Magsmockan, är den vanligare i stereon än i verkligheten?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-05-30 10:06

Det är ju helt sant att inspelningen måste vara tillräckligt bra men det är väl så självklart att det knappt behöver nämnas?

Jag letade faktiskt fram Cantate Domino och spelade igår. Det förnimmer man hela inspelningslokalen på ett fysiskt sätt, en mycket speciell känsla. Sambon undrade varför i hela fridens namn jag spelade julmusik på försommaren. :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-30 10:10

Och avståndet till ljudkällan/PA:t. Två - tre meter från en basbotten i ett PA (jämför hemmasituation) ger inte samma smocka som vissa väl valda större avstånd.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-30 10:35

jonasp skrev:Det är ju helt sant att inspelningen måste vara tillräckligt bra men det är väl så självklart att det knappt behöver nämnas?

Erfarenhet av livet i allmänhet och forum i synnerhet - i princip inget är så självklart att det inte behöver nämnas. (tyvärr men sant)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-30 16:38

Rammstein - Los med 102-108 dBC vid lyssningsplatsen ger en del bröstmassage. :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-05-30 16:49

subjektivisten skrev:Rammstein - Los med 102-108 dBC vid lyssningsplatsen ger en del bröstmassage. :P

Istället för en livräddningsburk? :? 8O :o :D

Bild
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-22 15:22

Lyfter denna tråden igen. Jag var på konsert i helgen. Två band spelade och lokalen var inte gigantisk, men inte liten heller, den har många gångar och uppdelningar(utan väggar). Debaser i Malmö.

Två band spelade, som skulle kunna klassificeras som två hyffsat vanliga pop-band. Det som var mest intressant och härligast var just denna omtalade magsmocka. Trots viss onykterhet tog jag tillfället i akt och gå runt i lokalen och "känna" lite. Det var väldigt uppenbart att trycket var mest uppenbart rakt framifrån scenen och bandet. Jag försökte kolla vad det var för baslösning men det är inte så lätt att krypa mellan massa folk framme vid scenen. Dessutom var dom täckta med något grovt galler och dålig belysning var det också.

Skulle gissa att man har gömt någon hornlösning under scenen. Dom krämade på rätt bra, toppljudet var inte helt förskräckligt och jag gick därifrån utan pipande öron(bara det!).

Den upplevda effekten är att det fladdra i kläderna, både byxor och skjorta. Ett tydligt anslag från baskaggen planterar sig i kroppens övre framsida.

Några funderingar uppstår, dels hur funkar det med riktverkan på sådana här fenomen? Det var ju ganska uppenbart att det fanns en riktverkan i detta specifika fall.

Hur är det med kontaktkoppling med rummet? Med detta menar jag att att basdelarna (el.även topparna) inte är frikopplade från rummet. Jag har t.ex. mina högtalare ståendes rakt på golvet utan något mellan. Jag kan ju känna musiken i soffan och det behöver kanske inte allt vara en nackdel? Eller? Jag tänker mer i förstärkta PA-sammanhang så bidrar det till den upplevda känslan... (snälla, gör detta inte till en SD-kuddsdebatt).

Sista frågan är: Är det någon som har upplevt detta fenomen med slutna basar?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-22 19:01

Det är väl som sagt ofta stora hornsystem på rockkonserter som förser en med den här magsmockan. Nu orkar jag inte plöja igenom hela tråden så det kanske har nämnts tidigare men hur är det med magsmockan på oförstärkt musik som tex klassiska verk? Tycker inte jag upplevt någon "smocka" på konserthuset, inte ens när "Våroffer" framförts.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2012-02-23 06:52

Om man dammar till en virveltrumma tror jag man skulle kunna få till en magsmocka. Det är rätt mycket energi i ett sånt ljud om man träffar rätt på skinnet.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2012-02-23 14:28

Fjonkalicious skrev:Sista frågan är: Är det någon som har upplevt detta fenomen med slutna basar?

Visst, kör slutet och det handlar bara om konarea.
100% Digital

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-23 14:47

Tycker kanske att hur man upplever det beror till stor del på hur långt ifrån man befinner sig t.ex. ett trumset. I ett litet rum är det väldigt "påträngande" att lyssna på trummor. Det krävs lite större rum med lite mera takhöjd för att klinga skönt. Även musikstilen spelar in. En jazztrummis brukar inte köra dunka-dunka som många rocktrummisar gör. Klassik musik är också annorlunda, i regel sitter man långt ifrån instrument som genererar "smocka" och de instrumenten hanteras ofta på ett mera varierat sätt. Inspelningstekniskt finns det säkert en del som gör skillnad. Närmickat vare sig vid inspelning eller för PA ger ett annorlunda intryck, ofta för nära/överstort för att passa i ljudbilden.

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2012-02-23 16:17

Jag har ännu inte hört attacken i t.ex en slagpuka av den typ som t.ex en marchorkester använder återges på ett realistiskt sätt. Lyssnar man på rock eller liknande är det i mitt tycke svårt att avgöra för att ljudteknikerna håller på med så mycket skumt. T.ex är Born in the Usa inspelad i en odämpad cementskrubb med 5 eller 6 överlagda spår som mixats samman.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-02-24 22:26

Apropå magsmocka. Jag har hört vaktparaden med trummor här i Sthlm på en gata mellan husväggar s a s. Den satte fart på inälvorna och det kändes som luften i lungorna stöttes ut.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-24 22:47

i skrev:Apropå magsmocka. Jag har hört vaktparaden med trummor här i Sthlm på en gata mellan husväggar s a s. Den satte fart på inälvorna och det kändes som luften i lungorna stöttes ut.

Samma här och dessutom lät det inte ens högt när jag hörde. I samma ögonblick dog också illusionen om att kunna återge det hemma på samma sätt. Alla hifianläggningar ihop med ett vardagsrum låter i vissa delar av musiken "för högt" om man skall känna magsmällarna naturligt.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2012-02-25 12:08

Exakt. Men jag har sedan dess grunnat på vad det beror på.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-25 13:00

Hemma är ju avstånden till väggar och reflekterat "gammalt ljud" ganska kort medans ute så hör man ju musiken "bara" en gång. Finns ju reflexer mallan huskroppar men det är ju inte riktigt samma som hemma. Sen tror jag också det beror på att man spelar relativt för högt mot vanligt normalt akustiskt ljud hemma då membranytan för att flytta luft är lite större på orkestern än hemma.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-25 13:50

Harryup skrev:
i skrev:Apropå magsmocka. Jag har hört vaktparaden med trummor här i Sthlm på en gata mellan husväggar s a s. Den satte fart på inälvorna och det kändes som luften i lungorna stöttes ut.

Samma här och dessutom lät det inte ens högt när jag hörde. I samma ögonblick dog också illusionen om att kunna återge det hemma på samma sätt. Alla hifianläggningar ihop med ett vardagsrum låter i vissa delar av musiken "för högt" om man skall känna magsmällarna naturligt.

Mvh/Harryup

Nej, har man hört en vaktparad live så inser man att inte ens de bästa systemen kommer i närheten vad gäller dynamik och kraft.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-25 14:11

Skulle vara kul att få lyssna på inspelning av vaktparaden på MBL Extreme.
Maken till fjong i basen har jag sällan eller aldrig hört.

Jag tror nog att det är möjligt att reproducera trumman ifråga men det blir bedrövligt stort och dyrt. Undrar hur trumman låter i ett vardagsrum...?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-25 14:13

Bröstsmockan är ju inte en enbart basföreteelse, en myt.
En virveltrumma med hårda kantslag kan ge samma känsla utan PA.
Ex. ni som har potenta anläggningar, lyssna på Drumboogie på Stampen med volymkontrollen ordentligt pådragen.
Dra nu inte ner volymen när det väl brakar lös. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-25 16:30

KarlXII skrev:Jag tror nog att det är möjligt att reproducera trumman ifråga men det blir bedrövligt stort och dyrt. Undrar hur trumman låter i ett vardagsrum...?

Senast jag såg var det den ridande vaktparaden med pukor.
Pukorna går ju in men ryttaren kommer sitta dubbelvikt så det kommer nog inte bli samma kraft i slagen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-25 17:47

Harryup skrev:
KarlXII skrev:Jag tror nog att det är möjligt att reproducera trumman ifråga men det blir bedrövligt stort och dyrt. Undrar hur trumman låter i ett vardagsrum...?

Senast jag såg var det den ridande vaktparaden med pukor.
Pukorna går ju in men ryttaren kommer sitta dubbelvikt så det kommer nog inte bli samma kraft i slagen.

mvh/Harryup

Inte här. 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-02-25 20:00

KarlXII skrev:
Jag tror nog att det är möjligt att reproducera trumman ifråga men det blir bedrövligt stort och dyrt. Undrar hur trumman låter i ett vardagsrum...?

Jo det är svårt men inte omöjligt :)

Vi repar med hillbilly bandet i mitt inorum och jävlar vad bra det låter, jo det finns trummor också och dom låter oförskämt bra. Att spela i samma volym vid stereolyssning kräver högt uppdrag på volymen.

Och ja snackar helt akustiska grejer nu, ingen elförstärkning men trummisen spelar visp och rods.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2012-02-25 21:54

Jävlar vad det är kul när trummisar spelar kontrollerat men aggressivt på samma gång. Jag är väldigt svag för trummisar som vet hur man arbetar med cymbaler. Man bara vispar till dem lite lätt och får ett skimrande ljud som ringer hur länge som helst.

Dagens trend, eller rättare sagt trenden med jättestativ till trummorna är bara för helfestlig. Trummor från sextiotalet äger scenen helt när det kommer till utseende, tycker jag. Tunna cymbalstativ som nästan välter är bra träning för en överentusiastisk hårdrocktrummis som tror att trummor är till för att dödas..he he.

Okej..tillbaka till ämnet. Blev en liten utflykt.

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2012-02-25 23:54

KarlXII skrev:Skulle vara kul att få lyssna på inspelning av vaktparaden på MBL Extreme.
Maken till fjong i basen har jag sällan eller aldrig hört?

Intressant, när jag lyssnade på de mbl-er som de har i butiken på Kungsholmen så var just basdelen en grym besvikelse då den inte var i närheten av att hänga med böjvågisarna.

Har en bekant som är inne på att köpa ett par uppsättningar magneplanar och använda som endast baselement. Det tycker jag låter som ett lockande koncept.

Jag är personligen inne på att mycket effekt, lätta och stora koner samt en hyfsat effektiv lådkonstruktion (qp/horn) är rätt väg att gå.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-26 11:45

bassman skrev:Vi repar med hillbilly bandet i mitt inorum och jävlar vad bra det låter, jo det finns trummor också och dom låter oförskämt bra. Att spela i samma volym vid stereolyssning kräver högt uppdrag på volymen.

Och ja snackar helt akustiska grejer nu, ingen elförstärkning men trummisen spelar visp och rods.

Men du har väl ditt rum källaren och lågt i tak? Trummor brukar låta för djävligt med låga tak.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-02-26 12:17

RogerGustavsson skrev:
bassman skrev:Vi repar med hillbilly bandet i mitt inorum och jävlar vad bra det låter, jo det finns trummor också och dom låter oförskämt bra. Att spela i samma volym vid stereolyssning kräver högt uppdrag på volymen.

Men du har väl ditt rum källaren och lågt i tak? Trummor brukar låta för djävligt med låga tak.

Jag förstår inte riktigt vad du menar?

Trummorna är placerade i den väldämpade högtalardelen och kontran också, övriga strängar och sång i den akustiskt friare "lyssningsdelen".. Det funkar fantastiskt bra tycker alla.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-27 09:30

bassman skrev:
RogerGustavsson skrev:

Jag förstår inte riktigt vad du menar?

Trummorna är placerade i den väldämpade högtalardelen och kontran också, övriga strängar och sång i den akustiskt friare "lyssningsdelen".. Det funkar fantastiskt bra tycker alla.

Jo, jag tycker helt enkelt att för mig som lyssnare låter det inte vidare om trummor i rum med låga tak. Att det kan låta helt okej för dig som sitter bakom dem tror jag nog kan vara sant. Där hör man ju instrumentet direkt och inte som en blandning av instrument och rum. En som spelar fiol hör ju också sitt instrument helt annorlunda än den som lyssnar. Har en gång hört en symfoniorkester i en hotellfoajé med låg och dämpande tak, lät för djävligt! Trummor vill jag ska "andas" i ett lite större rum. Olika musik passar i olika lokaler. Vardagsrum bjuder sällan på optimala akustiska förhållanden. Hemma spelas det ofta fiol och saxofon men det låter inget vidare, för kort efterklang/för litet rum. Saxofonen låter bättre ute i köket, framförallt för den som spelar som där hör sig själv bättre.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi