KarlXII skrev:Morello, har du mätt effekt på 208 någon gång?
Vad fick du fram?
sök och du skall finna

Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Morello, har du mätt effekt på 208 någon gång?
Vad fick du fram?
Tengil skrev:KarlXII skrev:Morello, har du mätt effekt på 208 någon gång?
Vad fick du fram?
sök och du skall finna
Panelguy skrev:Morello skrev:Panelguy skrev:IngOehman skrev:
Saken är ju den att förstärkaren ifråga arbetar i Klass-G
En finurlig konstruktion är det.
Finns det andra steg med liknande finurlig konstruktion?
Ja. klass G heter tekniken.
Gissar att herrns eget steg har den konstruktionen, några fler du känner till?
Vinylcalle skrev:Panelguy skrev:Morello skrev:Panelguy skrev:IngOehman skrev:
Hitachi HMA-8300. Ger 200 watt kontinuerligt eller 400 watt dynamiskt. Var enligt uppgift det första klass G steget.
MvH Carl
Morello skrev:KarlXII skrev:Morello, har du mätt effekt på 208 någon gång?
Vad fick du fram?
495 W dynamiskt i 8 ohm (1 kHz sinus, 200 ms på, 800 ms av)
Vinylcalle skrev:Ingvar säger ju 600 watt. Skiljer det så mycket mellan exemplaren?
Nattlorden skrev:Vinylcalle skrev:Ingvar säger ju 600 watt. Skiljer det så mycket mellan exemplaren?
Troligen har det mer med mätmetod att göra. Morellos mätmetod är kanske tuffare än IÖs.
Fjonkalicious skrev:Vinylcalle skrev:Panelguy skrev:Morello skrev:Panelguy skrev:IngOehman skrev:
Hitachi HMA-8300. Ger 200 watt kontinuerligt eller 400 watt dynamiskt. Var enligt uppgift det första klass G steget.
MvH Carl
Men det stämmer inte har jag för mig, tror det är ett vanligt klass AB.
Vinylcalle skrev:Nattlorden skrev:Vinylcalle skrev:Ingvar säger ju 600 watt. Skiljer det så mycket mellan exemplaren?
Troligen har det mer med mätmetod att göra. Morellos mätmetod är kanske tuffare än IÖs.
Den låter väl inte speciellt tuff. Han har ju berättat hur han gjort.
Men NAD 208 ger alltså 250-280 watt kontinuerligt i 8 ohm och runt 500 dynamiskt (200 ms 1 kHz).
Nattlorden skrev:Vinylcalle skrev:Nattlorden skrev:Vinylcalle skrev:Ingvar säger ju 600 watt. Skiljer det så mycket mellan exemplaren?
Den låter väl inte speciellt tuff. Han har ju berättat hur han gjort.
Men NAD 208 ger alltså 250-280 watt kontinuerligt i 8 ohm och runt 500 dynamiskt (200 ms 1 kHz).
200ms är rätt länge jämfört med vad förstärkare brukar kunna leverera dynamiskt. Vill minnas jag läst tillverkare som skrutit att de klarade leverera dynamisk effekt så länge som 100ms, vilket då skulle vara ett antal ggr mer än konkurrenterna.
ftorsell skrev:tänk er om detta skulle vara sant att nad 208 lämnar 10.000w peak i 2ohm
per kanal
ftorsell skrev:och jag har två st 15" basar med dubbla 2 ohm spolar
då kommer jag köra 2st nad 208. Ett steg per bas och plocka ur totalt
40000watt peak jisses då måste jag väl nästan ha subben med mest watt
på forumetallt detta i en horn låda 150db måste man ju lätt kunna
lira då eller
ftorsell skrev:mina basar tål bara 2500rms totalt styck så då borde man väl äntligen kunna få dom att slå sina 8cm som dom har i slag längd
Morello skrev:KarlXII skrev:Morello, har du mätt effekt på 208 någon gång?
Vad fick du fram?
495 W dynamiskt i 8 ohm (1 kHz sinus, 200 ms på, 800 ms av)
ftorsell skrev:Det behövs ingen miljon watt för att nå 150 db peak öhman dessa basar tål 2500watt rms det är inte illa det har spelats över 150db med dessa basar med 10000w peak dock inte vid 1khz utan runt 30-60hz
med till ex detta steg
Fjonkalicious skrev:Vinylcalle skrev:Panelguy skrev:Morello skrev:Panelguy skrev:IngOehman skrev:
MvH Carl
Men det stämmer inte har jag för mig, tror det är ett vanligt klass AB.
The HMA-8300 seems to have been the first commercially available Class G
amplifier - another circuit that took long to finally spread over the market...
Some things take time.
Ok, jag har inget intresse av att du skall se någon relevans alls, så vi droppar det.Tengil skrev:MagnusÖstberg skrev:Definera vilken nivå på disten som är intressant, skall den användas för drivning av basar eller fullrange? Hur pass mekaniskt och elektriskt stabil skall den vara?Tengil skrev:MagnusÖstberg skrev:screen skrev:Jisses !![]()
Hon hänger i "gamla bettan" och vägrar att dö...
När man läser denna tråd så framstår 208:an som den fortfarande högsta på tronen efter alla dessa år. Åtminstone med tanke på vad det kan klämma ur sig för pengarna. Måste vara det bästa som producerats för pengar både förr och nu samt kanske ännu en bit in i framtiden.
Det vill jag inte påstå..
Har du något annat förslag för pengarna ?
Vh Christer
Om den skall vara bättre så måste den klara bättre än 2x600W dist bättre än 208an och kosta under 10,000kr annars har jag svårt att se någon relevans i din invändning ovan.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], nijo och 41 gäster