Jag tror jag ska skriva nåt i den.
...eller inte.
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Åh, en F/E-tråd!
...eller inte.![]()
IngOehman skrev:single_malt skrev:Dock hade det varit mer intressant att höra din synpunkt på min undran om valet av testupplägg istället för petitesserna om vilka slutsatser som kan dras av en detektion.
Okej. Den frågan förstod jag inte.
Vad är det i testupplägget som du undrar över?
Vh, iö
In order to allow echoic memory to
operate effectively (Darwin et al., 1972), the sounds and the interstimulus intervals were each 300 ms in duration.
In order to allow echoic memory to
operate effectively (Darwin et al., 1972), the sounds and the interstimulus intervals were each 300 ms in duration.
phon skrev:Min kritik av Flint gäller Flints fyrkantiga tolkning av F/E-test, hemlighetsmakeriet med bilder och texter som raderas, utformning av själva inläggen på faktiskt och ritualmentaliteten hos honom.
IngOehman skrev:Jag är glad å dina vägnar om du har kul på vägen!sprudel skrev:Nattlorden skrev:sprudel skrev:Nattlorden skrev:Ponerade du möjligheten att det som störde helheten kunde vara ett fel någon annanstans som du kanske skulle kunna bli av med?
Du menar att här är något fel som inte är som det ska?
Om vi antar att ditt öra har rätt och det låter mindre rätt med en mindre färgande förstärkare, så är det rimligt att anta att din mer färgande förstärkare kompenserar/mildrar något annat fel.
Antagandet saknar grund. Du vet inte att Bryston inte färgar, du vet inte heller om Plinius färgar. Att spåna vidare baserat på dessa antaganden är meningslöst. För mig är hela resonemanget ointressant, alltså om de som enskilda delar i en F/E-lyssning färgar, eller inte.
Jag är intresserad av vad de presterar i min setup, ska det vara så svårt?
Fast fördunklar du inte sambanden alldeles i onödan nu?
Eller missförstår jag dig bara?
Jag tycker det är bättre att tala om att anläggningen presterar på ett sätt
man gillar, än att som jag uppfattar att du gör här, tala om att en apparat
"presterar i din setup". Det kan man ju bara spekulera om. Men om man
testar som du gör så får man ju bara veta hur helheten upplevs - inte vad
de enskilda delarna gör.
Eller har jag månne missförstått något?
Jag kanske inte formulerar mig tillräckligt tydligt men vad jag undrar är vad
som är poängen med att projicera det du upplever från din anläggning till
just en specifik apparat.Och säga att den spelar bra eller dåligt?
Något som man ju inte alls undersöker om man inte F/E-studerar appara-
ten (och gärna då i den specifika anläggningen (man kan F/E-lyssna i en
anläggning, med den aktuella högtalaren som last (men det är ingen vidare
metod om man skall skriva om förstärkaren i t ex en hifi-tidskrift)) så man
får det där svaret på vad DEN gör - dess påverkansroll i anläggningen.
Om du nu tycker att "apparaten presterar dåligt" i din anläggning, hur vet
du att det inte är någon annan del av anläggningen som är skyldig till de där
problemen du hör? För du menar väl inte att det alltid måste vara just den
apparat man bytte bort när felet försvann som var skyldig till felet? Det kan
ju lika gärna ha suttit någon helt annanstans, men kompenserades av den
apparat som kom ny till anläggningen. Eller hur?
- - -
Det är som upplagt för att det skall bli svårt att kommunicera när någon
annan försöker prata om vad som händer i apparaten och du påstår att
det som du hör i anläggningen "tillhör apparaten" utan att du har undersökt
om så är fallet. Om jag förstått dig rätt vill säga. Det är jag inte säker på.
Hmmm, kan inte någon som förstår vad jag menar förklara det bättre än
jag just lyckades göra?![]()
(copyright NN)
Vh, iö
Claes skrev:Denna kortfattade och förenklade beskrivning av de olika länkarna i inspelningskedjan och avspelningskedjan visar förhoppningsvis att det är svårt eller omöjligt att jämföra två olika apparater som alternativ i uppspelningskedjan för att kunna dra korrekta slutsatser om återgivningen.
Claes skrev: Slutsatsen som kan dras blir i stället begränsad till att vara en subjektiv uppfattning om summaljudet ifrån en eller flera specifika inspelningar uppspelade genom de två jämförda apparaterna i den specifika anläggningen. De övriga länkarna i denna anläggning kan genom inkorrekt signalhantering ge en sämre apparat en upplevd fördel gentemot en bättre. Därmed uppstår en mycket svårbedömd situation i vilken den subjektiva bedömningen i praktiken inte utgörs av en bedömning av apparaten lyssnaren tror sig bedöma, utan i stället av kombinationseffekten av de två ljudkedjornas alla länkar relativt de två apparaterna.
Claes skrev:single_malt, en mycket relevant fråga! Jag ser det som att människan är både fantastisk och urusel som bedömare. Vi har perceptionströsklar och kunskapsgrundade gehörsnivåer för de olika parametrarna vilket utgör myntets ena sida.
På den andra sidan finns vår psykoakustiska svaghet att hörseln är ett så kallat svagt sinne. Det innebär att vi utan att alltid själva vara medvetna om det kan låta våra intryck av ljud grundas på intryck av annat än det som låter och som vi tror oss bedöma. Dylika andra påverkande faktorer kan vara utseende, pris, socialt sammanhang, auktoritetstro, minnen, missuppfattningar, inbillning med mera.
Det finns sätt att minimera dylika felkällor för den som ödmjukt vill lära sig så mycket som möjligt om hur ljud låter rent ljudmässigt.
Claes skrev:Sprudel, som jag förstår dig misstänker du att det kanske bara handlar om tycke och smak när det gäller hur mer eller mindre förvrängande länkar i uppspelningskedjan (läs olika hi-fi-apparater) upplevs låta i en specifik anläggning. Och på sätt och vis har du i så fall rätt.
:)Svante skrev:Åh, en F/E-tråd!
...eller inte.![]()
Claes skrev:Beklagar sprudel, men förtydliga gärna om du vill att jag ska försöka skriva något som du eller någon annan skulle kunna tänkas uppskatta i sammanhanget.
Claes skrev:single_malt, okej då tror jag jag förstår ungefär vad du frågar.
Att svara så utförligt som din fråga förtjänar är svårt men jag vill ändå göra mitt bästa för att skriva något som kanske kan vara av intresse.
Minnet är, som du är inne på, en nyckelfaktor vid ljudjämförelser. Extremt små ljudskillnader har vi dels svårt att överhuvudtaget kunna detektera, dels har vi svårt att detektera dem om det förflyter för lång tid mellan alternativen vi jämför. Det vi kommer ihåg av om hur ljud låter efter timmar, dagar eller år är vanligen framför allt vårt intryck av hur ljudet lät, inte exakt hur det faktiskt lät.
Det har visat sig att det effektivaste sättet att detektera de minsta skillnaderna som har kunnat detekteras är att under lång och i förväg inte tidsbegränsad tid växla mellan två alternativ var annan gång. Därmed kan lyssnaren svara efter en växling eller efter tusen växlingar, beroende på hur många växlingar den tycker sig behöva.
Ljudet som jämförs bör inte ljuda särskilt länge eftersom man riskerar att glömma hur det lät i början om slutet äger rum betydligt senare.
Ett sidospår från min tajmningsforskning är att man vid upplevelsen av när rytmiska insatser äger rum alltid relaterar dem till vad som ägde rum tidigare och till vad man förväntar sig ska komma att äga rum framdeles. Se
http://www.studioblue.se/forskning/tajmning
Claes skrev:single_malt, en mycket relevant fråga! Jag ser det som att människan är både fantastisk och urusel som bedömare. Vi har perceptionströsklar och kunskapsgrundade gehörsnivåer för de olika parametrarna vilket utgör myntets ena sida.
På den andra sidan finns vår psykoakustiska svaghet att hörseln är ett så kallat svagt sinne. Det innebär att vi utan att alltid själva vara medvetna om det kan låta våra intryck av ljud grundas på intryck av annat än det som låter och som vi tror oss bedöma. Dylika andra påverkande faktorer kan vara utseende, pris, socialt sammanhang, auktoritetstro, minnen, missuppfattningar, inbillning med mera.
Det finns sätt att minimera dylika felkällor för den som ödmjukt vill lära sig så mycket som möjligt om hur ljud låter rent ljudmässigt.
Svante skrev:Åh, en F/E-tråd!
...eller inte.![]()
Claes skrev:Hej Peter!
Hörseln kallas ofta ett svagt sinne därför att det i enkelt genomförbara praktiska experiment har visat sig vara lättmanipulerat. Detta är ingen kritik mot människan som art utan en förhandenvarande omständighet som vi om vi känner till den kan välja att beakta vid utvärdering av ljudteknisk utrustning.
Jag har inte haft för avsikt att påstå att våra olika sinnens perceptionsgränser har något slags lätt beskrivbar rangordning i fråga om viktning gentemot varandra. Tvärtom gissar jag att det finns skäl att misstänka att en sådan rangordning varierar mellan olika tilfällen, personer, specifika stimuli och dessutom har ett betydande samband med våra kunskaper och erfarenheter.
När jag kallar synintryck, status, pris med mera för felkällor syftar ”felet” i sammanhanget på att dessa faktorer riskerar att få oss att tro att ljudet låter annorlunda än det gör rent ljudmässigt. Det är alltså inget fel på synintryck som sådana men vill vi kartlägga ljudtekniska egenskaper vetenskapligt är det önskvärt att inte förväxla dem med andra i sammanhanget ovidkommande faktorer.
Precis som du skriver kan synen vara det dominerande sinnet. Det är exakt av det skälet jag vill sprida kunskap om risken att hörseln - som ett i sammanhanget svagt sinne – riskerar att misslyckas med att ge oss ett relevant underlag för vår ljudbedömning. Det är därför vi om vi vill ta reda på vilket intryck från vårt hörselsinne vi faktiskt får, bör isolera hörselsinnet från i sammanhanget missvisande synintryck.
Du har också en poäng i att väldigt mycket av detta sker i omedvetna processer. Bland annat just därför är det viktigt att försöka ta reda på hur dessa omedvetna processer riskerar att leda oss till felaktiga slutsatser; vilket exempelvis denna diskussion förhoppningsvis kan bidra till.
Mycket sant att det är möjligt att betrakta mänskliga egenskaper som styrkor eller svagheter utifrån betraktelseperspektiv och mål. För min del tycker jag det intressanta när det gäller ljudteknik är att med hjälp av de kunskaper vi har om hur människan fungerar psykologiskt och perceptuellt skapa förutsättningar för att hitta sätt att upptäcka och åtgärda problem inom ljudteknik och musikproduktion.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster