Upplevd ljuddistorsion = perceived sounddistortion - mätbar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Re: Upplevd ljuddistorsion = perceived sounddistortion - mät

Inläggav JM » 2016-06-27 12:44

DQ-20 skrev:
JM skrev:Ni måste ha lite högre i tak och inse att allt hörandet inte tillhör den fysikaliska domänen. Dvs hur vi uppfattar ljud följer primärt psykologiska och medicinska regelverk.

JM

Det finns här på forumet ett en stor förståelse för att hjärnan måste dekoda de ljud som kommer till öronen innan vi kan uppfatta ljudet som något. Det finns väl knappast något hifi-forum på internet där orden "psykoakustik", "perception", "kognition" och "akustikåtgärder" används så flitigt. Dina försök att slå in öppna dörrar ter sig ganska märkliga liksom din metod att citerar artiklar vars bäring på ämnet du inte riktigt kan förklara själv, i alla fall inte för forumets medlemmar.

När det gäller nomenklatur så är jag av den uppfattningen att man får tala med bönder på bönders språk. Om man använder en nomenklatur som hindrar kommunikation med en viss grupp så är det normalt sett en Bra Idé att anpassa sin nomenklatur till gruppen istället för att införa en ny. Detta gäller i synnerhet om man själv är amatör och när de som inte är amatörer påpekar att den föreslagna nomenklaturen är problematisk. Men det är ju bara jag...

/DQ-20

Jag noterar att du har icke smickrande åsikter om min person men inga konkreta argument om mina fakta.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Upplevd ljuddistorsion = perceived sounddistortion - mät

Inläggav Flint » 2016-06-27 14:25

JM
Fortsätt att bredda diskussionsklimatet med olika infallsvinklar som du gör. Det är just det som behövs här. Kritik kommer bara från de som lobbar för "den slutgiltiga lösningen av" HiFi-frågan. Antingen pga reklamvärde från nasarhåll för egna produkter eller som vanligt naturligt oförstående eftersom diskussionen ligger före i tiden. Jodå, visst pratas det om psykoakustik som ett sammanfattande begrepp men när det kommer till vad som verkligen händer efter att trumhinnorna har fått något att reagera på och skickat vidare är det stopp. Inte så konstigt när man tänker efter för vi lämnar ju det enkelt mätbara för något som kan verka direkt orationellt men som troligen inte är det. Dina infallsvinklar är bara så långt mycket mer avancerade än den vanliga faktisktdebatten så du får kanske ha fördrag med att det tar ett tag för gemene man att komma ikapp. Tills dess är det dock stor risk att du får utstå dessa rejäla mothugg vilka dock säger mer om själva huggarna än det dom hugger på.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi