Så bra!
Tänk om man kunde fått "Rising Sands" med samma ambitiösa inställning.
Ruskigt bra jobbat LTS & co.
Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Spelade skivan idag igen och upptäckte att jag hade mitt cr80es inställt på +6dB i enlighet med TV-ljudet. Jag kör annars alltid utan bashöjning vid 2-kanalslyssning. Provade utan 6dB-höjning och det blev lite anemiskt tycker jag. Skivan är värd de extra dB under 80Hz och det blir en härlig punch i basen, det känns verkligen i mellangärdet. Riktigt gött!
Tumme skrev:Jag vill bara tacka för att ni lyckats göra detta möjligt och hoppas på flera välljudande skivor i framtiden.
Jag tycker att även fast man kanske inte gillar musikstilen så borde man köpa skivan ändå bara för den goda sakens skull.
En sak som skulle vara intressant att veta är hur många skivor som skulle behöva köpas för att skivbolagen skulle bli intresserade av att släppa andra artister? Hur många skivor behövs för att skivbolagen skulle tjäna lite pengar? för det är väl först då som dom tycker det kan vara intressant.
Skivbolagen skulle kanske skulle kunna starta någon slags medlemsklubb där man förbinder sig att köpa ex. 1 skiva i månaden eller något (Typ liknande Mr Music eller vad den hette) eller någon hemsida där man får rösta på vilka skivor som man vill ha oförstörd och orginaldynamik på och när ett visst antal personer önskat en viss skiva så blir det ekonomiskt möjligt för skivbolagen att släppa den.
Ja det var några tankar jag haft.
Tänk om det var så att inom ett par år att det var så många som önskade sig icke söndermastrade och orginaldynamik skivor att det kunde släppas mängder med album. Jag kan redan se skivbolagsdirektörerna ta fram miniräknarna $$$ och få en revival på den fysiska skivförsäljningen![]()
Thomas
Tumme skrev:Jag trodde det skulle bli någon form av reaktion/diskussion om mina tankar. Är intresset så svagt för oförstörd musik på CD?Tumme skrev:Jag vill bara tacka för att ni lyckats göra detta möjligt och hoppas på flera välljudande skivor i framtiden.
Jag tycker att även fast man kanske inte gillar musikstilen så borde man köpa skivan ändå bara för den goda sakens skull.
En sak som skulle vara intressant att veta är hur många skivor som skulle behöva köpas för att skivbolagen skulle bli intresserade av att släppa andra artister? Hur många skivor behövs för att skivbolagen skulle tjäna lite pengar? för det är väl först då som dom tycker det kan vara intressant.
Skivbolagen skulle kanske skulle kunna starta någon slags medlemsklubb där man förbinder sig att köpa ex. 1 skiva i månaden eller något (Typ liknande Mr Music eller vad den hette) eller någon hemsida där man får rösta på vilka skivor som man vill ha oförstörd och orginaldynamik på och när ett visst antal personer önskat en viss skiva så blir det ekonomiskt möjligt för skivbolagen att släppa den.
Ja det var några tankar jag haft.
Tänk om det var så att inom ett par år att det var så många som önskade sig icke söndermastrade och orginaldynamik skivor att det kunde släppas mängder med album. Jag kan redan se skivbolagsdirektörerna ta fram miniräknarna $$$ och få en revival på den fysiska skivförsäljningen![]()
Thomas
Dagge Lundquist skrev:Jag har kopierat analogbanden från en rörbestyckad Studer C37 bandspelare via en Mytek A/D-omvandlare med 96 kHz samplingsfrekvens och 24 bitars bitdjup. Ljudfilerna har sedan konverterats till 44,1 kHz och 16 bitar för CD-tillverkning.
Almen skrev:Dagge Lundquist skrev:Jag har kopierat analogbanden från en rörbestyckad Studer C37 bandspelare via en Mytek A/D-omvandlare med 96 kHz samplingsfrekvens och 24 bitars bitdjup. Ljudfilerna har sedan konverterats till 44,1 kHz och 16 bitar för CD-tillverkning.
Dels tror jag att Lundquist har koll på instruktioner när han skickar till CD-tilverkning, dels ser de orörda ut om man tittar i MasVis.
AndersP skrev:Det finns väl inga slutsteg i Studer C37?
En anledning att använda just C37 kan vara att 24-kanalsbandet ursprungligen mixades ned till just C37....
AndersP skrev:Det finns väl inga slutsteg i Studer C37?
En anledning att använda just C37 kan vara att 24-kanalsbandet ursprungligen mixades ned till just C37....
Tumme skrev:Nej det är inga slutsteg i Studer C37 men användandet av rör i Försteg, slutsteg, CD spelare m.m ger väl för det mesta högre distorsion än konstruktioner utan rör?. Det var därför jag blev lite förvånad att det användes en rörbestyckad bandspelare för att föra över analogbanden.
Thomas
PekkaJohansson skrev:Tumme skrev:Nej det är inga slutsteg i Studer C37 men användandet av rör i Försteg, slutsteg, CD spelare m.m ger väl för det mesta högre distorsion än konstruktioner utan rör?. Det var därför jag blev lite förvånad att det användes en rörbestyckad bandspelare för att föra över analogbanden.
Thomas
Det är förvisso inget okänt faktum att studiovärlden (både inspelnings-, mastering- och radiosidan) inte alltid ser ut som hemma-hi-fi-världen.
Med vänlig hälsning
Pekka
Tumme skrev:Om möjligt skulle LTS önska sig någon annan bandspelare eller A/D omvandlare vid framtida överföringar eller är det för små ljudskillnader om några att ens bry sig om?
Nu ska vi ju vara glada att LTS fått möjligheten att släppa raka överföringar så man kanske inte ska bråka och krångla till det i onödan.
Tumme skrev:AndersP skrev:Det finns väl inga slutsteg i Studer C37?
Nej det är inga slutsteg i Studer C37 men användandet av rör i Försteg, slutsteg, CD spelare m.m ger väl för det mesta högre distorsion än konstruktioner utan rör?. Det var därför jag blev lite förvånad att det användes en rörbestyckad bandspelare för att föra över analogbanden.
Thomas
Tumme skrev:PekkaJohansson skrev:Tumme skrev:Nej det är inga slutsteg i Studer C37 men användandet av rör i Försteg, slutsteg, CD spelare m.m ger väl för det mesta högre distorsion än konstruktioner utan rör?. Det var därför jag blev lite förvånad att det användes en rörbestyckad bandspelare för att föra över analogbanden.
Thomas
Det är förvisso inget okänt faktum att studiovärlden (både inspelnings-, mastering- och radiosidan) inte alltid ser ut som hemma-hi-fi-världen.
Med vänlig hälsning
Pekka
Om möjligt skulle LTS önska sig någon annan bandspelare eller A/D omvandlare vid framtida överföringar eller är det för små ljudskillnader om några att ens bry sig om?
Nu ska vi ju vara glada att LTS fått möjligheten att släppa raka överföringar så man kanske inte ska bråka och krångla till det i onödan.
Thomas
Micke23 skrev:Tumme skrev:AndersP skrev:Det finns väl inga slutsteg i Studer C37?
Nej det är inga slutsteg i Studer C37 men användandet av rör i Försteg, slutsteg, CD spelare m.m ger väl för det mesta högre distorsion än konstruktioner utan rör?. Det var därför jag blev lite förvånad att det användes en rörbestyckad bandspelare för att föra över analogbanden.
Thomas
Studer C37 dög ju åt Abbey Road-studion när en del välkända plattor skulle spelas in, så den distorsion som finns kanske ändå är hyfsat uthärdlig...
http://www.experiencefestival.com/wp/vi ... Y0jERp9dJg
Almen skrev:Micke23 skrev:Tumme skrev:AndersP skrev:Det finns väl inga slutsteg i Studer C37?
Thomas
Studer C37 dög ju åt Abbey Road-studion när en del välkända plattor skulle spelas in, så den distorsion som finns kanske ändå är hyfsat uthärdlig...
http://www.experiencefestival.com/wp/vi ... Y0jERp9dJg
Men nu var det ju A80 som användes!*
* Smileyn skämtsamt använd.
Almen skrev:Dagge Lundquist skrev:Jag har kopierat analogbanden från en rörbestyckad Studer C37 bandspelare via en Mytek A/D-omvandlare med 96 kHz samplingsfrekvens och 24 bitars bitdjup. Ljudfilerna har sedan konverterats till 44,1 kHz och 16 bitar för CD-tillverkning.
Dels tror jag att Lundquist har koll på instruktioner när han skickar till CD-tillverkning, dels ser de orörda ut om man tittar i MasVis.
Flint skrev:Nu har jag lyssnat på en låt från den här LTS-versionen av Adolphson & Falks "Med rymden i blodet" och blev fullständigt besviken. Den låter hur sönderremastrad och skruvad som helst med den typskt överdrivna samenessklarhet som alltid ska läggas på. Det enda som skiljer från standardremastering är den något högre crestfaktorn.
Flint skrev:Det är möjligt men söndermastringen låter fullständigt modern och tidstypisk.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 21 gäster