Kallar du dig själv för audiofil?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kallar du dig själv för audiofil?

Ja
34
29%
Nej
75
65%
Vet ej
7
6%

Antal röster : 116

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Kallar du dig själv för audiofil?

Inläggav IngOehman » 2015-06-06 18:05

BORIS skrev:Tycker det lutar mer åt att man är ett litet pretto om man säger sig vara en audiofil för att man bara äälskar att sitta i skogen och lyssna på fåglarna

Det är väl inget som hindrar att den som gör det är både ock.

Men man kan bara veta att personen är audiofil (eller lögnare).

Pretentionerna är ju liksom inte givna för det. Om personen däremot säger sig vara audiofil, och att det är någonting märkvärdigt minsann, så har du ditt pretto.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-06-06 18:35, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-06-06 18:13

BORIS skrev:
darkg skrev:Gå OCH köpa snus, det var ambitiösa planer. Du kanske ska välja endera?

Nä fy vad dåligt darkg, vad besviken jag blir

:-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2015-06-06 19:15

Problemet med ordet audiofil är att det står för flera tämligen olika saker. En audiofil kan vara allt från en vanlig hifi-entusiast till en high end-fanatiker via skivsamlarmurvel och vintagenostalgiker. Jag vill inte bli kallad för något som på ett så dåligt sätt definierar vem jag är.

Att prata om någon slags grundbetydelse av typen "någon som älskar att lyssna (på vad som helst)" är i det närmaste helt ointressant för dess användning.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-06-06 20:41

Tvärtom, på allt!

Audiofil betyder inte många saker, utan bara EN.

Och detta kan förvisso föra med sig en massa saker, såsom t ex att den som är audiofil kan vara musikintresserad, vara intresserad av hifi = god kvalitet på ljudåtergivning, bry sig om ljudkvalitetsfrågor av alla slag...

Men man kan inte veta att en audiofil är allt detta, men det är nog rätt troligt att de flesta audiofiler är lite av allt det där nämnda.

Vh, iö

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-06-07 19:52

Jag tycker definitionen här är rätt usel, faktiskt.
http://sv.wiktionary.org/wiki/audiofil

Författaren av den artikeln har inte mycket hum om språkets funktion. Som att språk skulle vara ungefär som matematik ...

2+5 = 7
pedo + fil = tycker om barn

Så är det naturligtvis inte.
Detta är bara hur ordet har bildats i etymologisk synvinkel, inte vad ordet betyder, vilket innehåll det är fyllt med.

Ord har en historia, hur dom har vuxit fram och förändrats, vilka olika sammansättningar som bildat nya ord osv. Men denna bit är etymologi, medan ordens innehåll och betydelse avhandlas på andra vis. SAOL t.ex. kämpar på, med att i efterhand beskriva betydelsen när den väl är klar.

För inte betyder omnibus "för alla", utan det betyder buss. Detta är betydelsen av ordet, vad ordet betyder är inte vilka delar från ett främmande språk som det är sammansatt av. Ibland är det så, men det är inte tvunget så.
Betydelsen av ord är flytande, kontinuerligt föränderligt, och avgörs av ett ständigt förhandlande i vårt samhälle. Det är ju inte ens så att ett ord betyder samma sak för alla människor i ett givet ögonblick. Vad betyder t.ex. "frihet" ?

Så omnibus betyder inte "för alla"
Stenhus betyder inte "ett hus gjort av stenar"
Science fiction betyder inte "vetenskaplig fantasi" Inte nu längre i alla fall.
Pedofil betyder inte att man tycker om barn (i så fall är vi flera miljoner pedofiler i detta land)
Hydrofob betyder inte att någon/något känner skräck för vatten, utan att något inte löser sig i vatten.
Fickparkering betyder inte ett ställe man parkerar fickor på.

Och audiofil betyder inte "en som tycker om ljud (/ att lyssna på ljud)". Utan audiofil betyder det som folk i allmänhet tycker att det betyder, och det är definitivt något lite annat.

De grekiska suffixen fil och fob brukar dessutom traditionellt betyda något med sjukligt eller överdrivet, så det ligger nära till hands att tänka att en audiofil är överdrivet intresserad av ljud. Och det tror jag ligger närmare det gemene man tänker om ordet.

Sen kommer en smått filosofisk fundering, iom att ords betydelse förhandlas fram i det dagliga livet, och dessutom både är flytande och inte ens samma för olika grupper - då bör det väl på sätt och vis vara rätt att ha en egen, helt egen, betydelse av olika ord. Det känns i alla fall inte som helt nödvändigtvis fel åtminstone. Men däremot kanske det blir missförstånd i interaktion med andra.

Jag tror jag hädanefter ska ha följande betydelse av några av mina ord:
Krig är fred
Okunnighet är styrka
Frihet är slaveri

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-06-07 21:06

aisopos skrev:En mycket bra text.

Å så fint skrivet. Äntligen lite språkanarki* på faktiskt. :)

* vilket inte betyder 'språk utan hierarki'

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-07 21:15

Audiofil, det är om man är så sjukligt intresserad av ljud att man lägger exempelvis 400 000kr på en stereo.

Lägger man samma belopp på en pool, då är man inte poolofil - utan man har skaffat en pool. Samma om det gäller bil, båt eller häst...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-07 21:17

Nattlorden skrev:Audiofil, det är om man är så sjukligt intresserad av ljud att man lägger exempelvis 400 000kr på en stereo.

Lägger man samma belopp på en pool, då är man inte poolofil - utan man har skaffat en pool. Samma om det gäller bil, båt eller häst...

Ja visst är det intressant hur vissa intressen är mer accepterat att spendera pengar på än andra.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-06-07 22:03

Jo nog är det olika måttstockar allt, här i vårt samhälle.

Men använd inte ordet sjukligt, utan hellre ordet "överdrivet". Ty jag tror det är ganska få som tänker på "audiofil" som en sjukdomsdiagnos.

Men givetvis känns den beskrivningen inte korrekt för många audiofiler själva (överdriven). De tycker nog bara att det är ett val, man var mer intresserad av sin musiksamling och musikutrustning än dyra golfklubbeset + tillhörande dyrt medlemskap i klubb och resor, eller att ha en stor dyr husvagn, eller pool osv osv.
Så ser ju åtminstone jag på det, i princip. Men jag är ju halvvägs ner i träsket själv ... :)

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2015-06-21 20:18

Är en stolt audiofil samt allmän "prylbög" t ex bilofil, fotofil, mcfil m.m
Mv
Kenth
Electrocompaniet From Norway ruels! Like The Northen Lights

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-06-21 21:26

majjen04 skrev:Är en stolt audiofil samt allmän "prylbög" t ex bilofil, fotofil, mcfil m.m
Mv
Kenth

Vilket nog får mig att tänka att det ord jag mest använder om mig själv är "ljudbög", för att inte tala om dem som fortfarande ränner på mässor. Audiofil låter för pretentiöst. Som en tidskrift på franska.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-06-21 22:00

"En vanlig uppfattning är att så kallade nördar ofta intresserar sig mer för teknik eller naturvetenskap (exempelvis datornörd, biologinörd eller schacknörd) än socialt umgänge. Men ordet är flexibelt och exempelvis kan man ersätta audiofil med ljudnörd eller kalla den som gillar Counter-Strike för cs-nörd.

Det ironiska begreppet social nörd används ibland av nördar om personer som har ett starkt fixerat intresse av socialt umgänge och mänskliga relationer."

Ovanstående text finns på Wikipedia. Mitt användande av ljudnörd (eller välljudsnörd, eller hifinörd) som synonymt till audiofil är kanske inte helt galet. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-06-21 23:49

MichaelG skrev:"En vanlig uppfattning är att så kallade nördar ofta intresserar sig mer för teknik eller naturvetenskap (exempelvis datornörd, biologinörd eller schacknörd) än socialt umgänge. Men ordet är flexibelt och exempelvis kan man ersätta audiofil med ljudnörd eller kalla den som gillar Counter-Strike för cs-nörd.

Det ironiska begreppet social nörd används ibland av nördar om personer som har ett starkt fixerat intresse av socialt umgänge och mänskliga relationer."

Ovanstående text finns på Wikipedia. Mitt användande av ljudnörd (eller välljudsnörd, eller hifinörd) som synonymt till audiofil är kanske inte helt galet. :)

Biologinörd låter ju väldigt fint! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-07-10 10:16

150710:
https://sv.wiktionary.org/wiki/audiofil
audiofil
person som har ett stort intresse eller engagemang för lagrad musik, eller annat lagrat ljud, med högkvalitativ ljudåtergivning

Definitionen är uppenbarligen föränderlig...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-07-10 10:19

Och definitionen från 20/10-10 säger följande:
person som har ett stort intresse för ljudteknik

Vilken stod kvar till och med 24/3-13.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-07-10 10:27

AndreasArvidsson skrev:
Nattlorden skrev:Audiofil, det är om man är så sjukligt intresserad av ljud att man lägger exempelvis 400 000kr på en stereo.

Ja visst är det intressant hur vissa intressen är mer accepterat att spendera pengar på än andra.

Jo så är det när det gäller intressen. Kvinnor är ett ganska tålmodigt folk då det gäller prislappen på manliga hobbies. Även om kvinnor gillar en hembio så tror jag att det är få kvinnor som driver igen att det skall vara en hembio om mannen är begränsat intresserad. När det gäller ordet audiofil så tycker jag att det är ett pretto ord som inte används av vanligt folk. Ljudbög är nog snarare en normalt benämning på en person som är väldigt mån om hur sin stereo skall låta eller bara seriöst eller gravt musikintresserad.

/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-07-10 12:32

Ljudbög är ett mycket märkligt begrepp. Bög är ju rätt så entydigt ett ord som betyder "man intresserad av andra män".

Vad är då en ljudbög? Ett ljud som gillar andra ljud?

Det är som om de som använder begreppet ljudbög tycker att böga är att pyssla med något, vad som helst. I det perspektivet kan man ju sätta bög efter vad som helst som man vill berätta att någon pysslar med eller är intresserad av, men den grundläggande språkkänslan lyser med sin frånvaro när man ger något en överförd betydelse utan att någon som helst släktskap med ursprungsbetydelsen råder.

Vh, iö

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-07-10 12:49

IngOehman skrev:Ljudbög är ett mycket märkligt begrepp. Bög är ju rätt så entydigt ett ord som betyder "man intresserad av andra män".

Vad är då en ljudbög? Ett ljud som gillar andra ljud?

Det är som om de som använder begreppet ljudbög tycker att böga är att pyssla med något, vad som helst. I det perspektivet kan man ju sätta bög efter vad som helst som man vill berätta att någon pysslar med eller är intresserad av, men den grundläggande språkkänslan lyser med sin frånvaro när man ger något en överförd betydelse utan att någon som helst släktskap med ursprungsbetydelsen råder.

Vh, iö

Själv gillar jag begreppet "känslomässig inkontinens", vilket inte heller passar in i din språkbild.
Där tycker jag att språkkänslan briljerar med sin närvaro.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-07-10 12:54

Ingvar:

Jag har sådan tur är, sluppit bli kallad för ljudbög av någon i annat syfte än att just på ett hårt och förstående sätt belysa felaktigheten i användandet.
Detta då med inställningen att bög är negativt laddat och det gör det "fel" att säga bög, därav mer roligt (utan att personen i fråga har något personligen mot bögar eller håller med om stämpeln som ordet bög har fått) allting som är någonting-bög = onödigt, flummigt, töntigt, dumheter osv...
Här handlar det nog ofta om att använda ordet på ett felaktigt sätt och samtidigt belysa hur fel det är, lite som ett förlöjligande över hur ordet används utanför dess egentliga betydelse.
Bara för att det har blivit negativt laddat...
Jag tror att sådant användande kan ge motsatt effekt, alltså att just själva belysningen medför upplysning och förståelse och fenomenet minskar i slutänden, orden slutar att användas på detta egendomligt korkade sätt...

Detta kräver dock att personerna ifråga känner varandra väl och förstår syftet med denna opassande kombination :)

Men även då någon säger ljudbög med avsikten att på ett skämtsamt sätt belysa denna förutfattade mening om bögar i detta sammanhang.
Så brukar jag rätta och säga att jag är en ljudnörd !
För nörd är mycket kul att vara och är stolt över det, oavsett vad för negativa laddningar det ligger bakom för vissa så kunde jag inte bry mig mindre.
Är minst lika stolt över att vara nörd som en bög borde vara över att vara bög, haren över att vara hare eller britta över att kunna göra jordens godaste bullar - i alla fall enligt hennes barn barn.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-07-10 19:04

Ljudbög är väl lätt att härleda från det etablerade prylbög.

Användarvisningsbild
Grannen

Inläggav Grannen » 2015-07-10 19:24

Jag kallar mig "nörd". Kort och koncist. Om någon undrar varför, så har jag inget emot att förklara mig, men de flesta tappar intresset efter ett par minuter :D

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-07-11 01:08

DVD-ai skrev:För nörd är mycket kul att vara och är stolt över det, oavsett vad för negativa laddningar det ligger bakom för vissa så kunde jag inte bry mig mindre.
Är minst lika stolt över att vara nörd som en bög borde vara över att vara bög, haren över att vara hare eller britta över att kunna göra jordens godaste bullar - i alla fall enligt hennes barn barn.

Om jag byter ordet nörd mot audiofil i det du skriver ovan prickar du tämligen exakt motiveringen till att jag stolt kallar mig audiofil!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

JM

Inläggav JM » 2015-07-11 09:47

lennartj skrev:
DVD-ai skrev:För nörd är mycket kul att vara och är stolt över det, oavsett vad för negativa laddningar det ligger bakom för vissa så kunde jag inte bry mig mindre.

Om jag byter ordet nörd mot audiofil i det du skriver ovan prickar du tämligen exakt motiveringen till att jag stolt kallar mig audiofil!

Instämmer med DVD-ai o Lennart.

Jag är en stolt Audiofil som tål att kallas Ljudbög. Då vi sannolikt står FN lista över utrotningshotade arter bör vi komma ut ur garderoben och synliggöra oss.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-07-11 16:30

Att en nörd med rätta är lika stolt över sitt nördande som en bög över sitt bögande, gör väl inte orden till synonymer?

De har ju ändå skilda betydelser. Jag ser inte poängen med att urlaka språket på det viset. Vad skall det vara bra för?

DVD-ai skrev:Ingvar:

Jag har sådan tur är, sluppit bli kallad för ljudbög av någon i annat syfte än att just på ett hårt och förstående sätt belysa felaktigheten i användandet.
Detta då med inställningen att bög är negativt laddat och det gör det "fel" att säga bög, därav mer roligt (utan att personen i fråga har något personligen mot bögar eller håller med om stämpeln som ordet bög har fått) allting som är någonting-bög = onödigt, flummigt, töntigt, dumheter osv...
Här handlar det nog ofta om att använda ordet på ett felaktigt sätt och samtidigt belysa hur fel det är, lite som ett förlöjligande över hur ordet används utanför dess egentliga betydelse.
Bara för att det har blivit negativt laddat...
Jag tror att sådant användande kan ge motsatt effekt, alltså att just själva belysningen medför upplysning och förståelse och fenomenet minskar i slutänden, orden slutar att användas på detta egendomligt korkade sätt...

Detta kräver dock att personerna ifråga känner varandra väl och förstår syftet med denna opassande kombination :)

Men även då någon säger ljudbög med avsikten att på ett skämtsamt sätt belysa denna förutfattade mening om bögar i detta sammanhang.
Så brukar jag rätta och säga att jag är en ljudnörd !
För nörd är mycket kul att vara och är stolt över det, oavsett vad för negativa laddningar det ligger bakom för vissa så kunde jag inte bry mig mindre.

Ja, ljudnörd är mycket bättre, men audiofil är nog ändå den bästa beteckningen på någon som är passionerad lyssnare och därför bryr sig mycket mera om hur ljud låter än medelsvensson.

Men jag kan ställa upp båda på att vara audiofil och ljudnörd.

Vh, iö

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-07-11 17:38

Jag kan nog tycka att båda två i detta fallet fungerar alldeles utmärkt som beskrivning på mig, men jag brukar inte kalla mig audiofil utan istället ljudnörd.
Det har bara blivit så, tycker att nörd låter roligare än fil :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-07-11 19:32

Hifi-nörd brukar jag säga. Då brukar folk förstå vad man är intresserad av.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-07-11 21:31

Grannen skrev:Jag kallar mig "nörd". Kort och koncist. Om någon undrar varför, så har jag inget emot att förklara mig, men de flesta tappar intresset efter ett par minuter :D

+1
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-07-11 23:18

All utveckling är förändring, även om inte all förändring är utveckling... urlakning i en dimension, nya sätt att begreppsliggöra i en annan. Att värna ords ursprungliga eller hävdvunna betydelse och språkets logik har Absolut ett värde, men språket behöver också sin frihet :-)

Prylbög och ljudbög är inte helt invändningsfria, men inte främst pga risk för språkets förflackning. Imho.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-07-12 00:51

Försökte använda begreppet hifi för ett gäng ungdomar i grundskolans högsta årskurs och det var ingen som begrep vad jag talade om, Spotify/Youtube i hörlurar eller över en (1) bluetooth högtalare på bordet var allt som krävdes för att uppnå ljudmässig lycka föreföll det, men så har jag känslan av att de sällan lyssnar på samma musik två veckor på rad heller. Återväxten bland audiofiler är hotad m a o, inte kommer de att köpa vare sig mina gamla Carlsson, Ino eller MBL-högtalare i framtiden inte. Jag hoppas jag har fel. Fast det är rätt osannolikt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-07-12 01:23

Phil Spector, hette ena annan "audiophil" . . . typer.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi