Jag letade faktiskt fram Cantate Domino och spelade igår. Det förnimmer man hela inspelningslokalen på ett fysiskt sätt, en mycket speciell känsla. Sambon undrade varför i hela fridens namn jag spelade julmusik på försommaren.
Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Det är ju helt sant att inspelningen måste vara tillräckligt bra men det är väl så självklart att det knappt behöver nämnas?
i skrev:Apropå magsmocka. Jag har hört vaktparaden med trummor här i Sthlm på en gata mellan husväggar s a s. Den satte fart på inälvorna och det kändes som luften i lungorna stöttes ut.
Harryup skrev:i skrev:Apropå magsmocka. Jag har hört vaktparaden med trummor här i Sthlm på en gata mellan husväggar s a s. Den satte fart på inälvorna och det kändes som luften i lungorna stöttes ut.
Samma här och dessutom lät det inte ens högt när jag hörde. I samma ögonblick dog också illusionen om att kunna återge det hemma på samma sätt. Alla hifianläggningar ihop med ett vardagsrum låter i vissa delar av musiken "för högt" om man skall känna magsmällarna naturligt.
Mvh/Harryup
KarlXII skrev:Jag tror nog att det är möjligt att reproducera trumman ifråga men det blir bedrövligt stort och dyrt. Undrar hur trumman låter i ett vardagsrum...?
Harryup skrev:KarlXII skrev:Jag tror nog att det är möjligt att reproducera trumman ifråga men det blir bedrövligt stort och dyrt. Undrar hur trumman låter i ett vardagsrum...?
Senast jag såg var det den ridande vaktparaden med pukor.
Pukorna går ju in men ryttaren kommer sitta dubbelvikt så det kommer nog inte bli samma kraft i slagen.
mvh/Harryup
KarlXII skrev:
Jag tror nog att det är möjligt att reproducera trumman ifråga men det blir bedrövligt stort och dyrt. Undrar hur trumman låter i ett vardagsrum...?
KarlXII skrev:Skulle vara kul att få lyssna på inspelning av vaktparaden på MBL Extreme.
Maken till fjong i basen har jag sällan eller aldrig hört?
bassman skrev:Vi repar med hillbilly bandet i mitt inorum och jävlar vad bra det låter, jo det finns trummor också och dom låter oförskämt bra. Att spela i samma volym vid stereolyssning kräver högt uppdrag på volymen.
Och ja snackar helt akustiska grejer nu, ingen elförstärkning men trummisen spelar visp och rods.
RogerGustavsson skrev:bassman skrev:Vi repar med hillbilly bandet i mitt inorum och jävlar vad bra det låter, jo det finns trummor också och dom låter oförskämt bra. Att spela i samma volym vid stereolyssning kräver högt uppdrag på volymen.
Och ja snackar helt akustiska grejer nu, ingen elförstärkning men trummisen spelar visp och rods.
Men du har väl ditt rum källaren och lågt i tak? Trummor brukar låta för djävligt med låga tak.
bassman skrev:RogerGustavsson skrev:bassman skrev:Vi repar med hillbilly bandet i mitt inorum och jävlar vad bra det låter, jo det finns trummor också och dom låter oförskämt bra. Att spela i samma volym vid stereolyssning kräver högt uppdrag på volymen.
Men du har väl ditt rum källaren och lågt i tak? Trummor brukar låta för djävligt med låga tak.
Jag förstår inte riktigt vad du menar?
Trummorna är placerade i den väldämpade högtalardelen och kontran också, övriga strängar och sång i den akustiskt friare "lyssningsdelen".. Det funkar fantastiskt bra tycker alla.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster