Synd att det inte spelades på den.
Line Magnetic Audio LM 211IA

Moderator: Redaktörer

DVD-ai skrev:Glädjas: Naim soundbar/ life style ljud limpa typ, såg bra ut och lät bra under omständigheterna, glädjande ljud ur en så liten sakmen knappast Hi-Fi eller Hi-end så den lyckad inte ta sig in på topp listan.
Men den glädjer ändå !
1a sämsta:
Absolut sämst var dom runda/ platta lådorna på träben jag nämde tidigare... Förjävligt dåliga...![]()
Utan att överdriva alls så lät dom ungefär som om man lyssnade på musik från ett par hörlurar som låg på bordet och man höjde tills att musiken hörs.
Total avsaknad av allt som gör musik bra och tillfredställande att lyssna på, finns nog inget mer att säga där :/
ostmaccan skrev:Panelguy skrev:Satt du på tillräckligt avstånd från de stora högtalarna? Hamnar man på de första raderna så släpper inte ljudet och man hör två stora högtalare istället för en scen.
Det vill jag påstå att jag gjorde. Någon hamnade jag nog för nära, men definitivt inte alla. Jag kan ju såklart (vilket är ganska sannolikt) vara påverkad av att jag vet att det är stora högtalare som spelar. Samtidigt kan jag också förstå att man vill att dessa högtalare ska låta stora så att en köpare som betalar x antal hundratusen ska känna att de fått vad de betalat för - om det nu är så....
ostmaccan skrev:hifikg skrev:Dela gärna med dig av listanJag hörde en dam sjunga jazz hos Bladelius/Martin Logan och var säker på att komma ihåg hennes ovanliga namn, men det gör jag inte. Känner säkert igen det om jag ser det dock...
Omi - cheerleader
Stavinsky
...
Detta är min lista utan inbördes ordning. Har förmodligen glömt ett gäng låtar.
KarlXII skrev:Porrfilmsjazz överallt .
Kevin_Mitnick skrev:2-ch skrev:Nix, men däremot musik som låter väldigt bra på de flesta anläggningar.
2-ch skrev:Nix, men däremot musik som låter väldigt bra på de flesta anläggningar.
hifikg skrev:KarlXII skrev:Porrfilmsjazz överallt .
Vad är det för något? Exempel?
Fostex skrev:Den här var det snyggaste jag hittade i elektronikväg på mässan.![]()

Nattlorden skrev:Fostex skrev:Den här var det snyggaste jag hittade i elektronikväg på mässan.![]()
Tur man inte slösade några pengar på att åka dit då.
![]()
Fostex skrev:Den här var det snyggaste jag hittade i elektronikväg på mässan.![]()
Nattlorden skrev:
Tur man inte slösade några pengar på att åka dit då.
![]()

KarlXII skrev:Saknade Acoustic Illusion..
Finns bolaget kvar eller hur är status egentligen?
jonasp skrev:KarlXII skrev:Saknade Acoustic Illusion..
Finns bolaget kvar eller hur är status egentligen?
Tack för att du saknar oss! Jodå bolaget finns kvar. Vi är här för att stanna. Tyvärr har jag inte kunnat driva som som det bör drivas, Naqrefs bortgång sammanföll ju med att jag blev pappa... och jag har inte mindre att göra på mitt dagliga arbete heller.
Men fäll ingen mjölk över spillda tårar, vi kommer tillbaka, jag lovar... kanske inte nödvändigtvis till Haj-end-mässan men vi kanske syns på andra platser!
FBK skrev:hifikg skrev:KarlXII skrev:Porrfilmsjazz överallt .
Vad är det för något? Exempel?
Nyfiken..?
ostmaccan skrev:Kul att listan uppskattas. Ännu roligare att den kompletteras, kom gärna med fler!Kevin_Mitnick skrev:2-ch skrev:Nix, men däremot musik som låter väldigt bra på de flesta anläggningar.
Kan hända att många av låtarna låter bra på många anläggningar. Det gör dock inte att de låter mindre bra på min egen
DVD-ai skrev:Jag hade i vanlig odning med mig CDskivor, men helt förgäves...
I dom tre rum som jag trots allt VILLE testa någon av mina låtar, så hade dom inte ens någon CD spelare![]()
Illa... Är CD så utdött som medie nu, det är enbart digitalt i "mjuk form" som gäller nu alltså ?!
Så till den milda grad att man inte ens har med sig någon CD spelare till en mässa!![]()
Annars så var det en trevlig mässa, det var kul att höra dessa olika konstruktioner.
Förfäras... Glädjas ! Chockas :O och NOCKA's !
Förfäras: små runda/ platta högtalare på träben som spelade i samma rum som Tannoy, förfärliga högtalare...
Glädjas: Naim soundbar/ life style ljud limpa typ, såg bra ut och lät bra under omständigheterna, glädjande ljud ur en så liten sakmen knappast Hi-Fi eller Hi-end så den lyckad inte ta sig in på topp listan.
Men den glädjer ändå !
Chockas: När Canton stativarna satte ett rakblad i mina öron helt utan förvarning... Och sedan några gånger till chokerande ouppfostrad diskant på dessa...
Nocka's: av billiga och lilla ARL jordan drivna av en liten plutt förstärkare, som var 4e bäst på mässan som helhet sett. Trots en avrullad diskant... Men ändå så var dom klart trevliga att lyssna på och "gunget" var så pass tilltalande att man inte kunde annat än att vilja spela musik på dom!
1a plats: Förväntat, Genelec levererar som vanligt, bäst på mässan!
2a plats: MBL fick vi knappt lyssna på... Men dom lät typiskt MBL av det jag hörde och jag gillart!
3e plats: Morten spelade på ett mysigt vis så länge volymkontrollen hölls under kontroll, extremt oprisvärd och korkat lågpresterande konstruktion och högt pris men som helhet så lyckas dom få ur sig ett i vilket fall behagligt ljud och kammar hem 3e plats.
4e plats: ARL jordan, spelade mysigt helt enkelt... Kul att lyssna på musik och trevligt utförande/ framförande/ förfarande trots avrullad diskant så drar dom alltså upp till 4e plats av det på mässan !
5e plats mins INTE vad dom hette... Dom var från Norge har jag för mig och högtalarna var i ett snyggt mörkt trä, dom hade ett stort runt tyg som såg ut att dölja ett 12" Coax element (men det var 1st8" och 1st2" diskant där under förklarade han)
Dessa spelade rätt trevligt men hade vissa egenheter som störde en del och bas under 40Hz saknades... Men ändå 5e plats tack vare sitt sätt att presentera ljudet på ett trevligt sätt i vilket fall.
1a sämsta:
Absolut sämst var dom runda/ platta lådorna på träben jag nämde tidigare... Förjävligt dåliga...![]()
Utan att överdriva alls så lät dom ungefär som om man lyssnade på musik från ett par hörlurar som låg på bordet och man höjde tills att musiken hörs.
Total avsaknad av allt som gör musik bra och tillfredställande att lyssna på, finns nog inget mer att säga där :/
2a sämsta:
Näst sämst (och helt i onödan!!!) är Canton, detta då jag blir så förbannad på att diskanten har fått klara sig undan med ett sådant extremt fult resonant beteende!
Under 4 låtar så var det flera gånger i varje låt som en skalpell kom fram och jag var tvungen att grimarsera för att det var så riktigt obehagligt skärande diskant...
Canton... Vad hände där ?!
Dom låter ju i övrigt trevligt dessa stativare, så bara varför ?!
När det gör ONT att lyssna på musik så blir det botten plats, tur för dom att det fanns något som lyckades vara sämre helt enkelt, så Canton får bara näst sämst på mässan...
3e sämsta: hmmm, här är det svårt.
Av den anledningen att det är ett hop med anläggningar som skulle kunna vara här samtidigt och därav av säger jag: ca 50% av mässan plattsar in här.
Resterande ca 50% av mässan lät i regel trevligt eller svängigt eller kul på något eget vis och det uppskattas ju
Och top5 av dom bästa som ni kan läsa här ovan är då alltså mina favoriter.
Marten skrev:DVD-ai skrev:Jag hade i vanlig odning med mig CDskivor, men helt förgäves...
I dom tre rum som jag trots allt VILLE testa någon av mina låtar, så hade dom inte ens någon CD spelare![]()
Illa... Är CD så utdött som medie nu, det är enbart digitalt i "mjuk form" som gäller nu alltså ?!
Så till den milda grad att man inte ens har med sig någon CD spelare till en mässa!![]()
Annars så var det en trevlig mässa, det var kul att höra dessa olika konstruktioner.
Förfäras: små runda/ platta högtalare på träben som spelade i samma rum som Tannoy, förfärliga högtalare...
Glädjas: Naim soundbar/ life style ljud limpa typ, såg bra ut och lät bra under omständigheterna, glädjande ljud ur en så liten sakmen knappast Hi-Fi eller Hi-end så den lyckad inte ta sig in på topp listan.
Men den glädjer ändå !
Chockas: När Canton stativarna satte ett rakblad i mina öron helt utan förvarning... Och sedan några gånger till chokerande ouppfostrad diskant på dessa...
Nocka's: av billiga och lilla ARL jordan drivna av en liten plutt förstärkare, som var 4e bäst på mässan som helhet sett. Trots en avrullad diskant... Men ändå så var dom klart trevliga att lyssna på och "gunget" var så pass tilltalande att man inte kunde annat än att vilja spela musik på dom!
2a plats: MBL fick vi knappt lyssna på... Men dom lät typiskt MBL av det jag hörde och jag gillart!
3e plats: Morten spelade på ett mysigt vis så länge volymkontrollen hölls under kontroll, extremt oprisvärd och korkat lågpresterande konstruktion och högt pris men som helhet så lyckas dom få ur sig ett i vilket fall behagligt ljud och kammar hem 3e plats.
4e plats: ARL jordan, spelade mysigt helt enkelt... Kul att lyssna på musik och trevligt utförande/ framförande/ förfarande trots avrullad diskant så drar dom alltså upp till 4e plats av det på mässan !
5e plats mins INTE vad dom hette... Dom var från Norge har jag för mig och högtalarna var i ett snyggt mörkt trä, dom hade ett stort runt tyg som såg ut att dölja ett 12" Coax element (men det var 1st8" och 1st2" diskant där under förklarade han)
Dessa spelade rätt trevligt men hade vissa egenheter som störde en del och bas under 40Hz saknades... Men ändå 5e plats tack vare sitt sätt att presentera ljudet på ett trevligt sätt i vilket fall.
1a sämsta:
2a sämsta:
Näst sämst (och helt i onödan!!!) är Canton, detta då jag blir så förbannad på att diskanten har fått klara sig undan med ett sådant extremt fult resonant beteende!
Under 4 låtar så var det flera gånger i varje låt som en skalpell kom fram och jag var tvungen att grimarsera för att det var så riktigt obehagligt skärande diskant...
När det gör ONT att lyssna på musik så blir det botten plats, tur för dom att det fanns något som lyckades vara sämre helt enkelt, så Canton får bara näst sämst på mässan...
Av den anledningen att det är ett hop med anläggningar som skulle kunna vara här samtidigt och därav av säger jag: ca 50% av mässan plattsar in här.
Resterande ca 50% av mässan lät i regel trevligt eller svängigt eller kul på något eget vis och det uppskattas ju
Du får gärna utveckla det där med "korkat lågpresterande konstruktion" då vi tänkt att använda denna typ av "korkade" konstruktion i andra modeller.
Mvh
DVD-ai skrev:Marten skrev:DVD-ai skrev:Jag hade i vanlig odning med mig CDskivor, men helt förgäves...
Men den glädjer ändå !
1a sämsta:
2a sämsta:
Du får gärna utveckla det där med "korkat lågpresterande konstruktion" då vi tänkt att använda denna typ av "korkade" konstruktion i andra modeller.
Mvh
Ta nu mina ord som något sagt FÖR ATT jag faktiskt tycker att det är synd, (med andra ord bryr mig) och inte för att jag enbart vill "klaga på"/ klanka ner, vilket inte är fallet
Nu är ju detta ett disskusionsforum och där tillåts ju subjektivt tyckande, därav min subjektiva uppdattning om att detta är en "korkat lågprestenade konstruktion" helt enkelt.
Med det menar jag det uppenbara, att man i en högtalare av denna storleken och 1a ordning delad diskant även så högt upp somni gör, får en extremt skev fördelning av kapaciteten. (Även medräknat hur effekten spektralt oftast ligger fördelad i musik)
Resultat är ju att diskanten kommer att få hanterna betydande ineffekter även under dessa nyttoområde pga den låga dämpningen vid låga frekvenser samt att konutslaget inte kontrolleras något vidare vid frekvenser under delningen och ner.
Resultatet blir ju att diskanten får leva ett ansträngt liv och riskerar att gå sönder väldigt mycket lättare än övriga högtalaren både pga termisk som mekanisk överbelastning helt i onödan.
Detta ger upphov till flera olika disstortion komponenter, vilket hördes tydligt även vid måttliga ljudnivåer med dynamiska toppar som hårdnade till (i en konstruktion som i övrigt låter riktigt trevligt dessutom...) vilket är synd...
Detta hade ju inte varit något jag anmäkt på om detta varit en liten stativare eller liten/medelstor golvstående högtalare, där balansen hade varit mer i ordning och inte diskanten varit en lika stor begränsning.
Men i en högtalare med klart väl tilltagen kapacitet i basområdet och upp till i vilket fall mellanregistret, så framstår denna begränsande dimmensionering, enligt mig, som inget annat än just "korkat lågpresterande".
Och det sagt utan att syfta på att någon skulle vara korkad, enbart att dimmensioneringen är det !(viktig skillnad!)
Diskanten blir helt enkelt en sådan begränsande faktor att hela högtalaren tappar...
Och detta går att undvika genom att helt enkelt dimmensionera delningsfiltret annorlunda, en annan filtrering skulle göra stor skillnad för upplevelsen av diskanten och därmed ge högtalaren den topp som den förtjänar.
Det är frustrerande när en av mässans trevligaste ljud blir förstört av en ansträngd och hårdnande (icke naturligt/ lätt klingande diskant) när det inte skulle behöva vara så...
För att undvika trasiga diskanter så kan det väll i alla fall vara läge att avsäkra diskanterna så att liknande haveerier i framtiden ?
mvh // David
Marten skrev:Du får naturligtvis tycka vad du vill men när du uttryckte dig som du gjorde så ansåg jag att jag borde säga något.
När det gäller diskanten som vi använder så är den konstruerad för att hantera 1:a ordningens filter med vad allt det innebär och anledningen att de över huvud taget gick sönder betor på att förstärkarna klippte kraftigt trots att de lämnar 2KW vid 8 Ohm. Detta var ju ovanlig klantigt men vår demare hade ingen koll uppenbarligen, vilket ju är tråkigt. Som jag skrev tidigare så lät det lite hårt och vasst, men det beror på att flera element var mer eller mindre nya och ej inspelade. Normalt har vi inga problem med att spela hur starkt vi vill utan hörbar distorsion.
Mvh
Komorok skrev:Det märks nog ännu tydligare om man komprimerar då. Det är ju till att börja med bara superdynamisk musik som går att spela så starkt att man klipper 2kW.
.
Max_Headroom skrev:Komorok skrev:Det märks nog ännu tydligare om man komprimerar då. Det är ju till att börja med bara superdynamisk musik som går att spela så starkt att man klipper 2kW.
.
Kanske. Man det kanske i alla fall är bättre än att diskantelementen brinner upp.
Säkringar som du nämde är en bra idé. De har man dock inte gärna inom High End eftersom säkringar anses skadligt för ljudet. Marten verkar ju inte ha haft det i det här fallet i alla fall...
En säkringslösning borde gå att ordna elektroniskt, men det kan vi ta på teknikavdelningen istället för mässan.
Ställde marten ut några andra produkter på mässan?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster