RogerGustavsson skrev:
Ja, hemma är det svårt att lyssna förbi egenheter i inspelning eller återgivningskedjan. Det går rätt bra om man sitter bra till vid liveframträdanden.
Det där om att en del kommer till Ino's undsättning. Finns en rädsla att hacka på många dyrprylar trots att de inte alltid är så bra som många fått för sig. Har ju själv slagit ner på referenssystemet hos PS Audio, imponerade verkligen inte på något sätt när jag var där. Har hört en del högtalare under skilda förhållanden och det kan faktiskt vara allt från rena katastrofen till riktigt bra med samma högtalare. Quad ESL-63, Carlsson OA-51/52, Rauna, Renässans och inte minst Magnepan tillhör de jag upplevt prestera väldigt olika när det omkring har växlat. Att påstå att några högtalare är gjord för "vanliga rum" är en överdrift. Stig Carlsson har jag för mig vägrade att dema OA-51 på ett ställe norröver...
Kan vara så, vet nog Peter bäst.
Och ja, har hört alla av de du nämner låta allt ifrån olyssningsbart till bra. Därför känner inte jag att något behöver försvaras. Den som lyssnar kan ju ha helt rätt om man uttalar sig efter egna erfarenheter.
Så ett "påhopp" på något av mina favoritfabrikat typ Western Eletric, AudioNote, Goto, Ale, Line Magnetics, Finite Elements tar jag med en axelryckning.
Vad skall försvaret åstadkomma? Att den som hörde något han inte gilla ångra sig i efterhand och ändra sig? Försvar behövs inte alls om det finns en frihet att tycka vad man vill tycker jag.
Försvar av produkter behövs endast om man tycker att andra inte skall få tycka något särskilt. Det är vad jag tycker.
mvh/Harryup