Denons nya audiofil kabel.....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-19 22:18

Då är vi två.

Jag kommer inte att köpa några produkter från Sony inom någon snar
framtiden. De har för mycket på sitt samvete för att jag skall vilja bidra
till deras kassa med så mycket som ett enda öre.

(Därmed inte sagt att alla deras produkter är dåliga.)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-06-19 22:41

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Dom riskerar att jag aldrig köper något som det står Denon på igen,
eller råder någon annan att göra det. Bedrägeri är något jag tycker
man bör ta på allvar.

Efter debaklet med root-kits och liknande så köper jag ingenting som det står Sony på....

/ B

Inte jag heller. Törs inte. Fan vet vad man får in för junk i sina apprater då. Dessutom ser jag idén med att instalera root kit på sina kunders datorer som "tveksam".

Denons-sladd är antaglien bara utslag av en ny marknadschef eller vad på senaste personalfesten. Inget att bry sig om.

Själv har jag bojkott av Pioneer sedan deras Legato Link och rekalmen runt den. Det hindrade dock inte att jag köpte en pioneer bilstereo i vintras, av den enkla anledningen att den var den enda jag kunde få tag i för rimliga pengar och som inte blinkade som ett jävla tivoli.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2008-06-21 02:24

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2008-06-21 02:45

Max_Headroom skrev:Denon risker inte något med den här sladden med väl tilltagen prislapp. Är det några andra än ett dussin HiFi-freaks i lilla sverigs som debbaterar dess existens och framförallt: Prissättning. För det är ju färmst priset som folk hakar upp sig på.
Denon passar på att tjäna lite stålar, det är allt.

Som synes i min länk är det faktiskt vida omtalat utanför HIFI-kretsar. Faktiskt den överlägset mest omtalade ormoljeprodukten jag sett...av god anledning antagligen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-21 03:33

Tror att rätt många tappat förtroendet för Denon på grund av detta.

Hade det varit ett företag som redan från början levde på dom som
går på sådana här saker så hade det varit en annan sak, men...

Denon är ju ett företag som snarare gjort sig kända som ormoljans
motsats - en riktig no-nonsense hifi-tillverkare.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-06-21 09:05

Jag ser hellre enstaka produkters specifika egenskaper oavsett märke, snarare än en generaliserande bild för hela märket. Så att om Denon vill kränga ormolja så är det inte ngt jag hoppar högt av.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-21 09:24

Frutti skrev:
Max_Headroom skrev:Denon risker inte något med den här sladden med väl tilltagen prislapp. Är det några andra än ett dussin HiFi-freaks i lilla sverigs som debbaterar dess existens och framförallt: Prissättning. För det är ju färmst priset som folk hakar upp sig på.
Denon passar på att tjäna lite stålar, det är allt.

Som synes i min länk är det faktiskt vida omtalat utanför HIFI-kretsar. Faktiskt den överlägset mest omtalade ormoljeprodukten jag sett...av god anledning antagligen.
Ja, katastrof för märket. Utan tvekan.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-21 09:44

The manufacturer is Denon, and the target customer is the "audio enthusiast." Apparently "audio enthusiast" is Denonese for "sucker."

:mrgreen:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-21 10:17

Det tar längre tid att bygga något än att rasera det...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-06-21 11:07

Okej...

...Så Denon åker härmed ut genom fönstret....

...så vem kommer i fortsättningen få förtroendet att leverera vettiga hemmabioförstärkare ?

(ja jag vet, det är lite hårt uttryckt, men likväl något som jag nu vill få svar på)

Igentligen vill jag få tag i en hemmabioprocessor och separata slutstegsmoduler som får en bra rekommendation - men det är ju jag det...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-06-21 11:09

Har produkterna ni gillade blivit sämre iom detta? Är det mått av hifi eller anseende man skall titta på?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-21 11:11

Handlar det inte mer om ett ställningstagande?

Kanske inte att jag skulle slänga ut något, men kanske att man har moraliska värderingar i bakhuvudet inför kommande köp.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-06-21 12:27

Personligen har jag aldrig gillat Denon så jag ser med ganska milda ögon på att de har kommit ut ur garderoben. Ni som har levt i illusion kring brandet kan ju alltid skriva och klaga. Här är "management teamet" (psss. det är ganska bra blandning av ingenjörer och marknadsförare) för denons ägare - D&M Holding.

Grundkursen i markandföring säger att en produkt definieras av - Product, Pricing, Promotion, Placement, People, Process, Physical evidence, Personalization, Participation, Peer-to-Peer, Predictive modeling. Och detta, mina herrar, är vi allihopa en del av just nu. Vare sig vill det eller inte. Alla aktiviteter som påverkar någon av detta axlar är marknadsföring - bra eller dålig.

Att peta ut en produkt som är verkningslös i det tekniska planet - är dåligt om marknadsuppfattningen av brandet påverkas negativt. I detta fall verkar det vara ett gammaldags markandstänk. Herrarna i styrelsen hänger nog inte tillräckligt mycket på internetforum - som är den viktigaste markandskanalen för konsumentelektronik idag. Denon har alltså inte försått - Participation och Peer-to-Peer. Att tror att det är marknadsförarna som kommit på något så dumt som den aktuella kablen - är högst osannolikt. De sitter och analyserar sånt här hela dagarna - den enkla tror jag inte på. Däremot har ofta sett ingenjörer som pysslat med "goldplating" - alltså optimering av icke verksamma parametrar, alt - optimering långt bortanför tillförd nytta. Tillsammans med marknadsbeslut fattade av amatörer så kan jag förstå att det kan gå galet.

Så sammanfattningsvis - Denon fortsätter att suga.

(Innan ni bitchar på "ekonomer" och "marknadsförare" så vore det tjusigt om ni hade en någorlunda bra bild av vad dessa faktiskt gör på jobbet - nivån på den här diskussionen är som vanligt präglad av amatörmässighet och okunskap)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-06-21 12:46

Varför gillar du inte Denon och på vilket sätt menar du att de suger?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-21 12:50

Njae, inte fullt ut amatörmässigt, åtminstonde inte i relation till företagets fina kabel :)

Jag är rätt insatt i vilka typer av arbete som ekonomer/marknadsförare utför, men om man skall hitta någon syndabock här så får man nog se på det lite mer komplext det kan jag hålla med om. Men skall någons huvud falla så är det de som har som huvuduppgift att värna varumärket.

Vad ar du emot Denon rent generellt som gör att märket som sådant suger?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-21 14:11

Bill50x skrev:Mitt intresse? Retas lite och röra om i grytan :-)

Du och meanmachine då. Vad finns det för nytta av att hålla på och reta och röra om i grytan av ingen anledning? Rätt korkat enligt mig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-06-21 16:01

Jag uppfattar Denons tilltag just som ett tilltag.
Genom att sätta priset på en uppimpad tpkabel, värd $5-10 till $499 riktar de fokus på det groteska med de s.k. audiokablar för $20 000 0ch däröver. Det är också så nyheten har emottagits/tolkats på många håll, främst inom icke hifikretsar. Tilltaget skulle bli ännu dråpligare om de satte ett pris till, låt säga, $10 000.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-06-21 16:13

Koffe skrev:Personligen har jag aldrig gillat Denon så jag ser med ganska milda ögon på att de har kommit ut ur garderoben. Ni som har levt i illusion kring brandet kan ju alltid skriva och klaga. Här är "management teamet" (psss. det är ganska bra blandning av ingenjörer och marknadsförare) för denons ägare - D&M Holding.

du vet att du just förklarade exakt hur 99.9% av alla företag i hela världen fungerar?

Användarvisningsbild
hari_seldon

Inläggav hari_seldon » 2008-06-21 18:31

Eehh... kan inte nå'n kunnig förklara det orimliga i att denna kabel skulle kunna vara bättre än en billig TP-kabel?
Jag har ögnat igenom hela tråden men inte sett någon handfast och enkel förklaring.

mvh
H.S.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-21 18:43

Läs igen. Allt står redan.

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-06-21 19:00

hari_seldon skrev:Eehh... kan inte nå'n kunnig förklara det orimliga i att denna kabel skulle kunna vara bättre än en billig TP-kabel?
Jag har ögnat igenom hela tråden men inte sett någon handfast och enkel förklaring.

Utan att vara expert, men kortfattat så handlar det om att skicka en felfri digital data vilket en billig kabel som regel klarar galant. Bättre än helt rätt finns alltså inte i scenariot.
Kabel a 50 kr/m - Bra och felfri - Rätt
Kabel a 500 kr/m - "Bättre" och felfri - Rätt
Kabel a 5000 kr/m - "Bäst" och felfri - Rätt
Senast redigerad av MrUncool 2008-06-21 19:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-06-21 19:01

hari_seldon skrev:Eehh... kan inte nå'n kunnig förklara det orimliga i att denna kabel skulle kunna vara bättre än en billig TP-kabel?

mvh
H.S.

det är en vanlig tpkabel dom satt en större prislapp på

Användarvisningsbild
hari_seldon

Inläggav hari_seldon » 2008-06-21 19:30

Ok,

Kanske lite OT nu, men det säljs ju andra dyra kablar för digitala audiosignaler - är de också humbug?

H.S.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-06-21 20:06

hari_seldon skrev:Ok,

Kanske lite OT nu, men det säljs ju andra dyra kablar för digitala audiosignaler - är de också humbug?

H.S.

Om man ser till meterpris så finns det "audiofilkablar" för digital överföring som är betydligt
dyrare än de som används till att koppla upp hundratals användare till internet.

Det är ganska löjligt.

En toslinkkabel som gör sitt jobb (med hyfsade kontakter som inte ramlar ur) får man för 100-
200kr beroende på längd. Om man av någon anledning behöver 10 meter, så bör man satsa
på en med fiber, istället för plastledare som de enklaste kablarna har.

Tyvärr är det inte mer hokus pokus än så.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2008-06-22 09:42

Tråden var lång men jag har nog inte sett ett enda inlägg om vad Denon ska skicka genom kabeln nu eller om ett år? Kan teknikerna/ingenjörerna på Denon redan ha idén att ersätta HDMI med DenonLink men att det då kanske krävs en egen kabel?
Om Denon skissat på en utveckling av sitt gränssnitt så kanske inte en vanlig tp-kabel duger längre?

Är det bara gissningar att den är identisk med en tp-kabel?

Är den identisk så faller jag nog också in i klagosången :?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-22 09:45

Jag har mätt den om det duger.

Är det verkligen så svårt att inse att det är en CAT6 kabel?

Alltså, läs på hifiklubbens sida, där finns en ledtråd ;)

Det verkar förövrigt som om några tror att kabeln är splirrans ny. Det är den inte.

Användarvisningsbild
hari_seldon

Inläggav hari_seldon » 2008-06-22 09:57

Hur stor är felfrekvensen i en vanlig TP-kabel för databruk?

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2008-06-22 09:58

Kaffekoppen skrev:Jag har mätt den om det duger.

Ja du kan ha helt rätt.

Men vad krävs av en kabel som ska transportera bild 1080p samt HD-ljud över 10 meter? Klarar en vanlig cat6 det?

Jag försvarar inte Denon men vill ha lite grepp om vad kablarna kan klara av.

ps. har läst nånstans om att skicka HDMI över cat5 eller cat6 men har ingen aning om vilka krav som ställs på kablaget eller om några begränsningar finns?
Senast redigerad av Mikael2 2008-06-22 10:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-06-22 10:03

jag köpte en och monterade mellan modemet och datorn
internett blev mycket snabbare :?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-22 10:05

Mikael2 skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag har mätt den om det duger.

Ja du kan ha helt rätt.

Men vad krävs av en kabel som ska transportera bild 1080p samt HD-ljud över 10 meter? Klarar en vanlig cat6 det?

Jag försvarar inte Denon men vill ha lite grepp om vad kablarna kan klara av.
Utan det minsta problem och med hög marginal!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi