Högtalarkabelhysteri

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-09 11:47

MagnusÖstberg skrev:
meanmachine skrev:
MagnusÖstberg skrev:Vad synd att ni för tråden rakt mot soptunnan nu.

Antar att du menar de som verkligen anser att valfrihet är fel.. Så +1 på dig. :) Kudos!!!
Du har rätt svårt att förstå antar jag, eller så är du bara väldigt dålig på retorik.

:?:

Håller fast vid min tolkning. Men denna post förstår jag inte alls men det gör inget. Jag går vidare men min syn på dig är oförändrad :) Respekt.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-09 11:50

Objektivisten skrev:

Jag tror att många helt enkelt inte bryr sig eller haft tillfälle att leka med många olika kablar. Gör man det så hör man att det gör skillnad på varenda kabel man kopplar in. Allt är avhängigt stärkaren och högtalarna, en del mer, en del mindre. Det finns ljudliga signaturer beroende på kabelkonstruktion. Dyrast är inte alltid bäst men hos duktiga kabeltillverkare brukar man få bättre ljud ju mer man pröjsar. Många färgar hörbart men inte alltd på ett negativt sätt. Med rätt kabelval kan man få en budgetförstärkare att låta high-end, och tvärtom. Det är kul, stimulerande och kan vara extremt betydelsefullt för det musikaliska resultatet.

Tror även att jag och magnus mfl håller med i att kablar kommer att skilja sig åt på många punkter. Man kan med lite kunskap tuna in en rigg med kablar. Det är mer än vanligt ju. Du och jag delar den erfarenheten med många här på forumet.

Ingen kabeltillverkare jag pratat med har heller sagt att dyrare = bättre. Man pratar om synergi!!
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-09 11:51

MagnusÖstberg skrev: Allt är ju subjektivt, men det där inlägget kunde du skrivit utan att ta spjärn i mitt inlägg.

Jag tycker du verkar hysterisk.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-04-09 11:51

Flint skrev:Man kan inte ta ansvar för alla dumma i tillvaron. Det blir för mycket att göra och att hålla reda på. Tiden kommer inte att räcka till. Att dessutom varna för dyrkablar på det här forumet är att slå in vidöppna dörrar. Det handlar bara om präktighet och revansch efter egna dåliga köp. Skriv plakat och ställ er med dom utanför butikerna som säljer dyrkablar istället. Där kanske ni gör någon liten "nytta".

Med "dumma" menar jag dom som inte har råd med att köpa dyra kablar men gör det ändå. De som har råd med samma köp är däremot inte dumma. De gör bara ett personligt val och köper det dom vill och har definitivt rätt till det. Där ska ingen fjantig moralnisse lägga sig i.

+1
Skulle vilja se dyrkabelhatarna stå med plakat utanför butiker, :lol: men det kommer inte hända då det i slutändan inte är något "stort" problem för dem utan man jagar bara billiga poäng.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-04-09 11:52

Conan skrev:Men visst är det så att det finns viktigare saker att engarera sig för i världen än dyrkablar, men nu är det väl ändå ett diskussionsforum för hifi vi hamnat på eller hur... :wink:

Bara att sätta igång, vi har ju en öppen diskussionsdel. http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... forum&f=11
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-04-09 13:37

Flint skrev:
meanmachine skrev:2. Vi genomlyser allt vetenskapligt och kräver total transparens av allt. Inget ansvar alls ligger på slutkonsument.

Och låter myndigheterna skapa regler för allt. T.ex. jag som lever på existensminimum har rätt att per månad köpa 63gram oxfilé och att köpa en LM3886 vart tredje år. Alla kvitton redovisas i deklarationen. Annars vite och i värsta fall frihetsberövande. Ett underbart liv för alla och helt fritt från cyniska företag och förvirrande val.

Jisses...

Eller så låter vi det vara fritt, som det är idag, och som alla här inne också vill att det ska fortsätta vara? Ingen här ropar efter förbud och regleringar!

En del människor kommer att ställa fria frågor om kablar, eller spikfötter, eller shaktistenar. Somliga kommer då att rekommendera folk att köpa, eller att testa, medan andra kommer att råda dem att låta bli.

Vad är problemet med den (nuvarande) ordningen?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-09 13:45

FBK skrev:Skulle vilja se dyrkabelhatarna stå med plakat utanför butiker, :lol: men det kommer inte hända då det i slutändan inte är något "stort" problem för dem utan man jagar bara billiga poäng.
Du ser ett problem med att personer uttrycker sina åsikter?

Tycker du inte om dem är det väl bara att bortse från dom?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-04-09 13:51

meanmachine skrev:
Flint skrev:Conan
Vi kanske istället har olika syn på vad marknadsekonomi innebär. En fri marknad innebär inte bara att kunden har rätt till ett fritt val. Det innebär också att säljare/företag får välja varor och metoder att sälja som dom vill så länge det sker inom lagens råmärken.

Medhåll ges. Det fria marknaden är just fri. Det är lika illa med politisk propaganda, Läkemedel som påstås göra under. Religioner som helar mm.

Jag noterar att du skrev "lika illa", inte lika okej...

Var det Freudianskt?

meanmachine skrev:Men det är en värld av möjligheter och den lägger stort ansvar på individen. Vi vet att man blir fet av skräpmat, att mediciner är farliga att ingen kan föryngra sig etc etc.

Ja.

Och det vet vi för att diskussionen är fri och att de som pekat på dessa
saker inte blir motarbetade, av t ex dig.

Så varför motarbeta och kritisera dem som pekar på kabelvärldens alla
motsvarande faktorer?

meanmachine skrev:Vi väljer alltför ofta att glömma bort oss i tvsoffa med värdelösa serier och låta oss trollas brot från verkligheten. Vi bedrar oss själva med att vi måste ha den senaste apparaten etc allt för att förblind de faktum att vi blir äldre, närmar oss döden och att jorden oundvikligen kommer att gå under :)

Du talar om fria val, och du klargjorde att friheten byggde på att alla som
gör valen vet effekterna - på grund av att det talas om dem.

meanmachine skrev:Låt människa va fri och om den är dum nog eller medvetet dum att gå på Rolexreklam eller antigrynkmedel så be it. Det står var och en fri att välja vad och vem man vill bli lurad av. :)

Men vem har försökt hindra någon från att ha ett fritt val?

Frågan har väl gällt vad som påstås, och det har handlat om att diskutera
om dyrare kablar verkligen är bättre. Blir människan mera fri om dessa
frågor inte får diskuteras?

Eller vad är egentligen skälet till att agera mot diskussionerna?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-04-09 13:55

Kimpost skrev:
Flint skrev:
meanmachine skrev:2. Vi genomlyser allt vetenskapligt och kräver total transparens av allt. Inget ansvar alls ligger på slutkonsument.

Och låter myndigheterna skapa regler för allt. T.ex. jag som lever på existensminimum har rätt att per månad köpa 63gram oxfilé och att köpa en LM3886 vart tredje år. Alla kvitton redovisas i deklarationen. Annars vite och i värsta fall frihetsberövande. Ett underbart liv för alla och helt fritt från cyniska företag och förvirrande val.

Jisses...

Eller så låter vi det vara fritt, som det är idag, och som alla här inne också vill att det ska fortsätta vara? Ingen här ropar efter förbud och regleringar!

En del människor kommer att ställa fria frågor om kablar, eller spikfötter, eller shaktistenar. Somliga kommer då att rekommendera folk att köpa, eller att testa, medan andra kommer att råda dem att låta bli.

Vad är problemet med den (nuvarande) ordningen?

Jag håller med dig.

Det finns dom som kommer med påståenden om kablar.

Det finns dom som kommenterar påståendena ur ett sakperspektiv. Inte
spekulerar eller efterlyser förbud. Bara diskuterar saken.

Och sen finns det dom kritiserar det senare. :?

Ni så gör det - varför inte delta i diskussionerna om kablarna istället? Ni
gör ju förstås som ni vill, men jag skulle i varje fall tycka det vira mycket
intressantare att höra vad ni har att säga om sakfrågan.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-09 14:02

Regelverk är toppen och bäst är hastighetsbegränsningar. 8)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-09 14:06

Objektivisten skrev:Eftersom en del hänvisade till hur 'kabelfirmor' marknadsför sig så roade jag mig med att gå igenom kabelannonserna i en Absolute Sound samt två Stereophile. Gör det, innan ni påstår saker som inte stämmer.

De visar läckra bilder och svänger sig med allmänna termer om hur viktiga kablar är och räknar upp ett antal fakta om sin konstruktion. Därefter citerar de lyriska användare som "Mike Smith, Arizona" och liknande overifierbara källor. Givetvis citerar de även tester. Det verkliga mumbojumbot hittar man när man följer länken till deras hemsidor. Kimber verkar käcka med 60 dagars öppet köp.

En tanke med att annonsera "löjligt" dyra högtalarkablar (och andra kablar) är säkert att det blir mycket lättare att sälja "normalt" dyra kablar. Ett par hundra spänn per meter känns plötsligt som ett kap, fast det antagligen hade räckt med en tiondel av slantarna för samma ljud. Att det sedan finns en o annan som dessutom köper de "löjligt" dyra kablarna är bara en bonus, några volymprodukter lär de inte vara.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-09 14:31

hifikg skrev:
Objektivisten skrev:Eftersom en del hänvisade till hur 'kabelfirmor' marknadsför sig så roade jag mig med att gå igenom kabelannonserna i en Absolute Sound samt två Stereophile. Gör det, innan ni påstår saker som inte stämmer.

De visar läckra bilder och svänger sig med allmänna termer om hur viktiga kablar är och räknar upp ett antal fakta om sin konstruktion. Därefter citerar de lyriska användare som "Mike Smith, Arizona" och liknande overifierbara källor. Givetvis citerar de även tester. Det verkliga mumbojumbot hittar man när man följer länken till deras hemsidor. Kimber verkar käcka med 60 dagars öppet köp.

En tanke med att annonsera "löjligt" dyra högtalarkablar (och andra kablar) är säkert att det blir mycket lättare att sälja "normalt" dyra kablar. Ett par hundra spänn per meter känns plötsligt som ett kap, fast det antagligen hade räckt med en tiondel av slantarna för samma ljud. Att det sedan finns en o annan som dessutom köper de "löjligt" dyra kablarna är bara en bonus, några volymprodukter lär de inte vara.

Jag tycker det mestadels ser ut som följer: Snygg bild på kabel, några mer eller mindre tekniska fakta/termer, ett citat från en 'tung' recensent. Ganska harmlöst m a o. Hemsidorna kan vara väldigt informativa dessutom; http://www.nordost.com/ eller http://ww2.mitcables.com/.

Det här var ju kul t ex http://www.youtube.com/watch?list=UUEwsFFgCw_kFMvjbWsaUhgQ&feature=player_embedded&v=bgK87tmRVeY#!
Senast redigerad av Objektivisten 2012-04-09 14:35, redigerad totalt 1 gång.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-04-09 14:34

meanmachine skrev:

Antar att du menar de som verkligen anser att valfrihet är fel..

Vilka anser att valfrihet är fel?

De som inte vill att frågan som tråden handlar om skall diskuteras, eller
de som vill diskutera frågan?

Jag försvarar nu inga generaliseringar eller några negativa spekulationer,
men saker kan ju diskuteras sakligt också. Även om det kan vara svårt
att komma fram till några entydiga svar.

Det enda jag är skapligt säker på är att högtalarkablar som är tillräckligt
långa är bättre än de som är lite för korta. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-04-09 15:26

Flint skrev:En fri marknad innebär inte bara att kunden har rätt till ett fritt val. Det innebär också att säljare/företag får välja varor och metoder att sälja som dom vill så länge det sker inom lagens råmärken.

Kanske inte är så självklart att den värsta kabelreklamen håller sig inom lagens råmärken; man får inte hävda att en produkt har vilka egenskaper som helst, och sen bara luta sig mot att folk har valfrihet att vara "dumma" eller inte om dom vill tro på´t. :?

meanmachine skrev:Gillar du överförmynderi?

Nä, gillar du bluff & båg? :wink:

Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:
Vad synd att ni för tråden rakt mot soptunnan nu.
Där trådar som syftar till inskränkt valfrihet hör hemma.

Det där skulle kunna bli en väldigt intressant diskussion en annan tid & plats! :)

FBK skrev:Skulle vilja se dyrkabelhatarna stå med plakat utanför butiker, men det kommer inte hända då det i slutändan inte är något "stort" problem för dem utan man jagar bara billiga poäng.

Jagar hellre billiga kabelnasare än billiga poäng... :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-09 15:55

En sak som jag ser som ett litet problem är att det finns flera diskussioner i diskussionen;

Det finns ingen hörbar skillnad - Jo det finns hörbar skillnad

Reklamen är mumbo jumbo - Kolla reklamen den kanske ändå inte påstår det man tror den påstår

Kabeln är oskäligt dyr - Ja den kan den vara för den enskilde men för en del spelar priset ingen roll

m.fl. m.fl.

Sen vävs det ihop till det finns ingen ljudmässig skillnad och därför är det bedrägeri. När den kanske faktiskt finns, men för de allra flesta är de överprisatta modeller i förhållande till den minimala ljudskillnaden.

Som jag ser på det, påstå inte att det inte finns ljudmässiga skillnader, för av olika anledningar kan det mycket väl göra det. Obs, har inget med "bättre" "sämre" att göra. Skillnader kan finnas.

Pris kontra kvalité, svårare att ha en objektiv syn på då allas mått är olika men det är väl ingen tvekan om att de dyraste modellerna inte är linjärt prismässigt bättre än de billigaste. Och det kanske heller inte finns nån som hävdar det.

Det intressanta som jag ser det, vill man diskutera om kablar, varför inte uppdatera sig om det finns några skillnader. Låna några och sitt några stycker och jämför. Då finns ett diskussionsunderlag, måhända subjektivt men spelar roll. Det får man ta hänsyn till.
Men att tycka att det inte är några skillnader utan att testa har många redan gjort i alla andra kabeltrådar.
Själv föredrar jag skärmade nätkablar för att de kanske har en poäng. I vart fall hoppas jag det. Signalkabel jag använder är ifrån Elfa för 30 kr metern. Och jag har alldeles för många meter för att jag skall kunna testa något annat. Optisk fiber i den mån den sorteras in i kablar har jag hört skillnad på då efter att köpt en dyrfiber med en möjlig teknisk poäng.
Högtalarkabel är jag osäker på hur de låter jämfört med varandra, senaste testerna fram och tillbaka slutade med att jag köpte bättre expanderande bananer istället.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-04-09 15:58

Håller med om allt det där, fram till sista stycket.

Min uppfattning är att diskussionen kan hållas på både ett allmänt och ett
specifikt plan (alltså om specifika kablar) och de flesta har ju dessutom
testat många kablar tidigare.

Så det är kanske inte alltid givet att man måste starta från början om och
om igen och testa något nytt varje gång som man vill berätta om sin upp-
fattning.

Och frågan om ohörbarheter är dock lätt att missuppfatta. Man kan inte
bevisa ohörbarhet. Testa själv hjälper inte alls. Frågan om huruvida någon
hör det ena eller andra handlar mindre om att bevisa ohörbarhet än att
bevisa hörbarhet.

Den som upplever att de hör skillnader, vissa till och med stora, upplever
det säkerligen så. Men jag hoppas ju också att ingen undervärderar sug-
gestionseffekterna, och framförallt att de som hör stora skillnader även
mellan kablar vars fysiska karakteristika rimmar illa med upplevelserna,
respekterar att de som känner till suggestionseffekterna är lite försiktigt
skeptiska om inga blinda tester redovisas. Man kan ju inte tvinga någon
att tro. Och vi talar ju om effekter som är ofantligt mycket mindre än t ex
skillnaderna som uppstår när man gör rätt små förändringar i möbleringen,
eller mellan två högtalare.

Det är ju om jag förstått det rätt, lätt för den som vill tjäna en hacka att
visa sin förmåga att skilja mellan kablar (det finns en kabelutmaning). Men
ändå är det ingen som tar den chansen, så kanske är det inte så lätt ändå?

meanmachine skrev:...Det står oerhörd smörtester om metallerna och skrivarna och fjädrar etc som kollrar bort mig och får mig att tro att en rolex är Cutting edge fast det egentligen är en dinosaurie...

Vilket är sant:

Att du tror att en Rolex är Cutting edge?

Eller att du anser att den är en dinosaurie?

Du kommer med båda utsagorna i en och samma mening.

- - -

Och vad är det för smörtester (vad betyder det?) som gjort på skrivare,
fjädrar och metaller menar du?

Om du har några sakinvändningar mot något som de skriver så tycker jag
det vore intressantare om du skrev om detta, istället för att berätta att du
är bortkollrad och tror något, som du ju sen skriver att du inte alls tror. :?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-04-09 16:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-09 16:02

Conan skrev:

Det där skulle kunna bli en väldigt intressant diskussion en annan tid & plats! :)
Det där blev väldigt mysko citering :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-09 16:07

MagnusÖstberg skrev:
Conan skrev:

Nejdå, MÖ du är avslöjad som att vara Flint. Era dispyter har bara varit täckmantel.
Jag gick på det. :-)

Glad Påsk
Harryup

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-09 16:10

Harryup skrev:En sak som jag ser som ett litet problem är att det finns flera diskussioner i diskussionen;

...
mvh/Harryup

Jag tror man bör göra skillnad på kvalitet och kvantitet i det här sammanhanget. Visst kan man höra skillnad på kablar men beror det i så fall inte på att kablarna inte är linjära och dessutom uppför sig på olika sätt beroende på hur belastningen (högtalarens impedans) ser ut?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-09 16:17

Jocke skrev:
Harryup skrev:En sak som jag ser som ett litet problem är att det finns flera diskussioner i diskussionen;

...
mvh/Harryup

Jag tror man bör göra skillnad på kvalitet och kvantitet i det här sammanhanget. Visst kan man höra skillnad på kablar men beror det i så fall inte på att kablarna inte är linjära och dessutom uppför sig på olika sätt beroende på hur belastningen (högtalarens impedans) ser ut?

Ja, och vad är problemet? Då finns ju en skillnad och då kan man utgå i diskussionen ifrån den. Blir väldigt krångligt om det finns folk ifrån samma sida som hävdar motsatser.
Dvs. kabelmotståndare som hävdar absolut ingen hörbar skillnad och kabelmotståndare som tycker att det kan visst finnas små eller försumbara skillnader eller skillnader som är olinjära osv.
Enklare om kabelmotståndare hävdar att det kan visst finnas skillnader men man kanske inte alltid kan höra dom i alla anläggningar. Sen får subjektiva värderingar helt enkelt gälla.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-04-09 16:21

Tog mig faktiskt tid att lyssna igenom smörjan, bla bla bla, substanslös marknadsföringspladder. Man får ju verkligen hoppas att alla hundra meter kabel som användes vid inspelningarna även de är från MIT annars kan det ju inte låta bra..... :lol:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-09 16:37

Harryup skrev:
Jocke skrev:

...
mvh/Harryup

Ja, och vad är problemet? Då finns ju en skillnad och då kan man utgå i diskussionen ifrån den. Blir väldigt krångligt om det finns folk ifrån samma sida som hävdar motsatser.
Dvs. kabelmotståndare som hävdar absolut ingen hörbar skillnad och kabelmotståndare som tycker att det kan visst finnas små eller försumbara skillnader eller skillnader som är olinjära osv.
Enklare om kabelmotståndare hävdar att det kan visst finnas skillnader men man kanske inte alltid kan höra dom i alla anläggningar. Sen får subjektiva värderingar helt enkelt gälla.

mvh/Harryup

Vet vi med säkerhet att det bara finns 2 läger - för och mot? Jag tror varken förespråkare eller motståndare är någon homogen grupp som delar alla värderingar! :idea:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-09 16:41

Jag är inte heller för eller motspråkare till dyrkablar men jag är för individens rätt till egna beslut utan att någon lägger sig i med feta pekpinnar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-09 16:42

Jocke skrev:
Harryup skrev:
Jocke skrev:

...
mvh/Harryup

mvh/Harryup

Vet vi med säkerhet att det bara finns 2 läger - för och mot? Jag tror varken förespråkare eller motståndare är någon homogen grupp som delar alla värderingar! :idea:

Nej så är det men kunde man åtminstonde slippa att det absolut inte finns någon skillnad så är det i vart fall enklare att diskutera.
Sen att det finns anläggningar som är imuna mot kabelskillnader är ju bra. Men skall man gå på att det räcker med att en hör för att det finns så finns det ju alla möjligheter att kunna komma överrens att det kan finnas skillnader.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-09 16:43

Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Conan skrev:

Nejdå, MÖ du är avslöjad som att vara Flint. Era dispyter har bara varit täckmantel.

Glad Påsk
Harryup
:)

Ibland önskar jag att jag åtminstonde kunde lite av det Flint kan :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-09 16:46

MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Conan skrev:

Glad Påsk
Harryup
:)

Ibland önskar jag att jag åtminstonde kunde lite av det Flint kan :)

Det skulle bara försvåra för dig för då skulle du inte kunna vara sådär fyrkantig och förutsägbar som du är nu. :roll:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-09 16:49

Flint skrev:Jag är inte heller för eller motspråkare till dyrkablar men jag är för individens rätt till egna beslut utan att någon lägger sig i med feta pekpinnar.

Tycker kanske att någon slags varudeklaration vore på sin plats!

Harryup skrev:
Jocke skrev:Vet vi med säkerhet att det bara finns 2 läger - för och mot? Jag tror varken förespråkare eller motståndare är någon homogen grupp som delar alla värderingar! :idea:

Nej så är det men kunde man åtminstonde slippa att det absolut inte finns någon skillnad så är det i vart fall enklare att diskutera.
Sen att det finns anläggningar som är imuna mot kabelskillnader är ju bra. Men skall man gå på att det räcker med att en hör för att det finns så finns det ju alla möjligheter att kunna komma överrens att det kan finnas skillnader.

mvh/Harryup

Kanske är det inte konstigare än att folk hör olika saker ? Somliga kan detektera 0,1 dB skillnad i ett område medan andra kanske inte märker skillnad förrän vid 0,5...^^ Vid en annan frekvens kan det vara tvärtom...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-09 16:55

Jocke skrev:
Flint skrev:Jag är inte heller för eller motspråkare till dyrkablar men jag är för individens rätt till egna beslut utan att någon lägger sig i med feta pekpinnar.

Tycker kanske att någon slags varudeklaration vore på sin plats!

Harryup skrev:
Jocke skrev:Vet vi med säkerhet att det bara finns 2 läger - för och mot? Jag tror varken förespråkare eller motståndare är någon homogen grupp som delar alla värderingar! :idea:

mvh/Harryup

Kanske är det inte konstigare än att folk hör olika saker ? Somliga kan detektera 0,1 dB skillnad i ett område medan andra kanske inte märker skillnad förrän vid 0,5...^^ Vid en annan frekvens kan det vara tvärtom...

Precis och då vore det utmärkt om en del förnekare kunde inse att andra kan under andra omständigheter höra skillnader. Oavsett om det beror på defekter, missanpassning eller hugaligen kvalitéer. Men skillnader kan finnas. Så kan man sluta att hänvisa till Randi osv där man ju skall höra skillnader på kablar under som beter sig identiskt vilket ju säkert inte går eftersom ingen gjort det. Men det är en annan diskussion.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-09 17:00

Flint skrev:Det skulle bara försvåra för dig för då skulle du inte kunna vara sådär fyrkantig och förutsägbar som du är nu. :roll:
:D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-04-09 17:03

Får man ge råd då? Efter bästa förmåga, menar jag, eller är det att använda pekpinnar?

Låt oss ta ett exempel. En tråd skapas där någon frågar:

- Jag såg ett par Valhalla Ormolja 2.0 högtalarkabel för 20.000 kr idag, och eftersom jag är seriös med mitt hifiintresse, så funderar jag på att använda mitt sparkonto för att satsa på dem, för att nå den sista klarheten i musiken. Vad tycker ni?

Svar från mig:
Jag har själv ingen erfarenhet från Valhalla Ormolja 2.0, men ett par saker vill jag ändå säga.

Med all respekt för ditt hifiintresse, så tycker jag att du ska fundera på saken både en och två gånger till. Om du nu inte har gjort det redan. Kabelskillnader är oftast väldigt små, och det finns, enligt mig, oftast mycket bättre saker att lägga pengarna på. Högtalare och rum t ex. Eller varför inte musik? Nå, här har du ett par länkar till trådar i det här forumet där kablars fysiska egenskaper diskuteras. Klart är att dyrt verkligen inte alltid är bäst.

Länk Länk Länk

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi