Hur högt spelar ni hemma? (Så högt spelar jag, sid2)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-11-20 09:10

Ronnie skrev:
ingoehman skrev:Starkare än det var, blir det faktiskt sällan från en orkester. I själva
verket är det sällsynt att de (orkestern i konserthuset) når upp över
105 dB

Grejar piP de nivåerna i en lägenhet med öppen planlösning (säkert 40kvm totalt), när man lyssnar 2,5m - 3m från högtalarna?

Så långt ifrån kanske man inte "fick" sitta från piP?

/spekulant

En orkester som spelar FF är MYCKET starkt, och nej, så starkt som 105
dB kan typiskt inte piP få ur sig på tre meters lyssningsavstånd. I varje fall
inte i basregistret, och det är ju bara där som ljudtrycken blir så stora.

Men om man tar bort bastrummor och pukor från orkestern, så blir det
maximala fast-RMS-ljudtrycket avsevärt mycket mindre, och ett par piP
klarar sig bra, liksom de kompletterade med basmoduler klarar biffen även
med alla instrument kvar i leken. Men det är ändå inte säkert att man VILL
spela så starkt.

Vill även nämna något som jag missade, nämligen att jag satt på första
raden parkett (även om det påverkar mindre än man kanske kan tro i ett
rum som konserthusets stora sal, ljudtrycket blir, på grund av den relativt
rummets storlek korta rumsredien, ungefär lika för alla lyssnare).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-20 10:26

Du vet om att första parkett i en riktig konsertsal är kass!?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-20 12:16

Det beror på vad det är för något som spelas. En solist kan mycket väl göra sig på första raden men kanske inte en hel symfoniorkester.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-20 12:27

Harryup skrev:Jo, och det betyder att referensignalen låter möjligen hyggligt lika men nödvändigtvis inte musiken ändå.

Klart att frekvensgången spelar in. Även musikvalet spelar in. Det borde vara bättre att jämföra med ganska vanlig musik (vad det nu är?) än extrem sådan. Infected Mushroom ställer givetvis andra krav än sångare med gitarr. I de senare fallet har väl de flesta en referens hur det låter i verkligheten utan förstärkning? Fast katten vet om folk i stugorna har den referensen längre... Inget av dessa exempel tycker jag är ett lämpligt val för den tänkta jämförelsen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-20 14:02

Harryup skrev:Jo, och det betyder att referensignalen låter möjligen hyggligt lika men nödvändigtvis inte musiken ändå.

mvh/Harryup

Ja, och det är väl det som är problemet med mätningarna. Att olika musik spelas på olika nivåer med olika återgivning. Det vore kul om man hade 3-4 låtar som man la upp där folk testa hur högt dom spelar. Det är ju ändå omöjligt att mäta och få en exakt bild hur högt folk spelar, när rum, avlyssninsavstånd, efterklang, resonsanser, etc påverkar mätningarn + instrumentens variation.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-20 14:08

RogerGustavsson skrev:Infected Mushroom ställer givetvis andra krav än sångare med gitarr. I de senare fallet har väl de flesta en referens hur det låter i verkligheten utan förstärkning? Fast katten vet om folk i stugorna har den referensen längre... Inget av dessa exempel tycker jag är ett lämpligt val för den tänkta jämförelsen.

Jo dom flesta har nog hört gitarr och sång utan förstärkning men vet inte riktigt om det spelar någon roll. Musik spelas oftast av på den nivån man kan och vill. Inget är ju ett måste att dom skall ha en jämbördig ljudtryck mot verkligheten, det är ju därför vi ha volymknapp på förstärkaren. :D

Muddy waters - Folk singer är väl en skiva som många har och som är så gammal att rättigheterna är väl rätt öppna. Muddy är ju död sedan länge.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2009-11-26 16:55

Jaha då har jag mätt.

Jag bor som sagt i lägenhet så jag kan inte spela hur som helst. Dock var inte det stora problemet att grannarna gnällde. Försteget tog stopp. Jag kunde fysiskt inte höja mer på försteget.

Jag måste säga att det var lägre än jag trodde. När jag körde så högt jag normalt spelar så är det ca 90dba.

Vrider jag på och spelar högt landar jag runt 100-102dba.

Kör jag infected muchroom never ever land så högt så att steget jag har nu klipper i basen (det andra är kasst på grund av kortslutning det jag kör nu lämnar 600w 4ohm) så visar mätaren 108-109 dba som medel.

Men då är det bara onödigt högt. Och andra sidan har grejerna mer kvar att ge. Topparna jobbar inte så mkt trotts att jag inte kör någon delning på dem. Och min baslåda jobbar en del men klarar rätt mkt mer om jag önskar.

Iaf om ni vill veta hur högt jag lirar som högst pch njuter så kör brusfilen å 80 på den om ni vill lira så högt som mitt försteg gick upp till när jag testade smoke on the water så sätt mätaren på 88. Då sitter jag dock inga längre stunder och lyssnar för det är bara äckligt högt.

Men jag gillar att det går att spela så högt utan att grejerna bottnar :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-06 22:18

Körde med svantes Crest program på Muddy waters - Long distance of fick en crest på 37 db! 8O
Då krävs det lite av förstärkaren ;)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-06 22:30

Jag vill spela så lågt som möjligt, med en för mej tillräcklig illusion av realism i behåll.

8O
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-06 22:32

Vart ligger realismen då? ;)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-06 22:46

subjektivisten skrev:Vart ligger realismen då? ;)

Förmodligen just i illusionen.

Kanske på liknande sätt som när vi drömmer:
Under drömmen upplever vi en illusion. Inte den fysiska verkligheten.

Även den bästa ljudanläggning är väldigt långt från den ursprungliga verkligheten.

Jag tänker mej att en hifi-upplevelse består av två komponenter:
Den ena är det ljud som når örat.
Den andra är hjärnans bearbetning av signalen.
Om summan av dessa två når en viss "kvalitetsnivå", så infinner sej illusionen.

Man kan även dra paralleller till bild.
Om jag förevisas en streckgubbe, så tolkar min hjärna den bilden och jag förstår att bilden visar en människa. Min hjärna skapar en illusion av en människa.

Ett skarpt porträtt ger mej en betydligt mer påtaglig illusion av en människa än streckgubben.
Men även porträttet är rent fysikaliskt mycket långt från den verkliga människan.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-12-06 23:04

Strmbrg skrev:

Om jag förevisas en streckgubbe, så tolkar min hjärna den bilden och jag förstår att bilden visar en människa. Min hjärna skapar en illusion av en människa.

Ett skarpt porträtt ger mej en betydligt mer påtaglig illusion av en människa än streckgubben.
Men även porträttet är rent fysikaliskt mycket långt från den verkliga människan.

Vad lyssnar du huvudsakligen på för musik?
Finns ju genrer som inte kräver några högre nivåer för att ge en realistisk upplevelse.

Stromberg skrev:Även den bästa ljudanläggning är väldigt långt från den ursprungliga verkligheten.

Är den verkligen det?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-06 23:17

Goldfinger skrev:
Strmbrg skrev:

Även den bästa ljudanläggning är väldigt långt från den ursprungliga verkligheten.

Vad lyssnar du huvudsakligen på för musik?
Finns ju genrer som inte kräver några högre nivåer för att ge en realistisk upplevelse.

Om jag skriver "spela lågt" så associerar var och en det på sitt eget sätt.
Jag skriver "så lågt som möjligt" för att försöka förklara min ambition snarare än att ange en viss ljudnivå.
Eftersom jag inte kommer ihåg vad dB mätaren visade då jag mätte sist, så kan jag inte ange någon siffra. Men jag tror inte att det var över 90 dB i de toppar som den mätaren förmådde ange.
Snarare 87.

Jag lyssnar mycket på klassiskt, både stor orkester och mindre ensembler. Jag lyssnar även på en del Jazz, tex Monk och Ellington.

Med nuvarande anläggning har jag lättare att höra de små detaljerna även på lägre volymer. Därför spelar jag lägre nu än vad jag gjorde förr.

Är störnivån låg och rumsreflexer/resonanser ringa så kanske det bidrar till att man kan sänka nivån?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-06 23:20

Goldfinger skrev:
Stromberg skrev:Även den bästa ljudanläggning är väldigt långt från den ursprungliga verkligheten.

Är den verkligen det?

Hm, jag kanske borde skrivit:

Jag tror att även den bästa ljudanläggning är väldigt långt från den ursprungliga verkligheten.

Ber om överseende med det.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-06 23:29

Strmbrg skrev:
Med nuvarande anläggning har jag lättare att höra de små detaljerna även på lägre volymer. Därför spelar jag lägre nu än vad jag gjorde förr.

Är störnivån låg och rumsreflexer/resonanser ringa så kanske det bidrar till att man kan sänka nivån?

Det kan beror på kompression också. Men självklart påverkar störnivån det enormt, med den hänger inte ihop med apparaterna eller högtalarna. På natten hör jag också mer detaljer vid låg volym, det är ju så mycket tystare överallt

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-12-06 23:43

Strmbrg skrev:

Javisst, allt sådant där är ju externa störkällor som interfererar med direktljudet och sänker upplösningen.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-06 23:56

Goldfinger skrev:
Strmbrg skrev:

Javisst, allt sådant där är ju externa störkällor som interfererar med direktljudet och sänker upplösningen.

I och med det, så borde uppgifter om hur högt vi spelar vara av ganska litet värde.

Jag har förr, med andra pryttlar, ofta frestats att dra på lite till, och lite till...
Ändå infann sej aldrig illusionen av realism.
Det blev just bara högre, och jobbigare att lyssna.

Vi är nog alla lite olika beträffande vad vi upplever som behaglig, lagom eller tillfredställande nivå.

Mina besökare brukar alltid be mej att höja.
8O

Sedan kan frågan "hur högt kan du spela utan att det låter illa?" komma.

Jag har då inget annat svar än "Det vet jag inte, har aldrig funderat på att prova..."
:)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-07 01:00

Många är nog vana klippande förstärkare helt enkelt. Såg på ett annat forum om "The dream" som spelade på nya Marten högtalare. Som det ser ut på bilderna verkar dom sitta bra långt ifrån dom, kanske 4 meter och högtalarna är långt inne i rummet. Vet inte vad Dream kan lämna i peak, dom är ju specade till 40 watt iaf. Högtalarna är specade till 91 dB känslighet.
För att spela dynamiska låtar som Muddy waters med en medelnivå på 80 dB kräver ca 3000 watt utan att klippa och det lär den inte fixa. Men om vi tar medel på ca 70 dB då? Det blir över 300 watt och det är väl tveksamt om den fixar det eller?

Så risken att man klipper dynamiska skivor med så få watt är rätt överhängande. Man ska inte underskatta hur mycket kraft man behöver :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-07 21:41

Nu lyssnar jag på ett stycke för violin och gitarr.
Har lagt mej på en nivå som jag tycker känns bra.
En mätning visar på 70,4 dBA som max.

Nu bytte jag till musik för solopiano av Schönberg.
Ganska dynamisk musik med en hel del attacker.
De kraftigaste anslagen ger 73,9 dBA.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-07 22:34

Testa även att mäta dBC. Jag lyssnar väldigt lågt just nu men ligger ändå kring 75 dBC :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-07 22:39

subjektivisten skrev:Testa även att mäta dBC. Jag lyssnar väldigt lågt just nu men ligger ändå kring 75 dBC :)

Har glömt skillnaden.
Wikipedia gav inget svar heller.
:oops:

Hur ligger det till?

Har det med Fletcher Munson att göra?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-07 22:43

Tror att dBA börjar "falla" runt 400 hz, så den mäter inte den djupare basen. Är det basrik musik så kan det skilja 10-15 dB mellan A och C.
dBA är ju det som riktlinjerna ligger på för hörselskador mm.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-07 22:48

The human ear is more sensitive to sound in the frequency range 1 kHz to 4 kHz than to sound at very low or high frequencies. Higher sound pressures are therefore acceptable at lower and higher frequencies than in the mid range.

The knowledge about human ear is important in acoustic design and sound measurement. To compensate, sound meters are normally fitted with filters adapting the measured sound response to the human sense of sound. Common filters are

•dB(A)
•dB(B)
•dB(C)

Bild

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-08 18:37

Den mätare jag använder är en sån här från Classe.
Bild
Den kanske inte är speciellt exakt?

Jag lyssnar hursomhaver på pianomusik med Alfred Brendel.
Liszt, Variationer över "Veinen, Klagen, Sorgen, Zagen"
Topparna ligger på 77 dBA.

Magneplanarerna ger mej en tilltalande illusion av ett stort rum och ett fullskaligt piano.
Här kommer ju därför en hel del rent upplevelsemässiga aspekter in i bilden.
Kanske just illusionen av stort rum innebär att jag inte behöver dra på så våldsamt?

Eller så är det - som alltid - den höga kompressionen i min anläggning som lurar mej?

8O

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-08 21:26

Helt klart bör du mäta efter dBC. Om skalan stämmer som du tog upp så är det 20 dB skillnad mellan dBA och dBC vid 100 hz! 8O

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-08 22:36

Med fullregisters-dipoler kan man spela högre utan att störa mer.
Det kan vara praktiskt.
I övrigt är de väl inte direkt praktiska...

Bas-excesser är ungefär lika underhållande som att rivstarta vid ett trafikljus.

Alltså, jätte-underhållande, om man gillar det.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-08 23:47

Bas finns i stort sett all musik. Att inte återge det är att stympa musiken enligt mig. Men även om dina högtalare inte går så lågt så bör du ändå testa och mäta dBC, för du lyssnar ju knappast på musik som inte har något under 100 hz ;)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-09 16:11

subjektivisten skrev:Bas finns i stort sett all musik. Att inte återge det är att stympa musiken enligt mig. Men även om dina högtalare inte går så lågt så bör du ändå testa och mäta dBC, för du lyssnar ju knappast på musik som inte har något under 100 hz ;)

Yess, Sire!

Ikväll, när jag kommit hem, så skall jag testa med nåt tungt från Peps Persson eller kanske Infernalisk Dans ur Stravves "Eldfågeln".
Skall mäta både med C- och A-filter.

Förmodligen blir det ingen skillnad, eftersom jag har så saggig utrustning. Men rapport kommer.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-09 16:16

Strmbrg skrev:
subjektivisten skrev:Bas finns i stort sett all musik. Att inte återge det är att stympa musiken enligt mig. Men även om dina högtalare inte går så lågt så bör du ändå testa och mäta dBC, för du lyssnar ju knappast på musik som inte har något under 100 hz ;)

Yess, Sire!

Ikväll, när jag kommit hem, så skall jag testa med nåt tungt från Peps Persson ...

Hört talas om ett litet husband som kallas Infekterade Svampar? De spelar modern disco musik med fin bas!

:D
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-09 16:56

Strmbrg skrev:Yess, Sire!

Ikväll, när jag kommit hem, så skall jag testa med nåt tungt från Peps Persson eller kanske Infernalisk Dans ur Stravves "Eldfågeln".
Skall mäta både med C- och A-filter.

Förmodligen blir det ingen skillnad, eftersom jag har så saggig utrustning. Men rapport kommer.

Du har inte saggig utrustning ju!

Jag gjorde ett litet test nyss med Bertil Alving´s senaste skiva, "Anders Bondeman, The great organ of st jacobs' church in stockholm". Jag stängde av basarna, så det enda som spelade var topparna. Det vill säga, jag spelade inget under 80 hz. Dom flesta högtalare går ju långt djupare än så. Tog slumpmässigt spår 3 och mätte en kort bit av den. På den delen av låten så skiljde det runt 6dB mellan dBA och dBC, och märk väl att jag endast spelade från 80 hz och upp :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi