inte pappert. Möjligen kan man utröna vad man hör med mätningar men ingen mätning slår örat.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-06 18:41

MM,

om en förstärkare färgar kraftigt (antingen genom frekvensgångspåverkan eller genom addition av toner som inte fanns i den ursprungliga signalen) och totalt saknar dynamik (dvs. komprimerar signalen med tillhörande addition av nya toner som inte fanns i ursprungssignalen) så mäter den inte fint. Dessa fenomen går att mäta.

Mätelektronik kan visa ynkepyttesmå skillnader och påverkan på signaler som vi ine kan detektera med hörseln.

Det gäller bara att mäta rätt. Frekvensgångsmätning och THD+N vid 1kHz sinus berättar inte hela historien.

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2007-09-06 18:45, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi