GP vs. Ormolja...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-13 09:25

dimitri skrev:Det finns de som köper ERS-papper och virar runt sina vackra kablar och får dessa att se ut som s**t.
OK, det var ett extremt exempel. Nej, Subjektivisten kan inte bevisa att alla köper dyra kablar enbart för ljudets skull*. Fast skulle du kunna bevisa att någon (även om han köpte kabeln enbart för utseendets skull) inte säger att ljudet har blivit bättre?**
*Det kan ingen
** det går att bevisa, det räcker att hitta en enda

Jo men jag menar inte att folk köper kablar ENBART för utseendets skull, lika lite som jag tror Subjektivisten egentligen så benhårt menar att audiofiler enbart köper dyrkabel för ljudets skull.

Som här:
subjektivisten skrev:Stort sett, JA! Visst så gillar ju folk att sakerna ser bra ut men visa mig vart dom audiofiler som köper kablar för 12K bara för utseendet och som erkänner att det inte är någon ljudlig skillnad.

Jag menar inte att folk "bara" (som subjektivisten skriver ovan) köper kabel pga utseendet, varken öppet eller dolt. Visst finns ljudtänket med som en del, nåt annat har jag inte hävdat. Bara att verkligheten är komplex och att ljudhänsyn hos en del köpare kan vara självbedrägeri för att dölja andra problem, som t.ex. köpmani. Man övertygar sig själv om att det låter bättre, som jag också skrev förut.

Ett missförstånd m.a.o., vi kan nog bli ganska överens ;)

Det finns nog lika många köpbeteenden och skäl att köpa som det finns köpare; man skulle nog behöva psykoanalysera ett antal kabelköpare rätt djupt för att veta exakt vad de tänker. Vet man det själv, alltid?

Kort sagt - det är väl rätt uppenbart, när man tittar på dyra kablar, att det är en blandning av overifierbara påståenden i kombination(!) med utseende/utformning som gör att folk lockas att köpa dyra kablar. Men att detta skulle göra hifi-intresserade till ett mer lättlurat släkte än alla andra konsumenter håller jag inte med om. Jag hävdar fortfarande att ordet "ormolja" används för att försvara en del sjuka beteenden inom hifi.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-13 10:04

phloam skrev: sjuka beteenden inom hifi.

Som det heter i visan:

Covered wagon, medicine show
Take you to a place where the healing flow
We can spin it, we got the juice
Won't save your soul our shine your shoes

.....

Just one sip will make you well
Multipurpose in a jar
if you ain't ill, it will fix your car

http://www.youtube.com/watch?v=crjgjKp7Eao

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-13 10:15

:D

Tackar för länken, made my day :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-13 10:24

And you made mine!

Är det Johnny Rotten som skjuter på Don Letts @5:25?

Kul att han klarade sig! :D :lol:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-13 10:31

CODY skrev:Är det Johnny Rotten som skjuter på Don Letts @5:25?

Tänkte samma sak där, så, Ja? :)

hajen1

Inläggav hajen1 » 2008-10-13 15:34

subjektivisten skrev:
phloam skrev:Du argumenterar som om hifi-köpare skulle stå ovanför detta beteende och helt enkelt luras att verkligen tro att dyrkabel är bättre och köper den bara därför. Så enkel anser jag att verkligheten inte är.

Jag väntar ännu på dina bevis att folk köper kablar för uteseendet och inte ljudet dom påstås ge.

Ber att få anmäla mig som bevis! Använder mig av Eichmann Express Six serie 2 ( vackert blåa ) samt Van den Hul 102 mk 3 ( vackert gula ). Om jag jämför de vackra kablarna med andra gamla signalkablar som ligger och skräpar så hör jag ingen skillnad men jag gillar åsynen av dem! 8)
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-13 15:37

:mrgreen:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-13 17:05

*phew* Tack Hajen1! :D

PM'a ditt clearing nummer igen är du snäll

Linnar

Inläggav Linnar » 2008-10-13 17:23

meanmachine skrev:Jag är lite trist ibland. Även om jag är mest snäll nu för tiden. Jag tycker inte att faktiskt syn är ogrundad eller felande utan anmärker på en trist attityd.

Att, för att knyta till topic, jämföra denne man på GP och dennes uttalande om hifi tycker jag en bild talar bäst.

Christer Glenning (dumsnut) testade en gång en Maserati på trafikmagasinet och kunde ju inte, dum som han är, bara leka med den och inse vad det är. Nä den dumskallen skulle givetvis testa om den kunde rymma barnvagnar och vad reservdels och servicerpriserna kostade. Vidare skulle den kollas hur bra sikt man hade bakåt etc. Den Bilen fick typ 3a5 rattar medan normbilen typ Volvo 740 hade 5a5. Vi kan ju då anta att Volvon är den bättre bilen? Visst men ingen som kallar sig bilintresserad skulle väl för 17 välja Volvon före Maserati? Då får man nog byta intresse. Det går liksom hand i hand med intresset!

Jag får anta att flera av edra förnäma herrar har köpt alufälgar till bilen? Vad har dessa för värde förutom det estetiska och självkänslan? :)

Nu kommer vi in på bilar :D !
Jag har hållt på med bilar hela mitt liv ända tills jag blev farfar, då fick det vara bra.

Vad det gäller om Maserati är bättre än Volvo är det självklart Volvon som är bäst, eller någon annan Svenssonbil.
Nästan ALLT som kan kallas Svenssonbil är bättre än Masarati.

Men Masaratin vinner på utseende och status de gånger den inte
står på verkstad och kostar hutlöst med pengar att laga. Efter det får man laga lagningen osv i all oändlighet. Maserati var en bil med fruktansvärt dålig kvalité helt enkelt. Nu när Ferrari tagit över har den blivit ungefär 72000 ggr bättre....
Jag tror tom att dyrakablar för samma pris som Maseratin är bättre för ljudet än den bilen är hållbar. Nu kanske man börja fatta hur dålig bilfan var.

Off tobic?
Vadå, jag hade väl med lite om kablar åxå..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-13 18:04

meanmachine skrev:Jag får anta att flera av edra förnäma herrar har köpt alufälgar till bilen? Vad har dessa för värde förutom det estetiska och självkänslan? :)

Lägre ofjädrad vikt kan väl påverka väghållningen?

/ B

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-13 18:11

Nu kollade jag Furutechs sida och får upp denna underbart beskrivande och faktaspäckade sida:
http://www.furutech.com/a2008/product1.asp?arr_cata=High%20Performance%20Power%20Cable

Notera att det inte finns ett ord eller en rad som berättar om kabelhelvetes prestande, men att det finns länkar till recensioner. OCH det är väl just detta ingrodda skitsnacket av folk som tror sig höra fågelkvitter och djupbas pga av en sketen nätkabel vi inte vill höra.

Här är "fakta" om deras säkringar - man blir ju för fan mörkrädd:
Audio connoisseurs know that all links in the signal path are as important as the next. Furutech engineers solutions that optimize every pathway and junction; any unaccounted for characteristic weakness (i.e., contact resistance, EMI-radiating junctions, RFI) diminishes performance as noise and distortion builds. Using the best materials and processes available along with meticulous attention to build quality is a large part of the Pure Transmission engineering equation: The fuse is equipped with rhodium-plated OFC copper caps and a special low-inductance copper alloy conductor, ceramic body with special damping filler. All metal parts treated with Furutech’s patented Alpha Super Cryogenic and Demagnetizing process. These beautifully made audiophile fuses are engineered to withstand 1 nanosecond at a full 1500 watts, and rated at 125mA/6.3A.

Plug a Furutech power cord into one of their high performance outlets covered with the exquisite resonance-damped carbon fiber-over-stainless outlet cover to an e-TP609 power distributor or e-TP80 filtered AC distributor, equip your front-end components with high performance fuses and power cords, and you’ve gone a long way towards a powerful, satisfying musical experience.

Tänk om SAAB gick ut med att deras växellådor monterades i ett ekofritt rum i absolut mörker för att förbättra bilarnas prestanda - skulle någon gå på sån skit????
NÄ, men denna tarvliga sörja och smörja är OK att kräka ur sig av ljudfirmorna. Fy fan! :twisted:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-13 18:17

Bill50x skrev:
meanmachine skrev:Jag får anta att flera av edra förnäma herrar har köpt alufälgar till bilen? Vad har dessa för värde förutom det estetiska och självkänslan? :)

/ B

Tror du att du märker skillnad i blindtest! :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-13 18:20

Det jag tycker är lite roligt är ju att visuell och fysisk/teknisk utformning av dyra kablar är så extrem att ingen kan missa det, de skriker ju verkligen ut sitt budskap, medan man typ bör ha fladdermusgener för att höra dess funktion (bättre ljud). Det tycker jag indikerar att en viss koppling mellan utseende och kundens ljudmässiga tillfredställelse finnes :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-13 18:41

meanmachine skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Tror du att du märker skillnad i blindtest! :wink:

Inte på en Volvo 240..... 8)

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-13 19:20

Bill50x skrev:

/ B

Jag är säker på att man kan tillverka lättare fälgar i höghållfast stål än i gjuten aluminium, om man skulle vilja! Höghållfast stål är ju så mycket starkare än vad aluminium är lättare, så det är bara att använda tunnare material i stålet.
Senast redigerad av paa 2008-10-13 21:09, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-10-13 20:06

soundbrigade skrev:Här är "fakta" om deras säkringar - man blir ju för fan mörkrädd:

Men de är väl cryogeniskt behandlade och rodiumpläterade? Skulle inte det motivera ett pris på 340 kr st menar du?
Säkert lämpligt att man borstar av säkringarna med antistatborsten SK-II innan man placerar dem. Kostar mindre än 1000 kr och ger självklart en enorm ljudlig skillnad (fråga den japanska polisen).

Kan man hoppas på en test av säkringarna i Hifi&Musik? Skulle vara skönt om någon verkligen bekräftade nyttan med dem och Hifi&Musik måste vara de mest lämpliga för att utföra en neutral och objektiv test av dessa (se bara hur väl de testade antistatborsten på högtalarkonerna).

http://www.svalander.se/furutech/fuse.htm
http://www.svalander.se/furutech/sk-II.htm

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-13 20:27

Conan, Bra inlägg!

hajen1 skrev:Ber att få anmäla mig som bevis! Använder mig av Eichmann Express Six serie 2 ( vackert blåa ) samt Van den Hul 102 mk 3 ( vackert gula ). Om jag jämför de vackra kablarna med andra gamla signalkablar som ligger och skräpar så hör jag ingen skillnad men jag gillar åsynen av dem! 8)

Sedär. 8)
Köpte du dom utan höra någon skillnad eller har du ändrat inställning med tiden? Sen, vad köpte du dom för?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-13 20:29

Jag skiter fullständigt i vad folket på HiFi-forum skriver, vad Svalander tycker eller hur en recension i HiFi&Musik ser ut - jag vill veta:
a) för företaget hittat på det här
b) hur produkten mäter
c) hur mätresultatet kan förväntas ha en koppling till en förändring i ljudet
och d) hur tillverkningsprocessen/tekniken kan kopplas till b) och c).

Om Kjällemo tillverkar en fåtölj i australisk pungdvärgälgskinn för 27 lökar kan jag inse att det priset har med tillgång (på älgar att göra) och att man har en blind och enarmad taiwanesisk fd fribrottare som bygger dessa för hand och har en timlön på 700kr. Men att en säkring kan kosta ett par hundra är rent löjligt.

Om kabelmaffian som utan ha ett skit på fötterna gapar om hur bra kablar (och annat är) kan jag bara hänvisa till det här:
http://www.metro.se/se/article/2008/10/13/00/3854-57/index.xml
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-13 20:35

soundbrigade skrev:Men att en säkring kan kosta ett par hundra är rent löjligt

Lika löjligt som att en flaska ,05l Cola kostar 16:- på en affär! 8) Tillverkningskostnad på 13öre! :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-10-13 20:56

MM, om du hör skillnad lika bra som du känner smakskillnaden så ok.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-13 20:58

tvett skrev:MM, om du hör skillnad lika bra som du känner smakskillnaden så ok.

Mellan vadå? Ett lysande exempel å¨svinocker som är OK. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-10-13 21:38

Jag tycker att man kan få köpa dyra saker om man vill, jag vet inte varför man ska döma någon för det.
Det kan väl kanske anses vara smycken, som i praktiken inte har någon som helst funktion, mer än göra ägaren/bäraren lycklig...även om han/hon faktiskt är prestanda/funktionsmässigt helt lurad.

Ang artikeln, tyckte jag att den var rolig.
Och jag tycker att han kan få skriva den, det är ju inte värre än att en ekonomireporter på expressen (finns det?) skriver att det är kris...
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-13 21:42

lazpete skrev:Ang artikeln, tyckte jag att den var rolig.
Och jag tycker att han kan få skriva den, det är ju inte värre än att en ekonomireporter på expressen (finns det?) skriver att det är kris...

Det vore ju väldigt förunderligt om bara HiFi-entusiaster fick granska HiFi-apparater eller Black Army fick skriva om fotboll och Svenska SAAB-klubben fick skriva om bilar.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-10-13 21:44

soundbrigade skrev:
lazpete skrev:Ang artikeln, tyckte jag att den var rolig.

Det vore ju väldigt förunderligt om bara HiFi-entusiaster fick granska HiFi-apparater eller Black Army fick skriva om fotboll och Svenska SAAB-klubben fick skriva om bilar.

jo, den känslan fick jag också
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-13 22:03

meanmachine skrev:

Lika löjligt som att en flaska ,05l Cola kostar 16:- på en affär! 8) Tillverkningskostnad på 13öre! :wink:

Exakt dålig jämförelse eftersom det är mellan äpplen och päron.
Hade det varit exakt samma cola för 2000 kr så hade det varit bättre jämförelse.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-10-13 22:30

meanmachine skrev:

Du har verkligen ingen lycka med relevansen i dina inlägg i denna tråd. Säkringen kostar flera hundra % mer än vad en jämförbar standard dito kostar och påstås på något magiskt sätt bättra på hifiljudet rejält (hur en säkring kan bidra till det får gärna någon försöka sig på att förklara).

I vad ser du liknelsen med colan? Hade du i stället valt "Red Bull" som exempel så hade du varit hemma. Som någon för ett tag sedan pekade på så skall det verksamma ämnet Taurin enligt flera undersökningar inte ha någon uppiggande effekt alls. Vet faktiskt inte vad en Red Bull kostar men det räcker garanterat inte med 16 kr och den utlovade effekten är troligen, precis som hos säkringen, ren bluff.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-13 22:30

Cola är ju mer en livsstil än en dryck, något man kan sälja till själ- och viljelösa tonåringar. Vi som är audioter har betydligt högre krav på en produkt än att den är hipp eller hajpad eller inne. Vi vill inte bara ha en designad pryl utan det ska finnas innehåll. Att en firma tillverkar en produkt och sedan hävisar till skribenter att berätta hur bra den är tyder ju på inget annat än att man säljer något som saknar substans.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-13 22:40

MrUncool skrev:
meanmachine skrev:

Du har verkligen ingen lycka med relevansen i dina inlägg i denna tråd. Säkringen kostar flera hundra % mer än vad en jämförbar standard dito kostar och påstås på något magiskt sätt bättra på hifiljudet rejält (hur en säkring kan bidra till det får gärna någon försöka sig på att förklara).

I vad ser du liknelsen med colan? Hade du i stället valt "Red Bull" som exempel så hade du varit hemma. Som någon för ett tag sedan pekade på så skall det verksamma ämnet Taurin enligt flera undersökningar inte ha någon uppiggande effekt alls. Vet faktiskt inte vad en Red Bull kostar men det räcker garanterat inte med 16 kr och den utlovade effekten är troligen, precis som hos säkringen, ren bluff.

Slet ett halmstrå! Medges. Dock är det ur min synvinkel just att audio handlar om livsstil. Lite som HD och mC tillbehör eller flugfiske.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-13 23:02

meanmachine skrev:Slet ett halmstrå! Medges. Dock är det ur min synvinkel just att audio handlar om livsstil. Lite som HD och mC tillbehör eller flugfiske.

Jag tror det är just detta som är pudelns kärna - vi kan betrakta audioprylar på olika sätt. Som livsstilsprodukter och som instrument för återgivning av ljud. Det är då viktigt att vi skiljer dessa från varandra, så tillvida att vi kan ha en kvalitetsprodukt med design, men att med design följer per automatik inte kvalitet.
En dyr kabel som ska tillfredsställa ett behov av lyx och ytlighet är å andra sidan per automatik inte kopplad till kvalitativa egenskaper.

MP

Inläggav MP » 2008-10-13 23:07

soundbrigade skrev:En dyr kabel som ska tillfredsställa ett behov av lyx och ytlighet är å andra sidan per automatik inte kopplad till kvalitativa egenskaper.

Ni är sjukligt perversa hela högen 8O :D :lol: :mrgreen:
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi