Kappa 8 är en mycket svår last, men inte extremt svår, som Kappa 9.
Som om "svår" och "extremt svår" vore mått.

Men Kappa 9 går under 1 ohm medan Kappa 8 går under 2 ohm.
Vh, iö
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Beakungen skrev:bakerman22 skrev:Dippar inte Ren 90 ännu lägre...?
Nix den är mycket lättare att driva. Dock ganska låg verkningsgrad. Den absolut svåraste högtalaren att driva infinity har gjort är kappa 9a vad jag vet. Det har och göra med att den dels dimper ner under 1ohm och att den har extrema fasvinklar. Sen för att få någon form av djupbas ur lådorna så sitter där en trafo i botten som enbart är gjord för att dra en massa ström ur förstärkaren.
Dvs 90% av alla slutsteg tackar för kaffet tidigt
Det skulle var ett sant nöje att slå sönder ett par kappor.
IngOehman skrev:Om killarna på Infinity påstår det så är de felunderrättade.
Som om "svår" och "extremt svår" vore mått.Så är det förstås inte.
Vh, iö
Beakungen skrev:IngOehman skrev:Om killarna på Infinity påstår det så är de felunderrättade.
Som om "svår" och "extremt svår" vore mått.Så är det förstås inte.
Vh, iö
Jag tvivlar på att killarna som lagar och fixar infinity har så dålig koll?
Beakungen skrev:Aja ointressant de är skitsvåra att driva = dum konstruktion
Men de låter fantastiskt bra!
Alexi skrev:Jag frågade inte hur mycket effekt den lämnar, utan om den är stabil driven bryggad i 4ohm, det är det inte många hifi steg som är.HolographicAudio™ skrev:RogerGustavsson skrev:Alexi skrev:Går det att driva bryggat i 4ohm?HolographicAudio™ skrev:Uteffekt: ca 500W ihm, 900W i 4 Ohm och 1600W i 2 Ohm. bryggkopplingsbart (lämnar då ca 1800W i
hm).
Frekvensomfång: 0,1 Hz - 250 kHz (-3dB).
Gain: 29dB.
Ingångar: XLR och RCA.
Dist.: mindre än 0,01% vid 400W 8 ohm, 0,1 Hz ~20 kHz.
Format: B=440mm, H=220mm, D=360mm (exl terminaler).
Vikt ca 35kg.
Priset är 39.995kr.
PM med prislista skickat...
Borde väl bli effekten i 2 Ohm x2, 3200 W?
Stämmer bra det. Obs att jag har skrivit "ca", ber att få återkomma med definitiva siffror längre fram, om några veckor eller så...
Kräver ombyggnad av lådan för att öka verkningsgraden i basen.RogerGustavsson skrev:Det finns en del skrivet om Kappa 8 och svårigheten att driva dem.
http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... ation.html
Vore det inte idé att göra nya delningsfilter som är vettigt dimensionerade? Någon kan kanske göra lite simuleringar?
adzer skrev:Ingen här har väl påstått att han inte borde dema förstärkaren med bra högtalare, men att designa en egen högtalare som enligt egen utsago är det bästa han hört och som ser ut som darth vader kommer utan tvekan dra mycket uppmärksamhet.
Panelguy skrev:adzer skrev:Ingen här har väl påstått att han inte borde dema förstärkaren med bra högtalare, men att designa en egen högtalare som enligt egen utsago är det bästa han hört och som ser ut som darth vader kommer utan tvekan dra mycket uppmärksamhet.
Här har alltså en liten svensk tillverkare lyckats med att konstruera en högtalare som är bättre än det mesta annat på marknaden........men den är bara framtagen för demo!!!???
Om inte det underverket till högtalare drar uppmärksamhet till sig vore det väl aningen underligt
RogerGustavsson skrev:Det finns en del skrivet om Kappa 8 och svårigheten att driva dem.
http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... ation.html
Vore det inte idé att göra nya delningsfilter som är vettigt dimensionerade? Någon kan kanske göra lite simuleringar?
IngOehman skrev:Visst kan man riva ut filtret och göra ett nytt som ger mindre impe-
dansproblem för förstärkaren, men då försvinner även all bas och
man får höra högtalarens naturliga (helt djupbasstympade) klang.
Naqref skrev:IngOehman skrev:Visst kan man riva ut filtret och göra ett nytt som ger mindre impe-
Låter som det där går enkelt att lösa på lågnivåsidan.
RogerGustavsson skrev:Naqref skrev:IngOehman skrev:Visst kan man riva ut filtret och göra ett nytt som ger mindre impe-
Låter som det där går enkelt att lösa på lågnivåsidan.
EQ typ Linkwitz Transform?
hifikg skrev:Jag tyckte att de stora burkarna hos HA hade en begränsad sweetspot på Sweetspot. En ganska måttlig förflyttning i sidled renderade i en sönderfallen ljudbild. En känd högtalarkonstruktör satt bredvid mig vid ett tillfälle och frågade om jag hörde sångerskan mellan högtalarna. Det gjorde jag, men inte han. Vi bytte plats och upplevelse. Kanske satt vi för nära (längst fram i rummet)?
HolographicAudio™ skrev:Men för att försöka svara på din fråga. Ja, Darth Vader är enligt vår mening bättre än allt annat som finns på marknaden idag.
Panelguy skrev:hifikg skrev:Jag tyckte att de stora burkarna hos HA hade en begränsad sweetspot på Sweetspot. En ganska måttlig förflyttning i sidled renderade i en sönderfallen ljudbild. En känd högtalarkonstruktör satt bredvid mig vid ett tillfälle och frågade om jag hörde sångerskan mellan högtalarna. Det gjorde jag, men inte han. Vi bytte plats och upplevelse. Kanske satt vi för nära (längst fram i rummet)?
Förutom begränsad sweetspot, lät de bättre än allt annat på marknaden?HolographicAudio™ skrev:Men för att försöka svara på din fråga. Ja, Darth Vader är enligt vår mening bättre än allt annat som finns på marknaden idag.
hifikg skrev:Jag tyckte att de stora burkarna hos HA hade en begränsad sweetspot på Sweetspot. En ganska måttlig förflyttning i sidled renderade i en sönderfallen ljudbild.
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Jag tyckte att de stora burkarna hos HA hade en begränsad sweetspot på Sweetspot. En ganska måttlig förflyttning i sidled renderade i en sönderfallen ljudbild.
Och på vilket sett kunde du avgöra att det inte var en konsekvens av rummets begränsningar?
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Jag tyckte att de stora burkarna hos HA hade en begränsad sweetspot på Sweetspot. En ganska måttlig förflyttning i sidled renderade i en sönderfallen ljudbild.
Och på vilket sett kunde du avgöra att det inte var en konsekvens av rummets begränsningar?
hifikg skrev:Panelguy skrev:hifikg skrev:Jag tyckte att de stora burkarna hos HA hade en begränsad sweetspot på Sweetspot. En ganska måttlig förflyttning i sidled renderade i en sönderfallen ljudbild. En känd högtalarkonstruktör satt bredvid mig vid ett tillfälle och frågade om jag hörde sångerskan mellan högtalarna. Det gjorde jag, men inte han. Vi bytte plats och upplevelse. Kanske satt vi för nära (längst fram i rummet)?
Förutom begränsad sweetspot, lät de bättre än allt annat på marknaden?HolographicAudio™ skrev:Men för att försöka svara på din fråga. Ja, Darth Vader är enligt vår mening bättre än allt annat som finns på marknaden idag.
Inte i mina öron. De lät inte alls oävet, men jag njöt mer av musiken i Totem-rummet. Det kan också bero på att de överlag spelade musik som jag känner mer för. Jag skulle inte byta mina egna grejor mot vare sig HA´s eller Totems, i varje fall inte för ljudets skull, så som det lät på mässan. Hemma hos mig kanske det skulle låta helt sagolikt. Vem vet.
IngOehman skrev:...Och varför skulle något bli bättre av att man vänjer sig vid det? ...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 66 gäster