av lennartj » 2011-12-13 16:25
När grimmer skriver
både bas och volym hänger med uppemot högre nivåer.
förutsätter jag att handlar om det subjektiva intrycket.
Det är ju själva finessen med rörförstärkare för oss som bor i lägenhet.
Jag påminner om det trevliga fenomenet att mina små 25 Wattare var överlägsna TAD M600 (660' per par) i att göra texten hörbar i operamusik med fullt pådrag i orkester, kör och solister.
Troligen beror det på att mina små rörsteg komprimerar topparna så snyggt, inom rimliga gränser, utan att man egenligen lägger märke till det, så att detaljer blir hörbara som annars dränks både vid okomprimerad återgivning och live.
Jag kan inte låta bli att påpeka att utgångssteget i mina 25 Wattare inte har trioder. Praktiskt taget alla rena triodslutsteg jag har hört klarar inte av bravaderna med textuppfattning. De komprimerar duktigt men har för dålig upplösning vid högre nivåer så det blir för mig en olyssningsbar gröt av alltihop.
För mig handlar det om att finna den njutbaraste kostnadseffektiva kompromissen när jag varken vill eller kan spela på full live-nivå.
...och det har jag nog.

[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]