Efter besöket hos Nattlorden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-09 03:39

Svante skrev:
IngOehman skrev:Hursomhelst: En känslighet om 114 dB (för 2,83 volt in om det är ett 8 ohmssystem) betyder att det spelar sisådär 104 dB vid lyssningsplats om det är tre meter från högtalarana. Är det fyra meter emellan så blir det 102 dB, fast 105 dB peak.

Hur tänker du då? Ekofritt rum? För du har väl knappast tre meters efterklangsradie, ens i ditt rum?

Mnjae Svante, alltså...

Man måste alltid resonera i efterklangsfria termer när man talar om maxljudtryck i ljudkvalitativa sammanhang, för maxljudtryck är alltid transientljudtryck, och en transient kommer inte att tillgodagöra sig någon hjälp från rummets efterklang.

(Den som vill läsa mera om detta kan läsa mitt manifest där ett litet kapitel hanterar just sådana frågor.)

När man (vid kartläggningen) passerar gränsen för rumsradien (efterklangsradien) så händer alltså det, att ljudtryckets medelvärde slutar sjunka. Men: Transientljudtrycken att fortsätter sjunka ju längre bort från högtalarna man kommer! I ett rejält klangigt rum får detta till konsekvens att dynamiken faktiskt blir lägre och lägre ju längre från högtalarna man kommer.

Svaret på din fråga (om mitt rum) är i övrigt: Jo, nästan!

Efterklangsradien är väl drygt två meter i mitt rum. Men jag tror att det kan vara som så att du glömmer något väldigt viktigt (som mången god akutsiken glömt före dig 8) så det är cool) nämligen att efterklangsradie är ett rumsakustiskt begrepp, och ingenting annat. Det fastställer en parameter för rummet. Punkt.

Det kan inte kopplas till på vd sätt ljudtrycket i praktiken kommer att avta från högtalarna i ett musikrum - om man inte tar hänsyn till vilka högtalare som används!

Rumsradiebegeppet gäller för en absolut rundstrålande ljudkälla (inte bara i horisontalplanet, utan i alla tre makrorumsdimensioner). Mina högtalare (och Morellos) är signifikant mycket mera riktade än så, och avståndslagen gäller definitivt långt bortom tremetersgränsen!

Detsamma gäller hos Harryup, trots att hans lyssningsrum är väsentligt klangigare än mitt gäller det till och med i ännu högre grad där, för hans horn är MYCKET riktade, om man jämför. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-12-09 13:24

Vad använder du då för högtalare när du söker efter rumsradien
(vid kartläggningen av rummet)? Har du en rundstrålande?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi