Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Jag måste medge att jag inte tagit det där med effekt på så mycket allvar eftersom jag normalt lyssnar med ganska låg ljudvolym.
Men efter att nu provat 250W till en gammal sls10 så är det som att det är ett annat element.![]()
Jag spelar ju då med ca 3-5 ggr så mycket effekt som jag använt förut.
Ljudet är liksom "renare" och det går att spela högre än förut med bibehållen ljudkvalitet.
Så det jag förr antagit vara elementens tillkortakommanden verkar snarare ha haft med för lite effekt att göra..
Slutsteget jag skaffat mig är ett T-amp E4-250.
https://www.thomann.de/se/the_tamp_e4_250.htm
Max_Headroom skrev:... Låter detta inlägget stå kvar eftersom det är så sant.
Max_Headroom skrev:Kraniet skrev:Jag måste medge att jag inte tagit det där med effekt på så mycket allvar eftersom jag normalt lyssnar med ganska låg ljudvolym.
Men efter att nu provat 250W till en gammal sls10 så är det som att det är ett annat element.![]()
Ljudet är liksom "renare" och det går att spela högre än förut med bibehållen ljudkvalitet.
Så det jag förr antagit vara elementens tillkortakommanden verkar snarare ha haft med för lite effekt att göra..
Slutsteget jag skaffat mig är ett T-amp E4-250.
https://www.thomann.de/se/the_tamp_e4_250.htm
Det här har jag ju bjäbbat om länge: Stora förstärkare inte bara bra, det är ett måste för den kräsne! Hur stor? Så stor att den aldrig klipper. Och det gör små förstärkare oftare man man tror. Speciellt när högtalarna också är små, typ stativare som ju gärna har låg verkninggrad och därför kräver ännu mer effekt.
250W värkar fungera bra i normalstora rum med "normala" högtalare.
Bra att i alla fall någon tagit sitt förnuft till fånga och skaffat lite större förstärkare.
Edt: Ser nu att tråden är gammal och att jag redan skrivit i den. Låter detta inlägget stå kvar eftersom det är så sant.
hcl skrev:Max_Headroom skrev:... Låter detta inlägget stå kvar eftersom det är så sant.
F.ö. kan jag inte annat än hålla med. Det finns dessutom ett högeffektalternativ till effektstarka slutsteg och det är flera slutsteg som används för att driva respektive delregister i en högtalare (d.v.s. s.k. aktiva högtalare, med aktiva delningsfilter kopplade till effektförstärkare som i sin tur kopplas till ”sina” resp. högtalarelement). Ett rimligt konstruerat system med flervägshögtalare, aktiva filter och mångkanaligt slutsteg (alt. flera effektförstärkare) får typiskt rejält med (spännings-)headroom och dessutom fördelarna av att varje effektförstärkare, var och en, får en lättare uppgift. Spelar rent, avspänt och förhållandevis starkt.
Kraniet skrev:Jag måste medge att jag inte tagit det där med effekt på så mycket allvar eftersom jag normalt lyssnar med ganska låg ljudvolym.
...
FBK skrev:Effektbehovet är en svårförklarad myt. Även en förstärkare med ganska svag effekt (säg 10W) kan spela högt nog för normal lyssning i normal bostad utan att klippa. Att en förstärkare med stor effekt skulle låta bättre även på svag volym är en bluff. .
Läste jag på nätet...
FBK skrev:Effektbehovet är en svårförklarad myt. Även en förstärkare med ganska svag effekt (säg 10W) kan spela högt nog för normal lyssning i normal bostad utan att klippa. Att en förstärkare med stor effekt skulle låta bättre även på svag volym är en bluff. .
Läste jag på nätet...
I-or skrev:Nja, för det första måste det vara ett mycket stort rum om det är 6 dB skillnad för den totala ljudtrycksnivån mellan 1 och 3 meter. Sedan förstår jag inte riktigt hur 23 W kan anses motsvara 10 dB här. Den "dynamiska kapaciteten" relaterar till vad?
För dagens överkomprimerade musikproduktioner med en toppfaktor om sådär 9-13 dB , vilka många Faktistianer tycks föredra givet diverse spellistor, behöver man endast ca 10 % av den effekt som krävs för högdynamiska produktioner. 30 W räcker således mycket långt i normalfallet.
jansch skrev:[...]
Av ovanstående kan man konstatera att rörförstärkare kan ha lägre RMS effekt och ändå spela högre, dessutom klipper dom mjukt och "förlåtande".....
I-or skrev:Nja, för det första måste det vara ett mycket stort rum om det är 6 dB skillnad för den totala ljudtrycksnivån mellan 1 och 3 meter. Sedan förstår jag inte riktigt hur 23 W kan anses motsvara 10 dB här. Den "dynamiska kapaciteten" relaterar till vad?
För dagens överkomprimerade musikproduktioner med en toppfaktor om sådär 9-13 dB , vilka många Faktistianer tycks föredra givet diverse spellistor, behöver man endast ca 10 % av den effekt som krävs för högdynamiska produktioner. 30 W räcker således mycket långt i normalfallet.
music4ever skrev:I-or skrev:Nja, för det första måste det vara ett mycket stort rum om det är 6 dB skillnad för den totala ljudtrycksnivån mellan 1 och 3 meter. Sedan förstår jag inte riktigt hur 23 W kan anses motsvara 10 dB här. Den "dynamiska kapaciteten" relaterar till vad?
Bara för man ofta lyssnar på dynamiskt komprimerad musik betyder inte att man alltid gör det.
music4ever skrev:
Bara för man ofta lyssnar på dynamiskt komprimerad musik betyder inte att man alltid gör det.
I-or skrev:För dagens överkomprimerade musikproduktioner med en toppfaktor om sådär 9-13 dB , vilka många Faktistianer tycks föredra givet diverse spellistor, behöver man endast ca 10 % av den effekt som krävs för högdynamiska produktioner. 30 W räcker således mycket långt i normalfallet.
hcl skrev:
Dagens hårt komprimerade alster ställer i någon mening lägre krav (på dynamisk kapacitet) på återgivningskedjan, men samtidigt också högre krav då många produktioner antingen redan klipper i materialet (med vad det för med sig i termer av högfrekvent energi och blandprodukter) eller bara har onaturligt energifördelning.
F.ö. är väl egentligen fyrkantvåg inte så dumt som testsignal, även om man bör vara försiktig med nivån m.h.t. diskanter!?
Max_Headroom skrev:I-or skrev:För dagens överkomprimerade musikproduktioner med en toppfaktor om sådär 9-13 dB , vilka många Faktistianer tycks föredra givet diverse spellistor, behöver man endast ca 10 % av den effekt som krävs för högdynamiska produktioner. 30 W räcker således mycket långt i normalfallet.
Det kan ju bero på att man (typ jag dårå) lyssnar på musiken, inte på ljudet. Finns den musik jag vill höra i bara en inspelning och den har dynamik på 12dB så är det så. Hade det funnits en bättre inspelning så hade jag tagit den, men skivbolagen vill inte släppa musiken med bra ljudkvalitet. Så då får man välja: Bra musik och tveksam ljudkvalitet, eller dåligt musik med bra ljud. Jag väljer det förra.
Dåligt ljud blir dessutom lättare att ha överseende med (eller rent av helt ignorera) om musiken är tillræckligt bra. Men det sitter en massa audiofler ute i stugorna och spelar utsökt inspelad muzak. Sånt höll jag också på en period, men tillfrisknade som tur var ganska fort.
I-or skrev:music4ever skrev:
Riktigt, men varför ser man i princip aldrig högdynamisk musik i spellistorna?
Kraniet skrev:För min egen del så dimensionerar jag för film inte musik.
Men det är ju inte så dumt i sig eftersom film ställer högre krav än de flesta musikmaterial.
music4ever skrev:I-or skrev:music4ever skrev:
Riktigt, men varför ser man i princip aldrig högdynamisk musik i spellistorna?
För folk lyssnar på musik de gillar, inte vad som är mest dynamiskt.
Kraniet skrev:För min egen del så dimensionerar jag för film inte musik.
Men det är ju inte så dumt i sig eftersom film ställer högre krav än de flesta musikmaterial.
I-or skrev:Även vid test av ljudkvalitet, tycks det. Här är det enligt mig t.o.m. en fördel om man inte gillar musiken alltför mycket eftersom det då blir enklare att fokusera på det tekniska. För övrigt tröttnar man lätt på den musik som man använder för test, där man gång på gång spelar upp samma stycke för jämförelse.
Normal musiklyssning är naturligtvis en helt annan sak.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster