Piotr skrev:De starkaste spelarna typ iPhone 4s hade/har 1Vrms dvs. ca. +/-1500mV peak. Det var/är ok men ibland på gränsen och jag tror Morello menar att det var dumt att fimpa 6dB från det.
Ok, jag förstår och håller med. Mycket dumt.
Piotr skrev:Det är 150mV rms med nämnd vägd brussignal som gäller. Blir i praktiken runt 450-500mV rms sine.
Ok. Om det är så, har nog vissa tillverkare missförstått reglerna, verkar det. Jag har haft två mp3-spelare som gett mindre än hälften av det peak (grovt 150mV RMS för sinus) och ännu mindre för musik där topparna inte limmar mot nollan, med EU-läget aktiverat. Det går dessbättre att koppla ur genom att göra en återställning och välja USA som land...
Hur som helst när jag letar vidare:
http://cdn.rohde-schwarz.com/pws/dl_downloads/dl_application/application_notes/1ga48/1GA48_3e.pdfIn addition, EN 50332 provides requirements for the level and the crest factor of the signal. The crest factor (ratio between peak value and rms value) must be between 1.8 and 2.2. For a magnetic recording, the test signal level shall be at -6dB re 250 nWb/m at 315 Hz. For digital recordings the signal level shall be at -10 dBFS (decibels referenced to the RMS value of a full scale sinewave signal).
Finns det alltså en specificerad koppling till peakvärdet ändå? Sett till elektroniken så spelar det där klippta specialbruset ingen roll annat än som förklaring till hur man kommit fram till gränsvärdet?
Har man satt gränsvärdena efter musik med ett crestvärde på max 10dB?
Har jag missförstått det hela? Är informationen felaktig?
-På självvald "semester".