Richard skrev:Det där förstår jag inte alls, vad du menar. Mp3 är ju ett ljudförstörande format, där 160 kb/ sek istort är helt oanvändbart. Jag brukar köra minst 320 kb/ s i min mp3 spelare på joggingrundan, det duger för träning men inte mer.
Möjligen som diktafon eller telefon kanske 160 kb/ s duger, det är väl den komprimeringen skype använder?
Minst 320k mp3? Jag har aldrig sett högre bitrate än så (på mp3).
Alltså, 160k är inte oanvändbart om än inte lika bra som högre bitrate eller lossless. Personligen tycker jag att 160k inte låter så bra, men vid 192k kan det faktiskt vara OK. Det hänger absolut mer på källan (dvs inspelningen) vid 192k eller högre. Vid 160k och lägre så är det framför allt diskanten som tar stryk.
Men det hänger naturligtvis mycket på kringutrustning och lyssningssituation.
För ett antal år sedan brände jag en CD med material bestående av 192k mp3 (Eva Cassidy, Live at Blues Alley) och gav till en audiofil-kompis. Han lyssnade mycket på den tillsammans med sina guldöronkompisar och alla oade sig över den fantastiska kvaliteten, berättade han. När han läste lite noggrannare på cd-askens baksida förstod han vad det var för (bitrate-)kvalitet de lyssnade på
Alltså, det är klart att en losslessfil är bättre än en mp3:a (oavsett bitrate) men inspelningen betyder ännu mycket mer. Något som Linnisarna borde fatta istället för att anse att "source" är cd-spelaren...
Men visst, när källan är bästa möjliga, när allt annat är totalt i ordning, då spelar komprimeringen (bitmässigt alltså) stor roll.
Men som den pragmatiker jag är, varför nöja sig med det näst bästa? Nära 95 % av min skivsamling är lossless och ca 10 % mer högupplöst än 16/44. Hårddiskar är billiga och vem vet vad framtiden har i sitt sköte?
/ B