Svante skrev:Intressant är också att Wikisidan säger att det finns plats för ett 2,05 kHz transition band, dvs att omvandlare bör dämpa alla frekvenser över 22050 Hz mycket. Synd att inte chiptillverkarna har läst det...

För D/A finns i åtminstone Wolfson WM8741. Jag hade ett D/A projekt på gång för några år sedan, som rann ut i sanden. Hur som helst var uppdragsgivaren inte intresserad av att använda chippets hårdare rolloff (-110dB vid fs/2) för att det ev. hade tappat för mycket vid 20KHz och fs44.1 (< -0.001dB fs*0,417=spikrakt till 18,4KHz).
Detta chip har även ett anticlippingmode, som sänker nivån 2dB för att undvika att filtren klipper på typ idiotmastrat material eller svåra transienter, så att man slipper göra den anpassningen själv. -Smidigt. Denna funktion borde finnas på alla D/A omvandlare.Crystal gamla flaggskepp, A/D omvandlaren med CS5397 hade stopband under fs/2: -120dB fs*0,4979 (-0,01dB vid fs*0,3958, -0,5dB fs*0,421). Tyvärr finns inte denna längre. Cirrus som köpte Crystal verkar inte ha någon A/D med sådan filtrering.
Det verkar inte heller finnas någon ersättare.
Det är synd, men man kan ju låta A/D:n sampla med högre frekvens och sedan nersampla och filtrera i en DSP eller i datorn (om en sådan är aktuell).
Nu har Cirrus köpt upp även Wolfson.
Hur hörbart det är om A/D släpper igenom lite skit nära/över fs/2 (vid CD:ns låga 44,1KHz) vet jag inte, men det känns helt fel att få med skräpet. Jag skulle reflexmässigt valt noll skräp och rakt till 19KHz framför skit och 20KHz.
-På självvald "semester".