Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-01-24 16:26

BengtO skrev:Varför skulle den behöva lånas ut 3 månader? Behöver väl inte vara testarna tillhanda medans man väntar på att det man skriver ska mogna?

Du vet väl att LTS testar riktigt låga frekvenser... så det krävs ju lite tid för att få med ett par perioder av de lägsta. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-24 16:35

Nattlorden skrev:
BengtO skrev:Varför skulle den behöva lånas ut 3 månader? Behöver väl inte vara testarna tillhanda medans man väntar på att det man skriver ska mogna?

Du vet väl att LTS testar riktigt låga frekvenser... så det krävs ju lite tid för att få med ett par perioder av de lägsta. :mrgreen:

Aha.. ja just det.. sånt som man verkligen lägger märke till därhemma i halvfyllan med Carola på högsta volym..

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-01-24 16:47

den gode Kaffekoppen skrev:... jag håller med alla som tycker att det vore intressant att få se fler produkter testade, större variation av märken, fler olika prylar. Det skulle öka intresset för föreningen - och kanske göra det roligare att testa... Men det är inget heltidsarbete, och de som testar gör det ideelt. Föreningen skall försöka stödja de som hjälper till med detta på bästa sätt. De är alla ovärderliga och de skall känna glädje i det som de gör.

Ja, även jag tycker att testarna hos LTS gör en ovärderlig insats, oavsett om jag alltid låter mig styras av deras rekommendationer eller ej.

För övrigt funderar jag på att skaffa två monoblock, alt. något stereoslutsteg som går att bryggkoppla till ett monoblock. Här tänker jag osökt på Rotel RB-06. Rotel brukar ju kunna ta fram hyfsat neutralt klingande produkter, deras förstärkare är ofta strömstarka och har fina kuber i mätningar, och RB-06 kostar inte mer är ca 4.000 kr styck.
Detta slutsteg skulle jag vilja ha testat, varför inte både i stereo- och monoutförande..?
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-01-24 17:03

Callisto skrev:Varför inte lita till sina egna sinnen?

Ja, främst hörseln då kanske om det gäller hifi. Ögonen är sämre på att höra även om så inte alltid tycks vara fallet.

Callisto skrev:"Låter apparaten bättre" för att LTS tycker att apparaten är en mycket bra återgivare???

Tja, helst skall den ju inte låta alls jämfört med insignalen. Svårt att uttala sig om alltså om man inte kan höra apparatens eget tillägg till ljudet. Man skulle alltså lite tillspetsat säga att frågan är felställd.

Callisto skrev:Vad är problemet; köp en 668:a ett par Pi60 och en nad 208 (eller rotel 1090), då har du bland det bästa som går att frambringa.
Det är tydligen så det ska låta när det är som bäst 8).

Nja, man behöver nog en förförstärkare också, annars blir det inte bra. Om det sedan låter bra eller dåligt beror ju vad man stoppar in i apparaten. Det subjektiva omdömet "låta bäst" är dock inte applicerbart på det återgivningsbegrepp som exvis. LTS håller sig med.

Callisto skrev:Eller har någon kanske märkt att det finns andra produkter där ute som återger ljudet mer trovärdigt 8O :wink:

Nu blandar du nog ihop begreppen. Du skriver "återger mer trovärdigt" men det framstår som om du menar "låter bättre". Jag skulle vilja säga att den övervägande delen av mittfåran bland "hifiintresserade" söker "bäst ljud" i vid bemärkelse. Jag förutsätter därför att endast en mindre del av denna grupp har den typ av apparater som du räknade upp ovan. Om det beror på bristande insikter eller att deras subjektiva ideal "verkligen" är sådan undandrar sig min bedömning. (Hypotesen är dock tillsvidare det förstnämnda).

/D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-24 18:12

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Flint,
Var tusan bor du om det kostar 240pix med buss till nått vettigt bibliotek?

Du skrev universitetsbibliotek och det jag tänkte på var Uppsala och dit har jag 15mil. Överslagsberäknat blir det väl några hundra med tåg eller buss. Jag tänkte mig också att åka hem igen. En bil har jag inte haft råd med på en massa år. Lyx.
Nä, det var någon annan som skrev det ... inte jag

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-24 18:14

Sant, men vissa saker testas igen..

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-01-24 18:18

Kaffekoppen skrev:Nä, det var någon annan som skrev det ... inte jag

Stämmer. Det var Nattlorden som skrev det. Beklagar.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-01-24 23:37

Hvis LTS hadde hatt 2-3 ganger så mange medlemmer, så hadde muligens flere apparater blitt testet? Det hadde vært noe.....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-01-25 09:17

realist skrev:Hvis LTS hadde hatt 2-3 ganger så mange medlemmer, så hadde muligens flere apparater blitt testet? Det hadde vært noe.....

Om 2-3 ggr fler medlemmar ger 2-3ggr fler personer som kan testa, ja.
Annars så blir nog inte brytpunkten förrän man skulle kunna avlöna testpersonal för hel eller deltidsarbete med just testandet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-01-25 09:55

Nattlorden skrev:Annars så blir nog inte brytpunkten förrän man skulle kunna avlöna testpersonal för hel eller deltidsarbete med just testandet.

Jo, genom sponsring. :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-01-25 10:21

Fast om man frågar personer om dom är intresserade av att leda LTS-test scenarior så kanske det löser sig. Sluta med negativa spekulationer. Även om detta me F/E-lyssnings tester är IÖ's baby misstänker jag att varje organisation mår långsiktigt bra av att inte slita för hårt på sina mest aktiva medlemmar, i slutändan skall det ju vara kul. Att auktorisera ett antal testpanelsledare skulle nog lätt låta sig göras av teknikansvariga på LTS om man hade ett färdigt schema, utrustning och metodbeskrivning.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-01-25 10:41

Nattlorden skrev:
realist skrev:Hvis LTS hadde hatt 2-3 ganger så mange medlemmer, så hadde muligens flere apparater blitt testet? Det hadde vært noe.....

Om 2-3 ggr fler medlemmar ger 2-3ggr fler personer som kan testa, ja.
Annars så blir nog inte brytpunkten förrän man skulle kunna avlöna testpersonal för hel eller deltidsarbete med just testandet.

Jeg forutsetter her at LTS sin økonomi øker tilsvarende slik at det du antyder kan oppnås.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-25 11:04

Tycker man får en känsla av att folk utanför LTS vill tala om vad de ska testa.... För det är väl inte så att alla som skrivit i tråden är medlemmar?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-01-25 11:11

RogerGustavsson skrev:Tycker man får en känsla av att folk utanför LTS vill tala om vad de ska testa.... För det är väl inte så att alla som skrivit i tråden är medlemmar?

Så är det nog. En av de mer märkliga fenomenen här på forumet, dvs. att man ställer krav eller har synpunkter på LTS interna skötsel utan att själv vara medlem. Freeriding i det öppna (istället för att snikläsa på biblioteket).

/D
Senast redigerad av DQ-20 2007-01-25 11:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-01-25 11:20

Dahlqvist skrev:
RogerGustavsson skrev:Tycker man får en känsla av att folk utanför LTS vill tala om vad de ska testa.... För det är väl inte så att alla som skrivit i tråden är medlemmar?

Så är det nog. En av de mer märkliga fenomenen här på forumet, dvs. att man ställer krav eller har synpunkter på LTS skötsel utan att själv vara medlem. Freeriding i det öppna (istället för att snikläsa på biblioteket).

/D

Ett litet tips, om det stör så rekommenderar jag att LTS inte frekventerar Internet så mycket.

:mrgreen:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-01-25 11:21

Harryup skrev:Att auktorisera ett antal testpanelsledare skulle nog lätt låta sig göras av teknikansvariga på LTS om man hade ett färdigt schema, utrustning och metodbeskrivning.

Om du läser tråden om LTS testverksamhet (urrrkkk) så skall du se att det är just här skon klämmer. Vem skulle t.ex. vara villig att "auktorisera" en testmetodik som är starkt beroende av testledarens kompetens? Jag tror inte det är negativa spekulation, bara nedslående fakta.

/D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-01-25 11:30

phloam skrev:
Dahlqvist skrev:

Så är det nog. En av de mer märkliga fenomenen här på forumet, dvs. att man ställer krav eller har synpunkter på LTS skötsel utan att själv vara medlem. Freeriding i det öppna (istället för att snikläsa på biblioteket).

/D

Ett litet tips, om det stör så rekommenderar jag att LTS inte frekventerar Internet så mycket.

Ä'ru helt blå i fejjan, eller?
Allvarligt talat är det mest kraven (snarare än önskemålen) på vad LTS skall testa och att resultaten skall tillhandahållas fritt som stör mig mest. Själva attityden liksom. Påpekanden och synpunkter om det kloka i att sköta interna strider via ett publikt forum som faktiskt.se är väl däremot helt i sin ordning.

/D

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2007-01-25 11:53

Harryup skrev:Å andra sidan så vore det kanske bra för LTS om testadet kunde genomföras av fler personer på fler platser så att det blir enklare att genomföra tester av fler och nyare apparater.
Dvs. göra testproceduren mera repeterbar. Och kanske även få in fler personer i testandet så att begreppet som hörbart färgande får något slags förankring hos fler lyssnare.
Det jag alltid har retat mig på är att om F/E lyssningen ger en detektion så är grunkan dålig när testen sedan tolkas av andra. Då det under mer normala betingelser man kanske inte kan ens uppfatta en skillnad.
Så det jag helst vill se är fler testgrupper.

Fler personer & platser gör testerna mindre repeterbara. (Tror jag)

Förvånad att IÖ inte högg på den formuleringen.

F/E test är hänsynslöst avslöjande.
Mina öron är inte så känsliga så en apparat som är hörbart färjande i F/E skulle jag sannolikt kunna leva med.

Jag har varit medlem (för 10 år sen) och tycker testerna är mycket bra.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-01-25 14:04

chrisss skrev:Mina öron är inte så känsliga så en apparat som är hörbart färjande i F/E skulle jag sannolikt kunna leva med.

Det slår mig att, medan man kanske :) kan leva med en minimal färgning, så kanske man inte kan leva med en apparat som är byggd så att den relativt snart går sönder? Testar man sånt?

Jag menar, se på vintage-pjäser som är byggda som stridsvagnar, lätta att serva/meka, har hållit i 30+ år... kanske att det vore en faktor så god som en annan vid köp av dyr hifi.

Inget motsatsförhållande gentemot ljudtest, men intressant vilka krav som ställs/signaler till industrin...!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-25 14:14

chrisss skrev:Fler personer & platser gör testerna mindre repeterbara. (Tror jag)
I sådana fall menar vi nog olika med "repeterbar". I vetenskapliga sammanhang brukar man säga att ett experiment eller en beräkning skall vara repeterbar, dvs återupprepbar av en annan person på en annan plats, för att man därigenom skall kunna verifiera att metoden fungerar.

Att göra en metod repeterbar innebär alltså att man specificerar den på ett sådant sätt att den går att upprepa eller utföra på en annan plats med inte nödvändigtvis samma personer inblandade.

Ju mer man är beroende av inblandade personers perceptionsförmåga, desto svårare blir det så klart. Om man har ett blindtest av vin för att utröna skillnader mellan olika årgångar så blir det inte nödvändigtvis samma resultat om det utförs av de tio främsta vinkännarna i världen som av fackklubben på Jonssons Mekaniska.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-01-25 14:38

Almen skrev:... Ju mer man är beroende av inblandade personers perceptionsförmåga, desto svårare blir det så klart. Om man har ett blindtest av vin för att utröna skillnader mellan olika årgångar så blir det inte nödvändigtvis samma resultat om det utförs av de tio främsta vinkännarna i världen som av fackklubben på Jonssons Mekaniska.

Därmed inget ont om fackklubben på Jonssons Mekaniska...
Vi håller väl på den politiska korrektheten...
:D

Även politiker, fackmänniskor m fl hjältar kan behöva musik. Ett sätt att lyssna på musik, är att sätta på en cd-skiva. För att kunna göra det behövs en stereo, och någon form av signalkälla, t.ex. i form av en (dedikerad) cd-spelare. I det förflutna tycks till synes mycket enkla och prisbilliga modeller från Denon ha rönt uppskattning från LTS, ex. modellerna Denon CD-625 och Denon DN-600. Med anledning härav, vore det kul om det gjordes en tesmässig uppföljning av just billigare cd-spelare från denna japanska gigant, med tester av spelare som DCD-500AE och DCD-700AE.

Det är två förslag från mig.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-25 18:10

Naim cd 5.

Bara för att få se mätresultaten.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-25 18:19

phloam skrev:Ett litet tips, om det stör så rekommenderar jag att LTS inte frekventerar Internet så mycket.

Själv föredrar jag ju att surfa/skriva/läsa som jag själv tycker. :wink:

Det vore trevligt att höra varför du ger förslaget.

Varför skriver du "om det stör", borde det inte stå "om det inte stör"?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-25 18:50

"Om det inte stör så rekommenderar jag inte.." blir väl lite konstigt?

Anar lite ironi jag...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-01-25 18:55

Johan_Lindroos skrev:
phloam skrev:Ett litet tips, om det stör så rekommenderar jag att LTS inte frekventerar Internet så mycket.

Själv föredrar jag ju att surfa/skriva/läsa som jag själv tycker. :wink:

Det vore trevligt att höra varför du ger förslaget.

Varför skriver du "om det stör", borde det inte stå "om det inte stör"?

Det var ett par som ifrågasatte att icke-LTS'are som jag själv kom med förslag gällande LTS i ett internetforum, då tyckte jag att om detta beteende stör dessa individer (eller LTS i övrigt, men det tvivlar jag på) så borde man kanske i första hand se till att undvika platser där LTS diskuteras så pass fritt (dvs. att LTS'are som stör sig undviker denna tråd), istället för att försöka förhindra att Icke-LTS'are skapar trådar, diskuterar, funderar kring, skojar om eller överhuvudtaget lägger näsan i blöt vad gäller LTS-frågor.

Jag vet inte om trådskaparen är LTS'are, inte heller kan jag se några instruktioner i förstaposten om att enbart LTS'are får uttala sig, så jag tog gud i hågen och kom med ett förslag. Beklagar om det upprörde någon!

Dessutom, eftersom jag initialt inte hade tid, ork eller lust att skriva LTS 10 ggr (se ovan) så formulerade jag denna tanke (något slarvigt formulerat, medges!) som en skämtsam pik, en liten gliring som inte var avsedd att skapa några speciella reaktioner alls. Därför hoppas jag att denna kvasidebatt härmed kan anses avslutad. Tack.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-25 19:16

OK!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-25 19:18

BengtO skrev:"Om det inte stör så rekommenderar jag inte.." blir väl lite konstigt?

Nej.

Anar lite ironi jag...

:wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-01-25 19:23

Johan_Lindroos skrev:OK!

:)

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-01-29 22:42

Jag skulle gärna se Rotels försteg RC-1090 testat. Det har bl.a. utrustats med MM/MC phono ingång, hörlursutgång, 2 x Pre out (XLR/RCA) m m. Mer info finns här.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-02-16 11:49

När, och om, LTS lika är igång och testar försteg, vore det naturligtvis intressant med ett test av det svenska försteget PRE TwentyFive från Holographic Audio.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi