Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Strmbrg skrev:Visst. Men dels har jag heltäckningsmatta, dels vill jag slippa flytta-impulserna.
I stället ska du sitta och oroa dig för om det hade blivit bättre om du flyttat dem?
Strmbrg skrev:Nej, jag vill slippa allt sånt och hellre bara ta till mig intressant musik.
Strmbrg skrev:Visst. Men dels har jag heltäckningsmatta, dels vill jag slippa flytta-impulserna.
E skrev:Hur många halva centimetrar bort var ditt nya boende?
Bill50x skrev:Strmbrg skrev:Visst. Men dels har jag heltäckningsmatta, dels vill jag slippa flytta-impulserna.
Flytta-impulserna finns bara tills det blivit rätt. Jag höll på en hel lördag men sedan dess stod högtalarna på plats i tre år. Sedan flyttade jag till nytt boende och här har det inte funnits möjlighet till optimal placering. Men för att hitta rätt placering handlar det om halva centimetrar. Vad man uppnår är en jämnare frekvensgång, bättre takt/rytm och en bredare sweetspot.
/ B
RogerGustavsson skrev:Fast i fallet med dipoler för hela registret kan man hamna i ett ständigt flyttande. Optimal placering gäller sällan alla inspelningar. Har man en inspelning där rummet finns med på riktigt och använder den som referens kan det knas ändå då de allra flesta fonogram inte har riktig rumsavbildning utan består av panorerade monobilder med pålagd efterklang. Då kan det bli lite hur som helst. Många bryr sig inte alls om ljudbilden utan har mera fokus på den tonala balansen, vilken kan varieras väldeliga med högtalare som Magnepan 3.7i.Bill50x skrev:Strmbrg skrev:Visst. Men dels har jag heltäckningsmatta, dels vill jag slippa flytta-impulserna.
Flytta-impulserna finns bara tills det blivit rätt. Jag höll på en hel lördag men sedan dess stod högtalarna på plats i tre år. Sedan flyttade jag till nytt boende och här har det inte funnits möjlighet till optimal placering. Men för att hitta rätt placering handlar det om halva centimetrar. Vad man uppnår är en jämnare frekvensgång, bättre takt/rytm och en bredare sweetspot.
Strmbrg skrev:Var hittar jag referensen till hur inspelningsrummet skall låta? Om jag skall flytta runt på högtalarna för att nå dit: Hur vet jag när de står rätt?
Strmbrg skrev:Det ligger faktiskt en del i vad du skriver. Med de nya högtalarna så har jag börjat gilla sådant som jag hade svårt att koncentrera mig på tidigare.
PerStromgren skrev:Som till exempel?Strmbrg skrev:Det ligger faktiskt en del i vad du skriver. Med de nya högtalarna så har jag börjat gilla sådant som jag hade svårt att koncentrera mig på tidigare.
Strmbrg skrev:Jag kör med SD-fötter.
adagio skrev:Jag satte filttassar under mina, dels för att kunna flytta lite smidigt men jag satte dubbla lager på ena sidan för att de skulle stå helt rakt.
Strmbrg skrev:Alltså, jag kör inte med SD-futter för att räta upp panelerna. Inte heller för att reta upp dem. Däremot för att minska resonanser, precis som de är avsedda.
PerStromgren skrev:Som jämförelse kan nämnas att mina Quad 989 lutar ca 3 grader bakåt.
Strmbrg skrev:Ja, de lutar en liten aning bakåt. En centimeter ungefär mätt från topp till tå.
Det framgår säkert av de bilder jag lagt upp här i tråden.
PerStromgren skrev:Som jämförelse kan nämnas att mina Quad 989 lutar ca 3 grader bakåt.
Strmbrg skrev:Hm, den lilla bakåtlutning det handlar om här, den mostsvarar ju en liten, liten förändring i lyssningshöjd. Om man sitter lätt "hopsäckad" eller mer rakryggad när man lyssnar - om sittplatsen är si eller så hög - om lyssnaren(!) är si eller så lång - allt detta lär ju innebära en betydligt större skillnad på helheten än den lilla, lilla tiltningen.
Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Hm, den lilla bakåtlutning det handlar om här, den mostsvarar ju en liten, liten förändring i lyssningshöjd. Om man sitter lätt "hopsäckad" eller mer rakryggad när man lyssnar - om sittplatsen är si eller så hög - om lyssnaren(!) är si eller så lång - allt detta lär ju innebära en betydligt större skillnad på helheten än den lilla, lilla tiltningen.
Jag rekommenderar en barstol
Laila skrev:Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Hm, den lilla bakåtlutning det handlar om här, den mostsvarar ju en liten, liten förändring i lyssningshöjd. Om man sitter lätt "hopsäckad" eller mer rakryggad när man lyssnar - om sittplatsen är si eller så hög - om lyssnaren(!) är si eller så lång - allt detta lär ju innebära en betydligt större skillnad på helheten än den lilla, lilla tiltningen.
Jag rekommenderar en barstol
Du menar att där, på barstolen, sitter man alltid rakryggad . . . typ.
Användare som besöker denna kategori: Chris71 och 22 gäster