Vaddå vinnare? Ranking som bedömningsmetod.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-22 15:05

BORIS skrev:
AndreasArvidsson skrev:
BORIS skrev:Som ny här är det det absolut första som utmärker detta forumet. Att påstå att det bara är en halmgubbe blir bara pinsamt

Som ny här så har du väldigt färgstarka åsikter, men visst du har rätt att tycka som du vill.

Du menar att jag borde rätta mig i ledet?

Och kanske skaffa ett par piP, så jag också fattar vad det handlar om

Nej, men att som ny medlem börja klaga det första man gör är inte så vanligt.

Vad du skaffar för högtalare rör inte mig. Varför försöker du måla upp mig till någon som påstår att alla måste tycker om Ino?
Du får tycka precis som du vill för min del.

Nu lägger jag ner denna diskussion för jag är inte intresserad av av bråka.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-10-22 15:06, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-10-22 15:05

Conan skrev:
phloam skrev:Tänk dig att du efter uteslutningsmetoden (pris, WAF, storlek etc) i slutändan har två högtalare kvar att välja mellan.

Ingen av dessa är egentligen tydligt bättre eller sämre än den andre, utan båda har sin speciella karaktär.

Då måste du faktiskt.se jämföra dessa och se hur de skiljer sig och vilka likheter de har, för att kunna veta vilken som i högre grad passar dina egna kriterier. Eller så får du välja efter andra parametrar (pris, WAF, storlek, design...)

Slutsats: Man A-B-jämför inte för att "utvärdera" eller hitta den som är "bäst" - här finns ett (språkligt?) missförstånd.

Man jämför snarare för att hitta den som möter ens egna krav på bästa sätt (gillar). Detta förväxlas med att avgöra vilken som är "bäst" ur rent ljudmässigt/objektivt perspektiv.

Men jag förstår fortfarande inte varför jag ska jämföra "A" mot "B"? Jag kan väl lyssna på "A" i lugn och ro, och sen "B" i lugn och ro och sedan välja den jag gillar bäst?

Varför måste du ha "B" att lyssna på för att veta vad du tycker om "A"?

Därför att lyssnande i lugn och ro är bra för att avgöra hur bra en högtalare är i sig (man vill INTE störa uppfattningen) - medan A-B direkt/snabbt är bra för att avgöra hur två högtalare skiljer sig från varandra - (man VILL ställa två uppfattningar mot varandra).

Det finns liksom ingen motsättning här. Båda ger bra erfarenhet och kunskap inför köp, något man skaffar sig genom att BÅDE långlyssna och jämföra direkt.

Tjafset i denna tråd beror på att man vill peka på att man inte kan långlyssna genom att jämföra direkt - O RLY ungefär :roll: :D

Det kanske är som med musik - man lyssnar snabbt i affären och jämför olika plattor för att få ett grepp om hur de skiljer sig eller vad de egentligen innehåller - sen väl hemma kan man sätta sig in i musiken och låta den växa på en. BÅDA ÄR LIKA VÄSENTLIGA!!! Ingen konflikt! Jag vill inte att nån besserwisser ska komma och säga att snabblyssning i skivaffär är fel för att jag inte kan avgöra om musiken är bra eller ej, jag vet vad jag sysslar med! Vill jag veta exakt HUR bra en skiva egentligen är så får jag köpa och lyssna hemma - men jag vill kolla i butiken också!

Det är bara skapat faktiskt-tjafs som bygger på sedvanlig sematik, det här att "man inte ska A-B-jämföra för att avgöra hur bra en högtalare är". Nån kanske har skrivit nåt ogenomtänkt, sen är karusellen igång :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-22 15:07

BORIS skrev:
AndreasArvidsson skrev:
BORIS skrev:Som ny här är det det absolut första som utmärker detta forumet. Att påstå att det bara är en halmgubbe blir bara pinsamt

Som ny här så har du väldigt färgstarka åsikter, men visst du har rätt att tycka som du vill.

Japp, gack o köp! Sen får du berätta för mig o många andra vad du tycker, för de flesta på Faktiskt äger inga piP, det är jag nästan säker på.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-10-22 15:13

Personligen så ser jag inget behov av att försvara saker när det första inlägget kommer av en subjektiv lyssning.

Ja du tycker så, jag tycker så här och sen borde det kunna vara över.

Blandar man in teknik och förklaringar varför den ena eller den andra är bättre så kan jag se en poäng att få en diskussion runt det hela.

Annars så skulle jag aldrig komma på idén att försvara fabrikat.
Det får deras marknadsavdelningar göra.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2013-10-22 15:14

AndreasArvidsson skrev:
BORIS skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Vad du skaffar för högtalare rör inte mig. Varför försöker du måla upp mig till någon som påstår att alla måste tycker om Ino?

Det är ingen diskussion. Jag försöker bara hjälpa dig att förstå att du har fel och att jag har rätt. i all välmening förstås så vad är problemet?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-22 15:19

Harryup skrev:
RogerGustavsson skrev:
Richard skrev:Handen på hjärtat: hur många av oss lyssnar till perspektiv, klang och dynamik på riktiga livekonserter ?*

....då lyssnar man ju till VAD musikerna spelar, inte bara ATT de spelar, inte sant ?

Det borde väl rimligtvis inte vara nån skillnad då man lyssnar framför stereon ?

* brasklapp: lyssna som ni vill !

Perspektiv, klang och dynamik är ju delar av musiken! Detta vare sig jag lyssnar på levande framförd musik eller återgiven sådan hemma.

Jag gissar på att det bara finns där då du lyssnar live men hemma så förmedlas det väldigt olika i stereobilden beroende på en massa faktorer.
För inte går du väl på konsert och konstaterar att framförandet var inget bra men perspektivet var bra?

mvh/Harryup

Nej, perspektivet finns ju där vare sig jag vill eller ej. Med en symfoniorkester, en kör, en kyrkorgel, ett storband är ju perspektiven rätt påtagliga i stereo. Finns inget mixat/panorerad multimono när det körs utan PA.
En del framföranden nyttjar dessutom lokalen i sitt framförande. Nu senast i lördags var jag på körkonsert och förstanumret bjöd på en intressant detalj, kören stod inte där framme som vanligt utan var utplacerad runt hela kyrkorummet. En väldigt upplyftande antifon framfördes och publiken såg väldigt nöjd ut, har aldrig varit med om något liknande. Effekten hade kunnat förstärkas om det varit mörkt och en något intimare lokal använts. Andra musikformer använder närmast "visuella" ljudpanoraman och de vill jag också ska återges hemma trots att de inte finns som en inre referens...
Klang och dynamik behöver väl knappast förklaras utan tas för självklara delar av musiken?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-10-22 15:27

RogerGustavsson skrev:
Harryup skrev:
RogerGustavsson skrev:
Richard skrev:Handen på hjärtat: hur många av oss lyssnar till perspektiv, klang och dynamik på riktiga livekonserter ?*

....då lyssnar man ju till VAD musikerna spelar, inte bara ATT de spelar, inte sant ?

Det borde väl rimligtvis inte vara nån skillnad då man lyssnar framför stereon ?

* brasklapp: lyssna som ni vill !

Perspektiv, klang och dynamik är ju delar av musiken! Detta vare sig jag lyssnar på levande framförd musik eller återgiven sådan hemma.

Jag gissar på att det bara finns där då du lyssnar live men hemma så förmedlas det väldigt olika i stereobilden beroende på en massa faktorer.
För inte går du väl på konsert och konstaterar att framförandet var inget bra men perspektivet var bra?

mvh/Harryup

Nej, perspektivet finns ju där vare sig jag vill eller ej. Med en symfoniorkester, en kör, en kyrkorgel, ett storband är ju perspektiven rätt påtagliga i stereo. Finns inget mixat/panorerad multimono när det körs utan PA.
En del framföranden nyttjar dessutom lokalen i sitt framförande. Nu senast i lördags var jag på körkonsert och förstanumret bjöd på en intressant detalj, kören stod inte där framme som vanligt utan var utplacerad runt hela kyrkorummet. En väldigt upplyftande antifon framfördes och publiken såg väldigt nöjd ut, har aldrig varit med om något liknande. Effekten hade kunnat förstärkas om det varit mörkt och en något intimare lokal använts. Andra musikformer använder närmast "visuella" ljudpanoraman och de vill jag också ska återges hemma trots att de inte finns som en inre referens...
Klang och dynamik behöver väl knappast förklaras utan tas för självklara delar av musiken?

Jo, och visst kan du byta plats om du inte gillar vad du hör på konserten, kanske.
Men hemma så har du ju alla möjlighter att just glömma andra förtjänster för att du kanske irriterar dig på perspektivet.
Du får kanske inte liveframförandet "förstört" på orealistiskt perspektiv eftersom dina ögon talar om för dig att perspektiv och hörsel stämmer överrens.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-22 15:51

Harryup skrev:Jo, och visst kan du byta plats om du inte gillar vad du hör på konserten, kanske.
Men hemma så har du ju alla möjlighter att just glömma andra förtjänster för att du kanske irriterar dig på perspektivet.
Du får kanske inte liveframförandet "förstört" på orealistiskt perspektiv eftersom dina ögon talar om för dig att perspektiv och hörsel stämmer överrens.

Ja, hemma är det svårt att lyssna förbi egenheter i inspelning eller återgivningskedjan. Det går rätt bra om man sitter bra till vid liveframträdanden.

Det där om att en del kommer till Ino's undsättning. Finns en rädsla att hacka på många dyrprylar trots att de inte alltid är så bra som många fått för sig. Har ju själv slagit ner på referenssystemet hos PS Audio, imponerade verkligen inte på något sätt när jag var där. Har hört en del högtalare under skilda förhållanden och det kan faktiskt vara allt från rena katastrofen till riktigt bra med samma högtalare. Quad ESL-63, Carlsson OA-51/52, Rauna, Renässans och inte minst Magnepan tillhör de jag upplevt prestera väldigt olika när det omkring har växlat. Att påstå att några högtalare är gjord för "vanliga rum" är en överdrift. Stig Carlsson har jag för mig vägrade att dema OA-51 på ett ställe norröver...

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-10-22 16:03

Harryup skrev:Jag gissar på att det bara finns där då du lyssnar live men hemma så förmedlas det väldigt olika i stereobilden beroende på en massa faktorer.

mvh/Harryup

Alltså (om jag nu förstår dig rätt :wink: ) visst kan jag såväl njuta av välljud som störas av oljud på en konsert lika väl som hemma. Åtskilliga är de tillfällen när jag suttit i Göteborgs konserthus och direkt njutit av klang och ljudbild. Det har också hänt att den njutningen varit större än den av själva musiken. Dåligt ljud stör jag mig också av på konserter. Ett riktigt dåligt ljud kan få mig på riktigt dåligt humör oavsett hur bra musikerna och musiken i övrigt är.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-10-22 16:08

matså skrev:Ja men så borde man skriva. Jaså du tyckte högtalaren för 500 tkr lät skit! Tja kanske är det skit eller så har de haft otur med rummet osv. O inte köra med masshjärntvätten.. Aaa det är inte den högtalaren, den kostar så mycket självklart är det skit. Ja så är det.

Eller också kan du strunta i det lilla fåtal som beter sig så. Lyssna i stället på mig så kommer det att gå bra för dig i livet. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-10-22 17:41

RogerGustavsson skrev:
Ja, hemma är det svårt att lyssna förbi egenheter i inspelning eller återgivningskedjan. Det går rätt bra om man sitter bra till vid liveframträdanden.

Det där om att en del kommer till Ino's undsättning. Finns en rädsla att hacka på många dyrprylar trots att de inte alltid är så bra som många fått för sig. Har ju själv slagit ner på referenssystemet hos PS Audio, imponerade verkligen inte på något sätt när jag var där. Har hört en del högtalare under skilda förhållanden och det kan faktiskt vara allt från rena katastrofen till riktigt bra med samma högtalare. Quad ESL-63, Carlsson OA-51/52, Rauna, Renässans och inte minst Magnepan tillhör de jag upplevt prestera väldigt olika när det omkring har växlat. Att påstå att några högtalare är gjord för "vanliga rum" är en överdrift. Stig Carlsson har jag för mig vägrade att dema OA-51 på ett ställe norröver...

Kan vara så, vet nog Peter bäst.
Och ja, har hört alla av de du nämner låta allt ifrån olyssningsbart till bra. Därför känner inte jag att något behöver försvaras. Den som lyssnar kan ju ha helt rätt om man uttalar sig efter egna erfarenheter.
Så ett "påhopp" på något av mina favoritfabrikat typ Western Eletric, AudioNote, Goto, Ale, Line Magnetics, Finite Elements tar jag med en axelryckning.
Vad skall försvaret åstadkomma? Att den som hörde något han inte gilla ångra sig i efterhand och ändra sig? Försvar behövs inte alls om det finns en frihet att tycka vad man vill tycker jag.
Försvar av produkter behövs endast om man tycker att andra inte skall få tycka något särskilt. Det är vad jag tycker.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-22 17:45

AndreasArvidsson skrev:
BORIS skrev:
AndreasArvidsson skrev:

strongt av dig att kunna lägga ner o inte frestas att tjabba Vidare. Finns roligare saker i livet.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-22 17:57

Harryup skrev:
RogerGustavsson skrev:

Och ja, har hört alla av de du nämner låta allt ifrån olyssningsbart till bra. Därför känner inte jag att något behöver försvaras. Den som lyssnar kan ju ha helt rätt om man uttalar sig efter egna erfarenheter.
Så ett "påhopp" på något av mina favoritfabrikat typ Western Eletric, AudioNote, Goto, Ale, Line Magnetics, Finite Elements tar jag med en axelryckning.
Vad skall försvaret åstadkomma? Att den som hörde något han inte gilla ångra sig i efterhand och ändra sig? Försvar behövs inte alls om det finns en frihet att tycka vad man vill tycker jag.
Försvar av produkter behövs endast om man tycker att andra inte skall få tycka något särskilt. Det är vad jag tycker.

mvh/Harryup

"Försvaret" kan också syfta till att uppmana den vilseledde att skaffa sig en second opinion så hen inte missar en riktig godbit pga något fel vid den första lyssningen. Jag har själv bytt åsikt en gång, även om jag glömt när det var och vad det gällde.

Edit: mina OA-52 lät också riktigt illa en gång. Det var när jag spelat sönder ett bas/mellan element.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-22 18:05

Harryup skrev:
RogerGustavsson skrev:

mvh/Harryup
jag menar inte att man skall försvara. Men alla högisar borde få samma chans. Eller så skall folk få lov att tycka som tant Elsa som tycker Pi 60 inte faller henne i smaken. Fast när jag tänker efter så var det mer förr de knepiga attackerna kom. Ah faster Elsa det är du som inte fattar har knäck i hörlurarna. Oh jäklar vad det skulle försvaras. Men det där har blivit mycket bättre. :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-22 18:31

matså skrev:
Harryup skrev:
RogerGustavsson skrev:

mvh/Harryup
jag menar inte att man skall försvara. Men alla högisar borde få samma chans. Eller så skall folk få lov att tycka som tant Elsa som tycker Pi 60 inte faller henne i smaken. Fast när jag tänker efter så var det mer förr de knepiga attackerna kom. Ah faster Elsa det är du som inte fattar har knäck i hörlurarna. Oh jäklar vad det skulle försvaras. Men det där har blivit mycket bättre. :D

Det är väl bara att inse att Faktiskt är ett tillhåll för många Ino-fans och en del äggentusiaster. Carlsson goes without saying, men så behöver de sällan tas i försvar nuförtiden.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-22 18:40

hifikg skrev:
matså skrev:
Harryup skrev:
RogerGustavsson skrev:

mvh/Harryup

Det är väl bara att inse att Faktiskt är ett tillhåll för många Ino-fans och en del äggentusiaster. Carlsson goes without saying, men så behöver de sällan tas i försvar nuförtiden.
då är det klar Monitor audio är bäst för det har matså

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-10-22 19:01

Hade du LTS 3 vägs innan, eller är är det någon annan som har?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-22 19:11

Oresound skrev:Hade du LTS 3 vägs innan, eller är är det någon annan som har?
who me? No My friend.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-22 20:14

Alltså, har inte kunnat kommentera nu under dagen, men ser att det har varit en del tjafs i tråden och ids inte plöja igenom alltsammans för att hitta något som kanske intresserar mig.
Tyvärr, men så får det vara med det, just nu i alla fall.

Ofta blir ju inläggen motpols- och konfliktbaserade.
Det är inte en speciellt attraktiv samtalsmiljö, vad mig beträffar.
Den som gillar sådant kan ju kanske lira något passande dataspel istället.

---

Nå, huruvida jämförandet i någon form kan användas som metod för åsiktsskapandet kanske inte heller är speciellt meningsfullt att samtala om längre?

Kanske "bra, bättre bäst" kan få lite uppmärksamhet istället?
-Hur tänker ni om det?"

Är lite seg efter att nyss kommit hem efter femti mil i bilen, och ber att få återkomma.

Men, sluta tjafsa med dem du inte håller med.
Ingen kommer ju sannolikt att ge sig, och det spelar nog inte så stor roll om vissa inte håller med (eller vill ge sig).
Håll inläggen på ett resonerande plan istället, tack.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-22 21:57

phloam skrev:Det finns liksom ingen motsättning här. Båda ger bra erfarenhet och kunskap inför köp, något man skaffar sig genom att BÅDE långlyssna och jämföra direkt.

Fint skrivet.

Det gäller mycket här i världen, om man bara förstår vad det man håller på med är så kan man också klara att värdera det det ger. Mycket klarnar med den inställningen, och många motsättningar framstår plötsligt som larviga.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-10-22 22:05

Jag tänker att du har en klar poäng och att tävlingsmomenten i rankningen bra, bättre, bäst ofta gör att absolutvärdet (om det finns ett sådant, låt oss kalla det "tillräckligt bra") kommer i skymundan.

Jag tycker tävlingsträffar på många sätt verkar trevligt som ett sätt att träffas och lyssna på olika anläggningar men kanske tävlingsmomentet skymmer sikten när det gäller absolutvärdet i om det är typen av ljud och anläggning som man skulle trivas med själv i längden. Och frågan är om inte ägarens charm och allmänna trivseln spelar lite in i bilden vad man tycker om en anläggning. :)
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-22 22:06

Strmbrg skrev:Kanske "bra, bättre bäst" kan få lite uppmärksamhet istället?
-Hur tänker ni om det?"

Positiv, komparativ, superlativ...

Ja det är ju lite underligt hur det ofta används som en stigande skala liksom, som att "bättre" är bättre än "bra", och att "bäst" är bättre än "bättre".

Så är det ju inte.

"Bra" är absolut.
"Bättre" är relativt.
"Bäst" är relativt och extremt.

Både "bättre" och "bäst" kan alltså vara sämre än bra. Och det som är "bättre" kan också vara "bäst".

Eller matematiskt formulerat:

bra: f(x)>0
bättre: f(x)>f(a)
bäst: max(f(x))
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-10-22 22:09

Bra, bättre (än bara bra), bäst.:)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-10-22 22:52

Jag håller i princip med Svantes inlägg.

Bra är bra.

Bättre kan vara sämre än bra.

Bäst kan vara hur dåligt som helst. Det kan faktiskt vara
det enda som står till buds och vara uselt, så därvidlag
har jag en försiktig invändning mot det Svante skrev.

Bäst behöver inte vara komparativt. Det enda och bästa
är också det enda och sämsta.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-10-22 23:25

:) Jag är helt med på era varianter också, fast i det här fallet tror jag att strmbrg associerar det som inbördes rangordning om man läser rubriken och förstainlägget. Rangordning är alltså det man bör fundera kring, om det tar fokus från bedömningen av absolutvärdet.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-10-23 00:31

Jag tycker direktjämförelser belyser specifika svagheter/styrkor men nackdelen är att det är svårt att bilda sig ett helhetsomdöme.

Har ju varit på flera träffar där vi växlat relativt snabbt och då brukar jag tänka saker som "ohh denna diskant var vass", "fint mellanregister" osv men det blir alltid med den tidigare högtalaren som referens och inte den inre referensen. Man ser detaljerna.

Som phloam sa är det egentligen inte ett problem att lyssna så om man är med på svagheten och styrkan med det.

Min inre referens är inte heller stabil :) den har definitivt ändrat sig de senaste åren. Mycket beroende på att jag lyssnat på mer och säkert också för att denna miljön präglar en lite.

Så kontentan av mitt röriga inlägg är väl kanske att man behöver flera verktyg i sin arsenal och måste vara medveten om hur de skall tillämpas.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-23 06:47

Inte alldeles långsökt kan man kanske fladdra in på frågan om det ständiga förbättrandet.
Eller så kan man inte det, det återstår att se, som Calle B brukar säga.

Nå, emellanåt motiveras eller förklaras strävan efter det ständiga förbättrandet med att människans natur är sådan - att det är en självklarhet att ständigt förbättra saker.
Så kanske det är.
Och den i mitt tycke hyfsat ointressanta frågan om huruvida det är rätt/fel/dumt/bra att förbättra kanske vi kan lämna därhän?

Men man kan ju alltid prova med att kasta in den där - möjligen lite jobbiga - frågan, "Vad är syftet?".
Den konfliktnäre kanske tolkar frågan om syftet som provocerande.

Som om frågan om syftet EGENTLIGEN lyder:
"Hörröh, det där du engagerar dig i är ju helt meningslöst! Försök förklara syftet med det du sysslar med, så kommer du att inse att du ägnar dig åt fel saker, sirru!"

---

En konkret fundering kan lyda såhära, då'ra:
Jag sitter glad och nöjd med min anlägning och mitt rum. Ingenting distraherar mig i mitt musikspisande.
Men så får jag veta att det finns ett uppgraderingskit till mina högtalare, bestående av ett lätt utbytbart filterkort. Det kostar inte så mycket, så det skaffar jag och installerar.

Efteråt inser jag att det låter ganska så rejält mycket bättre - mer naturtroget faktiskt - än vad det gjorde innan fiterbytet. Så det känns som en bra investering.

Det gamla filtret var såpass bra att jag kunde lyssna på musik helt utan att störas av konstigheter i ljudet, men det nya filtret visar ju att det kunde bli ännu mycket bättre.

Med det gamla filtret känns nu högtalaren jämförelsevis ganska dålig.
Men samtidigt är ju egenskaperna i det gamla filtret precis desamma som innan jag hade lyssnat på det nya.

Jag skiter i att ställa någon finurlig slutfråga, det är nog bättre att reflektera fritt kring vad som helst i textmassan här ovan.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-10-23 06:58

MichaelG skrev:
Richard skrev:Om man insnöar sig på perspekiv, klang och dynamik så lyssnar man till " ljudet " av musiken och har svårt att göra ett vettigt val.

Handen på hjärtat: hur många av oss lyssnar till perspektiv, klang och dynamik på riktiga livekonserter ?*

Nej det är inte sant. :wink: Åtminstone inte för mig. Vi är (nog?) överens om att det intressanta när man lyssnar på musik är huruvida man engageras av det man hör eller inte. När jag engageras riktigt mycket tänker jag i princip aldrig på om det är dynamik eller frekvensomfång eller något annat som gör mig engagerad. Utan jag njuter av upplevelsen.*

Om jag däremot INTE engageras av det jag hör, kan frågorna börja snurra i huvudet. Och då kan jag ju landa i konkreta spörsmål som rör frekvensgång, dynamik, distorsion, etc. Och jag har definitivt stört mig på att basen varit för bumlig, eller diskanten för hård och vass på livekonserter.

*Dock händer det att jag av ren nyfikenhet kan fråga mig om jag kan lära mig något av varför musiken presenteras så njutningsfullt i ett visst sammanhang. Det är exempelvis så jag lärt mig och förstått (det lilla jag kan och förstår) om hur rummet, dess beskaffenhet och högtalarplaceringar kan spela roll för åtegivningen.

Hälsn. Michael

Vi är nog överens om mycket. Hifivärlden är full av " snömos" beskrivningar som " piffig diskant" , " holografiskt perspektiv" och " fantastiskt mikrodynamik" .

Det märkliga är väl att vid riktig live- lyssning på en ensemble så existerar inte dessa begrepp. Då finns bara musiken.

Varför skulle det då vara nån skillnad mellan att lyssna på stereon eller i verkligheten, live ? Varför skulle man lyssna på olika sätt ?

Jag tror att anledningen till detta hifi- knaseri står att finna till dels i försäljningsfloskler av hifibutiksägare, samt hifitidningarnas behov av att beskriva något som egentligen inte kan beskrivas med ord:

En musikupplevelse.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-23 07:31

Richard skrev:Vi är nog överens om mycket. Hifivärlden är full av " snömos" beskrivningar som " piffig diskant" , " holografiskt perspektiv" och " fantastiskt mikrodynamik" .

Det märkliga är väl att vid riktig live- lyssning på en ensemble så existerar inte dessa begrepp. Då finns bara musiken.

Varför skulle det då vara nån skillnad mellan att lyssna på stereon eller i verkligheten, live ? Varför skulle man lyssna på olika sätt ?

Jag tror att anledningen till detta hifi- knaseri står att finna till dels i försäljningsfloskler av hifibutiksägare, samt hifitidningarnas behov av att beskriva något som egentligen inte kan beskrivas med ord:

En musikupplevelse.

Jo, men en livelyssning kan erbjuda många störningsmoment också. Det räcker inte alltid med att musiken som bjuds är bra för att du ska ta till dig den. Är lokalen rätt, sitter du på en bra plats där det låter bra och du ser bra, är de som sitter intill störande osv. Det finns alltså störningsmoment i den situationen också likaväl som att lyssna på reproduktionen hemma. Själv har jag under ett par år haft en sämre plats i ett konserthus. Nu till denna säsong har jag sagt upp ett abonnemang och bokat ströbiljetter till de förställningar jag verkligen vill avnjuta. Blev dyrare men jag har också fått klart bättre platser i konsertsalen. Två flugor i en smäll. Jag är alltså kräsen när det gäller både live- och hemmalyssning! Jo, jag vet att många har en förmåga att lyssna igenom störmomenten, liksom att musiken spelas upp i huvudet, ungefär som hos komponisten. Jag har inte utvecklat den förmågan tillräckligt och så är det väl för alla som bedömer ljudåtergivning?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-23 08:04

BORIS skrev:
AndreasArvidsson skrev:
BORIS skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Det är ingen diskussion. Jag försöker bara hjälpa dig att förstå att du har fel och att jag har rätt. i all välmening förstås så vad är problemet?
Men diskutera o bråka är inte samma sak.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi