Demosugen?

Moderator: Redaktörer
DasBooten skrev:Stockholm.
Demosugen?
ftorsell skrev:mangs skrev:Varför låta subabrna gå upp till 100Hz och middarna ner till 50-60Hz eller lägre? Jag skulle utgå från 100Hz och sedan fundera på at tsänka till 80Hz om det behövs för integreringen.
Har elementet ett Xmax på +/- 20mm eller +/- 40mm? Hur som helst är båda bra siffror och de kommer flytta en hel del luft. Har du funderat något kring avstäminingen av dessa om du vil lha full nivå ned till 18Hz.
Vill du återge 18Hz med låt säga 130-140dB kommer du behöva denna slaglängden.
Iett projekt liknande detta tycker jag inte du skal lförlita dig på tur utan du bör gå vetenskapligt till väga där du börjar med en krav-spec, ett koncept där du sedan testar ingående delar grundligt innan du skrider till verket.
Även om du nu är full av energi så är det mindre kul om du måste bygga om allt mer än 1 gång. Du kan ju simulera allting innan du gör dina första inköp till och med. Då subbarna kommer utsättas för enorma påfrestningar bör dessa lådor beräknas och konstrueras mycket noga.
Målet är att kunna få live känsla med hifi karaktär
Jag skulle vara väldigt intresserad!DasBooten skrev:Stockholm.
Demosugen?
Pro-delen är intakt, men resten är reat ut till Harman-KardonDasBooten skrev:HAHAHA
Ja ni har ju generalagenten Septon där.
JBL är ju väldigt litet i Sverige tyvärr.
MagnusÖstberg skrev:Pro-delen är intakt, men resten är reat ut till Harman-KardonDasBooten skrev:HAHAHA
boom skrev:ftorsell skrev:boom skrev:ftorsell skrev:boom skrev:ftorsell skrev:Beakungen skrev:Nattlorden skrev:Låter som någon snarare borde bygga sig ett par riktigt stora horn...
Har provat att bygga tappade horn enligt beskrivning. Det var inte imponerande alls faktiskt. Rent ut sagt uruselt
jag kör trapt horn till mina subbar och dom låter grymt nice mina är uträknade av pwk design i usa
Bara för att dom är uträknade av ett företag i usa så är det inget som säger att dom är bra
Har du inte använt DD basar i dom lådorna förut.
precis har haft dd basar i denna låda men som sagt det vart grymt
mycket bättre att sätta i dessa basar.
Nej vem som räknat ut lådan är som alltid helt oviktig men i detta fall
vart det som jag skrev grymt bra det är ju det viktiga.
på det är det inte lätt att räkna ut ett trapt horn och det är detta
företag kända för att vara duktiga på och det roliga var att det vart
ännu bättre med denna bas som inte ens ska vara i lådan man behöver
lite tur och medvind ibland
Har du några specar på elementen.
Nej inga specar ännu dessa basar är helt nya och kommer att få specar
Så småningom![]()
Men som sagt dom låter bra och eftersom vi hade tur att kunna använda
Lådan för DD basen så hade jag ju en himla tur och DD basen skulle gå ner
Till 18hz och dessa basar låter som dom går djupare men som sagt dom bara kanske levererar mer bas till 18hz
ftorsell skrev:Och det måste du med tycka hoppas jag även om mätvärdena skulle va galna
MagnusÖstberg skrev:ftorsell skrev:Middarna kommer vi låta gå ner till 50-60hz det kommer även att få dom
Gå lägre men det ska inte behövas![]()
Det märks att du är på okänt område.
Det är direkt dumt att låta middarna gå lägre än 80Hz. Beroende på hur basarna är placerade kan 100Hz vara än lämpligare!
Ju mindre slag middarna behöver göra desto bättre återgivning får du. Då kan de ägna sig åt det som de är ämnade för
Låt de stora bjässarna ägna sig åt att flytta luft!
Nattlorden skrev:ftorsell skrev:Och det måste du med tycka hoppas jag även om mätvärdena skulle va galna
Nu är du tramsig. Om det låter bra så är mätvärdena ockå bra, annars är de inkompetent mätta. Kan man inte mäta bra, så skulle jag våga förlita mig på att man har en kvalitetskontroll värd namnet heller och få inte köpa från dm även om ett element hörts spela bra.
Alla mätvärden mäts vid 1watt lyssnar du bara på musik i 1watt ?
Sorry, men vi har lite högre krav än att bara lyssna... Att bygga rätt låda kräver högre precision än vad hörseln har.
NiklasF skrev:Skall på träff i Uppsala, om nu inte någon drar sig ur igen då![]()
RogerGustavsson skrev:ftorsell skrev:mangs skrev:Varför låta subabrna gå upp till 100Hz och middarna ner till 50-60Hz eller lägre? Jag skulle utgå från 100Hz och sedan fundera på at tsänka till 80Hz om det behövs för integreringen.
Har elementet ett Xmax på +/- 20mm eller +/- 40mm? Hur som helst är båda bra siffror och de kommer flytta en hel del luft. Har du funderat något kring avstäminingen av dessa om du vil lha full nivå ned till 18Hz.
Vill du återge 18Hz med låt säga 130-140dB kommer du behöva denna slaglängden.
Iett projekt liknande detta tycker jag inte du skal lförlita dig på tur utan du bör gå vetenskapligt till väga där du börjar med en krav-spec, ett koncept där du sedan testar ingående delar grundligt innan du skrider till verket.
Även om du nu är full av energi så är det mindre kul om du måste bygga om allt mer än 1 gång. Du kan ju simulera allting innan du gör dina första inköp till och med. Då subbarna kommer utsättas för enorma påfrestningar bör dessa lådor beräknas och konstrueras mycket noga.
Målet är att kunna få live känsla med hifi karaktär
Livekänsla med 130-140 dB? Vad lyssnar du på?
lech skrev:En närstående ( son ) deltog i SM för bilstereo ljud för många år sedan.
Som högtalarlådor hade de två bilar ( Trabanter guds ske lov) Det var makalösa jordbävningar/förstörelse som blev resultatet av det.
Tror dom mätte upp strax under 150 db i slutändan.Hur vete fan...
//lech
DasBooten skrev:Du skriver 140 decibel i en bil.
Är det A eller C-vägt?
Kan inte tänka mig att det är 140db A-vägt, då har man inte alla hästarna hemma om man frivilligt sätter sig i bilen.
I lokalen där jag jobbar så bottnar (130db) vi vår ganska simpla DBmätare C-vägt. Dock snittar vi 100-103 med A-vägning.
bilen är mätt med spl mick
Vi kör 4st Jbl 2227 i egensnickrade horn som mid. Tror vi delar runt 100hz mot subbarna. Räcker med råge för att sparka in pannbenet i denna lokal som är på ca 1500m3.
http://www.jblpro.com/pages/pub/components/2227.pdf
Kör likadana element i en bioanläggning.
http://www.jblpro.com/BackOffice/Produc ... s/5672.pdf
Vi har dock bara ett baselement per låda samt delar vid 75-80hz.
Bland de bästa jag hört.
ftorsell skrev:lech skrev:En närstående ( son ) deltog i SM för bilstereo ljud för många år sedan.
Som högtalarlådor hade de två bilar ( Trabanter guds ske lov) Det var makalösa jordbävningar/förstörelse som blev resultatet av det.
Tror dom mätte upp strax under 150 db i slutändan.Hur vete fan...
//lech
audiocontrols db mickar fixar 190db så det var långt ifrån vad som kan mätas
-Palle- skrev:NiklasF skrev:Skall på träff i Uppsala, om nu inte någon drar sig ur igen då![]()
Jasså, när kommer du hit då?
DasBooten skrev:MagnusÖstberg skrev:Pro-delen är intakt, men resten är reat ut till Harman-KardonDasBooten skrev:HAHAHA
Ja Harman koncernen äger väldigt mycket nu. JBLs konsumentprodukter är inget att hänga i granen.
ftorsell skrev:Lyssnar du på din musik via mätinstrument??
Jag låter mina öron bestämma vad som låter bra det skiljer oss två åt
ftorsell skrev:MagnusÖstberg skrev:ftorsell skrev:Middarna kommer vi låta gå ner till 50-60hz det kommer även att få dom
Gå lägre men det ska inte behövas![]()
Det märks att du är på okänt område.
Det är direkt dumt att låta middarna gå lägre än 80Hz. Beroende på hur basarna är placerade kan 100Hz vara än lämpligare!
Ju mindre slag middarna behöver göra desto bättre återgivning får du. Då kan de ägna sig åt det som de är ämnade för
Låt de stora bjässarna ägna sig åt att flytta luft!
Men Magnus nu hoppas jag ju Peter har bättre koll en dig på just dessa element en dig?
Säger han att dom klarar 60hz utan att tappa kontroll energi med den mängd effekt vi ska ha då vet han deffenetivft detta om saken![]()
Sedan får vi labba med allt för att hitta den totala balansen på systemet
Men det fixar han också så du behöver inte vara orolig för att han inte vet
Vilka frekvenser som elementen klarar samt hur han får balansen på systemet att lira ihop
MagnusÖstberg skrev:Pro-delen är intakt, men resten är reat ut till Harman-KardonDasBooten skrev:HAHAHA
JanBanan skrev:DasBooten skrev:MagnusÖstberg skrev:Pro-delen är intakt, men resten är reat ut till Harman-KardonDasBooten skrev:HAHAHA
Ja Harman koncernen äger väldigt mycket nu. JBLs konsumentprodukter är inget att hänga i granen.
Jag tycker nog att ett par JBL K2 S9900 är ganska bra...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], juanth och 42 gäster