Snyggaste högtalaren?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-08 23:10

Ja, heltäckningsmattor må vara bra akustiskt, men de är helt enkelt inte kompatibla med barn och ungdom, och inte heller med vuxna i ett visst tillstånd har jag förstått.

Sist jag försökte svabba en heltäckningsmatta gick det inte så bra. 8O
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-08 23:39

Ja, så har alla sagt sedan den där artikeln i DN på 70-talet, som genom en oinsatt speklation från en okunnig, och vilt gissade journalist, fick heltäcknigsmatteförsäljningen att dö över en natt.

Att spekulationerna om dålig luft inte bara var falska, utan till och med motsatsen till de verkliga förhållandena redovisades i en rättelse några dagar senare, men vem ser en rättelse på några ord, jämfört med en jätteartikel om dödlig fara?

Bristen på heltäckningsmattor i vårt moderna och etetiskt sterila möbleringsmode är dessutom en av de största akustiska problemen för de musikåtergivningsökande. Hårda golv är inte bara otrevliga att sitta på och gå på, de är otrevliga att lyssna till också...

Den som gillar stora otäckta träytor eller dito stengolv har tyvärr ingen framkomlig välljudsväg att hitta, men är det äkta mattor man gillar så är det inget problem - det är ju bara en fördel att lägga dylika ovanpå det enfärgade heltäckningsmattan. Snyggt blir det också!

Den amerikanska traditionen att ha hetäckningsmatta på toaletten är jag dock tveksam till. Tycker även att köket borde slippa dylik golvyta. Personligen gillar jag även hårda golv i hallen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-06-08 23:46

Soccialstyrelse säger såhär om heltäckningsmattor:

Textila golv bör inte förekomma i skolor, daghem och fritidshem. En nyinlagd heltäckningsmatta kan i början ha en viss dammsamlande effekt. Det kan bidra till att halten uppvirvlat damm i luften kan vara mindre än om golven är släta. Med tiden kommer heltäckningsmattan dock att utgöra en allt större reservoar för föroreningar och allergiframkallande ämnen. Det är svårt att avlägsna dammet effektivt och det kan påverka luftkvaliteten. Om mattan blir fuktig är den dessutom en bra grogrund för mikroorganismer.
Rekommendationer finns i Socialstyrelsens rekommendation (SOSFS 1979:91) om begränsning av användningen av heltäckande textilmattor i vissa lokaler.

http://www.sos.se/sosfs/1996_33/1996_33.htm
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-08 23:57

Och kollar man i referensen (1979:79) så står det:

"Hittills har inte något entydigt samband kunnat påvisas mellan användandet av heltäckande textilmattor och uppkomst av allergier."

http://www.sos.se/sosfs/1979_91/1979_91.htm

Kollar man in senare skrifter från myndigheter så framhåller de snarare betydelsen av att golven är tillverkade av material som inte är allergiframkallande.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-09 00:37

Må vara att det inte är farligt, men rätt äckligt är det om man har kräkande bebisar, eller colaspillande, popcornsprättande tonåringar. Eller om man har en hund eller katt som har päls eller inte är rumsren.

Sen tror ju jag att en astmatiker får i sig mer damm om han har heltäckningsmatta, speciellt om astmatikern är i krypåldern. Men det är ju bara vad jag tror. Jag minns fö vilka läskiga sår man fick när man snubblade på 70-talets nålfiltsmattor. Det var förstås inte såna som avhandlades här, men ändå.

Rysrys. :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-09 00:45

Svante: Du vet väl att e.coli-bakterier drabbar tandborstar som står utanför badrummet oxå.

Hmmm, vad var nu detta för argument? Inte helt rumsrent i a f. :?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-06-09 02:35

IngOehman skrev:
Bristen på heltäckningsmattor i vårt moderna och etetiskt sterila möbleringsmode är dessutom en av de största akustiska problemen för de musikåtergivningsökande.
Vh, iö

Jag håller med ovanstående, dock blev jag påmind om en "audiophil" vän som trots att han hadde satsat på extra tjock heltäckande matta och t.o.m innertak monterat allt för att förbättra akustiken i sitt vardagsrum ändå hadde sämre vardagsrum än den genomsnittlige svenskens.

Jag demonsterarde för honom genom ett klapp med händerna varvid man kunde tydligt höra ett smattrand eko ljud, problemet i hans fall var att han hadde inga ordentliga gardiner, bokhylla, tavlor, lampor med stora skärmar, växter osv.
Han va ganska paff trots satsningen men medgav att det ekade tydligt, mycket mer än normalt.

Heltäckande matta och hygien, finns ju en sak till och det är kvalster, bara tanken på att det enligt uppgift normalt med hundratusentals kvalster i våra sängar är ju kittlande... :D

www: Kvalster...

mvh Michael

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-06-09 07:58

Ang. kvalster: Var det inte i nåt engelskt tv-program för nåt år sedan man hade tittat på vad som fanns i heltäckningsmattan i en familj som har hund som husdjur... Huga :x

När det gäller renlighetsteknik och rena rum så är det väl annars NASA som har gjort de verkligt stora insatserna i form av studier. Visst kan mattor med tjock och tät lugg agera dammfilter en tid men det lär visst inte gå att befria dom från uppsamlade partiklar med en vanlig dammsugare med något tillfredställande resultat. Och så finns ju det där problemet om man spiller på dom förstås...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-06-09 08:06

IngOehman skrev:Frågan är om några tider har uppvisat lika suveräna möbleringsmoden som 60- och 70-talen? Man blir liksom återuppväckt och fattar hur utför det gått sedan dess när man spanar in gamla Bond-filmer från denna tid, eller avsnitt av Snobbar som jobbar...

Det var som om allting på den tiden var gjort för att skapa trivsamhet.

80-talets sterila möbleringsmode (fy blä för all bok och krom, speciellt all krom) full av grå- och beige-toner får mig spyfärdig. 90-talet var inte mycket bättre med sin "allt skall vara vitt"-idé.

Jag välkomnar återinförsel av mustiga färger och tvärfunktionalistisk design! Mest av allt saknar jag nog heltäckningsmattorna. Tur man kan åka till Las Vegas och LA med jämna mellanrum och mysa.

Vh, iö

Nu förstår jag var dina mustiga byxor passar in... :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Niclas57

Inläggav Niclas57 » 2005-06-09 08:54

Om man skulle återgå till ämnet skulle jag vilja påstå att de här är riktigt läckra....
BildBild

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-06-09 09:28

ja men vilken kass produktbild, de va de värsta..
det ser ju inte ut att låta bra :wink: eftersom man associerar
bilden med eko, hårda ytor och ett tråkigt rum...

Bild

:?
NN

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-06-09 09:31

ja men vilken kass produktbild, de va de värsta..
det ser ju inte ut att låta bra eftersom man associerar
bilden med eko, hårda ytor och ett tråkigt rum...

Tycker det ser väldigt mysigt ut. Ett rum i min smak. Men fel högtalare dock..

// Jonas

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-06-09 09:35

8O
gode gud !

ser det mysigt ut ! :?
NN

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-06-09 09:38

Bristen på heltäckningsmattor i vårt moderna och etetiskt sterila möbleringsmode är dessutom en av de största akustiska problemen för de musikåtergivningsökande. Hårda golv är inte bara otrevliga att sitta på och gå på, de är otrevliga att lyssna till också...

Detta stämmer dåligt med verkligheten. Titta på vad HifiConsult fick göra med sitt största lyssningsrum. Dom hade en heltäckningsmatta i hela rummet, men Svanå fick dom att lägga in parkett i halva rummet för att det skulle funka.

Bild
Bild tagen av Zalve

// Jonas

Btw...http://www.hificonsult.se/index.php?menuid=020 8)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-09 09:48

Sanoj: Kan det vara som så att HiFi Consult har ett ljuddämpande tak istället ?
Best Regards
Bamsefar

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-06-09 11:31

Bamsefar skrev:Sanoj: Kan det vara som så att HiFi Consult har ett ljuddämpande tak istället ?
Isf tyder det på att det absoluta uttalandet kring heltäckningsmattornas måste inte bör vara så absolut eller måste.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-09 11:36

Jag noterar att det finns två olika skolor, och den ena är hårt tak med heltäckningsmatta resp mjukt tak och hårt golv. Givetvis är det inte så lätt, men jag vågar inte utveckla det hela mer än så ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-06-09 12:18

Varför man bör dämpa golv och inte tak finns åtminstonde en väldigt enkel och logisk förklaring till.

Finns någon seriös redogörelse för varför man skall dämpa tak och inte golv någonstans? Vet sanoj möjligtvis vad Svanå sa till HC?

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-06-09 12:42

Vet sanoj möjligtvis vad Svanå sa till HC?

Har fått det berättat för mig, men inget som stannade i minnet dock.
Nu var det ett tag sen jag var på HC senast och vet inte om dom har mycket/något/inget dämpning i taket. Det finns så mycket annat roligt att kolla på när man är där så taket har inte granskats något närmare.

// Jonas

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-06-09 13:16

Jag har parkett i nästan hela huset, men i ljudrummet är det bannlyst. Jag provlyssnade i början av mitt ljudrumsbygge när bara heltäckningsmattan och de två 80 cm breda dämppanelerna var på plats. Det är uppenbart att just dessa två insatser bidrar oerhört mycket till välljudet. Det beror förstås på att de tar hand om de två mest destruktiva reflexerna, från golvet och högtalarväggen. De bidrar också till att hålla efterklangstiden i rummet nere. Oavsett takets utformning verkar det underligt att man river ut heltäcknings/nålfiltsmatta till förmån för ett hårt parkettgolv. Jag är också nyfiken på resonemanget bakom införandet av en golvreflex.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-06-09 13:37

Precis som med en vanlig matta så måste även heltäckningsmattan tvättas då och då. Sköter man inte detta så blir det snuskigt och då kan vi lika gärna slänga ut den vanliga mattan vilken oxo borde samla oskyldiga småkryp efter ett tag.

Är man allergiker och får problem med luften pga en matta så får man väl helt enkelt slänga ut den. Däremot tror jag inte att heltäckningsmattor (naturmaterial) med innehåll orsakar allergi. Faktum är väl att allergierna ökat senaste 20åren, samtidigt som heltäckningsmattorna försvunnit. Jag tror inte det finns någon koppling alls.

Förutom ljudmässigt så är det skönare att gå barfota på en matta (inte syntet nu alltså) än på ett trägolv. Jag VILL ha heltäckningsmatta men det känns som att hela världen är emot en. :cry:

Hur funkar förresten trägolv rent akustiskt? Alltså, mer sviktande / knakande, plank-liknande golv a'la sjörövar-style.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-06-10 03:21

Dessa tycker jag är rätt balla:
Bild

Användarvisningsbild
plysch

Inläggav plysch » 2005-06-10 09:00

Bild
Up The Iron´s

Användarvisningsbild
harald

Snyggaste högtalaren

Inläggav harald » 2005-06-10 09:59

Hedlund hornet utan tvekan tycker jag. Skulle skickat med bilder om jag bara visste hur man gör.
MVH Harald

Bild

Infogade en bild på Hedlundarna :wink: /Daniel V8

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-06-10 11:06

Titeln på tråden verkar vara sarkastiskt vald... :twisted:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-06-10 11:45

"The beauty is in the eye of the beer-holder..."

:wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
harald

snyggaste högtalaren

Inläggav harald » 2005-06-10 14:16

Fast den finns ju i betydligt snyggare versioner ute i världen än den här grundversionen.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-06-10 14:24

i skrev:Titeln på tråden verkar vara sarkastiskt vald... :twisted:

Ja, kolla in hedlundhornen !
värsta ironin haha :lol:
NN

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-06-10 20:11

NNord skrev:
i skrev:Titeln på tråden verkar vara sarkastiskt vald... :twisted:

Ja, kolla in hedlundhornen !
värsta ironin haha :lol:

Tja, Hedlundhornen är ju jämförelsevis snygga jämfört med de som plysch visade.... :D
(I varje fall tycker jag de har en snygg blågrön färg. Men diskret charm har de inte inte direkt.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-10 21:44

niklas skrev:Dessa tycker jag är rätt balla:
Bild

Må vara balla, och det är ju vad tråden handlade om, men snälla ni låt er inte inspireras av den här formgivningen. Inte utan en diffraktionssimulering först iaf. 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi