Morello skrev:Bill50x skrev:Du nämner åxå en annan viktig sak, nämligen om upplevda ljudskillnader ligger i psyket. Det är ganska troligt att det ofta är så, men varför skulle det vara fel? ALLA sätt att få "bättre" ljudåtergivning bör väl välkomnas?
Om någon säger "jag köper denna kabel för 450 000 kr eftersom den för mig att må bra psykiskt, trots att den inte är bättre än en lakritsrem", så köper jag det. problemet är att det aldrig händer. Snarast försvarar ägaren och tillverkaren av ormolje-kabeln med ren metafysik/pladder.
Jag håller med dig, fast det var inte riktigt så jag menade. Jag skrev tidigare om Enid Lumley som tex menade att en metallram i lyssningsfåtöljen kunde påverka lyssningsintrycken negativt. Vad man än tycker om det, men nog är det minst lika viktigt att det som påverkar
människan är lika viktigt som det som påverkar "stereon"?
Vi har ju flera faktorer som inverkar vår upplevelse av de fonogram vi spelar. De faktorer som finns fram till det att vi står med disken i vår hand kan majoriteten av oss inte påverka. Det är bara att "gilla läget". Men därefter kan vi påverka ljudet på många olika sätt.
- Val av utrustning
- Anpassning av lyssningsmiljön, i form av rumsdämpning, högtalarplacering etc
- Anpassning till människan, i form av undanröjande av elektriska/magnetiska fält, ljussättning, distraherande företeelser etc
- Mentala hänsyn som tex priset på anläggningen, utseendet, kvalitetskänsla, imponatorverkan osv
Och slutligen något som verkligen formar vår ljudupplevelse; VAD är det vi önskar uppleva? Är det en "du-är-där" upplevelse, häftigt i största allmänhet, "bra" ljud" eller vaddå?
Å så får vi inte glömma ekonomin. Hur mycket vill vi betala för "nirvana"? Det här behöver nödvändigtvis inte ha med betalningsförmåga att göra, utan snarare "vad är ett bättre ljud värt för mig"?
Mycket att tänka på är det....
/ B