Moderator: Redaktörer
MichaelG skrev:Och bara så att ingen misstolkar mig; jag har ingen aning om i vilken utsträckning mina komponenter färgar eller inte. Det enda jag vet är att jag tycker det är fantastiskt trevligt att lyssna på musik hemma hos mig!![]()
Hälsn. Michael
celef skrev:jag tycker ingen hel apparat färgar lika mycket som är möjligt med bildredigeringsprogram, därför tycker jag exemplet haltar, problement som någon sa är att det är jättevanligt att man överdriver egenskaperna när det talas hifi, då finns det inga mellanskalor, bara av/på, svart/vitt, världsklass/urkasst, 10/0, för/mot, just detta är problemet
johanrohm skrev:Tycker det känns oroande för framtiden när ca 13 procent av forum-medlemmarna röstar: ”Ja det är bra, äntligen försvinner den.”
Det är ju knappast till gagn för hifi-intresset eller musiklyssnandet*. Eller, hjälp mig att förstå varför det är bra att den försvinner!
*Som exempel: Slår vad om att den här så omtalade Bechmark dac:en upptäcktes i just en tidskrift!
Objektivisten skrev:johanrohm skrev:Tycker det känns oroande för framtiden när ca 13 procent av forum-medlemmarna röstar: ”Ja det är bra, äntligen försvinner den.”
Det är ju knappast till gagn för hifi-intresset eller musiklyssnandet*. Eller, hjälp mig att förstå varför det är bra att den försvinner!
*Som exempel: Slår vad om att den här så omtalade Bechmark dac:en upptäcktes i just en tidskrift!
Precis, det handlar om inskränkt oförståelse samt total brist på helhetssyn och empati. Äta av smörgåsbordet som göder den feta buken för att sedan lämna sin smutsiga avföring i värdparets handfat. Skämmes ta mig fan.
Strmbrg skrev:Hm,
Varför skulle det vara bra att den försvinner?
Om man inte gillar tidningen, så har det väl ingen betydelse om den finns eller ej?
Den kastar sej ju inte i nyllet på den som inte vill läsa den.
![]()
På vilket sätt blir det bättre för den som ogillar tidningen när den försvinner?
johanrohm skrev:Tycker det känns oroande för framtiden när ca 13 procent av forum-medlemmarna röstar: ”Ja det är bra, äntligen försvinner den.”
Strmbrg skrev:På vilket sätt blir det bättre för den som ogillar tidningen när den försvinner?
subjektivisten skrev:johanrohm skrev:Tycker det känns oroande för framtiden när ca 13 procent av forum-medlemmarna röstar: ”Ja det är bra, äntligen försvinner den.”
*Som exempel: Slår vad om att den här så omtalade Bechmark dac:en upptäcktes i just en tidskrift!Strmbrg skrev:På vilket sätt blir det bättre för den som ogillar tidningen när den försvinner?
Rätt enkelt faktiskt. Bara för att jag inte luras av Nigeriabrev så betyder inte det att jag tycker det är okej att dom finns kvar. Samma med tidningar som sprider felaktigheter, dogmer, lögner och myter. Det är ju BÄTTRE för hifiintresserad om dom slipper bli matade med massa felaktigheter som kostar folk massa pengar.
subjektivisten skrev:Rätt enkelt faktiskt. Bara för att jag inte luras av Nigeriabrev så betyder inte det att jag tycker det är okej att dom finns kvar. Samma med tidningar som sprider felaktigheter, dogmer, lögner och myter. Det är ju BÄTTRE för hifiintresserad om dom slipper bli matade med massa felaktigheter som kostar folk massa pengar.
gonnagetyou skrev:För att göra det tydligt:
Jag har inget emot att man diskuterar det jag har sagt vid ett antal tillfällen, men jag accepterar inte att man diskuterar mej som person.
Strmbrg skrev:Jag tror på människors förmåga att tänka själva. Det borde man kunna göra utan att för den skull veta precis allt.
johanrohm skrev:subjektivisten,
Har du överhuvudtaget en bokhylla i ditt hem och med vad förslags litteratur fyller du den med?
subjektivisten skrev:Strmbrg skrev:Jag tror på människors förmåga att tänka själva. Det borde man kunna göra utan att för den skull veta precis allt.
Problemet är att vi människor är ofta lättpåverkade. Det finns ju en anledning varför massa verkningslösa "naturmedeciner" och dyl säljs för miljaders miljader. Folk tror helt enkelt på vad "dr långnäsa" säger, dom får tillit för han. Samma som med hifitidningar, många som läser dom får endast den bilden inpräntad i huvudet.
Vart fick man lära mig att rör var mer naturtrogen? Hifitidningar. Vart fick man lära mig att vinylen var närmare originalet? Hifitidningar.
Sådär kan man hålla på länge, för det är ju knappast via folks egna slutsaster och letande som vi har strömkablar för 100 000 tals kr att köpa idag.
johanrohm skrev:subjektivisten,
Vänligen definiera ”vanliga böcker”. Nu börjar det bli riktigt intressant!
Du har väll inga böcker med fiktiv handling, eller?
Strmbrg skrev:Du kanske har rätt. Men jag har inte uppfattat att hifitidningarna har lärt ut att rör och vinyl är närmare verkligheten.
Men det handlar väl om olika sätt att tolka det vi läser.
Inte om rätt eller fel i första hand.
Strmbrg skrev: Men jag har inte uppfattat att hifitidningarna har lärt ut att rör och vinyl är närmare verkligheten.
subjektivisten skrev:Strmbrg skrev:Du kanske har rätt. Men jag har inte uppfattat att hifitidningarna har lärt ut att rör och vinyl är närmare verkligheten.
Men det handlar väl om olika sätt att tolka det vi läser.
Inte om rätt eller fel i första hand.
Vart ifrån får en nybörjare näring för massa av påståenden som strömkablars skillnader mm? Tidningar och idag, forum. Vart får dom som redan är "upplärda" detta sin fortsatta näring för behålla den världsbilden? Tidningar och forum.
Hade vi haft tidningar som var mer faktabetonande så hade det inte varit lika vanligt att folk "tror" på strömkablars ljudmässiga påverkan.
Magnuz skrev:...De gör knappast anspråk på någon större vetenskaplighet, men många i läsekretsen slukar ändå alla påståenden med hull och hår.
Strmbrg skrev:Å andra sidan:
Om någon känner sej mer tillfreds av en dyr strömkabel än av en standardsladd, så får det väl vara så då. Oavsett om tillfredsställelsen beror på fakta eller på känsla.
Jag tycker att det är märkligt att man köper kabeln, men mer än så funderar jag nog inte på det.
subjektivisten skrev:...
Så en kritisk tidning som bygger på vetenskapliga grunder borde klara sig sålänge den inte görs på väldigt torrt fackspråk.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 30 gäster