Diskotant skrev:Vi kan ju ta lyssningspauser istället och koppla in hörselminnet. Samma resonemang som ovan.
Vilket är tre sekunder ickeflyktigare än ett RAM-minne ...
Moderator: Redaktörer
Diskotant skrev:Vi kan ju ta lyssningspauser istället och koppla in hörselminnet. Samma resonemang som ovan.
Diskotant skrev:Väldans haltande liknelse. En korrektare liknelse vore att bestämma vilken bil som KÄNNS snabbast genom att blindtesta dem. Eventuellt förenat med vissa trafiksäkerhetsproblem... (Sen är det ju inte så att alla bilar har en utväxling som medför att toppfarten uppnås i högsta växeln.)
Diskotant skrev:Är frågan däremot: "Hur lätt är det att detektera ovanstående skillnad när vi lägger till ett par vardagsnära förutsättningar?" måste självfallet testet se annorlunda ut.
Diskotant skrev:Hur kan du veta att den skillnad du hört i ett kalibrerat blindtest verkligen är relevant? Om du inte testar även detta på något sätt kan du bara förmoda.
Diskotant skrev:Jag valde nivåjustering som en variabel eftersom det kändes vardagsnära. Det är väl normalt att man justerar volymen vid olika lyssningstillfällen. Om ett blindtest som tar med denna variabel leder till att man inte längre klarar av att skilja de apparater som man kunde skilja på i det kalibrerade blindtestet känns det inte ologiskt att ställa sig frågan huruvida den faktiska skillnaden spelar någon roll.
Så nog kan man träna sig att höra "bättre".
Diskotant skrev:Svante skrev:Diskotant skrev:Svante skrev:Kort sagt, det är ruskigt svårt att mäta upplevda skillnader och ännu svårare att förmedla resultaten på ett väldefinierat sätt.
Låt mig göra ett antagande att i ett blindtest utan nivåkalibrering INGEN kan höra någon signifikant skillnad mellan säg Denon 2105, NAD 208, Rotel 1090 och Bryston XYZ, men det är som sagt bara en förmodan. Skulle vara kul att veta om och hur fel man ligger.
UTAN nivåkalibrering?
Det tror jag inte, då rör det sig bara om att man har haft tur när man har ställt nivåerna. Om man inte nivåkalibrerar får man troligen nivåavvikelser på någon halv dB eller så och då kan en ganska stor del av folk detektera den.
...men det är ju rätt ointressant.
Då uttrycker jag mig dåligt. Jag menar att lyssnaren fritt justerar volymen under lyssning på båda komponenterna (att varje lyssning börjar knäpptyst), inte att man statiskt ställt in volymen på ett ungefär.
Svante skrev:Diskotant skrev:1. Vi har utfört ett nivåkalibrerat blindtest och fastställt att en skillnad mellan två förstärkare existerar.
DÄREFTER gör vi ett ANNAT test. Syftet med det andra testet är att testa den detekterade skillnadens relevans och detekterbarhet under "vardagsnärmare" förutsättningar. Jag har förstått att ljudnivån har stor inverkan på ljudupplevelsen och det är just därför som ett test där lyssnaren får ställa in nivån fritt vid varje lyssning känns intressant. Inte som ALTERNATIV till F/E-lyssning eller kalibrerade blindtest, utan som KOMPLEMENT.
Ok, du vill visa att "normala förutsättningar" kan göra att en förstärkare som detekterats i en F/E-lyssning kan passera under sämre förhållanden.
Svante skrev:Det är en intressant fråga, men den faller på problemet att visa att en skillnad INTE finns.
Svante skrev:...och det är testmetodiken du vill göra trubbigare.
Svante skrev:Vore det så att ett detektionsmisslyckande betydde att det inte går att höra någon skillnad, så skulle din metod vara mycket intressantare.
subjektivisten skrev:Men snälla, du får ju välja vilken nivå du vill!!!! Sålänge man har samma nivå på båda. Vad är det som är så svårt att förstå?
Diskotant skrev:M.a.o. vi har en bra metod med ett bra bevis för skillnadens existens. Hur bevisar vi den existerande skillnadens relevans?
M.a.o. vi har en bra metod med ett bra bevis för skillnadens existens. Hur bevisar vi den existerande skillnadens relevans?
Diskotant skrev:Det handlar om att DÄREFTER utföra ett ANNAT test för att kontrollera något ANNAT.
Nämligen ett test för att kontrollera relevansen av den odiskutabla skillnad vi har detekterat i vårt nivåkalibrerade blindtest.
Svante skrev:Diskotant skrev:M.a.o. vi har en bra metod med ett bra bevis för skillnadens existens. Hur bevisar vi den existerande skillnadens relevans?
Korta svaret på den frågan är att det INTE är genom att göra metoden trubbigare.
Jag tror att det bästa sättet är att försöka förstå vad det är man hör för skillnader. Det verkar som att det nästan alltid går att förklara hörbara skillnader med ganska standardmässiga mätningar (tonkurva och distorsion på olika sätt).
När man sedan mäter en annan förstärkare, som färgar hörbart, så är det ganska enkelt att förstå om felen är tolerabla i vanliga lyssningssituationer. Dessutom har man ju hört i F/E-lyssningen hur liten skillnaden är och kan relatera det till andra situationer.
Diskotant skrev:Det handlar om att DÄREFTER utföra ett ANNAT test för att kontrollera något ANNAT.
Diskotant skrev:Vi är eniga att en hörbar skillnad detekterats. Ingen oenighet om metodiken för detta.
Du påstår att denna skillnad har någon form av praktisk relevans. Detta är ett positivt påstående och borde därför kunna bevisas om det är sant.
Svante skrev:Diskotant: Om jag får backa lite, vad är VINSTEN med att låta bli att nivåkalibrera (annat än att man slipper göra kalibreringen)?
Och: Är du med på att nivåkalibrering inte innebär att man spelar musiken på en given nivå, utan att man ser till att signalerna man jämför spelar på SAMMA nivå? Denna "samma nivå" får man sedan justera fritt.
subjektivisten skrev:Diskotant skrev:Det handlar om att DÄREFTER utföra ett ANNAT test för att kontrollera något ANNAT.
Så du får gärna förklara mer ingående varför det skulle vara bättre med en dålig metod istället för en bra metod.
Laila skrev:Inte så lätt att försöka sig på att genomföra ett "litet"(delvis) paradigmskifte på faktiskt.se inte."
Laila skrev:Själv så har jag hela tiden trott att Diskotant o iö är en o samma person,
men det skall ju vara förbjudet enligt forumsreglerna, så jag är förmodligen även här ute på en ordentlig cykeltur ?
Diskotant skrev:Alltså, jag tänker såhär:
När jag lyssnar på ljud går jag normalt sett in i lyssningsrummet, slår på anläggningen, väljer ut något att lyssna på och justerar lyssningsvolymen.
Det känns inte orimligt att en skillnad mellan två apparater måste gå att detektera under dessa förutsättningar för att vara relevant. Alltså borde ett blindtest som simulerar dessa förutsättningar vara ganska vettigt.
Diskotant skrev:Det kan jag inte. Jag är övertygad om att en bra metod måste vara bättre än en dålig metod. Det ligger ju liksom i själva definitionen...
Diskotant skrev:Det känns ytterst sannolikt att det nivåkalibrerade blindtestet är känsligare och exaktare än det sistnämda blindtestet, men det innebär inte nödvändigtvis att det är relevantare i praktiken.
subjektivisten skrev:Diskotant skrev:Alltså, jag tänker såhär:
När jag lyssnar på ljud går jag normalt sett in i lyssningsrummet, slår på anläggningen, väljer ut något att lyssna på och justerar lyssningsvolymen.
Det känns inte orimligt att en skillnad mellan två apparater måste gå att detektera under dessa förutsättningar för att vara relevant. Alltså borde ett blindtest som simulerar dessa förutsättningar vara ganska vettigt.
Igen, det finns INGET som säger du inte kan välja precis vilken volym du vill när du lyssnar, sålänge det är samma volym på båda. Vad är det som är svårt att fatta?
Subjektivisten skrev:Ja, men ändå sitter du och säger att vi ska se om den bra metoden funkar via en sämre metod. Det är ju knappast logiskt.
Diskotant skrev:Det känns ytterst sannolikt att det nivåkalibrerade blindtestet är känsligare och exaktare än det sistnämda blindtestet, men det innebär inte nödvändigtvis att det är relevantare i praktiken.
Subjektivisten skrev:NEJ! Snälla, läs vad vi skriver. Du kan höra skillnad PÅ GRUND AV ATT DOM INTE ÄR NIVÅMATCHADE! Så det går precis emot det du säger.
Diskotant skrev:
Jag är tveksam till den universella sanningen i ett sådant påstående. Jag misstänker att skillnader mellan välkonstruerade apparater är svåra eller rent av omöjliga att detektera i hemmet vid normal lyssning. Jag misstänker att en skillnad måste vara av en viss storlek och typ för att vara relevant i praktiken.
Mina misstankar är logiskt omöjliga att bevisa eftersom de är negativa antaganden. Du kan däremot bevisa dem som felaktiga genom att producera positiva bevis. Åtminstone i teorin. I praktiken lär vi inte kunna enas om någon definition av "normalt lyssnande" eller "vardagsnära förutsättningar", än mindre om en acceptabel metodik.
Diskotant skrev:Svante skrev:Diskotant: Om jag får backa lite, vad är VINSTEN med att låta bli att nivåkalibrera (annat än att man slipper göra kalibreringen)?
Och: Är du med på att nivåkalibrering inte innebär att man spelar musiken på en given nivå, utan att man ser till att signalerna man jämför spelar på SAMMA nivå? Denna "samma nivå" får man sedan justera fritt.
Det handlar inte om en VINST, eller att låta bli att nivåkalibrera. Den nivåkalibrerade testen görs ju.
Diskotant skrev:Det handlar om ett försök att bevisa ett den skillnad som detekterats vid det nivåkalibrerade testet spelar någon praktisk roll.
För mig innebär detta att man måste försöka identifiera något sätt att "verklighetsrelatera" resultatet av den nivåkalibrerade blindtesten. Det behöver man inte hålla med om såklart.
Alltså, jag tänker såhär:
Svante skrev:Och: Är du med på att nivåkalibrering inte innebär att man spelar musiken på en given nivå, utan att man ser till att signalerna man jämför spelar på SAMMA nivå? Denna "samma nivå" får man sedan justera fritt.
Diskotant skrev:Det känns inte orimligt att en skillnad mellan två apparater måste gå att detektera under dessa förutsättningar för att vara relevant. Alltså borde ett blindtest som simulerar dessa förutsättningar vara ganska vettigt.Diskotant skrev:
Ja, men det utesluter inte nivåkalibrering.
Jag menar, om det inte går att skilja på två apparater vid ett sådant blindtest kan jag inte hitta någon logiskt acceptabel förklaring till att välja en framför en annan. Återstår bara hypotesen om långsamt ackumulerad lyssningströtthet, vilken jag starkt betvivlar (åtminstone map välkonsturerade apparater).
Diskotant skrev:Vilken rundgång!
Vi har ju gjort ett test med nivåkalibrering. OK?
Jag fattar hur ett nivåkalibrerat dubelt blindtest går till. OK?
Nivåkalibrerade dubbla blindtest är jättebra. OK?
Jag talar om ett ANNAT dubbelblint test som görs EFTER att det nivåkalibrerade testet gjorts. OK? Ett HELT ANNAT test som inte diskvalifierar resultaten från det dubbelblinda nivåkalibrerade testet som vi redan gjort och som vi båda förstår. OK?
Om jag justerar volymen fritt på vid varje lyssningstillfälle under det ANDRA testet (som alltså inte är det första testet utan ett ANNAT test) är detta fortfarande dubbelblint. Detta ANDRA test mäter bl.a. om de odiskutabla och faktiskt bevisade skillnaderna från det första testet fortfarande är detekterbara när man fritt justerar volymen vid varje lyssningstillfälle. Man kan säga ett detta ANDRA test mäter om det faktum att man justerar volymen fritt gör det omöjligt att detektera skillnaden mellan apparaterna eller om skillnaden är sådan att den fortfarande är detekterbar. I praktiken justerar du väl volymen ibland? Jag gör det i alla fall.
Diskotant skrev:NEJ! Man kan höra skillnad PÅ GRUND AV ATT DET ÄR SKILLNAD! Nivåmatchningen skapar ingen skillnad, den gör det bara möjligt att detektera mindre skillnader.
Användare som besöker denna kategori: doppler och 24 gäster