Hur kan vi som konsumenter skynda på införandet av EBU R128?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rockdude

Re: Hur kan vi som konsumenter skynda på införandet av EBU R

Inläggav Rockdude » 2015-03-09 17:26

Rockdude skrev:Hur är det med Spotify (och Wimp med flera) och EBU R 128?
Har det hänt något på den fronten?

Ska spela in med rockbandet och resultatet ska ut på Spotify. Jag vill helst släppa materialet helt utan mastringskompression, men då säger de andra i bandet "vi kan ju inte låta lägre än nån annan". Sååå himla trist att det ska vara så, därav min undran om Spotify och EBU R128.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-09 18:01

Jag skulle gissa att spotify skulle gå i graven över en helg om man satte alla spårs medelnivå (RMS) till -23dB. (vilket medför att toppnivån hamnar långt under 0 dBFS för majoriteten av populärmusiken)
Folk skulle byta till någon av konkurrenterna istället.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-03-09 18:06

Morello skrev:Hur är det föresten med dagens populärmusik? Har utvecklingen avsatannat elelr till och med vänt avseende vansinneskompressionen av tvåkanalxspåren?

Vad jag har uppfattat så har man slutat att tävla om vem som ska låta högst men har tyvärr inte backat nämnvärt.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-09 18:17

Morello skrev:Jag skulle gissa att spotify skulle gå i graven över en helg om man satte alla spårs medelnivå (RMS) till -23dB. (vilket medför att toppnivån hamnar långt under 0 dBFS för majoriteten av populärmusiken)

Om alla spår har samma medelnivå så är det väl inget problem? Problemet uppstår är när medelnivån för viss musik är mycket lägre än andra.

En inställning i spotify för detta kunde man väl iaf ha tycker jag om man nu inte vill tvinga användarna till detta.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-03-09 18:23

Alla mobiler kanske inte skulle räcka till, eftersom EU har sett till att utnivån är spärrad efter toppnivå (fördel dynamikkrossad musik). :cry:
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-09 18:27

RogerJoensson skrev:Alla mobiler kanske inte skulle räcka till, eftersom EU har sett till att utnivån är spärrad efter toppnivå (fördel dynamikkrossad musik). :cry:

Ja visst ja. Underbart med folk som sätter regler utan kunskap.

Användarvisningsbild
Rockdude

Inläggav Rockdude » 2015-03-09 18:39

Så det är kört alltså? EBU R128 kommer inte att införas på musikstreamingtjänsterna, där det verkligen skulle göra skillnad.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-03-09 19:36

Rockdude skrev:
Morello skrev:Hur är det föresten med dagens populärmusik? Har utvecklingen avsatannat elelr till och med vänt avseende vansinneskompressionen av tvåkanalxspåren?

Tyvärr ser det ut som dynamiken mosas fortfarande:
John Carpenter - 2015 - Lost Themes
[ Bild ]
JD McPherson - 2015 - Let The Good Times Roll
[ Bild ]

Mmmm perfekt, redan färdigtuggat å klart, bara att svälja med en klunk syntetsötad cola . . . typ. :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-09 20:27

AndreasArvidsson skrev:
Morello skrev:Jag skulle gissa att spotify skulle gå i graven över en helg om man satte alla spårs medelnivå (RMS) till -23dB. (vilket medför att toppnivån hamnar långt under 0 dBFS för majoriteten av populärmusiken)

Om alla spår har samma medelnivå så är det väl inget problem? Problemet uppstår är när medelnivån för viss musik är mycket lägre än andra.

En inställning i spotify för detta kunde man väl iaf ha tycker jag om man nu inte vill tvinga användarna till detta.

Det blir för klen utsignal och man jämför ändå med youtube etc osv mm.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-09 20:29

Har detta fått något genomslag i reklamradion? Där har ju problemet rent historiskt varit som värst.

Jag lyssnar aldrig på reklamradio av andra orsaker.
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-03-09 21:12

Inte jag heller, men jag rattade runt lite nu. Det är lika jävligt som innan (pressat och distat) och med stereobreddning så att man blir åksjuk.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-03-09 21:36

RogerJoensson skrev:Alla mobiler kanske inte skulle räcka till, eftersom EU har sett till att utnivån är spärrad efter toppnivå (fördel dynamikkrossad musik). :cry:

Standarden säger faktiskt inget om toppnivå från spelarna. I praktiken ligger en godkänd portabel musikspelare som Morello nämnde på ca 500mVrms sine för 0dBFS. Man mäter dock rms under 30s med en vägd brussignal.

Som jag ser det är det alltså fullt möjligt att använda smarta smartphones som tillåter mer crest med rms inom gränsvärdet.

Vem blir först?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-03-09 22:10

Piotr skrev:

Standarden säger faktiskt inget om toppnivå från spelarna.

Kanske inte men resultatet blev i praktiken som den blev och nu finns alla det en massa apparater som har begränsad volymkontroll, eftersom det var det enda sättet att göra apparaterna godkända för EU-markanden. Ljudet blir i värsta fall så svagt på maxvolym att den inte är meningsfullt att lyssna på fulldynamiskt material. Det i sig är ett hinder för övergång till försäljning av icke volymmaxat material.
På en del apparaterna är det ställbart vid installationen, genom att ange t ex USA som land så finns räddning.

Det som skulle kunna funka är separata filer för nya apparater som är anpassade till R128 eller liknande. De filerna kommer inte att fungera bra på de apparaterna med spärrad volymkontroll. Om det inte går att får filerna i dynamikkrossad version så blir det till att skrota ännu fler fungerande apparater... Köp, släng, köp, släng, köp...

http://www.isvr.co.uk/labtests/en50332.htm#en60950
"For combinations of player and headphones not supplied as a package, tested to EN 50332-2."
"The output voltage at the player's headphone socket must, in any case, be 150 mV or less at maximum volume."
Är detta korrekt?
I så fall: -Om inte det är ett hinder för dynamisk och transientrik musik, då vet jag inte...
Senast redigerad av RogerJoensson 2015-03-09 22:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-09 22:15

RogerJoensson skrev:Inte jag heller, men jag rattade runt lite nu. Det är lika jävligt som innan (pressat och distat) och med stereobreddning så att man blir åksjuk.

Ljudkvaliteten eller rättare sagt avsaknanden av rimlig kvalitet i kombination med hjärndöda radiopratare (komprimeraed så att de låter som fullblodsastmatiker) gör allt utöver P1-P2 helt orimligt att lyssna på. P3 är nästan lika illa som reklamradion.

Men P1-P2 håller faktiskt så pass hög klass att de ensamma motiverar en hygglig radiola.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-09 22:17

Piotr skrev:

Standarden säger faktiskt inget om toppnivå från spelarna. I praktiken ligger en godkänd portabel musikspelare som Morello nämnde på ca 500mVrms sine för 0dBFS. Man mäter dock rms under 30s med en vägd brussignal.

Som jag ser det är det alltså fullt möjligt att använda smarta smartphones som tillåter mer crest med rms inom gränsvärdet.

Vem blir först?

Så i praktiken har man fimpat cirkus 6 dB. Det är dumt om man bara har plus och minus femton hundra millivolt att leka med.
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-03-09 22:24

Jag upprepar eftersom jag lade till detta medan Morello svarade...

"For combinations of player and headphones not supplied as a package, tested to EN 50332-2."
"The output voltage at the player's headphone socket must, in any case, be 150 mV or less at maximum volume."
Är detta korrekt?
I så fall: -Om inte det är ett hinder för dynamisk och transientrik musik, då vet jag inte...

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-03-09 22:29

Morello skrev:Så i praktiken har man fimpat cirkus 6 dB. Det är dumt om man bara har plus och minus femton hundra millivolt att leka med.

1500mV peak-peak menar du?

Frågan är om det 500mV eller 150mV som gäller.
Har Piotr tillgång till de aktuella direktiven och kan kolla upp det?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-03-09 23:29

RogerJoensson skrev:Jag upprepar eftersom jag lade till detta medan Morello svarade...

Är detta korrekt?

Det är 150mV rms med nämnd vägd brussignal som gäller. Blir i praktiken runt 450-500mV rms sine.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-03-09 23:31

RogerJoensson skrev:
Morello skrev:Så i praktiken har man fimpat cirkus 6 dB. Det är dumt om man bara har plus och minus femton hundra millivolt att leka med.

De starkaste spelarna typ iPhone 4s hade/har 1Vrms dvs. ca. +/-1500mV peak. Det var/är ok men ibland på gränsen och jag tror Morello menar att det var dumt att fimpa 6dB från det.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-03-10 02:09

Piotr skrev:De starkaste spelarna typ iPhone 4s hade/har 1Vrms dvs. ca. +/-1500mV peak. Det var/är ok men ibland på gränsen och jag tror Morello menar att det var dumt att fimpa 6dB från det.

Ok, jag förstår och håller med. Mycket dumt.

Piotr skrev:Det är 150mV rms med nämnd vägd brussignal som gäller. Blir i praktiken runt 450-500mV rms sine.

Ok. Om det är så, har nog vissa tillverkare missförstått reglerna, verkar det. Jag har haft två mp3-spelare som gett mindre än hälften av det peak (grovt 150mV RMS för sinus) och ännu mindre för musik där topparna inte limmar mot nollan, med EU-läget aktiverat. Det går dessbättre att koppla ur genom att göra en återställning och välja USA som land...

Hur som helst när jag letar vidare:
http://cdn.rohde-schwarz.com/pws/dl_downloads/dl_application/application_notes/1ga48/1GA48_3e.pdf
In addition, EN 50332 provides requirements for the level and the crest factor of the signal. The crest factor (ratio between peak value and rms value) must be between 1.8 and 2.2. For a magnetic recording, the test signal level shall be at -6dB re 250 nWb/m at 315 Hz. For digital recordings the signal level shall be at -10 dBFS (decibels referenced to the RMS value of a full scale sinewave signal).

Finns det alltså en specificerad koppling till peakvärdet ändå? Sett till elektroniken så spelar det där klippta specialbruset ingen roll annat än som förklaring till hur man kommit fram till gränsvärdet?
Har man satt gränsvärdena efter musik med ett crestvärde på max 10dB? 8O

Har jag missförstått det hela? Är informationen felaktig?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-03-10 10:49

RogerJoensson skrev:
Piotr skrev:De starkaste spelarna typ iPhone 4s hade/har 1Vrms dvs. ca. +/-1500mV peak. Det var/är ok men ibland på gränsen och jag tror Morello menar att det var dumt att fimpa 6dB från det.

Ok, jag förstår och håller med. Mycket dumt.

Piotr skrev:Det är 150mV rms med nämnd vägd brussignal som gäller. Blir i praktiken runt 450-500mV rms sine.

Ok. Om det är så, har nog vissa tillverkare missförstått reglerna, verkar det. Jag har haft två mp3-spelare som gett mindre än hälften av det peak (grovt 150mV RMS för sinus) och ännu mindre för musik där topparna inte limmar mot nollan, med EU-läget aktiverat. Det går dessbättre att koppla ur genom att göra en återställning och välja USA som land...

Hur som helst när jag letar vidare:
http://cdn.rohde-schwarz.com/pws/dl_downloads/dl_application/application_notes/1ga48/1GA48_3e.pdf
In addition, EN 50332 provides requirements for the level and the crest factor of the signal. The crest factor (ratio between peak value and rms value) must be between 1.8 and 2.2. For a magnetic recording, the test signal level shall be at -6dB re 250 nWb/m at 315 Hz. For digital recordings the signal level shall be at -10 dBFS (decibels referenced to the RMS value of a full scale sinewave signal).

Finns det alltså en specificerad koppling till peakvärdet ändå? Sett till elektroniken så spelar det där klippta specialbruset ingen roll annat än som förklaring till hur man kommit fram till gränsvärdet?
Har man satt gränsvärdena efter musik med ett crestvärde på max 10dB? 8O

Har jag missförstått det hela? Är informationen felaktig?

Info från Rohde & Schwarz stämmer.

Måste fundera på det där med peak.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-10 11:06

RogerJoensson skrev:

Jag menar att plus och minus femton hundra millivolt, dvs tre volt topp till topp är vad man maximalt kan få ut av något som drivs av två stycken R6-batterier. Med ett litiumjonbatteri kan man få ut lite mer om man har turen på sin sida.
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-03-10 11:36

Ah. Ok.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-10 11:56

Jag har dock aldrig könt behov av bärbara musikspelare. Lyssnar på lurar på jobbet ytterligt sparsamt via PC'n, men i huvusak lyssnar jag hemma via en adekvat tvåkanalsanläggning med generös effekt och därmed avsevärda dynamikresurser. :)

Måste bara ánskaffa en rullbandspelare s¨man kan göra trevliga "bland-band". :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-03-10 12:10

Rockdude skrev:

Ska spela in med rockbandet och resultatet ska ut på Spotify. Jag vill helst släppa materialet helt utan mastringskompression, men då säger de andra i bandet "vi kan ju inte låta lägre än nån annan". Sååå himla trist att det ska vara så, därav min undran om Spotify och EBU R128.

Be dem läsa detta.

http://www.digitaltrends.com/features/i ... not-erase/

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-10 12:47

ottovonkopp skrev:
Rockdude skrev:

Be dem läsa detta.

Ännu en som inte förstått vars problem finns att finna; det är inte CD-systemet som sådant - 16 bitar och en samplingsfrekvens om 44,1 kHz räcker långt. Faktum är att den mesta populärmusik som produceras idag inte är i närheten av att fylla det dynamsika omfång en CD har att bjuda på.

Problemet finns hos skivbolagen, som efterfrågar vansinneskomprimerade tvåkanalsmixar från de masteringtekniker de anlitar.

Multikanalstrams och större bitdjup samt högre samplingsfrekvens löser alltså inga problem.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-03-10 12:49

Morello skrev:
ottovonkopp skrev:
Rockdude skrev:Ska spela in med rockbandet och resultatet ska ut på Spotify. Jag vill helst släppa materialet helt utan mastringskompression, men då säger de andra i bandet "vi kan ju inte låta lägre än nån annan". Sååå himla trist att det ska vara så, därav min undran om Spotify och EBU R128.

Be dem läsa detta.

Ännu en som inte förstått vars problem finns att finna; det är inte CD-systemet som sådant - 16 bitar och en samplingsfrekvens om 44,1 kHz räcker långt. Faktum är att den mesta populärmusik som produceras idag inte är i närheten av att fylla det dynamsika omfång en CD har att bjuda på.

Problemet finns hos skivbolagen, som efterfrågar vansinneskomprimerade tvåkanalsmixar från de masteringtekniker de anlitar.

Multikanalstrams och större bitdjup samt högre samplingsfrekvens löser alltså inga problem.

Tänkte mest på att han inte lämnar in sina mixar för mastring.

I’ve spoken with many an artist who’s said, “I turned in my final approved master, and what I got back on the back end is not what I heard in studio at all.” You’ve taken control of the mastering stage yourself and you don’t have to give anyone instructions about what to do anymore, right?

The simple answer is I don’t have any of my work mastered. It goes straight from my mixes — flat transfers onto the disc. And that applies to the mixes I do for the Yes reissues, the XTC reissues, the Jethro Tull reissues, and of course my own work too. And it’s amazing how many of the musicians I speak to, when I say to them, “I don’t want this mastered” — they’re initially shocked. But then they understand. Why would you need this mastered? You’ve approved the masters and you think the mixes sound great, so why would you not just release them as they are?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-10 12:59

Jag vet ju inte vad han jobbar med för klienter, men producerar man populärmusik idag så kommer skivbolagen att tillse att nivån är tillräckligt stark, dvs materialet kommmer att vansinneskomprimeras. :x
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-03-10 13:43

Morello skrev:Jag har dock aldrig könt behov av bärbara musikspelare.

I stugan använder jag en liten typ mp3(typ)spelare med inbyggd radio som skvalkälla till 12V lågeneri stughifin*. Jag fick bygga om förstärkaren och öka förstärkningen fyra gånger för att det skulle gå att få hygglig ljudnivå. Med en dynamiska pop-plattor så orkade peakarna inte mycket över 100mV :evil: (det var innan jag upptäckte att det gick att kringgå EU-spärren).

Minislutsteg med Yamaha YDA148 (>80% verkningsgrad över 2W uteffekt, 90% över 10W). Tomgångsförbrukning totalt ca 40mA (inkl mp3-spelare, försteg, slutsteg). -Allt för att spara på batterierna!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-10 14:03

Rockdude skrev:Så det är kört alltså? EBU R128 kommer inte att införas på musikstreamingtjänsterna, där det verkligen skulle göra skillnad.

Det är alls inte kört (i betydelsen ogörligt), men självklart så kommer den grop som en idiotisk bransch varit med att gräva under så många år, att märkas.

Om man inför R-128 så kommer det att behövas mera gain i avspelarna. Det i sin tur öppnar dock upp för en marknad för apparater som tillför båda gain och ökad maxnivå...

Och branschen vill ju alltid sälja nya saker, så inte är det kört inte, om korten spelas rätt.

Vh, iö

- - - - -

PS. Att -23 dB skulle vara extremt svagt stämmer heller inte alls. Även om majoriteten av musik, speciellt populärmusik, är avsevärt skränigare än så i snitt, så är det inte direkt ovanligt med crestfaktor om över 20 dB t ex i filmens värld. Ett medelvärde om -20 dB är trots allt uppåt 15 dB starkare än dialogen ligger, på en välgjord film.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi