just anläggning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-07-30 00:23

Jajuste, vad tycker du om eller anser är den märkbara skillnaden mellan DVD & BlueRay?

Jag menar, det hänger ju inte bara på att det just är vad det är, utan det måste dels klaras av av proj & spelare men allra viktigast, på det avståndet man sitter och tittar. Syns det någon verklíg stor skillnad i upplösningen då?

Tack för klargörandet annars Christer, det verkade konstigt...

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-07-30 00:32

screen skrev:Jajuste, vad tycker du om eller anser är den märkbara skillnaden mellan DVD & BlueRay?

Jag menar, det hänger ju inte bara på att det just är vad det är, utan det måste dels klaras av av proj & spelare men allra viktigast, på det avståndet man sitter och tittar. Syns det någon verklíg stor skillnad i upplösningen då?

Mvh Björn//

Det är framförallt djupet i filmen som blir bättre med bluray, i och med att skärpedjupet känns skarpare, men det hänger mycket på produktionen ex the golden compass, är riktigt snygg i vanlig dvd. Jag har iofs en hygglo dvd spelare Denon 3930 och det är möjligt att dagens bluray (jag har en samsung) inte har visat sin fulla potential ännu, även överföring av film kan säkert bli bättre. Men med det sagt är det förbluffande vilken kvalitet som finns i dvd mediet.

jag sitter jag 4m ifrån och och duken är 2,60m bred, jag har just fått projen(Benq w9000) kalibrerad av Ludvig här på forumet och det blev ett riktigt lyft rekommenderas!!

Vh Christer

Edit ihopblandningavprojkalibrerare :oops: tack Karl 12
Senast redigerad av Tengil 2008-07-30 07:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-07-30 00:44

Själv kör jag en 3910:a och funderar på om det är någon idé att uppgradera till blueray-spelare, fast då måste jag byta proj samtidigt.
Sitter med 8720...

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-07-30 00:50

screen skrev:Själv kör jag en 3910:a och funderar på om det är någon idé att uppgradera till blueray-spelare, fast då måste jag byta proj samtidigt.
Sitter med 8720...

Mvh Björn//

Jag skulle sitta lugnt med den dvdspelaren, bluray skall man nog vänta med, en generation eller två, din proj är ju också bra.

Vh Christer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-30 01:21

Tengil skrev:
screen skrev:Jajuste, vad tycker du om eller anser är den märkbara skillnaden mellan DVD & BlueRay?

Mvh Björn//

Det är framförallt djupet i filmen som blir bättre med bluray, i och med att skärpedjupet känns skarpare, men det hänger mycket på produktionen ex the golden compass, är riktigt snygg i vanlig dvd. Jag har iofs en hygglo dvd spelare Denon 3930 och det är möjligt att dagens bluray (jag har en samsung) inte har visat sin fulla potential ännu, även överföring av film kan säkert bli bättre. Men med det sagt är det förbluffande vilken kvalitet som finns i dvd mediet.

jag sitter jag 4m ifrån och och duken är 2,60m bred, jag har just fått projen(Benq w9000) kalibrerad av chuck här på forumet och det blev ett riktigt lyft rekommenderas!!

Vh Christer

*hostLudvighost* :wink:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-30 01:33

Synd jag inte kunde komma idag, hoppas vi kan ta det senare.
Min plan är nog att sitta 3,30 ifrån en 3 meter bred duk. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-07-30 01:52

Ja vi får hoppas att vi kan ses vid ett senare tillfälle.

Du lär få en fet bild om du kör den bredden på det avståndet. 8)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-08-03 23:02

Tack för besöket, Subjektivisten, Screen och EA-73

Det är alltid roligt att se människorna bakom avatarerna, trevligt med nya fonogramtips från Screen "Duffy", och Subjektivisten hade en kul inspelning med Rage agains the machine: bullet in the head, som jag inte hade hört, dessa är redan beställda :oops:

Nu skall jag kolla lite film med Screens råd att köra 4:0 och skippa centern.

Vh Christer

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-08-03 23:13

Ja det var riktigt kul att träffa lite folk och lyssna en stund. Det börjar bli några gånger som jag varit hos Christer nu och det låter som vanligt alldeles förträffligt. Jag har svårt att se vad jag skulle behöva mer än denna anläggning i ett akustikreglerat rum.

Visst kan man säkert spela högre men inte utan att min hörsel skulle ta skada alternativt hörselkåpor på :D
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-03 23:43

Ja, ett stort tack till Tengil som ställde upp så snällt idag. Jag är rätt så trött nu av förklarliga skäl (hemresan gick bättre kan jag info om :P ). Megadeth's Hangar 18 verkade funka bra med, ett tips är att INTE köpa remasterade skivan, det är omixad och sönderpressad! 8O

Det är svårt att sätta fingret på ljudet när man stressar och sovit dåligt innan men när vi spelade Planet dada strax innan jag skulle åka så hörde jag en "ny" sång. Så mycket djupare ljud, bredare, mer detaljer, bättre "fokus" på ljuden som verkar komma bakifrån, ja, det mesta kändes så rätt då. Det slår ju alla system jag hört innan, ja förutom Öhman källare. Så nu är jag mycket sugen att fixa till rummet. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-03 23:45

Sen får jag säga att jag hade gärnat testat basarna ännu mer, men jag är nog inte helt normal. :twisted:

Sen höll det på gå åt helvete med a3orna som screen skulle köpa, på grund av en mästare bakom ratten som gjorde att jag fick tvärbromsa och få 4 st a3 i ryggen! :?

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-08-04 00:28

subjektivisten skrev:Sen får jag säga att jag hade gärnat testat basarna ännu mer, men jag är nog inte helt normal. :twisted:

Jag får lämna över fjärren till dig nästa gång 8) grejorna lär hålla :wink:

Vh Christer

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-04 00:41

Ni är inte riktigt friska grabbar...j_vla basnarkomaner... :lol:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-08-04 01:26

Trevligt at läsa :) men borde inte tråden flyttas till Ino- avdelningen :?:

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-08-04 01:30

Varför :?: Finns både Denon, Nad, BenQ, Rotel, Pioneer, Samsung i den anläggningen :D

Tråden lades upp av profbd från början med info om en stund av välljud hemma hos Christer. Finns dock en hel del Ino grejjer så den hade även passat där.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-08-04 01:43

EA_73 skrev:Varför :?: Finns både Denon, Nad, BenQ, Rotel, Pioneer, Samsung i den anläggningen :D

Tråden lades upp av profbd från början med info om en stund av välljud hemma hos Christer. Finns dock en hel del Ino grejjer så den hade även passat där.

dom övriga märkena har ju inte en egen avdeling vilket ino har därför tänkte jag att det skulle varaq lättare att orientera sig om det trådarna handlar om hamnar i rätt avdelning?

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-08-04 08:01

Britt-Gunnar skrev:dom övriga märkena har ju inte en egen avdeling vilket ino har därför tänkte jag att det skulle varaq lättare att orientera sig om det trådarna handlar om hamnar i rätt avdelning?

Den borde väl egentligen ligga i medlemspresentationer som det har utvecklats, tråden härstammar från en respons av en lyssningskväll i vintras.

Vh Christer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-06 15:57

Tengil, har du bilder på hur du fixa dämpningen på väggen? Är intresserad om jag ska göra något liknande. :)
Är så avis på dig. :P

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-06 16:13

Tror du IÖ skulle bli glad av det?

Jag gissar att det vore bättre med en optimering just för dina förutsättningar, även om de kanske skulle bli något enklare i utförandet p.g.a. att du bor i en lägenhet och inte får göra vad som helst.

Eller vad tror du Subjektivisten? :wink:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-08-06 16:15

subjektivisten skrev:Tengil, har du bilder på hur du fixa dämpningen på väggen? Är intresserad om jag ska göra något liknande. :)
Är så avis på dig. :P

Hej

Nja inte på själva bygget av dämpväggen, men om du tittar på ritningen som Ingvar gjort till dig så har du ju mått på hur mycket av högtalarväggen som skall dämpas och hur mycket av sidoväggarna som skall dämpas. Jag gjorde så att jag satte reglar så att jag kunde ha liggande stenullsplattor, sedan fäste jag dem bara lite lätt i väggen, utanpå detta satte jag inoskivorna med gipsskruv, jag testade först med dubbelhäftande tejp, men det ville sig inte riktigt så jag kopletterade tejpen med några skruv, jag fäste inoacoskivorna i reglarna alltså.

Hoppas att det hjälpte något.

Vh Christer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-06 16:29

Tengil skrev:Hej

Nja inte på själva bygget av dämpväggen, men om du tittar på ritningen som Ingvar gjort till dig så har du ju mått på hur mycket av högtalarväggen som skall dämpas och hur mycket av sidoväggarna som skall dämpas. Jag gjorde så att jag satte reglar så att jag kunde ha liggande stenullsplattor, sedan fäste jag dem bara lite lätt i väggen, utanpå detta satte jag inoskivorna med gipsskruv, jag testade först med dubbelhäftande tejp, men det ville sig inte riktigt så jag kopletterade tejpen med några skruv, jag fäste inoacoskivorna i reglarna alltså.

Vh Christer

Jo, såklart jag har ritning vart jag ska dämpa, det är främst hur jag ska få upp dom. Har svårt att hitta rätt tyg för att bygga "tavlor" så jag var nyfiken hur du hade gjort. Så reglar och mellanm dom så har du stenullsplattor och utanpå dom inoskivorna och dessa sitter fast med gipsskruvar alltså? :)

Sen, vad är det för hylla du har för apparaterna? Jag måste skaffa någon som är stabil.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-06 16:35

Förlåt Subbe, jag hade alldeles glömmt bort att du redan hade konsultats. :oops:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-08-06 18:30

subjektivisten skrev:
Tengil skrev:Hej

Vh Christer

Jo, såklart jag har ritning vart jag ska dämpa, det är främst hur jag ska få upp dom. Har svårt att hitta rätt tyg för att bygga "tavlor" så jag var nyfiken hur du hade gjort. Så reglar och mellanm dom så har du stenullsplattor och utanpå dom inoskivorna och dessa sitter fast med gipsskruvar alltså? :)

Sen, vad är det för hylla du har för apparaterna? Jag måste skaffa någon som är stabil.

Jag köpte den genom hifiklubben, de hade sådan i sin inredning, jag tror att jag betalade runt 4k för alltihop, fantastiskt stabilt och bra, och så kommer man nära väggen, som sagt det är inga problem att skicka upp en Rotel rb 1090 8)
Nackdelen är att det är kanske lite dyrt, och att de kan konstra lite iom att hyllorna inte finns i katalogen direkt. Men du kan ju hänvisa till att jag köpt genom jönköpingsbutiken.

Vh Christer

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-08-06 23:00

Glömde fråga: Hur lät det med 4.1 :?:

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-08-06 23:54

EA_73 skrev:Glömde fråga: Hur lät det med 4.1 :?:

Jo det lät mer holografiskt alltså mer djup, och att dialog rörde sig med rörelsen i bilden. Jag får demonstrera vid tillfälle.

Vh Christer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-15 18:42

screen skrev:Ni är inte riktigt friska grabbar...j_vla basnarkomaner... :lol:

Mvh Björn//

Du skulle varit med nyss, satan va jag spelade högt. Y-4 är ett måste. 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-08-15 18:50

subjektivisten skrev:

Mvh Björn//

Spelade du högt så är det väl extra diskant du skulle köpa eller nått o inte fler basmoduler :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2008-08-15 23:51

Blir ni inte illamående vid mycket kraftig bas? Jag brukar bli det..

Jag skulle dema lite och satt lite nära en vägg, depeche rullade igång med tunga synth anslag. Ouf, tappade nästan luften.
100% Digital

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-08-16 00:29

subjektivisten skrev:

Mvh Björn//

Vad spelade du :?: , jag har snöat in på rage against the machine sen du var på besök, kul band, nästan lite funky.

Vh Christer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-16 00:31

Rydberg skrev:Spelade du högt så är det väl extra diskant du skulle köpa eller nått o inte fler basmoduler :wink:

haha nja, Infected är rätt snälla mot diskanten men har rätt tung bas, men man kanske skulle fixa säkringar på i32s :oops:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi