petersteindl skrev:Synd att låsa tråden. Bättre att städa lite i tråden. Problemet är att admin kanske inte känner en längtan till att lägga ned erforderlig tid som behövs.
Om de sker så vill jag gärna att tråden fortgår.
Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Synd att låsa tråden. Bättre att städa lite i tråden. Problemet är att admin kanske inte känner en längtan till att lägga ned erforderlig tid som behövs.
Adhoc skrev:IÖ saxat från ditt inlägg på sidan 2 ( viewtopic.php?p=2020181#p2020181) där du bl.a. skrev:
”2. Och appropå vad andra påstått, den TIT-kurva du visar är ett bra exempel på en sådan som går att hitta publicerad men som är tokfel. Särskilt falskt är det samband mellan tid och amplitud som visas för mycket korta tider, där kurvan i verkligheten är extremt brant. Här en annan falsk presentation av time/intensity-trading-sambandet som också år falsk, åt andra hållet (!), men möjligen något mindre:
Den kurva du visar saknar (uppenbart) mätvärden för mycket korta tidsskillnader, och interpolerar den som borde ha varit en kraftig krök, med en linjörapproximation. Tänk vad mycket bättre det vore om folk kunde lite bli att rita linjer så man istället fick se (bara!) de faktiska mätvärdena! ”
Som jag fattar din text är diagramkurvan 9-2, för flack i området 0-5 ms och Haas-effekten blir påtaglig och någorlunda stabil från kortare tid än ca 5 ms. Har du stött på någon kurva/diagram som är mer korrekt eller har ”de faktiska mätvärdena” tillgängliga?
matssvensson skrev:Nu sitter jag inte med några ljudböcker tillgängliga för att hjälpa till med TIT-diagram just nu. Men borde det inte gå att göra lite enkla försök på egen hand om man har en förstärkare med monoomkopplare och balanskontroll? Genom att flytta sig sidledes från mittenpositionen mellan högtalarna och sen kompensera med balanskontrollen så att ljudet verkar komma rimligt från mitten av högtalarna igen.
Då kan man räkna fram hur mycket starkare ljudet från den bortre högtalaren behöver vara för att kompensera den kortare anländningstiden från den närmre högtalaren. Låt vara att man behöver bortse från andra störande orsaker som reflexer från begränsningsytor, ojämn spridning från högtalarna etc.. Men som en första approximation att utgå ifrån tänker jag.
mvh, mats
petersteindl skrev:Adhoc skrev:IÖ saxat från ditt inlägg på sidan 2 ( viewtopic.php?p=2020181#p2020181) där du bl.a. skrev:
”2. Och appropå vad andra påstått, den TIT-kurva du visar är ett bra exempel på en sådan som går att hitta publicerad men som är tokfel. Särskilt falskt är det samband mellan tid och amplitud som visas för mycket korta tider, där kurvan i verkligheten är extremt brant. Här en annan falsk presentation av time/intensity-trading-sambandet som också år falsk, åt andra hållet (!), men möjligen något mindre:
Den kurva du visar saknar (uppenbart) mätvärden för mycket korta tidsskillnader, och interpolerar den som borde ha varit en kraftig krök, med en linjörapproximation. Tänk vad mycket bättre det vore om folk kunde lite bli att rita linjer så man istället fick se (bara!) de faktiska mätvärdena! ”
Som jag fattar din text är diagramkurvan 9-2, för flack i området 0-5 ms och Haas-effekten blir påtaglig och någorlunda stabil från kortare tid än ca 5 ms. Har du stött på någon kurva/diagram som är mer korrekt eller har ”de faktiska mätvärdena” tillgängliga?
Det finns faktiska mätvärden. Jag har flera sådana kurvor. Jag hade tänkt lägga upp dessa och förklara lite runt dessa. Sedan blev det lite för smetigt i tråden, men jag gör en ansträngning. Det tar lite tid att skanna och fixa och skriva.
Mvh
Peter
matssvensson skrev:Nu sitter jag inte med några ljudböcker tillgängliga för att hjälpa till med TIT-diagram just nu. Men borde det inte gå att göra lite enkla försök på egen hand om man har en förstärkare med monoomkopplare och balanskontroll? Genom att flytta sig sidledes från mittenpositionen mellan högtalarna och sen kompensera med balanskontrollen så att ljudet verkar komma rimligt från mitten av högtalarna igen.
Då kan man räkna fram hur mycket starkare ljudet från den bortre högtalaren behöver vara för att kompensera den kortare anländningstiden från den närmre högtalaren. Låt vara att man behöver bortse från andra störande orsaker som reflexer från begränsningsytor, ojämn spridning från högtalarna etc.. Men som en första approximation att utgå ifrån tänker jag.
mvh, mats
Adhoc skrev:Peter Damaskes diagram 2-10 har jag funderat över. Det säger tex att störande ljud från riktning rakt in i örat (90 grader) behöver vara ca 22 dB svagare för att inte sabba och maskera direktljud som kommer / uppfattas som rakt framifrån. En ofta förekommande rekommendation för kontrollrum där inspelningar ska bedömas, är att rumsreflektioner bör vara 20-30 dB lägre än direktljudet under de första ca 20 ms. -Det passar bra in mot diagram 2-10, därför att de reflektioner som ”bidrar” mest (positivt eller negativt) gentemot ljudet från högtalarna ligger i intervallet 60 till 130 grader medan ljud (reflektion) rakt framifrån eller bakifrån 0 / 180 grader måste vara rejält starka för att ”bidra” med något. Ljudreflektion rakt framifrån eller bakifrån har dessutom liten dB-skillnad mellan öronen och högre IACC, typ mera monoaktigt ljud och ger mindre ”rymdkänsla” av rummet.
Om rumsreflektionerna inte dämpas tillräckligt eller styrs bort från lyssningsplats under de första ca 15-20 ms, kan det bli att man upplever ett bredare ljudfält än vad avståndet mellan högtalarna borde ge. En ”falsk bredd” jämfört med inspelningen som det inte är något fel i om man gillar den och det inte blir alltför osannolikt.
IngOehman skrev:2. Och apropå vad andra påstått, den TIT-kurva du visar är ett bra exempel på en sådan som går att hitta publicerad men som är tokfel. Särskilt falskt är det samband mellan tid och amplitud som visas för mycket korta tider, där kurvan i verkligheten är extremt brant. Här en annan falsk presentation av time/intensity-trading-sambandet som också år falsk, åt andra hållet (!), men möjligen något mindre:
Knasigt va?
Det är klurigt när folk skapar kurvor från alltför få mätpunkter, och alltså klåfingrar sig med att dra linjer (=göra just kurvor, ibland till och med utan att veta att sambandet följer en jämn och fin kurva) även för egenskaperna mellan och utanför de man har data till.![]()
Den kurva jag visar har (uppenbart!) inget mätvärde (amplitudkompensationen) för 0 ms, och en extrapolering ger ett värde skiljt från noll!![]()
Den kurva du visar saknar (uppenbart) mätvärden för mycket korta tidsskillnader, och interpolerar den som borde ha varit en kraftig krök, med en linjärapproximation. Tänk vad mycket bättre det vore om folk kunde lite bli att rita linjer så man istället fick se (bara!) de faktiska mätvärdena!![]()
Men den akademiska världen älskar kurvor. Så mycket att det är viktigare att de visas än att de stämner...
Vh, iö
matssvensson skrev:Hittade det här diagrammet i John Eargle Loudspeaker Handbook. Visar inte faktiska mätvärden, så kanske farligt att dra avancerade slutsatser från. Men hur jämför sig detta TIT-diagram med andra eller era egna analyser?
[ Bild ]
Tarzan skrev:Tack Peter för långt och fint inlägg!
Johan_Lindroos skrev:JM skrev:Golvreflexen är i princip försumbar vilket till viss del även gäller takreflexen.
Varför? "I princip"? Alltså inte helt försumbar, men nästan, eller i vilken grad? Ange gärna en referens, helst till upplaga 1 så jag har möjlighet att läsa själv.
/Johan
matssvensson skrev:Tarzan skrev:Tack Peter för långt och fint inlägg!
+1! Jag känner igen vissa av bilderna, så de har jag stött på. Nu hittade jag inte dem, förutom den felaktiga i Loudspeaker Handbook. Bilderna från ELAK finns i min upplaga också.
För att komplicera tanken, vad kan man säga om fantomprojicering när man sitter/ligger off-axis och inte längre har näsan riktad vinkelrätt mot högtalarplanet? Jag kan ändå uppleva en form av stereobild/bredd/projicering hemma hos mig när jag ligger i soffan. Det borde ju förvirra alla hörselsystem bortom allt förnuft.
Kan det vara en loungeeffekt av bredstrålande högtalare och/eller diffusfält?
Mitt starkaste ljudminne av naturlig rumslig projicering var ditt Sheraton rum på HEM-mässan, oavsett var jag satt i det rummet. Mäktigt.
Ibland kan jag uppleva något i närheten här hemma också, när jag är på bra humör.
mvh, mats
JM skrev:Johan_Lindroos skrev:JM skrev:Golvreflexen är i princip försumbar vilket till viss del även gäller takreflexen.
Varför? "I princip"? Alltså inte helt försumbar, men nästan, eller i vilken grad? Ange gärna en referens, helst till upplaga 1 så jag har möjlighet att läsa själv.
/Johan
Golvreflexer påverkar inte perception av direktljudet enligt F Toole och S Linkwitz.
Borttagna golvreflexer ger ett sämre och onaturligare ljud enligt Silzle el al 2009,
Toole 2018 "Sound reproduction.." upplaga III sida 193.
Att golvreflexen "filtreras" bort av hjärna är ur ett evolutionärt perspektiv intuitivt.
I samma bok/upplaga omnämns takreflexernas mindre betydelse relativt laterala reflexer.
Detta är även min erfarenhet. Med eller utan tjock matta mellan lysningspositionen och högtalaren påverkar optimala ljudet marginellt relativt att ha optimal precedence effekt med med ca 20 ms fördröjda, frekvenslika, minst 6 dB dämpade, huvudsakligen diffusa laterala reflexer in ca 60 grader.
The Damaske effect
It has been observed many times that a dominant sound directly in front of a listener can mask an uncorrelated sound, such as noise, if it appears to come from the same frontal direction. However, if the uncorrelated sound is heard from another direction, particularly from the sides, it will be much more apparent to the listener. Damaske (1967) made the measurements shown in Figure 2-10. Here, the secondary uncorrelated sound is successively moved around the listener, and its level is adjusted so that it is just masked by the primary sound, which is stationary at the front.
When the secondary sound is presented from a bearing angle of 90°, it must be about 23 dB lower in level in order to be masked by the frontal signal.
http://proaudioencyclopedia.com/audio-e ... w-we-hear/
Naturliga frågan blir då - när inträder Damaske-effekten - när börjar reflexljudet pga icke frekvenslikt ljud att uppfattas som ett helt nytt ljud skilt från dirktljudet och att precedence effekten upphör. Sannolikt sker detta gradvis beroende på hur avvikande reflexljudet är. Vid 60 graders reflex måste ett avikande ljud dämpas minst 20 dB relativt direktljudet för att inte höras.
Mitt stora lyssningsrum ger reflexer med nästintill optimal precedens effekt när jag lyssnar på dipoler men ej monopoler.
Byter jag ut mina Quad-dipoler mot 2,3 m linjelådhögtalare minskar den spatiala upplevelsen markant. Högtalarna står 3 m från väggen bakom högtalarna och ca 1,8 m från sidoväggen (odämpad träpanel). Till lyssningspositionen är det ca 3 m och till väggen bakom lyssningspositionen är det ca 5 m. Till taket är det ca 5 m. Skillnaden är att linjelådhögtlaren ger huvudsakligen laterala för tidiga (saknar dipolens laterala frekvensutsläckning) och mer frekvensbeskurna reflexer. Damaske-effekten inträder till viss del och påverkar ljudet negativt.
Min erfarenhet är att i små rum med försök till dämpade sido/bakreflexer inträder inte precedence effekten utan Damaske effekten inträder till viss del då reflexerna mer eller mindre uppfattas av hjärnan som separata inte är tillräckligt dämpade ljud. Tyvärr är lyssningsrummen på mässor och butiker för små. För att förstå skillnaden måste optimal precedens effekten i ett optimalt rum upplevas. Audio Concept i Stockholm placerar ofta sina MBL hyfsat optimalt.
Precedence och Damaske effekterna får mig allt mer luta åt att Beranek och Grisingers erfarenheter från konserthallar allt mer går att tillämpa på lite större rum för att få bättre ljud än i konserthallar. Erfarenheterna förklarar även varför små rum har så svårt att skapa ett bra ljud och sannolikt aldrig kommer att få ett optimalt ljud med en eller två högtalare.
En sal uppfattas som "intim" om laterala reflexer är runt 20 ms. Leo Beranek. 1962
Upplevd närhet i ljudet i en stor sal är svår att skapa och är bara förunnat de närmaste platserna men är en av de viktigaste variablerna för bra ljudupplevelse . Griesinger 2016.
En stor konserthall kan aldrig bli "intim". Toole 2018.
Dvs hur tonkurvan i lyssningspositionen är sammansatt i vid bemärkelse är helt avgörande hur bra ljudet upplevs. Mikrofonens tonkurva i lyssningspositionen är i små rum ointressant och ofta vilseledande ovan 80 Hz.
JM
petersteindl skrev:Vad är en loungeeffekt? Hur uttrycks det matematiskt? Jag har aldrig stött på det uttrycket inom akustiken eller psykoakustiken. Mäts den i watt?
JM skrev:Golvreflexer påverkar inte perception av direktljudet enligt F Toole och S Linkwitz.
Borttagna golvreflexer ger ett sämre och onaturligare ljud enligt Silzle el al 2009,
Att golvreflexen "filtreras" bort av hjärna är ur ett evolutionärt perspektiv intuitivt.
I samma bok/upplaga omnämns takreflexernas mindre betydelse relativt laterala reflexer.
matssvensson skrev:JM skrev:Golvreflexer påverkar inte perception av direktljudet enligt F Toole och S Linkwitz.
Ni som har undersökt effekter av golv- och takreflexer, hur skulle ni beskriva att de påverkar det återgivna resultatet?
Själv skulle jag säga att jag inte störs speciellt av första golvreflexen när jag lyssnar hemma. Jag tänker att vi är så invanda att höra just reflexen från golv eller marken vi står på, att hörseln "filtrerar bort" den i upplevelsen även om den mätmässiga effekten kan se bedrövlig ut. Till och med så att golvreflex är väldigt mycket mer naturligt än ingen golvreflex som iö exemplifierar - obehagligt att sväva fritt i luften.
För att delvis säga emot mig själv prövade jag att rulla fram tevagnen som soffbord framför lyssningsplatsen ikväll och jag vet inte om det var nyhetens behag, inbillning eller verklig effekt, men jag tror faktiskt jag uppskattar tevagnen på plats framför. Kan det stämma att jag tycker det låter som att ljudbilden naturligare öppnas upp in till själva inspelningen? Hör jag mindre av lyssningsrummets golv och mer av golvet från inspelningen med tevagnen som diffusor?
Vilken effekt får första takreflexen på återgivningen (förutom att det låter som att man har ett tak i lyssningsrummet)? Min egen erfarenhet är att jag har uppskattat lyssningsrum där det varit högre i takhöjd kontra lägre. Och där det finns fritt utrymme till sidoväggar så att de första laterala reflexerna når lyssningsplatsen +10 ms efter direktljudet.
mvh, mats
IngOehman skrev:Att filtrera bort golvreflexen (i betydelsen inte höra att man har ett golv/mark framför sig) vore evolutionärt vansinne (men som väl är, är det en osanning).
Den som är ute och går när varken solen eller månen uppe, är definitivt betjänt av att märka att man har tagit sista steget före ett stup...
Att vara ute och gå på en stor plan yta är lätt skiljbart ljudmässigt från att vara uppe i ett träd klättrandes, eller att gå på lina.
Okunniga/idiotiska falska påståenden om att man inte hör golvreflexen (att den inte påverkar upplevelsen) bidrar inte till en vettig diskussion. Skulle mycket uppskatta om de som deltar i diskussionen inte kommer med en massa påståenden om saker som de inte vet något om. FRÅGA om sådant du inte vet JM!
Vh, iö
Tangband skrev:Min erfarenhet är att ljudet blir dramatiskt mycket bättre med en tjock matta på golvet framför högtalarna. Helst ska mattan nå fram till lyssningsplats, och starta strax framför högtalarna. Alltså en matta ungefär 3,5*4 meter stor eller större.
Jag upplever ljudet som väldigt rörigt och otydligt utan matta med slätt parkettgolv.
Det är snart 15 år sedan jag provade olika alternativ, med eller utan matta- första ljudåtgärden i ett rum blir numera alltid en tjock matta på golvet.
RogerGustavsson skrev:Kan vi inte slippa beyonds idiotinlägg?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 45 gäster