Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Du duckar för att du är medveten om hur jävla fånigt och okunnigt det är det du skriver, men du gör det iallafall?phloam skrev:Ibland undrar jag om det inte vore ärligare att säga "vi vill inte alls att ni ska kunna spela in som ni vill, vi vill att all musik ska spelas in HiFi-mässigt så att vi kan få våra verklighetsupplevelsekickar oavsett allt"
*duckar*
Hur får du de tankegångarna att processas samtidigt?
Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Du duckar för att du är medveten om hur jävla fånigt och okunnigt det är det du skriver, men du gör det iallafall?phloam skrev:Ibland undrar jag om det inte vore ärligare att säga "vi vill inte alls att ni ska kunna spela in som ni vill, vi vill att all musik ska spelas in HiFi-mässigt så att vi kan få våra verklighetsupplevelsekickar oavsett allt"
*duckar*
För att phloam har förstått mer än vissa andra vad som styr en lyssnare och hur det mänskliga egot/jaget fungerar. De som inte har nått dit tycker förstås att påståendet är kokko vilket är fullt naturligt.
Flint skrev:Almen skrev:sebatlh skrev:Mjo, visst kan en basgitarr vara odistinkt. Men det fixar man väl med rattarna på förstärkaren?
Och rummet stärkaren står i. Ofta finns det resonanser i studion som drar igång vid låga frekvenser. Då är en lösning att skära, men det är lite suboptimering som jag ser det.
Kan aldrig tänka mig att rumsresonanser påverkar eftersom lådorna oftast närmickas med max någon dm avstånd. Troligen mer problem med låd- och elementresonanser i så fall.
MagnusÖstberg skrev:Du duckar för att du är medveten om hur jävla fånigt och okunnigt det är det du skriver, men du gör det iallafall?phloam skrev:Ibland undrar jag om det inte vore ärligare att säga "vi vill inte alls att ni ska kunna spela in som ni vill, vi vill att all musik ska spelas in HiFi-mässigt så att vi kan få våra verklighetsupplevelsekickar oavsett allt"
*duckar*
phloam skrev:MagnusÖstberg skrev:Du duckar för att du är medveten om hur jävla fånigt och okunnigt det är det du skriver, men du gör det iallafall?phloam skrev:Ibland undrar jag om det inte vore ärligare att säga "vi vill inte alls att ni ska kunna spela in som ni vill, vi vill att all musik ska spelas in HiFi-mässigt så att vi kan få våra verklighetsupplevelsekickar oavsett allt"
*duckar*
Lite svårt att svara på din kommentar rakt av så jag får försöka förtydliga:
Att säga att alla ska få spela in hur de vill - men inte få offra ljudkvalitet för att ha maximal medelnivå - går inte ihop riktigt för mig.
phloam skrev:Samtidigt så är väl själva poängen med medelvärdesbegränsning att det ska bli bättre ljudkvalitet
phloam skrev:(annars hade vi inget problem som behövde "åtgärdas").
phloam skrev:Därför blir det lite hyckleri när man säger att "alla ska få göra som de vill" (där är vi ju idag, tyvärr med tokmastring som följd) och samtidigt vill lösa problemet (låg hifi-faktor hos ljudet) med en begränsande(!) standard.
phloam skrev:Varför inte vara mer rakt på sak och säga "vi vill förbättra förutsättningarna för bra ljud till priset av vissa begränsningar" vilket är precis det jag skrev från början, om än lite mer provokativt formulerat
phloam skrev:För alla vill vi väl ha bästa möjliga ljud, och få våra kickar, och då är väl lite frihetsinskränkning för producenter/skivbolag inte en sån jätteförlust?
phloam skrev:Jag tror m.a.o. att det är viktigt att vara helt tydlig (ärlig) med vad man som hifi-lyssnare/musikälskare vill uppnå, särskilt om det de facto innebär riktlinjer/standard/begränsningar som måste följas av alla för att nå dit.
phloam skrev:Att säga att alla ska få spela in hur de vill - men inte få offra ljudkvalitet för att ha maximal medelnivå - går inte ihop riktigt för mig.
---
Därför blir det lite hyckleri när man säger att "alla ska få göra som de vill" (där är vi ju idag, tyvärr med tokmastring som följd) och samtidigt vill lösa problemet (låg hifi-faktor hos ljudet) med en begränsande(!) standard.
Varför inte vara mer rakt på sak och säga "vi vill förbättra förutsättningarna för bra ljud till priset av vissa begränsningar" vilket är precis det jag skrev från början, om än lite mer provokativt formulerat
För alla vill vi väl ha bästa möjliga ljud, och få våra kickar, och då är väl lite frihetsinskränkning för producenter/skivbolag inte en sån jätteförlust?
Jag tror m.a.o. att det är viktigt att vara helt tydlig (ärlig) med vad man som hifi-lyssnare/musikälskare vill uppnå, särskilt om det de facto innebär riktlinjer/standard/begränsningar som måste följas av alla för att nå dit.
Almen skrev:Kan du inte förklara vilka "begränsningar" och "frihetsinskränkningar" det är du pratar om?
sebatlh skrev:Vad skulle medelnivåbegränsingen ge i den här genren?
Harryup skrev:1. Man förlorar konkurrensfördel eftersom andras produktioner kan ge ett relativt sett "bättre" ljud.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:1. Man förlorar konkurrensfördel eftersom andras produktioner kan ge ett relativt sett "bättre" ljud.
Vafalls? Pessimistisk argumentation?? Tror man sig inte vara bäst och snarare ser möjligheterna att kunna visa att man är bättre än de andra om man hade haft ett medium som tillät det?
Harryup skrev:Det är ju inget som hindrar det redan idag man kan ju köra med högre dynamik och i genomsnitt låta lägre dock. Vill man idag ha ett "fetare" så betyder det också att man låter högre. Om man senare vill göra ett fetare ljud så betyder det att man kan komma att låta lägre egentligen än andra produkter med mera dynamik. Väl?
Harryup skrev:Vill man idag ha ett "fetare" så betyder det också att man låter högre. Om man senare vill göra ett fetare ljud så betyder det att man kan komma att låta lägre egentligen än andra produkter med mera dynamik. Väl?
Bill50x skrev:sebatlh skrev:Vad skulle medelnivåbegränsingen ge i den här genren?
Medelnivåbegränsningen skulle göra att producenterna vågar ha ett mer dynamiskt ljud (det betyder inte att man inte komprimerar enskilda instrument, tex trummor och basgitarr) utan risk att tappa konkurrensfördelar (låta högst i radio eller utnivåbegränsade mp3-spelare).
/ B
sebatlh skrev: Men självklart är dynamikbegränsningen det enda problemet.
Vee-Eight skrev:Flint skrev:sebatlh skrev:Mjo, visst kan en basgitarr vara odistinkt. Men det fixar man väl med rattarna på förstärkaren?
Fast jo visst, ofta mixar man in en "ren" signal med som man måste anpassa till helheten.
Basgitarrljudet är ju beroende på en massa saker. Basisten, basförstärkaren, högtalaren, mick, mickplacering/avstånd mm. Det senare om man mickar lådan förstås. Jag menar bara att för mycket lågbas lätt luddar till det. Det är min åsikt. Baskagge och basgitarr tycker jag är enäggstvillingar i mixen. Om det blir rätt där är det lättare att mixa resten. Slut ot.
Imo tycker jag att oumpff:et i baskaggen skall ligga där basgurans oumpff är (100-120Hz?) då elbasen är två instrument i ett; percussion/rytm och melodi. Saknar man en liten puckel där på elbasen så tappar man mkt sväng. Att fånga elbasens grundtoner är rätt viktigt det med, men inte direkt nödvändigt. I små replokaler tycker jag det ger en känsla av tappad definition, kan vara också hur min stärkare reagerar på rattandet. Den är allt annat än linjär på ngt håll. Lådan har raka linjer, det är det enda.
Disclaimer; det finns en variant per bassist och gitarrist hur man rattar ljud. Det ovan behöver inte passa all slags musik, gitarrer och annan utrustning.
sebatlh skrev:Och hårdrock spelas i radio sen närdå?
Att gammal hårdrock spelas i radion idag påverkar ju knappast de besult som togs 1986, eller hur?
Utnivåbegränsade mp3-spelare. Hur påverkar de all hårdrock före säg 1995?
Så igen, vad har medelnivådiskussionen med hårdrock och dess ljudkvalitet att göra?
Dessutom är frågan rätt komplex i och med att hårdrock är ett så vitt begrepp som spänner sig över drygt 3 årtionden av skivor. Olika subgenres som kräver helt olika angreppssett för att få ut det bästa ljudet. Men självklart är dynamikbegränsningen det enda problemet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster