Tunemethod - steg för steg

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Förstår du tunemethod ?

1. Ja, jag har använt den praktiskt.
8
32%
2. Ja, i teorin
6
24%
3. Nja, jag har funderingar- motivera!
2
8%
4. Jag fattar ingenting av metoden
8
32%
6. Jag förstår en del av den- motivera !
1
4%

Antal röster : 25

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-05-14 12:53

PappaBas skrev:@IÖ

Jag håller inte med om det där med tumregler :) Man kan visst använda dem tills man har mer kunskap?

Jag är inte säker på att jag förstår frågan, men jag har inte sagt att
man inte kan använda tumregler. Det kan man bevisligen. Jag säger
bara att jag avråder ifrån det eftersom det inte finns något sätt att
veta om en tumregel är vilseledande innan han förstår den, och då
behöver man den ju inte längre.

PappaBas skrev:Så gör jag i alla fall men man håller ju alltid i bakhuvudet att det då är en extremt förenklad modell man använder.
Ingen människa går från ingenting till full förståelse utan man arbetar sig framåt genom massa olika tankemodeller. Tricket är ju att inte bli fäst vid förklaringarna utan kunna modifiera dem vid bättre förståelse?

Men kan välja den inställningen.

Men jag rekommenderar alltså att man avstår från uppfattningar tills
man skaffat sig den kunskap som behövs för att det skall finnas skäl
att ha en isikt eller en tro.

Det finns inget egenvärde att tro en massa saker.

En kristen person eller en muslim eller en rasist kan argumentera som
du - att de går på det de tror på, men att de kan modifiera sin upp-
fattning vid bättre förståelse.

Vad jag säger är att man behöver inte ha en uppfattning alls innan det
finns skäl att ha en.

PappaBas skrev:Problemet med förenklingar är väl mest att vissa människor blir så kära i dem att de inte kan släppa dem och tror att de är i det närmaste kanoniska?

Det kan säger vara ett problem, men det största problemet som jag
ser det, är att den som inte känner till hur det är på riktigt, inte kan
bedöma en tonregels korrekthet eller användbarhet. De har bara som
grund för den, att de tror på den. Och kanske att de gör det för att de
känner förtroende för an majoritet eller en aukoritet.

PappaBas skrev:Skeptisism är jättebra och man skall försöka vara förhålla sig så hela tiden (annars börjar man väl med tune-dem :roll: )

;)

PappaBas skrev:Men det går inte att uppfinna hjulet för kunskapsmängden är så stor?

Förstår nog inte den frågan heller. Men och den skall börja med "går",
så är mitt svar, jodå, det kan man nog. För det mesta, när det gäller
de saker sm man verkligen bryr sig om.

Men visst har du en poäng i att man ibland helt enkelt inte vill veta
utan bara vill lösa ett problem.

PappaBas skrev:Det är också så att det väldigt sällan är extrem konsensus i ett vetenskapligt område?

Ännu en fråga som jag inte förstår hur den är formulerad. Skulle den
har börjat med "är"?

Om så vill jag påstå att det alltid råder 100% konsensus om allt som
är vetenskap. Däremot finns det mycket inom den akademiska världen som inte är det, och vetenskapsmän kan ju dessutom ha en
massa alldeles mänskliga egenskaper, utöver vetenskapen de sysslar
med. Det finns dock inte skäl att tro att detta är vetenskap. Vad som är
vad brikar framgå väldigt tydligt.

PappaBas skrev:Det brukar gå trender och sedan ändrar sig saker.
Så tumregeln är min vän! :)

Att trender är ett faktum betyder inte att de per definition är bra.

Men det är tillåtet att ansluta sig till dem, även helt huvudlöst. ;)

Mode t ex. Kan nog förstå att det kan kännas kul att "vara inne" för
priset av ett plagg, eller än bättre - en åsikt som är gratis! :)

Men jag avstår för det mesta hellre.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-05-14 12:57

Paa!!! Tumregeltråden, du vet, fort!!!!!! :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-14 13:16

PerStromgren skrev:Jag menade att inte invända (använda?) LP12:a, som jag tror att du tog upp i ett tidigare inlägg. En vinylspelare har ju en hel hoper mekaniska problem att tampas med.

Ah, du menar så :-)

Ja, alltså, TuneDem påverkas av alla apparater, det är inte (enbart) den mekaniska domänen som spelar roll.

Som jag ser det, och här får jag säkert spö av TuneDem-anhängarna, är det en kombination av (tekniska) parametrar som ändras - och som ger skillnad i återgivning. För mig är TuneDem en förklaringsmodell, mer baserad på musiken än på tekniken. För hur man än vrider och vänder på det, hör man en skillnad så finns det en teknisk förklaring. Om det nu inte är så att anläggningen lät jättebra när man lyssnade onykter och skitdåligt morgonen därpå :-)

Om man vänder på en kabel och tycker sig höra en skillnad (till det bättre), vad kan den bero på? Ur praktisk synvinkel (dvs att få bästa ljud ur apparaterna) så spelar det ingen roll. Bättre är bättre. Men om man vill veta, bättre hur då? Och det är här vi börjar komma in på förklaringsmodellerna. Är det fastare bas? Renare diskant? Större dynamik? För mätnissarna kanske frågan om lägre dist infinner sig, eller om fasvinklarna har ändrat sig eller om...

För oss som lyssnar på musik och inte kan tekniken, hur ska vi beskriva det hela? Som jag skrev tidigare, Pålles basspel har säckat ihop och låter inte alls så kul längre. Eller Antony (& The Johnsons) sjunger falskt - vad kan det bero på? Här är det säkert en hel del parametrar som spelar in.

Dessa parametrar har inte bara med mekaniska komponenter att göra (vinylspelare/högtalare) utan även elektroniken. Hur eller varför vet jag inte, men jag har upplevt skillnaden IRL ett antal gånger. Och det har vi nog alla gjort någon gång. Vem har inte lånat hem en cd-spelare eller förstärkare och ändå lämnat tillbaka den därför att den "inte låtit bra" trots att ljudet varit felfritt?

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-05-14 13:32

phloam skrev:Paa!!! Tumregeltråden, du vet, fort!!!!!! :)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &p=1120579
?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-14 13:43

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:Nu en rent teoretisk/filosofisk betraktelse. Tänk dig en skivspelare, alltså en vinyltyp. Idealet är att nålens rörelse till 100 % består i/motsvarar spårets vindlingar.

Njae, så är det ju inte. Spårets vindlingar är inte definierbara utan att
definiera rörelsedomän. Och dessutom är det ju så att nålspetsen är
kopplad till magnet/spol-systemet med en nålarm, och det är ju den
utsignal som kommer därifrån som skall motsvara spårets vindlingar.

Men en normal dynamisk pickup har en utsignal som är hastighetspro-
portionell. Det är alltså spårets hastighet som närmast motsvarar den
elektriska utsignalen som så småningom skall bli eller styra ett ljud-
tryck, som i sin tur motsvaras av en dynamisk högtalares membrans
acceleration.

Naturligtvis vill/önskar man att spårets vindlingar ska omsättas i elektrisk energi. Om tonarmen till 100 % följer spåret (den spår/rörelse det är tänkt att pickupnålen ska följa), vilken utnivå skulle du då få ifrån pickupen? Jag säger noll. Trots allt är det ju nålens rörelse i skillnad mot tonarmen (om vi förutsätter att tonarm och pickup sitter stadigt ihop) som genererar den spänning som man sedan förstärker. Om nålen inte rör sig jämfört med pickuphus/tonarm så blir det ingen utsignal. Eller hur?

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-05-14 14:52

Bill50x skrev:... För mig är TuneDem en förklaringsmodell, mer baserad på musiken än på tekniken. För hur man än vrider och vänder på det, hör man en skillnad så finns det en teknisk förklaring. Om det nu inte är så att anläggningen lät jättebra när man lyssnade onykter och skitdåligt morgonen därpå :-) ...
/ B

:?: (Om du nu inte räknar tex. placebo som "en teknisk förklaring" :) ) . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-14 15:18

Laila skrev: :?: (Om du nu inte räknar tex. placebo som "en teknisk förklaring" :) ) . . .

Nix det gör jag inte. Tekniska data kan man mäta. Eller borde man kunna om man läser vad folk skriver här.

Frågan är; hur analyserar man tekniska mätningar? Och hur kopplar man tekniska mätningar till upplevelsen av musik? Att 10 dB diskantsänkning gör att det låter mindre diskantrikt visste man redan i början på förra seklet. Men om jag lyssnar på Pålles basspel i en anläggning och det låter svängigt och trevligt - och i en annan anläggning låter som gubben är trött och passé... Vad beror det på? Att jag också är trött och passé? Eller att det faktiskt finns en (verifierad) skillnad i återgivning? Och i så fall, vad beror den skillnaden på? Att enkelt, och med en (1) parameter, hitta en förklaring är förmodligen ett lyckoskott, det beror nog på flera samverkande faktorer.

/ B

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-05-14 15:41

Bill50x skrev:Naturligtvis vill/önskar man att spårets vindlingar ska omsättas i elektrisk energi. Om tonarmen till 100 % följer spåret (den spår/rörelse det är tänkt att pickupnålen ska följa), vilken utnivå skulle du då få ifrån pickupen? Jag säger noll. Trots allt är det ju nålens rörelse i skillnad mot tonarmen (om vi förutsätter att tonarm och pickup sitter stadigt ihop) som genererar den spänning som man sedan förstärker. Om nålen inte rör sig jämfört med pickuphus/tonarm så blir det ingen utsignal. Eller hur?

/ B

Det är ju tur att principen med mjukfötter fungerar, annars skulle vi inte få någon utsignal.

Samma mekaniska system men mjukfoten representeras av nålarmens mjuka upphängning.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-05-14 15:45

Bill50x skrev:
Laila skrev: :?: (Om du nu inte räknar tex. placebo som "en teknisk förklaring" :) ) . . .

Nix det gör jag inte. Tekniska data kan man mäta. Eller borde man kunna om man läser vad folk skriver här. ...
/ B

Jo, men om man/du/någon hör en skillnad så behöver det/den välan inte
nödvändigtvis ha en teknisk förklaring då, eller . . . ?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-05-14 15:47

Jax skrev:
Bill50x skrev:Naturligtvis vill/önskar man att spårets vindlingar ska omsättas i elektrisk energi. Om tonarmen till 100 % följer spåret (den spår/rörelse det är tänkt att pickupnålen ska följa), vilken utnivå skulle du då få ifrån pickupen? Jag säger noll. Trots allt är det ju nålens rörelse i skillnad mot tonarmen (om vi förutsätter att tonarm och pickup sitter stadigt ihop) som genererar den spänning som man sedan förstärker. Om nålen inte rör sig jämfört med pickuphus/tonarm så blir det ingen utsignal. Eller hur?

/ B

Det är ju tur att principen med mjukfötter fungerar, annars skulle vi inte få någon utsignal.

Samma mekaniska system men mjukfoten representeras av nålarmens mjuka upphängning.

Är det verkligen så? Är det inte kantupphäningen och spider som motsvarar cantileverns uppspänning och fjädring?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-14 15:49

PappaBas skrev:@IÖ

Jag håller inte med om det där med tumregler :) Man kan visst använda dem tills man har mer kunskap? Så gör jag i alla fall men man håller ju alltid i bakhuvudet att det då är en extremt förenklad modell man använder.
Ingen människa går från ingenting till full förståelse utan man arbetar sig framåt genom massa olika tankemodeller. Tricket är ju att inte bli fäst vid förklaringarna utan kunna modifiera dem vid bättre förståelse?

