SWEETSPOT Jönköping 27-28 april, 2013

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-04-29 12:00

kodapa skrev:I de rum dom var på mässan så är nog komprimeringsgraden det minsta problemet...

Storleken på problemet spelar väl ingen roll.
Konstig inställning att bara för att rummet/akustiken var dålig, så struntar man i allt annat.

Oavsett problem är det tråkigt att utställare inte gör sitt bästa för att ge kunder bra förutsättningar till att bedöma prestandan på produkterna.

Inte juste att kunder som åkt långt, försakat annat (familj tex), betalat inträde - inte kan höra produkterna på ett rättvisande sätt.

Själv förväntar jag mig en högre nivå, än spotify via dator på en HIFI-mässa.
Bekväma utställare?

Och visst är det trevligt med utställare som faktiskt anstränger sig genom att dema ALLA olika slags uppspelare, vinyl, CD, streaming - så kunden kan välja vad det ska lyssnas på!!!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-29 12:03

Richard skrev:
hifikg skrev:Om jag hade som yrke att åka runt och demonstrera högklassig hifi så skulle jag baske mig se till att vara riktigt bra på att hantera olika besvärliga rum också. Att fortfarande hålla på och trimma anläggningen när mässbesökarna anländer är oprofessionellt. Jag jobbade en hel del med mässor på 80-talet och när mässorna öppnade var vi baske mig redo att ta hand om våra kunder. Den utrustning som eventuellt inte fungerade stuvade vi undan eller lät stå oansluten helt enkelt. Timmarna, ja minuterna, före kunde det vara fullt kaos, men av detta kunde en vanlig besökare inte skönja något.

Uppenbarligen kunde inte majik 109 leverera på mässan, så de bar in majik 140 för att få mera bastryck, hjälpte det tro ?

Den där AVA förstärkaren för 2995:- som Linn demade med verkar dock vara intressant. En heldigital sak i gjuten aluminiumlåda och naimhögtalarekontakter på baksidan... Gjord i manchester, England. Ska enligt skvaller på seller låta lika bra som akurat dsm...

Nej, högtalarbytet hjälpte inte. AVA kanske är bra och "mini-emblan" kunde ha varit intressant, men skulle man döma av helgens mässa så är det inget att ha. Fick de månne till det på söndagen?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-29 12:05

sportbilsentusiasten skrev:
kodapa skrev:I de rum dom var på mässan så är nog komprimeringsgraden det minsta problemet...

Konstig inställning att bara för att rummet/akustiken var dålig, så struntar man i allt annat.

Oavsett problem är det tråkigt att utställare inte gör sitt bästa för att ge kunder bra förutsättningar till att bedöma prestandan på produkterna.

Inte juste att kunder som åkt långt, försakat annat (familj tex), betalat inträde - inte kan höra produkterna på ett rättvisande sätt.

Bekväma utställare?

Och visst är det trevligt med utställare som faktiskt anstränger sig genom att dema ALLA olika slags uppspelare, vinyl, CD, streaming - så kunden kan välja vad det ska lyssnas på!!!

Upptumme på den!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-04-29 12:07

RogerGustavsson skrev:Jag misstänker att högtalare som är avsedda för en väggnära placering underlättar.

Ja, troligen

RogerGustavsson skrev:Linn är förstås avsedda för väggnära placering

Fel, det var förr.
Själv vill jag att de går tillbaks till väggnära konstruktioner. Tyvärr verkar det vara mode att talare numera ska stå ute i rummet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-04-29 12:08

hifikg skrev:Om jag hade som yrke att åka runt och demonstrera högklassig hifi så skulle jag baske mig se till att vara riktigt bra på att hantera olika besvärliga rum också. Att fortfarande hålla på och trimma anläggningen när mässbesökarna anländer är oprofessionellt. Jag jobbade en hel del med mässor på 80-talet och när mässorna öppnade var vi baske mig redo att ta hand om våra kunder. Den utrustning som eventuellt inte fungerade stuvade vi undan eller lät stå oansluten helt enkelt. Timmarna, ja minuterna, före kunde det vara fullt kaos, men av detta kunde en vanlig besökare inte skönja något.

BRA inlägg!!!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-04-29 12:22

Richard skrev:Den där AVA förstärkaren för 2995:- som Linn demade med verkar dock vara intressant. En heldigital sak i gjuten aluminiumlåda och naimhögtalarekontakter på baksidan... Gjord i manchester, England. Ska enligt skvaller på seller låta lika bra som akurat dsm...

Är ju inte Linn som demar, det är en butik som demar.
Butiken säljer olika märken.
Och skvaller ska man inte tro på eller föra vidare. Man ska lyssna själv.
Jag har lyssnat på AVA, den är lysande bra givet priset. Finns massa skit för 3k.
Notera även att AVA och Akurate DSM ej är jämförbara produkter.
AVA är DAC/förstärkare och sålunda kräver en "uppspelare" som matar den (PC tex)
DSM är uppspelare utan förstärkare.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-04-29 12:22

BRA inlägg!!!

+1 Så skall det funka hifikg!

Du sportis som har djupa kunskaper i Linns sortiment, nog är det väl konstigt och själva f*n att dom aldrig lyckas på mässor!

Jag tycker att det inte är någon rymdraket-teknik att få till en uppställning i ett rum. Det kan vara olika svårt såklart, men dom som jobbar/säljer Linn bör kunna det :?

Det bör ifs alla hifi-handlare oavsett fabrikat kunna!

Om ett par veckor åker jag på High End mässan i Munchen och där förväntas jag få både gruvliga besvikelser och rejäla öronöppnare :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-29 12:40

Peoples & Schmidt ska i varje fall ha kred för att de inte försökte påstå något annat än att det inte lät bra. Jag har varit med om att ifrågasätta ljudet hos andra och fått till svar att jag inget begriper ungefär. Något inlindat, men med den andemeningen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-29 12:56

Richard skrev:Uppenbarligen kunde inte majik 109 leverera på mässan, så de bar in majik 140 för att få mera bastryck, hjälpte det tro ?

Den där AVA förstärkaren för 2995:- som Linn demade med verkar dock vara intressant. En heldigital sak i gjuten aluminiumlåda och naimhögtalarekontakter på baksidan... Gjord i manchester, England. Ska enligt skvaller på seller låta lika bra som akurat dsm...

Jag var där två gånger och då spelades på den mindre 109:an. Bastryck saknades inte, snarare var det ett problem med för mycket av den varan. Artikulation var rätt frånvarande...

RogerGustavsson skrev:Linn är förstås avsedda för väggnära placering

Fel, det var förr.
Själv vill jag att de går tillbaks till väggnära konstruktioner. Tyvärr verkar det vara mode att talare numera ska stå ute i rummet.[/quote]

Men de där Majik 109 var mot väggen (högst 10 cm ifrån), det syns även på bilderna från det rummet.

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-29 13:09

De större stod inte heller så långt från väggen, kan de ha placerat dem totalfel?

Bild

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-04-29 13:15

Vi kanske har olika syn på väggnära men förr skulle Linns högtalare (70-80talet) stå dikt ann vägg.
Så nära det gick, vissa kunder tog bort listen vid golvet för att komma närmare.

Konstruktören till 109 har designat dom för att stå ute i rummet, men de kommer ju olika långt ut beroende av rumsmåtten.

PS kolla din citering, blev lite fel

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-04-29 13:22

Bekväma utställare?

Om man inte lyckas få till rummet så att anläggningen högtalarna låter bra så spelar det ingen som helst roll vad man matar dom med. Det lät illa på många ställen trots att dom hade fina kablar och cd-spelare, vad kan det bero på tro? Se till att fixa basics först, sen kan man snacka signaler.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-04-29 13:25

bassman skrev:Du sportis som har djupa kunskaper i Linns sortiment, nog är det väl konstigt och själva f*n att dom aldrig lyckas på mässor!

Jag tycker att det inte är någon rymdraket-teknik att få till en uppställning i ett rum. Det kan vara olika svårt såklart, men dom som jobbar/säljer Linn bör kunna det :?

Det bör ifs alla hifi-handlare oavsett fabrikat kunna!

Vad jag förstått designar Linn talare för möblerade rum.
Om man ser hur Engelska rum ser ut = massa möbler/tjocka gardiner, heltäckande matta, förstår man att det inte funkar i ett tomt kalt mässrum...
Vet att P&S jobbat stenhårt på att fixa akustiken i sin butik i göteborg.
(matta på golv, absorbenter på väggar, massa möbler mm)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-04-29 13:30

kodapa skrev:Om man inte lyckas få till rummet så att anläggningen högtalarna låter bra så spelar det ingen som helst roll vad man matar dom med. Det lät illa på många ställen trots att dom hade fina kablar och cd-spelare, vad kan det bero på tro? Se till att fixa basics först, sen kan man snacka signaler.

Läs mitt inlägg igen, jag försöker stillsamt påpeka att ALLT är viktigt.
Bara för att något är fel ska man INTE skita i resten.

Min erfarenhet är dessutom att ju bättre signal till talarna, destå mindre bekymmer får man med akustik! (gäller främst basproblem)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-29 14:29

sportbilsentusiasten skrev:Vad jag förstått designar Linn talare för möblerade rum.
Om man ser hur Engelska rum ser ut = massa möbler/tjocka gardiner, heltäckande matta, förstår man att det inte funkar i ett tomt kalt mässrum...
Vet att P&S jobbat stenhårt på att fixa akustiken i sin butik i göteborg.
(matta på golv, absorbenter på väggar, massa möbler mm)

Jo, men så kalt var inte rummet i andra änden. Folk har ofta mindre prylar än så i folkhemmen. Mera prylar hade antagligen gjort ljudet än murrigare. Engelsmännen har vanligtvis mindre rum med mycket "stoppning".

I nästan alla andra rum hade man någon form av dämpåtgärd. Vet inte varför Linn tycks föredra en reflekterande närhet runt högtalarna, det tycker jag tar död på direktljudet. Det lät bättre i de rum som var riggade tvärtom med lite kalare bakom lyssnarna.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-29 15:17

Sportbilsentusiasten:

Hur bra relativt anser du att AVA maestro 50 är ?

Jag startar en ny tråd om denna intressanta nya klass- d förstärkare, välkommen med input.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-04-29 15:40

Min erfarenhet är dessutom att ju bättre signal till talarna, destå mindre bekymmer får man med akustik! (gäller främst basproblem)

Om du menar slutsteg med bra kontroll på basen så håller jag med. Det brukar ge resultat om man vill slippa basbummel.

Märkligt att det aldrig tycks finnas några mässrum med bra akustik. Kan inte komma på en enda mässa där man varit nöjd med rummen 8O
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
eljulio

Linn

Inläggav eljulio » 2013-04-29 15:46

Angående Linn så är det kanske så enkelt att de inte konstruerar bra högtalare?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-29 15:49

Panelguy skrev:

Om du menar slutsteg med bra kontroll på basen så håller jag med. Det brukar ge resultat om man vill slippa basbummel.

Märkligt att det aldrig tycks finnas några mässrum med bra akustik. Kan inte komma på en enda mässa där man varit nöjd med rummen 8O

En signalkälla som låter tydligt ger samma effekt som en effektstark ( och tydlig ) förstärkare tycker jag.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-29 16:14

Panelguy skrev:Om du menar slutsteg med bra kontroll på basen så håller jag med. Det brukar ge resultat om man vill slippa basbummel.

Fast då får du nog reda ut vad "bra kontroll" är. En kort bas kan tolkas som kontrollerad. Det kan också innebära att basen blir "död", får en kort klang. En lite mera okontrollerad bas hos förstärkeriet kan matcha en högtalare med tendens till anemisk klang. En förhöjd utimpedans kan såväl positiv som negativ inverkan på hur kombinationen förstärkare+högtalare uppfattas.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-04-29 18:00

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:Om du menar slutsteg med bra kontroll på basen så håller jag med. Det brukar ge resultat om man vill slippa basbummel.

Fast då får du nog reda ut vad "bra kontroll" är. En kort bas kan tolkas som kontrollerad. Det kan också innebära att basen blir "död", får en kort klang. En lite mera okontrollerad bas hos förstärkeriet kan matcha en högtalare med tendens till anemisk klang. En förhöjd utimpedans kan såväl positiv som negativ inverkan på hur kombinationen förstärkare+högtalare uppfattas.

Men det är ju tokigt att lägga till ett fel i insignalen bara för att kompensera fel i talaren.
Bättre att istället byta talare imho!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Re: Linn

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-04-29 18:04

eljulio skrev:Angående Linn så är det kanske så enkelt att de inte konstruerar bra högtalare?

Ligger mycket i det!
Har inte hört någon uppspelare (vinyl, CD o streamer) som är lika bra, de är helt klart i toppklass på elektronik, men talare ja...där finns det andra.
Bra talare gör de dock tveklöst.
Tex Majik 109 som fanns på mässan är grymt prisvärda.

Men så går det ju om man som företag är "source first", eller hur?
Det på slutet lägger man inte lika mycket vikt på.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-04-29 18:17

sportbilsentusiasten skrev:Min erfarenhet är dessutom att ju bättre signal till talarna, destå mindre bekymmer får man med akustik! (gäller främst basproblem)

Menar du en signalkälla som filtrerar bort basen? Då får man mindre bekymmer med akustisk. Annars vet jag inte hur det skulle gå till... ;)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-04-29 18:49

kodapa skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Min erfarenhet är dessutom att ju bättre signal till talarna, destå mindre bekymmer får man med akustik! (gäller främst basproblem)

Menar du en signalkälla som filtrerar bort basen? Då får man mindre bekymmer med akustisk. Annars vet jag inte hur det skulle gå till... ;)

Nej det menar jag givetvis inte

Signal = all elektronik som finns innan talarna SAMT inspelningens kvalitet påverkar.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-04-29 19:16

RogerGustavsson skrev:

Jo du har rätt i att en del steg, även dyrare välrenommerade, kan ha en alltför slank bas som kan upplevas som väl kort och inte "spelar ut". Vad som är "rätt bas" beror på vilken högtalare steget skall matcha. Magneplanarerna tex låter enligt många bäst med förstärkare som inte är åt det slankare hållet, ett populärt val är därför rör eller Pass Labs´ klass-A steg. Från recension av 20.1 i TAS; "The midrange is transparent, open, and powerful. It seems to be impervious to overload or strain. It certainly isn’t lacking body, but because it is a planar design you will not want to use associated equipment on the thin side of neutral. This is probably why I (and many others) prefer tubes with these speakers"

RogerGustavsson skrev:

Men det är ju tokigt att lägga till ett fel i insignalen bara för att kompensera fel i talaren.
Bättre att istället byta talare imho!

Jag väljer alla dar i veckan att matcha rätt slutsteg till den högtalare jag valt istället för tvärtom. Nämn en högtalare som är helt perfekt :wink: .....finns den ens?

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-04-29 19:21

Det är förstås subjektivt, men ja, den perfekta högtalaren finns. Den heter i68es-s. Ingen annan behöver hålla med mig, men det är min åsikt iaf. För mig är den helt perfekt.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-29 19:41

IÖ använder väl ett Brytston-steg för sin "voicing" och det brukar även Magnepan köra med. På 80-talet var det Audio Research för Magnepan's del. Mina Tympani Bass Speakers lät riktigt bra tillsammans med Audio Research D-100, som annars inte var högt rankat bland audiopiler. Bill Johnson och Jim Winey omgicks väl en hel del och därför fick Audio Research distribuera Magnepan under en del av 70-talet. Tycker inte man ska underskatta att det finns produkter som passar bra ihop.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-04-29 19:48

Komorok skrev:Det är förstås subjektivt, men ja, den perfekta högtalaren finns. Den heter i68es-s. Ingen annan behöver hålla med mig, men det är min åsikt iaf. För mig är den helt perfekt.

För mig heter den Magnepan 3.7. Ingen av dom kan nog dessvärre kallas "perfekt" :wink:

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-04-29 19:55

RogerGustavsson skrev:IÖ använder väl ett Brytston-steg för sin "voicing" och det brukar även Magnepan köra med. På 80-talet var det Audio Research för Magnepan's del. Mina Tympani Bass Speakers lät riktigt bra tillsammans med Audio Research D-100, som annars inte var högt rankat bland audiopiler. Bill Johnson och Jim Winey omgicks väl en hel del och därför fick Audio Research distribuera Magnepan under en del av 70-talet. Tycker inte man ska underskatta att det finns produkter som passar bra ihop.

Att man nu har valt Bryston istället för ARC tror jag beror på andra saker, som den du beskrev ovan eller att ARC anses för dyrt, än att Bryston skulle vara den absolut bästa matchningen.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-04-29 19:57

Panelguy skrev:
Komorok skrev:Det är förstås subjektivt, men ja, den perfekta högtalaren finns. Den heter i68es-s. Ingen annan behöver hålla med mig, men det är min åsikt iaf. För mig är den helt perfekt.

För mig heter den Magnepan 3.7. Ingen av dom kan nog dessvärre kallas "perfekt" :wink:

Jodå. Av oss :-D .
Komorok Specialist Projects.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi