Bill50x skrev:IÖ
Jag orkar inte hålla på med en massa citeringar så här kommer kommentarerna i ordning efter ditt inlägg:
Det var inget förslag till om påverkan av spikar märks vid enbart höga volymer (tex pga hörselns tröskeleffekter), det var en fråga. Du svarade på den så här:
"Det kan märkas mest vid låga, eller mest vid mellan eller mest vid höga volymer, eller märkast på olika sätt beroende på volym. Det var min poäng. Det är summan av båda linjära och olinjära fenomen som bestämmer hur ljudet påverkar.".
Ett svar som betyder ungefär "Goddag yxskaft". Varför inte bara skriva "Jag vet inte"?
Därför att jag vet såklart!
Det är svårt att kommunicera med dig. Du förutsätter att det finns ett generellt sant tumregelsvar. Det gör det inte. När jag berättar det så vill du att jag skall säga att jag inte vet, när jag vet att det är olika från fall till fall.
Det är så enkelt som att du får nöja dig med att bestämma vad du själv skall skriva. Om du skall bestämma vad andra skall skriva så tycker jag du kan klara av det själv i din egen fantasivärld. Där kan du tänka dig att du skriver saker och att alla svarar att de inte vet.
För din information så betyder "goddag yxskaft" att ett svar inte relaterar till frågan. Din fråga var om det var så att effekterna av spikfotsuppställning märktes mest vid höga nivåer och att det därför kanske kunde upplevas skapa en ökad dynamik, som man upplever som en förbättring.
Men i verkligheten så är det inte så enkelt. Förvrängingen som spikfötter ställer till med kan märkas mest vid låga, mellan eller höga nivåer, eller mest vid låga, mindre vid mellan och sedan mera vid höga nivåer, det beror på den specifika uppställningens egenskaper. Det är olika från fall till fall.
Jag skrev detta som ett svar till ditt felaktiga antagande, och jag skrev det för att jag vet att det är som jag skrev, och det var inte ett yxskaft-svar.
Bill50x skrev:Skälen till att du borde bemöta kommentarer till de studier du gjort, men inte redovisat, är att du ofta hänvisar till dessa studier.
Igen - saker jag inte berättat om behöver du inte bemöta. Varför skulle du göra det? Saker jag berättat om kan du bemöta, eller ställa frågor om om det finns något du inte tycker framgått.
Bill50x skrev:Du hävdar att dina studier belägger påståendet att mjuka fötter upplevs som bättre låtande av de flesta. Jag skulle vilja veta hur dessa tester gått till och hur du anser dig kunna bevisa dina påståenden.
Det framgick av det jag skrev. Blindtest, subjektiv preferens.
Bill50x skrev:Innan dess tar jag dina påståenden enbart för subjektiva påståenden utan vetenskapligt värde.
Var ligger det subjektiva i det jag berättat. Förstår du vad ordet subjektiv betyder?
Bill50x skrev:Är jag klar nog eller behöver du ytterligare förtydligande?
För min del är inte av det du skriver intressant på något sätt alls, så du behöver inte skriva mera för min skull. För din egen skull så rekommenderar jag dig dock att lägga lite större ansträngningar för att försöka förstå, och mindre på att bråka och provocera.
Intrycket jag får när jag läser det du skriver är att du är helt ointresserad av att lära dig något om dessa saker. Och konsekvensen av det blir nog att du inte kommer att lära dig något.
Bill50x skrev:Och nej, du svarade inte alls på vad jag skrev angående spikfötter på brickor på mattor. Jag skrev inte ett ord om vad som skyddar golv, jag skrev om vad anmälaren ansåg lät bäst.
Ehhh... Jag har inte skrivit att du har skrivit något om vad som skyddar golv.
Tvärtom var det tydligt att det var en faktor som du inte ens hade reflekterat över.
Därför tyckte jag det var rimligt att upplysa dig om varför sådana brickor du nämnde ofta används. De kom fram redan i spikfotens tidiga dagar och man försäkrades att de inte förstörde spikfotens förmåga att likrikta...
Jag svarade även på det du skrev om "bästa av två världar", såg du verkligen inte det? De två världarna är spikfots- och mjukfotsvärlden, och den första har inget "bästa" att erbjuda om målet är objektivt opåverkad återgivning. Den mest opåverkade återgivningen får man med mjuka fötter. Tänk så här:
Gin och Tonic är en bra dryck, jag rekommenderar den.
Metanol och Bensin är en dålig dryck, jag avråder från den.
Även där blir en fråga om "bästa av två världar" tvungen att besvaras på ett liknande sätt - det är bäst att helt utelämna metanol och bensin i drycker. Det finns ingenting dryckesmässigt bra i den världen.
Bill50x skrev:Så nog har du tolkat min text i det avseendet.
Nej, verkligen inte. Jag utgick bara ifrån vad du skrev (och självklart även vad du inte skrev - och därför kanske inte funderat på).
Av det du skrivit har du inte pekat på någonting överhuvudtaget som jag skulle ha missförstått. Vad finns att missförstå? Det du skriver är väldigt lätt att förstå.
Bill50x skrev:Det finns de som lägger brickorna även på hårda golv, och tycker det låter bäst (sedan kan man förstås fråga sig vad "bäst" är), anledningen kan förstås lika gärna vara att man inte vill sabba sitt fina parkettgolv. Ett nog så gott skäl om man nu gillar spikes.
Ja, det var ju det jag skrev.
Du klagade på att jag skrev det, men nu skriver du det själv.
Bill50x skrev:Ditt förtydligande:
"... - om man gillar resultatet från att ställa högtalarna på spikfötter, det vill säga ett introducerande av resonanser och distorsioner, varför nöja sig med det?" Plus en lång utläggning om hur man kan ställa sina högtalare för att öka på disten.
Du andas en von oben-attityd som du är mästare på. Och som jag gärna skulle slippa, men det är väl en from förhoppning.
Du läser in saker som inte står där. Det du upplever finns hos DIG, inte hos mig. Du projicerar, på ett väldigt både ovänligt och obegåvat sätt.
Jag menar allvar med att alla som inte är ute efter en så objektivt ackurat återgivning som möjligt kan experimentera med en massa olika saker! Även bruk av flera par högtalare samtidigt, av olika slag, kan man experimentera med.
Jag har för övrigt själv gjort massor av sådana experiment (nästan alla de jag nämnde) och om du bara kan lägga ifrån dig dina förutfattade meningar om andra människors föreställningsvärldar så slipper du komma med sådana där befängda anklagelser.
Speciellt intressant tycker jag effekten av att vända högtalarna bakåfram är, typ någon meter framför en reflekterande vägg. De som är nyfikna själar bör prova det. För just mig är resultatet av sådana experiment framförallt kuriöst intressanta, jag vet ju redan från början att jag inte kommer att vilja använda dem så, men resultaten kan ändå komma som stora överraskningar, och faktiskt så kan man lära sig massor av att testa saker vars resultat man före studien bara kan föreställa sig. Att uppleva är något helt annat, och när upplevelsen överraskar så kan den vara inkörsporten till nya kunskaper.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).