Problemet med förenklingar är väl mest att vissa människor blir så kära i dem att de inte kan släppa dem och tror att de är i det närmaste kanoniska?

Skeptisism är jättebra och man skall försöka vara förhålla sig så hela tiden (annars börjar man väl med tune-dem :roll: ) Men det går inte att uppfinna hjulet för kunskapsmängden är så stor? Det är också så att det väldigt sällan är extrem konsensus i ett vetenskapligt område? Det brukar gå trender och sedan ändrar sig saker.

Medhåll. Det är inte alla som vill begripa allt in i minsta detalj och då kan lite tumregler vara bra att ha, som att det är bättre att vinkla in högtalarna än att vinkla ut dem. Oftast. Kanske. Fast vad vet man. Egentligen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-14 15:57

Jax skrev:

/ B

Är det verkligen jämförbart? Om en högtalarkon rör sig i en riktning, och resten av lådan i motstående riktning (låt oss för diskussionens skull utgå ifrån att denna rörelse är lika stor) så kommer vi få ett halverat tryck i vardera riktning. Lådan strålar ju också ljud om den rör sig. Precis som membranet.

I en pickup är ju utnivån inte akustisk utan elektrisk. Men den delen av utnivån som tappas av i en mekanisk vibration "återvinns" ju inte i signalen.

Men du har en poäng där. Det som blir vibration i tonarmen kan antingen absorberas på vägen bort, alternativt återkomma som ett störmoment/förstärkning vid reflexion. Samma som ljudstrålingen från ett (högtalar-)hölje. Man kan dämpa rummet hårt och slippa påverkan från en vibrerande högtalare (i alla riktningar utom i samma som elementen) eller man kan dra nytta av strålningen/resonanserna men då med sämre kontroll på slutresultatet.

/ B

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-05-14 15:58

Harryup skrev:Är det verkligen så? Är det inte kantupphäningen och spider som motsvarar cantileverns uppspänning och fjädring?

mvh/Harryup

Inte om man studerar den mekaniska resonanskretsen. Cantileverns upphängning = mjukfoten, tonarmen = högtalarens fasta delar. I båda fallen vill vi hålla resonansfrekvensen under 20Hz. Då håller sig tonarmen /högtalaren still.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-14 16:01

Laila skrev:
Bill50x skrev:

Nix det gör jag inte. Tekniska data kan man mäta. Eller borde man kunna om man läser vad folk skriver här. ...

Jo, men om man/du/någon hör en skillnad så behöver det/den väl inte nödvändigtvis ha en teknisk förklaring då, eller . . . ?

Nej. Skillnaden kan lika gärna bero på mig. Men OM man kan verfiera skillnaden (alltså fristående från individ/tid/andra yttre omständigheter) så är denna skillnad givetvis mätbar. OM vi sedan kan mäta denna skillnad idag eller inte, det låter jag vara osagt. Men det är inte voodoo det handlar om. Finns det en verifierad hörbar skillnad är den också mätbar.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-05-14 17:11

Jax skrev:
Harryup skrev:Är det verkligen så? Är det inte kantupphäningen och spider som motsvarar cantileverns uppspänning och fjädring?

mvh/Harryup

Inte om man studerar den mekaniska resonanskretsen. Cantileverns upphängning = mjukfoten, tonarmen = högtalarens fasta delar. I båda fallen vill vi hålla resonansfrekvensen under 20Hz. Då håller sig tonarmen /högtalaren still.

Fast du kan inte bortse ifrån tonarmslagringen. Jag har personligen aldrig föredragit enpunktslagrade armar då det är svårt att hitta en perfekt pickup till en sådan. Blir ofta så att man upplever ett snällt ljud men utan den riktiga attacken som man kan få i en kullagerlagrad arm med ett mycket bredare utbud av pickuper. Däremot har ju en del armar andra hyss för sig som man försöker dämpa med silikonpasta i någon form av bad. Efter ett år så låter det än sämre då man jobbat in mera luft i klägget.
Dämpning i rätt mängd och på rätt ställe är inte så lätt att alltid få mätmässigt bäst att vara det man spontant känner att man föredrar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-05-14 17:26

Jax skrev: Inte om man studerar den mekaniska resonanskretsen. Cantileverns upphängning = mjukfoten, tonarmen = högtalarens fasta delar. I båda fallen vill vi hålla resonansfrekvensen under 20Hz. Då håller sig tonarmen /högtalaren still.

Står inte tonarmen på en LP12 på spikes på tonarmsplattan?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-05-14 17:27

Harryup skrev:Fast du kan inte bortse ifrån tonarmslagringen. Jag har personligen aldrig föredragit enpunktslagrade armar då det är svårt att hitta en perfekt pickup till en sådan. Blir ofta så att man upplever ett snällt ljud men utan den riktiga attacken som man kan få i en kullagerlagrad arm med ett mycket bredare utbud av pickuper. Däremot har ju en del armar andra hyss för sig som man försöker dämpa med silikonpasta i någon form av bad. Efter ett år så låter det än sämre då man jobbat in mera luft i klägget.
Dämpning i rätt mängd och på rätt ställe är inte så lätt att alltid få mätmässigt bäst att vara det man spontant känner att man föredrar.

mvh/Harryup

Man kan faktiskt bortse från lagringen i detta sammanhang. Om armen på ett magiskt sätt sklle hänga fritt skulle den vibrera runt sin tyngdpunkt som ändå ligger väldigt nära lagringen.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-14 17:32

Harryup skrev:
Jax skrev:

mvh/Harryup

Fast du kan inte bortse ifrån tonarmslagringen. Jag har personligen aldrig föredragit enpunktslagrade armar då det är svårt att hitta en perfekt pickup till en sådan. Blir ofta så att man upplever ett snällt ljud men utan den riktiga attacken som man kan få i en kullagerlagrad arm med ett mycket bredare utbud av pickuper. Däremot har ju en del armar andra hyss för sig som man försöker dämpa med silikonpasta i någon form av bad. Efter ett år så låter det än sämre då man jobbat in mera luft i klägget.

mvh/Harryup

Är det inte luftlagring som gäller på seriösa byggen?
Senast redigerad av hifikg 2012-05-14 17:32, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-05-14 17:32

Jax skrev:
Harryup skrev:Fast du kan inte bortse ifrån tonarmslagringen. Jag har personligen aldrig föredragit enpunktslagrade armar då det är svårt att hitta en perfekt pickup till en sådan. Blir ofta så att man upplever ett snällt ljud men utan den riktiga attacken som man kan få i en kullagerlagrad arm med ett mycket bredare utbud av pickuper. Däremot har ju en del armar andra hyss för sig som man försöker dämpa med silikonpasta i någon form av bad. Efter ett år så låter det än sämre då man jobbat in mera luft i klägget.

mvh/Harryup

Man kan faktiskt bortse från lagringen i detta sammanhang. Om armen på ett magiskt sätt sklle hänga fritt skulle den vibrera runt sin tyngdpunkt som ändå ligger väldigt nära lagringen.

Utifrån vilken aspekt? Menar du att tonarmslagring inte är hörbar eller?
Vilket jag inte tror du menar. Vill påminna om att det diskuteras i en tråd som har lyssningsmässiga förtecken då tunedem inte är någon mätmässig metod.

mvh/Harryup

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-05-14 17:38

Nej vi är OT så vi kan diskutera i annan tråd i så fall.

Åter till tunedem vilket jag inte har något att diskutera om då jag ratar metoden.
- Militant slacker

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-05-14 19:28

PappaBas skrev: Det brukar gå trender och sedan ändrar sig saker.

Med det där resonemanget blir ju allt bara på ett ungefär, i värsta fall inte ens det.
För mig låter det som någonting som inte är särskilt användbart.

Det finns trots allt tillfällen då jag tycker det finns fog för dom, tex om man diskuterar något grundläggande på en väldigt ytlig nivå och det går att förstå helheten även utan att gå in i detalj.

Ofta tycker jag dock att de används vid helt fel tillfällen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-05-14 20:48

Jax skrev:

mvh/Harryup

Fallen är inte riktigt jämförbara. Pickupen/tonarmen har bara en fjädring och det är den i nålen. Högtalaren på mjukfot har två, den i mjukfoten och den mellan kon och korg. Pickupen/tonarmen har bara en massa (egentligen ett tröghetsmoment) medan högtalaren på mjukfot har två (konens massa och lådans massa).

Kod: Markera allt

Högtalare:

vk+vl   Cms          vl

-->--||----+------>------
  |           |             |
  |           v  vk          3  Mml
 ---          |              3
|/F\|          3 Mms        |
|\ /|          3            |
 ---          |            --- Cmf
  |           |            ---
   -----------+-------------

Tonarm:

vn              vn-va

-->--------+------>------
  |           v va          |
 ---          |             |
|/v\|          3 Mma       --- Cmu
|\ /|          3           ---
 ---          |             |
   -----------+-------------
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2012-05-14 21:05

IngOehman skrev:Precis på samma sätt som att jag när jag läser en artikel vill jag att
det jag läser skall vara det som den som skrivit under artikeln har
skrivit. Inte någonting annant som någon redaktör tycker var bättre.

Mastring är ett otyg, både när det gäller musik och text.er

Håller med och har därför avslutat min prenumeration på Musik &
Ljudteknik. Hoppas på bättring avseende mastringseländena.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-05-14 21:53

Hm,

Vill nog påstå att den sk prylhysterin är en generell men också högst individuell företeelse. Som notebook-användare föredrar jag Apple. Men inte köar jag på Apple för det. Ca 4-5 år brukar gå mellan varje uppgradering av hårdvara. Och Linn Axis-spelaren är sedan 1990. Har inga behov att uppgradera, laga eller byta.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-05-14 22:00

IngOehman skrev:
Svante skrev:Om man överhuvudtaget ska tro på en färdig metod så bör man förstå själv varför den är bra...

Det gläder mig att du äntligen tar ställning mot tumregler och för att
lära sig på riktigt. ÄNTLIGEN!

Nu lever du inte som du lär, du TOLKAR ju mig...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-05-14 22:37

Kanske någon har missat minst en nyans i brunt här . . . ?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-05-14 22:38

Jag tycker i alla fall att tune dem verkar vara väldigt kul. Lyssnade på en gammal Linn rigg i helgen, en mimik som spelade genom ett wakonda via ett Linn-slutsteg in i ett par skitsnygga Keilidh. Lät bra - "NEJ nej nej " skrek min vän "inte faan kan du vinkla in högtalarna". Han hade tune demat dem till den plats där de stod :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-05-14 23:06

Åhh,dessa underbara Keilidhs! Sista gången jag hörde mina valnöts keilidhs var hos lillsvågern på hans födelsedag. Wakonda,två LK 85 och aktiva filter. Det var sjukt bra! Nu har han Keltik han med och har aldrig varit lyckligare..
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-05-14 23:12

De är bra drag när Tunedem spelar, även om det också mest liknar en frireligiös folkrörelse. 8O

Tunedem" is a bible based reggae band registered by the government of Kenya under the Ministry of Culture Act and that is out to reach young people with inspired music and other relevant evangelical activities
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-05-14 23:28

Lill-paa i farten . . . ? :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi