High End-mässan i Stockholm: Svensk syntplatta i unik utgåva

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-05-18 12:40

Landade med posten igår. Rätt in i DVDn och lyssna.
Så bra! :)

Tänk om man kunde fått "Rising Sands" med samma ambitiösa inställning.

Ruskigt bra jobbat LTS & co. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-05-18 22:31

Spelade skivan idag igen och upptäckte att jag hade mitt cr80es inställt på +6dB i enlighet med TV-ljudet. Jag kör annars alltid utan bashöjning vid 2-kanalslyssning. Provade utan 6dB-höjning och det blev lite anemiskt tycker jag. Skivan är värd de extra dB under 80Hz och det blir en härlig punch i basen, det känns verkligen i mellangärdet. Riktigt gött! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2011-05-21 20:51

Jag vill bara tacka för att ni lyckats göra detta möjligt och hoppas på flera välljudande skivor i framtiden.

Jag tycker att även fast man kanske inte gillar musikstilen så borde man köpa skivan ändå bara för den goda sakens skull.

En sak som skulle vara intressant att veta är hur många skivor som skulle behöva köpas för att skivbolagen skulle bli intresserade av att släppa andra artister? Hur många skivor behövs för att skivbolagen skulle tjäna lite pengar? för det är väl först då som dom tycker det kan vara intressant.

Skivbolagen skulle kanske skulle kunna starta någon slags medlemsklubb där man förbinder sig att köpa ex. 1 skiva i månaden eller något (Typ liknande Mr Music eller vad den hette) eller någon hemsida där man får rösta på vilka skivor som man vill ha oförstörd och orginaldynamik på och när ett visst antal personer önskat en viss skiva så blir det ekonomiskt möjligt för skivbolagen att släppa den.

Ja det var några tankar jag haft.

Tänk om det var så att inom ett par år att det var så många som önskade sig icke söndermastrade och orginaldynamik skivor att det kunde släppas mängder med album. Jag kan redan se skivbolagsdirektörerna ta fram miniräknarna $$$ och få en revival på den fysiska skivförsäljningen :wink:

Thomas

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-05-23 11:25

sprudel skrev:Spelade skivan idag igen och upptäckte att jag hade mitt cr80es inställt på +6dB i enlighet med TV-ljudet. Jag kör annars alltid utan bashöjning vid 2-kanalslyssning. Provade utan 6dB-höjning och det blev lite anemiskt tycker jag. Skivan är värd de extra dB under 80Hz och det blir en härlig punch i basen, det känns verkligen i mellangärdet. Riktigt gött! :)

Lyssnade igår igen, med rummet fixat för finlyssning vilket innebär att jag stänger två dörrar till övriga huset-sluter rummet, drar fram gardinerna, förstorar dämpytan på golvet med två rejäla trädgårdsdynor. Nu var det skillnad, vilket tryck utan att höja 6dB, nästan åt det obehagliga i magtrakten. :) Rummet gör så himla mycket, en helt annan skiva spelades upp.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2011-05-29 10:33

Jag trodde det skulle bli någon form av reaktion/diskussion om mina tankar. Är intresset så svagt för oförstörd musik på CD?

Tumme skrev:Jag vill bara tacka för att ni lyckats göra detta möjligt och hoppas på flera välljudande skivor i framtiden.

Jag tycker att även fast man kanske inte gillar musikstilen så borde man köpa skivan ändå bara för den goda sakens skull.

En sak som skulle vara intressant att veta är hur många skivor som skulle behöva köpas för att skivbolagen skulle bli intresserade av att släppa andra artister? Hur många skivor behövs för att skivbolagen skulle tjäna lite pengar? för det är väl först då som dom tycker det kan vara intressant.

Skivbolagen skulle kanske skulle kunna starta någon slags medlemsklubb där man förbinder sig att köpa ex. 1 skiva i månaden eller något (Typ liknande Mr Music eller vad den hette) eller någon hemsida där man får rösta på vilka skivor som man vill ha oförstörd och orginaldynamik på och när ett visst antal personer önskat en viss skiva så blir det ekonomiskt möjligt för skivbolagen att släppa den.

Tänk om det var så att inom ett par år att det var så många som önskade sig icke söndermastrade och orginaldynamik skivor att det kunde släppas mängder med album. Jag kan redan se skivbolagsdirektörerna ta fram miniräknarna $$$ och få en revival på den fysiska skivförsäljningen :wink:

Thomas

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-05-29 10:47

Tumme skrev:Jag trodde det skulle bli någon form av reaktion/diskussion om mina tankar. Är intresset så svagt för oförstörd musik på CD?

Tumme skrev:Jag vill bara tacka för att ni lyckats göra detta möjligt och hoppas på flera välljudande skivor i framtiden.

Thomas

Hej Thomas,

Tack för de uppskattande orden! Reaktionerna på A&F-skivan visar att intresset för oförstörd musik stort! Inom LTS funderas det redan nu på hur vi ska gå vidare. Det kan ske på flera sätt, men målet är förstås att fler bolag och artister får upp ögonen för att det finns en efterfrågan på raka överföringar. Ett starkt argument borde förstås vara att man vinner både ljudkvalitet och pengar om man avstår från onödig processning.

Jag tar med dig dina och andras synpunkter i den här tråden till de fortsatta diskussionerna.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-29 13:54

En sak som talar för att det skulle kunna hända är väl att det är så fruktansvärt lätt att göra en utgåva i samma stil.

Lägg bandet på bandspelaren. Koppla den till datorn. Tryck på Play och Record ungefär samtidigt.

Klart! (typ).

Varför spendera timmar i studion med att sabba ljudet?

Visst, man bör förstås spendera tid på att hitta en bra bandare osv, men även om man inte gör det så får man en mer välljudande produkt än om man spenderar timmar i studion på att krana söner musiken.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-05-29 14:42

Lätt o lätt, bara administration runt omkring tar nog sin tid.

En sak som jag funderat på är om det var något problem att hitta någon som tillverkade CD-Audio skivorna utan att ändra bitarna? eller gick det bra på första försöket. För ni har väl verifierat att de slutgiltiga skivorna stämmer överens med källan.

//Michael

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-05-29 17:42

Jamen källan är ju ett analogt magnetband...
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-05-29 18:00

Dagge Lundquist skrev:Jag har kopierat analogbanden från en rörbestyckad Studer C37 bandspelare via en Mytek A/D-omvandlare med 96 kHz samplingsfrekvens och 24 bitars bitdjup. Ljudfilerna har sedan konverterats till 44,1 kHz och 16 bitar för CD-tillverkning.

Dels tror jag att Lundquist har koll på instruktioner när han skickar till CD-tillverkning, dels ser de orörda ut om man tittar i MasVis.
Senast redigerad av Almen 2011-05-29 19:10, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2011-05-29 18:49

Almen skrev:
Dagge Lundquist skrev:Jag har kopierat analogbanden från en rörbestyckad Studer C37 bandspelare via en Mytek A/D-omvandlare med 96 kHz samplingsfrekvens och 24 bitars bitdjup. Ljudfilerna har sedan konverterats till 44,1 kHz och 16 bitar för CD-tillverkning.

Dels tror jag att Lundquist har koll på instruktioner när han skickar till CD-tilverkning, dels ser de orörda ut om man tittar i MasVis.

Dagge skriver att han kopierat analogbanden från en rörbestyckad Studer C37. Slutsteg med rör har ju högre distorsion så jag undrar varför man använde just en rörbestyckad bandspelare? Blir det inte högre distorsion med rörbestyckad bandspelare kontra icke rörbestyckad?
Ingen kritik från min sida bara en undran.

Thomas

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-05-29 19:54

Det finns väl inga slutsteg i Studer C37?

En anledning att använda just C37 kan vara att 24-kanalsbandet ursprungligen mixades ned till just C37....
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-05-29 20:20

AndersP skrev:Det finns väl inga slutsteg i Studer C37?

En anledning att använda just C37 kan vara att 24-kanalsbandet ursprungligen mixades ned till just C37....

Fast det var A80... från en 24-kanals Otari. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2011-05-30 19:13

Nej det är inga slutsteg i Studer C37 men användandet av rör i Försteg, slutsteg, CD spelare m.m ger väl för det mesta högre distorsion än konstruktioner utan rör?. Det var därför jag blev lite förvånad att det användes en rörbestyckad bandspelare för att föra över analogbanden.

Thomas

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-05-30 19:28

Tumme skrev:Nej det är inga slutsteg i Studer C37 men användandet av rör i Försteg, slutsteg, CD spelare m.m ger väl för det mesta högre distorsion än konstruktioner utan rör?. Det var därför jag blev lite förvånad att det användes en rörbestyckad bandspelare för att föra över analogbanden.

Thomas

Det är förvisso inget okänt faktum att studiovärlden (både inspelnings-, mastering- och radiosidan) inte alltid ser ut som hemma-hi-fi-världen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2011-05-31 18:24

PekkaJohansson skrev:
Tumme skrev:Nej det är inga slutsteg i Studer C37 men användandet av rör i Försteg, slutsteg, CD spelare m.m ger väl för det mesta högre distorsion än konstruktioner utan rör?. Det var därför jag blev lite förvånad att det användes en rörbestyckad bandspelare för att föra över analogbanden.

Thomas

Det är förvisso inget okänt faktum att studiovärlden (både inspelnings-, mastering- och radiosidan) inte alltid ser ut som hemma-hi-fi-världen.

Med vänlig hälsning

Pekka

Om möjligt skulle LTS önska sig någon annan bandspelare eller A/D omvandlare vid framtida överföringar eller är det för små ljudskillnader om några att ens bry sig om?
Nu ska vi ju vara glada att LTS fått möjligheten att släppa raka överföringar så man kanske inte ska bråka och krångla till det i onödan.

Thomas

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-31 18:52

Tumme skrev:Om möjligt skulle LTS önska sig någon annan bandspelare eller A/D omvandlare vid framtida överföringar eller är det för små ljudskillnader om några att ens bry sig om?
Nu ska vi ju vara glada att LTS fått möjligheten att släppa raka överföringar så man kanske inte ska bråka och krångla till det i onödan.

Om möjligt ska LTS önska att man använder samma bandspelare som vid inspelning/mix.

Och tänk om det råkar vara så att den gamla rör-bandspelaren faktiskt också låter bäst, trots lite brus och dist?

/ B

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2011-06-01 10:05

Tumme skrev:

Nej det är inga slutsteg i Studer C37 men användandet av rör i Försteg, slutsteg, CD spelare m.m ger väl för det mesta högre distorsion än konstruktioner utan rör?. Det var därför jag blev lite förvånad att det användes en rörbestyckad bandspelare för att föra över analogbanden.

Thomas

Studer C37 dög ju åt Abbey Road-studion när en del välkända plattor skulle spelas in, så den distorsion som finns kanske ändå är hyfsat uthärdlig...

http://www.experiencefestival.com/wp/vi ... Y0jERp9dJg

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-01 10:25

Tumme skrev:
PekkaJohansson skrev:

Thomas

Med vänlig hälsning

Pekka

Om möjligt skulle LTS önska sig någon annan bandspelare eller A/D omvandlare vid framtida överföringar eller är det för små ljudskillnader om några att ens bry sig om?

Thomas

Jag tycker att det är bra att du "bråkar" och är positivt engagerad - det är det som driver frågan framåt.

Däremot tror jag inte att några rör i signalvägen förstör något. Tvärtom kan det ju, som några nämnt, vara en poäng att mastra med samma utrustning varmed man lyssnade vid inspelningen.

Om du har andra förslag på inspelningar som borde ges ut (och hantering av material), fram med det. :)

Man kanske borde skapa en tråd för förslag på inspelningar...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-01 10:26

Micke23 skrev:
Tumme skrev:

Thomas

Studer C37 dög ju åt Abbey Road-studion när en del välkända plattor skulle spelas in, så den distorsion som finns kanske ändå är hyfsat uthärdlig...

Men nu var det ju A80 som användes! :roll:*

* Smileyn skämtsamt använd.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2011-06-01 11:52

Almen skrev:
Micke23 skrev:
Tumme skrev:

Thomas

Men nu var det ju A80 som användes! :roll:*

* Smileyn skämtsamt använd.

Då måste jag ha missförstått det här inlägget:

Almen skrev:

Dels tror jag att Lundquist har koll på instruktioner när han skickar till CD-tillverkning, dels ser de orörda ut om man tittar i MasVis.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-01 11:59

Ursäkta, nu blev det förvirrat. :)

A80 användes som tvåkanalsspelare för nedmixning vid den ursprungliga inspelningen.

C37 användes för uppspelning vid mastringen 2011.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2011-06-01 13:19

Almen skrev:Ursäkta, nu blev det förvirrat. :)

A80 användes som tvåkanalsspelare för nedmixning vid den ursprungliga inspelningen.

C37 användes för uppspelning vid mastringen 2011.

Okej, då var det som jag trodde!

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2011-06-01 14:20

Jag var först också lite konfunderad över val av bandare, C37an är en mycket äldre konstruktion som använder en annan typ av band än vad som är normalt förekommande idag (i den utsträckning band är förekommande idag).

A80 är dock inte heller någon ungdom och det är möjligt att man använde bandtyp samma som C37an. Men frågan är om det spelar någon roll ändå, C37an borde rimligtvis kunna spela upp valfri bandtyp. (till skillnad mot spela in - vilket vi inte pratar om här)

Vart skulle jag komma med det här? Jo, trots sin ålder och konstruktion så finns det ingen anledning att tro att inte C37an är kapabel att återge inspelningen korrekt, C37an användes fram tills för bara några år sedan av SR för inspelning av främst klassisk musik. Den är byggd som en tank, stor som en 2" 24 om den sitter i möbel, en del har gått mååååånga timmar sedan 60-talet men funkar perfekt ändå. (delar byts såklart - tonhuvud mm)

Hade jag själv gjort överföringen och fått välja bandare skulle jag nog valt en a80 ändå för att vara trogen originalet men hade jag ingen a80 att tillgå skulle jag inte tveka att använda en C37a.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-01 22:41

Tack för info, philip.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-06 10:38

Nu har jag lyssnat på en låt från den här LTS-versionen av Adolphson & Falks "Med rymden i blodet" och blev fullständigt besviken. Den låter hur sönderremastrad och skruvad som helst med den typskt överdrivna samenessklarhet som alltid ska läggas på. Det enda som skiljer från standardremastering är den något högre crestfaktorn.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-06 10:43

Flint skrev:Nu har jag lyssnat på en låt från den här LTS-versionen av Adolphson & Falks "Med rymden i blodet" och blev fullständigt besviken. Den låter hur sönderremastrad och skruvad som helst med den typskt överdrivna samenessklarhet som alltid ska läggas på. Det enda som skiljer från standardremastering är den något högre crestfaktorn.

I så fall var den söndermastrad redan 1982. Personligen tycker jag den låter väldigt "clean" och med bra ljud. Men visst märks det att den är snart 30 år gammal.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-06 10:45

Bill50x skrev:I så fall var den söndermastrad redan 1982.

Det är möjligt men söndermastringen låter fullständigt modern och tidstypisk.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-06 16:47

Flint skrev:Det är möjligt men söndermastringen låter fullständigt modern och tidstypisk.

Flint,

Det vore intressant att höra vad du menar med "söndermastringen". Söndermastring är för mig musikproduktioner som generellt har utsatts för hårdkomprimering, presens- och/eller diskanthöjning, basavskärning och generell nivåhöjning - eventuellt också brustvätt.

LTS-utgåvan av "Med rymden i blodet" är en överföring från masterband till cd som inte har genomgått processning i masteringledet. Ljudet är därmed renare, mer dynamiskt och rakare klangmässigt än tidigare utgåvor av plattan. Dynamiskt bär den faktiskt släktskap med den första cd-utgåvan som gjordes från en analog bandkopia och därför låter mycket mer orent.

Att "Med rymden i blodet" är en studioproduktion anno 1982 hörs förstås och det är också tanken med att ge ut musiken oprocessad. I mina öron låter den förvånansvärt modern än i dag. Mycket popmusik som producerades från, säg, 1984 och framåt har åldrats betydligt mer.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-06 18:00

Pålagd konstgjord klarhet. Tycker mer och mer att "krispigheten" på remastrad musik är värre än dynamikförlusten.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi