Moderator: Redaktörer
Almen skrev:KarlXII skrev:Anser du att F/E-lyssningen är en vetenskaplig metod?
Här har du lite läsning på samma tema (en 158 sidor lång låst tråd): F/E vetenskap eller Dogm
Är att mäta med en voltmeter en vetenskaplig metod?
Almen skrev:KarlXII skrev:Anser du att F/E-lyssningen är en vetenskaplig metod?
Här har du lite läsning på samma tema (en 158 sidor lång låst tråd): F/E vetenskap eller Dogm
KarlXII skrev:Almen skrev:KarlXII skrev:Anser du att F/E-lyssningen är en vetenskaplig metod?
Nu var ju frågan ställd direkt till Ingvar.
KarlXII skrev:Almen skrev:KarlXII skrev:Anser du att F/E-lyssningen är en vetenskaplig metod?
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Tänk igen. Tänk hårdare. Tänk blindt. ALLA förutfattade meningar som är
verklighetsförankrade, är en tillgång om den kan hjälpa folk att detektera
fel. Alla som inte är det, kommer att komma till korta genom det blinda
förfarandet.
Är detta verkligen svårt att förstå?
Inte alls. Men det är ju inte det jag talar om.
Det jag talar om är placeboeffekten.
Menar du verkligen att ett dubbelblint förfarande skulle vara sämre än ett blint?
Naqref skrev:KarlXII skrev:Almen skrev:KarlXII skrev:Anser du att F/E-lyssningen är en vetenskaplig metod?
Jag misstänker att Almens fråga var tänkt att få dig att fundera på din egen frågeställning.
F/E-lyssning kan liksom en massa andra metoder för att objektifiera världen användas på ett vetenskapligt vis eller på ett ovetenskapligt. Att man använder lyssning före och efter garanterar ingen typ av vetenskaplighet per se utan bara om man gör det med vetenskapliga medoder.
Edit: Stnavning
Naqref skrev:Så alla vet vad alla andra svarar?
Naqref skrev:Edit: Stnavning
IngOehman skrev:KarlXII skrev:Almen skrev:KarlXII skrev:Anser du att F/E-lyssningen är en vetenskaplig metod?
Vetenskap har inget med metoder att göra överhuvudtaget. Det som
avgör om något är vetenskapligt eller inte är vilka slutsatser man drar
från de studier (eller betraktningar) som gjorts (eller rättare sagt hur
slutsatserna korrelerar till studierna/förefintliga observationer).
Vetenskap är ett betraktningssätt.
Inte en massa tumregelsvar på godkända eller icke godkända metoder.
ALLA metoder är vetenskapliga, men alla är inte meningsfulla.
Vh, iö
Naqref skrev:KarlXII skrev:IngOehman skrev:Tänk igen. Tänk hårdare. Tänk blindt. ALLA förutfattade meningar som är
förfarandet.
Menar du verkligen att ett dubbelblint förfarande skulle vara sämre än ett blint?
Vill bara påpeka att ett test blir inte dubbelblint om testsubjekten inte vet om vad de testar.
Blint betyder bara att de inte vet vilket av testobjekten de lyssnar på. Dubbelblint blir det om också testledaren är omedveten om vilket av testobjekten som lyssnas på.
KarlXII skrev:Naqref skrev:KarlXII skrev:IngOehman skrev:Tänk igen. Tänk hårdare. Tänk blindt. ALLA förutfattade meningar som är
förfarandet.
Vill bara påpeka att ett test blir inte dubbelblint om testsubjekten inte vet om vad de testar.
Blint betyder bara att de inte vet vilket av testobjekten de lyssnar på. Dubbelblint blir det om också testledaren är omedveten om vilket av testobjekten som lyssnas på.
Det är säkert rätt.
Vad kallas det om varken testledaren eller deltagarna inte vet vad de lyssnar på?
Naqref skrev:Så alla vet vad alla andra svarar?
Piotr skrev:Naqref skrev:Så alla vet vad alla andra svarar?
Ja!
Samma person som switchade F och E förde dessutom protokoll.
När en person svarat kan alltså en annan svara "F" eller "E" en sekund efter.
Ibland svarar ingen ibland svarar alla på samma "switchning".
Det blev fel i anteckningarna i det testet jag var med på.
/Peter
Piotr skrev:Naqref skrev:Så alla vet vad alla andra svarar?
Ja!
Miper skrev:Naqref skrev:Johan_Lindroos skrev:Sedan får man när som helst hójta till och säga "Före", Efter, testobjekt, original el vad man nu finner lämpligt. Svaret nedtecknas och man fortsätter.
Så alla vet vad alla andra svarar? Jag hoppas verkligen att du skämtar med mig. Det där är ett osedvanligt dumt sätt att göra på om man inte önskar att få fler nollresultat än vad man annars skulle få.
Hur skulle du ha gjort?
Naqref skrev:
Det finns säkert flera sätt att göra det på men ett som är rimligt enkelt är att införskaffa en kölappsnummervisningsmojäng och trycka fram ett nummer vid varje växling. Då kan de som svarar helt enkelt föra anteckningar själv om vid vilken växling som de gissar det ena eller det andra. De bara skriver ner numret och ett F eller ett E. Testledaren kan hålla koll på vilket det egentligen är och så kan man jämföra i efterhand.
Johan_Lindroos skrev:Vad duktig du är då, Naqref!
Naqref skrev:Johan_Lindroos skrev:Vad duktig du är då, Naqref!
Det handlar väl inte om att vara duktig utan om att det ska bli så bra resultat som möjligt? Blir det inte ett tillförlitligt resultat så kan man ju lika gärna skita i att genomföra testet. Och då har jag ju besparat er en massa arbete.
Nu har jag tyvärr kommit med ett förslag på hur man kan göra så då blir det genast jobbigare igen.
Nu är jag mest förvånad över att ingen har sett problemet tidigare och gjort så att det har blivit en förändring. Jag menar det är ju knappast några dumskallar som är med i LTS testavdelning.
Naqref skrev:Piotr skrev:Naqref skrev:Så alla vet vad alla andra svarar?
Ja!
Oki. Tack för svar. Då kommer jag mentalt att förpassa alla LTS nollresultat till det runda arkivet tills de förbättrar sina tester. Lite tråkigt eftersom jag har själv konstruktioner som har fått nollresultat men så är det.
Piotr skrev:Numer är väl Svantes och Morellos nya datoriserade testbox i drift?
Har för mig att man sitter med en knapp i handen och trycker F eller E.
Mycket bra lösning från vad jag har hört om den.
/Peter
KarlXII skrev:Naqref skrev:Piotr skrev:Naqref skrev:Så alla vet vad alla andra svarar?
Ja!
Oki. Tack för svar. Då kommer jag mentalt att förpassa alla LTS nollresultat till det runda arkivet tills de förbättrar sina tester. Lite tråkigt eftersom jag har själv konstruktioner som har fått nollresultat men så är det.
Varför bara nollresultaten?
Naqref skrev:Piotr skrev:Numer är väl Svantes och Morellos nya datoriserade testbox i drift?
/Peter
Vem är man? Testledaren eller testsubjekten?
Piotr skrev:Naqref skrev:Piotr skrev:Numer är väl Svantes och Morellos nya datoriserade testbox i drift?
/Peter
Vem är man? Testledaren eller testsubjekten?
Subjekten.
/Peter
Naqref skrev:Det finns säkert flera sätt att göra det på men ett som är rimligt enkelt är att införskaffa en kölappsnummervisningsmojäng och trycka fram ett nummer vid varje växling. Då kan de som svarar helt enkelt föra anteckningar själv om vid vilken växling som de gissar det ena eller det andra. De bara skriver ner numret och ett F eller ett E. Testledaren kan hålla koll på vilket det egentligen är och så kan man jämföra i efterhand.
Johan_Lindroos skrev:
Så som vi gör är att F och E hela tiden växlar fram och tillbaka, men man vet inte vilken det är som man lyssnar till. Sedan får man när som helst hójta till och säga "Före", Efter, testobjekt, original el vad man nu finner lämpligt. Svaret nedtecknas och man fortsätter.
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Tänk igen. Tänk hårdare. Tänk blindt. ALLA förutfattade meningar som är
förfarandet.
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Nej, så blir det inte.
Testmetoden förlitar inte inte på någon enskild person överhuvudtaget,
och det FÅR den inte göra, eftersom ALLA kan ha dåliga dagar och vara
oförmögna att höra skillnader vid aktuellt testtillfälle. Effekten av något
sådant är precis samma som om någon av något skäl skulle "försöka få
en apparat att verka bra för att de vill att den skall vara det". Det går
helt enkelt inte, eftersom uteblivna gissningar inte påverkar statistisken,
och randomgissningar leder till uteslutning till fokuslyssningen.
Dessutom saknar den som tror att någon vill misslyckas, nog kunskap
om mänsklig psykologi. Jag kan försäkra att ALLA som deltar i sådan här
studier alltid vill lyckas - till och med när det är deras egen apparat som
står på testbänken. För att lyckas ger kunskap, och det vill alla ha. Att
misslyckas ger också en sorts kunskap, men av mindre dignitet.
Är det inte enklare att bygga testet så att man slipper förlita sig på testdeltagarnas goda vilja och pja, allmänna oantastlighet.
Vad är det som säger att dessa står över placeboeffekten och påverkan från andra i testpanelen?
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Dessutom behöver uppenbart den första vetenskapliga tesen påminnas
om, ytterligare en gång, om någon trott att en F/E-lyssning kan användas
(eller har användts) som "bevis för att en apparat inte färgar". Så är inte
fallet.
Vh, iö
Ah, när ämnet ändå är på tal:
Anser du att F/E-lyssningen är en vetenskaplig metod?
KarlXII skrev:Är metoden fullkomlig - dvs går den inte att förbättra?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster