subjektivisten skrev:Ja, håller nog med. Sålänge man iaf har till minst 20 hz så ligger man bra till.
Är "har"= -3 dB vid lyssningsposition?
Moderator: Redaktörer
Lust skrev:subjektivisten skrev:Ja, håller nog med. Sålänge man iaf har till minst 20 hz så ligger man bra till.
Nattlorden skrev:Lust skrev:subjektivisten skrev:Ja, håller nog med. Sålänge man iaf har till minst 20 hz så ligger man bra till.
Det borde väl vara -0.2dB
steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:Lust skrev:subjektivisten skrev:Ja, håller nog med. Sålänge man iaf har till minst 20 hz så ligger man bra till.
Varför inte +6db? Det är den nivån jag tycker låter bäst i mitt rum.
Almen skrev:steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:Lust skrev:subjektivisten skrev:Ja, håller nog med. Sålänge man iaf har till minst 20 hz så ligger man bra till.
Varför inte +6db? Det är den nivån jag tycker låter bäst i mitt rum.
Men då är ju +6 dB din nollnivå.
lennartj skrev:+6 dB relativt vaddå, 40 Hz, 1 kHz eller något medelvärde i mellanregistet?
Beroende på vad man relaterar till ligger jag på mellan 6 och 10 dB plus vid 20 Hz och ytterligare 3 dB högre vid 14 Hz innan kurvan faller.
Relativt medelvärde 80-20k mätt med spl-meter med brus som insignal. Hur energispektrumet för bruset ser ut vet jag inte men jag tror det är av klassen rosa.
Strmbrg skrev:Nuforce ref8, som jag lånat hem, har större frekvensomfång än mina Audion rörisar. De har en uppgiven dämpfaktor på 4000.
Samtidigt noterar jag att piano låter påtagligt mer anemiskt via Nuforce.
Stråkar låter stickigt och gällt via Nuforce, och orkesterbas i form av kontrabasar och stora trummor får en mer trovärdig pondus och "slam" via Audion.
Visst, det är bara åsikter.
Men dock, man måste ju tycka nåt emellanåt, eftersom musik handlar om sinnesupplevelser.
perstromgren skrev:Strmbrg skrev:Nuforce ref8, som jag lånat hem, har större frekvensomfång än mina Audion rörisar. De har en uppgiven dämpfaktor på 4000.
Samtidigt noterar jag att piano låter påtagligt mer anemiskt via Nuforce.
Stråkar låter stickigt och gällt via Nuforce, och orkesterbas i form av kontrabasar och stora trummor får en mer trovärdig pondus och "slam" via Audion.
Visst, det är bara åsikter.
Men dock, man måste ju tycka nåt emellanåt, eftersom musik handlar om sinnesupplevelser.
Använder du rörisar i vanliga fall? Har du i så fall kollat vilken påverkan på tonkurvan det ger? Rörslutsteg har ofta hög utgångsimpedans (låg "dämpfaktor" om vill) vilket gör att högtalarens impedanskurva avspeglas i dess tonkuva. Det kan röra sig om flera dB i en del fall.
Det skulle kunna vara tonkurveskillnaden, pga detta, du hör.
Strmbrg skrev:Det är alltså inte alls omöjligt att den större realism jag upplever hos Audion beror på att det är en sämre konstruktion.
Flint skrev:Strmbrg skrev:Det är alltså inte alls omöjligt att den större realism jag upplever hos Audion beror på att det är en sämre konstruktion.
Om Audionen låter bättre så är det en bättre konstruktion. Du har säkert köpt den för att i första hand lyssna på musik och inte för att läsa mätvärdena. Den som bara går på mätvärden åker lätt på en placebonit.
Strmbrg skrev:Flint skrev:Strmbrg skrev:Det är alltså inte alls omöjligt att den större realism jag upplever hos Audion beror på att det är en sämre konstruktion.
Om Audionen låter bättre så är det en bättre konstruktion. Du har säkert köpt den för att i första hand lyssna på musik och inte för att läsa mätvärdena. Den som bara går på mätvärden åker lätt på en placebonit.
Ja, jag vet ju vad jag tycker.
Men jag vet inte varför jag tycker det.
Och jag begriper inte varför bättre mätvärden inte låter bättre än sämre.
Den eviga frågan infinner sig:
Finns det egenskaper som vi idag inte upptäckt? Egenskaper som vi idag således inte mäter?
Strmbrg skrev:Dämpfaktorn hos rörisarna är knappast 4000, vilket tydligen skall vara fallet med Nuforce.
Jag vill skilja på vad jag tycker mej höra och varför jag hör det.
Det är inte alls otroligt att det ljud jag uppskattar är effekten av sämre elektriska prestanda.
Det är alltså inte alls omöjligt att den större realism jag upplever hos Audion beror på att det är en sämre konstruktion.
perstromgren skrev:Strmbrg skrev:Dämpfaktorn hos rörisarna är knappast 4000, vilket tydligen skall vara fallet med Nuforce.
Jag vill skilja på vad jag tycker mej höra och varför jag hör det.
Det är inte alls otroligt att det ljud jag uppskattar är effekten av sämre elektriska prestanda.
Det är alltså inte alls omöjligt att den större realism jag upplever hos Audion beror på att det är en sämre konstruktion.
Men det kanske inte alls är sämre! Det kanske är precis den ändringen av tonkurvan som passar i ditt rum, det kan vi ju inte veta. Däremot vet vi att du föredrar den, och då är ju allt som det ska.
CODY skrev:Själv kan jag anföra många exempel på skivor som låter avsevärt bättre
i nyutgåvor framställda från nya masters:
Crass - Penis Envy
Strmbrg skrev:Och jag begriper inte varför bättre mätvärden inte låter bättre än sämre.
Erik_AA skrev:Strmbrg skrev:Och jag begriper inte varför bättre mätvärden inte låter bättre än sämre.
Men nuforcarna mäter väl också dåligt? Fick för mig det när jag läste den s.k. "recensionen" du postade.
Strmbrg skrev:
Jag kollade inte på graferna.
En dämpfaktor på 4000 jämfört med kanske 4, verkar i alla fall inte innebära speciellt stora upplevda skillnader hos mej.
Möjligen till och med upplevda skillnader åt fel håll.
Erik_AA skrev:Strmbrg skrev:
Jag kollade inte på graferna.
En dämpfaktor på 4000 jämfört med kanske 4, verkar i alla fall inte innebära speciellt stora upplevda skillnader hos mej.
Möjligen till och med upplevda skillnader åt fel håll.
Du måste förstå att dämpfaktorn inte var det enda du ändrade när du bytte förstärkare. Man kan inte utvärdera en variabel (dämpfaktor) på det sätt du gjort (eller man kan, men resultatet är helt meningslöst).
PerStromgren skrev:Moment-23 skrev:Många använder nog grejjerna även till hemmabio, därav baskraven.
Varför är det så stora krav på LF-återgivning på film? Är det alla [s]pojk[/s]filmer med bomber och granater?
IngOehman skrev:Normal praxis för hur filmer ljudläggs följer dessa riktlinjer:
1. Dialog på normal nivå (tal, inte skrik) läggs på ungefär 70 dB (alltså 15 dB
under testtonen = -33 dB).
2. Inga ljud starkare än 33 dB över detta, KAN läggas på filmen, eftersom man
då överstyr systemet.
.........
Men om man vill kunna återge även dynamiska händelser med rätt "topp" så
krävs det mycket mera .
IngOehman skrev:Den som har ett korrekt kalibrerat (och korrekt fungerande nota bene) hem-
mabiosystem kan helt enkelt vrida upp volymkontrollen till 0 dB, och få höra
filmen precis som den avsetts vara.
Det är förstås en sanning med modifikation, men med reservation för att allt
fungerar som det skall och att oegentligheter från högtalare och rum bortses
ifrån, så är det i princip sant.
Och vad betyder då "0 dB" volymkontrollnställning för ett korrekt kalibrerat
system? Jo det betyder att en testton som läggs på -18 dB (skall man vara
noga så finns det två standarder(!) där den andra föreskriver att testtonen
skall ligga på -20 dB...) skall ljuda 85 dB på lyssningsplats.
Detta är alltings utgångspunkt.
paa skrev:IngOehman skrev:Normal praxis för hur filmer ljudläggs följer dessa riktlinjer:
1. Dialog på normal nivå (tal, inte skrik) läggs på ungefär 70 dB (alltså 15 dB
under testtonen = -33 dB).
2. Inga ljud starkare än 33 dB över detta, KAN läggas på filmen, eftersom man
då överstyr systemet.
.........
Men om man vill kunna återge även dynamiska händelser med rätt "topp" så
krävs det mycket mera .
Hur kan de dynamiska händelserna behöva mer för att ge rätt "topp", när detta enligt punkt 2 här ovan skulle överstyra systemet?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster