Tidskriften High Fidelity går i graven - bra eller dåligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är det bra att tidskriften High Fidelity läggs ner?

Ja det är bra, äntligen försvinner den.
17
13%
Nej, det är inte bra.
53
40%
Det spelar ingen roll.
47
35%
Ingen uppfattning
17
13%

Antal röster : 134

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-04 13:39

Conan sa det jag tänkte. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-04 14:02

Jag kan tillägga en sak:

De där förstärkarna jag hade på hemlån (Inter-M; Lyngdorf och Advance) lyssnade jag på med andra högtalare än mina nuvarande Magneplanar.

Jag vill minnas att jag hade både Elac 310, System Audio 710 och Jordan VTL att tillgå då detta begav sej.
Samtliga kombinationer upplevde jag som "klämda", "grå" och "oengagerande". (Jämfört med mina Audion.)
Jag frestades att dra på: Det blev likadant, fast högre.
Ursäkta flummet. :)

Varför testar jag inte lite olika förstärkare tillsammans med de nuvarande högtalarna då?

Det enkla svaret får bli att jag med den nuvarande uppställningen helt upphört att fundera över fel och brister i ljudet.

Förr har jag hela tiden fastnat i diverse fel, brister och ständigt suttit och funderat på det som stör mej.
Numera gör jag aldrig någonsin det.

För mej är det fullt tillräckligt att slippa distraheras av störande egenheter oavsett vad dessa beror på.

Min anläggning kanske inte är neutral relativt ursprunget. Teoretiskt borde den inte vara det.
Men den verkar vara neutral relativt min personliga perception.
Den får mej att lyssna på musiken istället för att analysera aparaternas beteende.

Det räcker för mej för tillfället.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2009-12-04 14:07

MichaelG skrev:Och bara så att ingen misstolkar mig; jag har ingen aning om i vilken utsträckning mina komponenter färgar eller inte. Det enda jag vet är att jag tycker det är fantastiskt trevligt att lyssna på musik hemma hos mig! :D
Hälsn. Michael

Inte jag heller och även jag tycker att mitt system spelar trevligt :)

Var lite stressad tidigare när jag svarade men nu när sambon gått till toraxintensiven för att rädda liv kan jag kanske passa på att lägga till ett par saker.
Nej jag är inte ute efter att polemisera, jag försöker precis som du finna koncensus. Jag vet inte om jag föredrar en färgning utan tror att jag strävar efter en ofärgad återgivning. Precis som du säger att du inte har en aning om i vilken utsträckning dina komponenter färgar så tycker även jag att det är svårt att avgöra vad som är färgat eller inte då man inte vet hur det lät vid inspelningstillfället. Jag kan dock tycka att ett (neutralt klingande) bra rörsteg låter mer som det jag hör vid en konsert i konserthuset (hörde/såg en fantastiskt bra Våroffer där nyligen) än ett mätmässigt bättre transistorsteg. Trots allt är väl det viktiga att man själv tycker att systemet spelar trevligt och så nära verkligeten det går att komma :)
Senast redigerad av Panelguy 2009-12-04 22:48, redigerad totalt 1 gång.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2009-12-04 14:10

Strmbrg skrev:Jag vet inte om nedanstående liknelse är bra, men än så länge tycker jag att den är det...

Tycker jag med :)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-04 14:14

jag tycker ingen hel apparat färgar lika mycket som är möjligt med bildredigeringsprogram, därför tycker jag exemplet haltar, problement som någon sa är att det är jättevanligt att man överdriver egenskaperna när det talas hifi, då finns det inga mellanskalor, bara av/på, svart/vitt, världsklass/urkasst, 10/0, för/mot, just detta är problemet
Bikinitider

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2009-12-04 16:07

celef skrev:jag tycker ingen hel apparat färgar lika mycket som är möjligt med bildredigeringsprogram, därför tycker jag exemplet haltar, problement som någon sa är att det är jättevanligt att man överdriver egenskaperna när det talas hifi, då finns det inga mellanskalor, bara av/på, svart/vitt, världsklass/urkasst, 10/0, för/mot, just detta är problemet

Precis så ja!

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-12-04 19:50

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-11-13 14:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-12-04 20:14

johanrohm skrev:Tycker det känns oroande för framtiden när ca 13 procent av forum-medlemmarna röstar: ”Ja det är bra, äntligen försvinner den.”
Det är ju knappast till gagn för hifi-intresset eller musiklyssnandet*. Eller, hjälp mig att förstå varför det är bra att den försvinner!

*Som exempel: Slår vad om att den här så omtalade Bechmark dac:en upptäcktes i just en tidskrift!

Precis, det handlar om inskränkt oförståelse samt total brist på helhetssyn och empati. Äta av smörgåsbordet som göder den feta buken för att sedan lämna sin smutsiga avföring i värdparets handfat. Skämmes ta mig fan.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-12-04 20:20

Objektivisten skrev:
johanrohm skrev:Tycker det känns oroande för framtiden när ca 13 procent av forum-medlemmarna röstar: ”Ja det är bra, äntligen försvinner den.”
Det är ju knappast till gagn för hifi-intresset eller musiklyssnandet*. Eller, hjälp mig att förstå varför det är bra att den försvinner!

*Som exempel: Slår vad om att den här så omtalade Bechmark dac:en upptäcktes i just en tidskrift!

Precis, det handlar om inskränkt oförståelse samt total brist på helhetssyn och empati. Äta av smörgåsbordet som göder den feta buken för att sedan lämna sin smutsiga avföring i värdparets handfat. Skämmes ta mig fan.

+10000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-04 20:39

Hm,

Varför skulle det vara bra att den försvinner?

Om man inte gillar tidningen, så har det väl ingen betydelse om den finns eller ej?

Den kastar sej ju inte i nyllet på den som inte vill läsa den.

8O

På vilket sätt blir det bättre för den som ogillar tidningen när den försvinner?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-04 23:13

Strmbrg skrev:Hm,

Varför skulle det vara bra att den försvinner?

Om man inte gillar tidningen, så har det väl ingen betydelse om den finns eller ej?

Den kastar sej ju inte i nyllet på den som inte vill läsa den.

8O

På vilket sätt blir det bättre för den som ogillar tidningen när den försvinner?

för då köper ingen längre hifikablar och hifikabeltillverkarna går då i konkurs och ingen blir längre lurad och alla blir därför lyckliga och glada å lever så i alla sina dagar
Bikinitider

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-05 03:31

Strmbrg skrev:På vilket sätt blir det bättre för den som ogillar tidningen när den försvinner?

Rätt enkelt faktiskt. Bara för att jag inte luras av Nigeriabrev så betyder inte det att jag tycker det är okej att dom finns kvar. Samma med tidningar som sprider felaktigheter, dogmer, lögner och myter. Det är ju BÄTTRE för hifiintresserad om dom slipper bli matade med massa felaktigheter som kostar folk massa pengar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-05 11:22

subjektivisten skrev:

Strmbrg skrev:På vilket sätt blir det bättre för den som ogillar tidningen när den försvinner?

Rätt enkelt faktiskt. Bara för att jag inte luras av Nigeriabrev så betyder inte det att jag tycker det är okej att dom finns kvar. Samma med tidningar som sprider felaktigheter, dogmer, lögner och myter. Det är ju BÄTTRE för hifiintresserad om dom slipper bli matade med massa felaktigheter som kostar folk massa pengar.

det är tamefan skandal att du likställer hifipressen med nigeriabrev, läskig är du
Bikinitider

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-05 11:46

subjektivisten skrev:Rätt enkelt faktiskt. Bara för att jag inte luras av Nigeriabrev så betyder inte det att jag tycker det är okej att dom finns kvar. Samma med tidningar som sprider felaktigheter, dogmer, lögner och myter. Det är ju BÄTTRE för hifiintresserad om dom slipper bli matade med massa felaktigheter som kostar folk massa pengar.

Det ligger en hel del i den förklaringen.
På sätt och vis.

Om man månar om dem som man anser skadas av att läsa tidningen, så är det kanske bra att den försvinner.
Om man menar att hela hifi-branshen gynnas av att tidningen försvinner, så är det väl också bra.

Nu verkar det ju som att den traditionella hifibranshen håller på att försvinna hursomhelst.

Jag tänkte mer isolerat utifrån mej själv.
För mej spelar försvinnandet ingen roll.

Jag har en stereo som jag trivs med. Jag är nöjd med det.
Jag tror inte på kablar eller koner eller möss, oavsett hur mycket positivt det skrivs om dem.
Jag börjar inte spara till det nya slutsteget bara för att jag läst några positiva omdömen.

Det är jag själv som ansvarar för vad jag lägger mina pengar på. Oavsett hur bra en pryl är, så kan jag alltid avstå.

Jag tror på människors förmåga att tänka själva. Det borde man kunna göra utan att för den skull veta precis allt.

Jag har slutat läsa hifitidningar överhuvudtaget sedan en tid tillbaka.
Jag bläddrar knappt i de gamla jag har.
När jag läste dem så var det mest som ett rent tidsfördriv.
Det kunde vara kul att läsa om tex en originell högtalare.
Inte som köpråd eller korrekta fakta, utan bara läsa för läsandets skull.

Stod det nåt galet så, tja, än sen?
Varför bli upprörd av lite text i en hifitidning?

Jag tröttnade mest pga att hela grejen började kännas väldigt urvattnad.
Det stod inte om något som fångade mitt intresse.

Jag kanske helt enkelt inte tar så hårt på vad som skrivs i dessa tidningar. Om det är rätt eller fel. Okunskap eller lureri. Eller om det finns någon dold agenda.

Min allmäna hållning är att jag har ett eget ansvar att förhålla mej till min omvärld. Och mina pengar.

Men, som sagt, jag förstår ditt resonemang.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-12-05 12:01

Att olagligheter försvinner är bra.
Om en subjektivt tyckande HiFi-tidning är olaglig är väl tveksamt.
För min personliga del så har High Fidelity ställt till med mindre skada än vissa personer som skriver / har skrivit här.

mvh/Harryup

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-12-05 12:41

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-11-13 14:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-12-05 13:03

gonnagetyou skrev:För att göra det tydligt:
Jag har inget emot att man diskuterar det jag har sagt vid ett antal tillfällen, men jag accepterar inte att man diskuterar mej som person.

Och för att göra det ännu tydligare; Vem är du då? Bara så att jag vet vem jag ska undvika att diskutera.:wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-05 13:06

Strmbrg skrev:Jag tror på människors förmåga att tänka själva. Det borde man kunna göra utan att för den skull veta precis allt.

Problemet är att vi människor är ofta lättpåverkade. Det finns ju en anledning varför massa verkningslösa "naturmedeciner" och dyl säljs för miljaders miljader. Folk tror helt enkelt på vad "dr långnäsa" säger, dom får tillit för han. Samma som med hifitidningar, många som läser dom får endast den bilden inpräntad i huvudet.
Vart fick man lära mig att rör var mer naturtrogen? Hifitidningar. Vart fick man lära mig att vinylen var närmare originalet? Hifitidningar.

Sådär kan man hålla på länge, för det är ju knappast via folks egna slutsaster och letande som vi har strömkablar för 100 000 tals kr att köpa idag.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-05 13:08

johanrohm skrev:subjektivisten,

Har du överhuvudtaget en bokhylla i ditt hem och med vad förslags litteratur fyller du den med?

Ja, det har jag men där har jag vanliga böcker. Alla mina gamla hifitidningar är nerpackade.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-12-05 13:09

subjektivisten skrev:Folk tror helt enkelt på vad "dr långnäsa" säger, dom får tillit för han.

Det där var rätt kul, fast inte på det sätt du tror...

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-12-05 13:27

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-11-13 14:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-05 13:41

subjektivisten skrev:
Strmbrg skrev:Jag tror på människors förmåga att tänka själva. Det borde man kunna göra utan att för den skull veta precis allt.

Problemet är att vi människor är ofta lättpåverkade. Det finns ju en anledning varför massa verkningslösa "naturmedeciner" och dyl säljs för miljaders miljader. Folk tror helt enkelt på vad "dr långnäsa" säger, dom får tillit för han. Samma som med hifitidningar, många som läser dom får endast den bilden inpräntad i huvudet.
Vart fick man lära mig att rör var mer naturtrogen? Hifitidningar. Vart fick man lära mig att vinylen var närmare originalet? Hifitidningar.

Sådär kan man hålla på länge, för det är ju knappast via folks egna slutsaster och letande som vi har strömkablar för 100 000 tals kr att köpa idag.

Alltså, jag ser vissa poänger i det du skriver.
Skillnaden är väl kanske att vi tar olika hårt på problemet, du och jag.
Åtminstone tolkar jag dina texter så, men det kan vara en feltolkning från min sida.

Du kanske har rätt. Men jag har inte uppfattat att hifitidningarna har lärt ut att rör och vinyl är närmare verkligheten.
Men det handlar väl om olika sätt att tolka det vi läser.
Inte om rätt eller fel i första hand.

Det stora problemet som jag ser det, är snarare att man överdriver de små skillnaderna som finns mellan apparater. Säger inte att skillnader saknas, men de verkar som att de förstoras upp.
Att man kokar textsoppa på små spikar, sas. Men det hör väl till sakens natur: Tidningarna lever ju på att det finns saker att skriva om.

Nu finns det inte så mycket att skriva om längre, verkar det.
Då vidgar tidningarna vyerna och skriver om TV, bärbart, bilstereo mm, för att inte hamna i upplagekris. Att dessa åtgärder inte alltid lyckas, är en annan femma.

Beträffande rör:
Jag har ingen aning om ifall det finns någon gemensam ljud-nämnare hos alla rörförstärkare. Jag har nämligen inte undersökt saken.

Jag har läst mej till att rör generellt innebär högre harmonisk distorsion.
Jag har samtidigt konstaterat att jag tilltalas väldigt bra av det ljud som just mina rörförstärkare levererar.
Det betyder inte att jag därför menar att rör är vare sej bättre eller mer naturtroget än något annat.
Det betyder bara att jag tilltalas av just de apparater jag har.

Det finns säkert andra apparater som skulle tilltala mej ännu mer.
Det finns säkert chans att jag skulle inse att apparater med ofärgat ljud skulle ge mej en ännu bättre upplevelse.

Men jag är nöjd och det räcker gott för mej.

Däremot har jag ingen ambition att börja lyssna på vinyl.
Jag tycker dels att det är lite onödigt krångligt. Dels skulle det bli onödigt dyrt att både skaffa en spelare och att bygga upp en skivsamling.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-05 13:45

johanrohm skrev:subjektivisten,

Vänligen definiera ”vanliga böcker”. Nu börjar det bli riktigt intressant!

Du har väll inga böcker med fiktiv handling, eller?

Nu blandar du ihop saker. Ser du skillnad på:
Senaste Mankell bok om Wallander och böcker som ska utbilda poliser?

Det är en stor skillnad om man framför saker som medvetet fiktivt eller om man framför fakta. Eller menar du att hifitidningar skriver att deras recensioner mm är fiktiva, dom har aldrig hänt?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-05 13:48

Strmbrg skrev:Du kanske har rätt. Men jag har inte uppfattat att hifitidningarna har lärt ut att rör och vinyl är närmare verkligheten.

Vart ifrån får en nybörjare näring för massa av påståenden som strömkablars skillnader mm? Tidningar och idag, forum. Vart får dom som redan är "upplärda" detta sin fortsatta näring för behålla den världsbilden? Tidningar och forum.

Hade vi haft tidningar som var mer faktabetonande så hade det inte varit lika vanligt att folk "tror" på strömkablars ljudmässiga påverkan.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-12-05 13:54

Strmbrg skrev: Men jag har inte uppfattat att hifitidningarna har lärt ut att rör och vinyl är närmare verkligheten.

Nog har hifi-tidningarna fungerat som auktoritet för många, inklusive mig själv och nog har många tveksamma påståenden spritts som vore de fakta. Detta gäller inte bara hifipressen utan alla liknande tidningar som drivs och skrivs av glada amatörer. De gör knappast anspråk på någon större vetenskaplighet, men många i läsekretsen slukar ändå alla påståenden med hull och hår.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-05 14:07

subjektivisten skrev:
Strmbrg skrev:Du kanske har rätt. Men jag har inte uppfattat att hifitidningarna har lärt ut att rör och vinyl är närmare verkligheten.

Vart ifrån får en nybörjare näring för massa av påståenden som strömkablars skillnader mm? Tidningar och idag, forum. Vart får dom som redan är "upplärda" detta sin fortsatta näring för behålla den världsbilden? Tidningar och forum.

Hade vi haft tidningar som var mer faktabetonande så hade det inte varit lika vanligt att folk "tror" på strömkablars ljudmässiga påverkan.

Jag efterlyser definitivt fler faktabetonade tidningar.
Men det verkar inte finnas någon marknad för dem.
Det är kanske svårt att vara både saklig, korrekt och samtidigt säljande?

Å andra sidan:
Om någon känner sej mer tillfreds av en dyr strömkabel än av en standardsladd, så får det väl vara så då. Oavsett om tillfredsställelsen beror på fakta eller på känsla.
Jag tycker att det är märkligt att man köper kabeln, men mer än så funderar jag nog inte på det.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-05 14:14

Magnuz skrev:...De gör knappast anspråk på någon större vetenskaplighet, men många i läsekretsen slukar ändå alla påståenden med hull och hår.

Det tror jag också.
Men det betyder inte att jag lastar ansvaret på tidningarna.
Man måste tänke lite själv också.

Jag har nog gått på ett och annat själv.
Men jag lägger skulden på mej själv i första hand, om jag köpt nåt som inte funkade.
Inte på tidningarna.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-05 14:54

Strmbrg skrev:Å andra sidan:
Om någon känner sej mer tillfreds av en dyr strömkabel än av en standardsladd, så får det väl vara så då. Oavsett om tillfredsställelsen beror på fakta eller på känsla.
Jag tycker att det är märkligt att man köper kabeln, men mer än så funderar jag nog inte på det.

Nja, det håller jag inte med om. På samma sätt som många kanske är nöjda med lägga en förmögenhet på en spågumma, så tycker jag man ska veta innan vad det verkligen är. För många vaknar upp, både bland hifiintresserade och dom som betalat spågumman massa pengar, och inser dom blivit avlurade massa pengar.

Så en kritisk tidning som bygger på vetenskapliga grunder borde klara sig sålänge den inte görs på väldigt torrt fackspråk.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-05 15:20

subjektivisten skrev:...
Så en kritisk tidning som bygger på vetenskapliga grunder borde klara sig sålänge den inte görs på väldigt torrt fackspråk.

Jag har just börjat läsa lite gamla web-upplagda nummer av "The Audio Critic".
Det är väl åtminstone ungefär så jag vill ha en tidning. Tror jag.

Här handlar det mycket om att avliva myter.

Förvisso har jag läst dessa avlivningar förr, i andra sammanhang.
Så det är inget nytt för mej, såhär långt.

Men hela utseendet är väldigt tråkigt.
Dessutom får jag en diffus känsla av negativism.
Alla är dumma utom vi.

Förvisso har dom säkert rätt i sina uttalanden om vad som är rätt och fel, hörbart och inte.
Men, det kan bli lite spiksoppa också att skriva om det, år ut och år in.

Det känns inte avslappnat att läsa artiklar där saker hela tiden skall bevisas och fokus hela tiden ligger på polarisering.
Att fokusera för mycket på det som är fel eller dumt, är inte riktigt min grej.

Men, jag får "bläddra" lite till.
Man är ju inte bättre än att man kan ändra uppfattning.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-12-05 15:25

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-11-13 14:37, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi