Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:
Men behöver spridningsmönstret ändras när man i mixen lagat problemet precis där problemet befann sig?
Nej, det du ändrar i mixen kommer att påverka samtliga riktningar ljudet sprids i. Om det bara behöver ändras i vissa riktningar så måste det göra i högtalaren. Så ditt antagande att felet är i mixen hållet inte. Felet är att det är två högtalare som spelar - det är det man gör sitt bästa att dölja.
Som jag uppfattat det så artar sig stereosystemfelet mer och mer ju längre åt mitten ett fantomprojicerat ljudobjekt befinner sig, om man då "lagar" dessa problemfrekvenser för just de ljudobjekt som fantomprojiceras redan i mixen så bör man ha uppnått än bättre precision för kompensationen. Man har alltså lagat själva ljudobjektet istället för att "på måfå" laga det ungefärliga problem-området, ett område som dessutom inte kommer arta sig likadant från lyssningsrum till lyssningsrum p.g.a av val av högtalarplacering och rumsreflexer för det specifika rummet.
Peters centerlösning löser (om jag förstått det rätt) problemet med fantomprojektionen genom att helt enkelt ta bort den där stereosystemfelet artar sig som värst/sämst i mitten, och ersätter den med en reell/faktisk ljudkälla.
Harryup skrev:Finns det någon som gjort mätningar i olika riktningar? Och i så fall, vilka riktningar skall kunna passa alla? OM det inte bara är direktljudet som skall kompenseras så måste man ju ha koll på vad som det skall studsa emot och vad finns det mer än framväggen och golvet som man kan ha kontroll över? Finns det ingen sidovägg på rätt avstånd så kommer ju ingen studs riktas emot lyssningsplats.
petersteindl skrev:Harryup skrev:Finns det någon som gjort mätningar i olika riktningar? Och i så fall, vilka riktningar skall kunna passa alla? OM det inte bara är direktljudet som skall kompenseras så måste man ju ha koll på vad som det skall studsa emot och vad finns det mer än framväggen och golvet som man kan ha kontroll över? Finns det ingen sidovägg på rätt avstånd så kommer ju ingen studs riktas emot lyssningsplats.
Egentligen är det enbart direktljudet från högtalarna som skall ha denna stereosystemfelskorrektionen för just detta fel.
Mvh
Peter
I-or skrev:petersteindl skrev:Förutom de vanliga positiva egenskaperna som Ingvar Öhmans högtalare har så skulle jag vilja poängtera en egenskap som ibland visas. Lämpligast är att visa en mätning.
Den övre är input på högtalarklämmorna, den undre är mätt med mikrofon On-Axis på pi-60.
I mätningarna nedan ser man de gamla A4-14 och B&W 801. Input är samma som ovan. Dock föreligger polaritetsvändning vid mätning om jag minns rätt. Men det spelar inte så stor roll.
Vid monolyssning på 1 högtalare tror jag inte det är så betydelsefullt, men vid stereo och fantomprojicerade ljudobjekt så råder en helt annan värld då lyssning av ljudbild blir en dominant faktor och då är tidsdomän betydligt viktigare än vad man normalt kan tro, utifrån lyssning på reella ljudkällor. Det är min uppfattning.
Mvh
Peter
Mja, efter att ha deltagit i flera lyssningstest angående hörbarheten av effekterna av fasvridningar för högre ordningens delningsfilter, har jag (liksom den samlade vetenskapen) kommit fram till att hörbarheten även under ideala förhållanden (ekofritt och delning i rätt frekvensområde) i princip är noll. I rum är hörbarheten precis noll. Dessutom är de eventuella skillnader man möjligen kan uppfatta under ideala förhållanden inte alls relaterade till stereobilden eller transientegenskaperna, utan snarare mer till någon sorts mycket diffus klanglig förändring.
Snygga impulssvar är enligt min mening helt överflödiga för högtalare även om de förstås ser vackra ut.
Harryup skrev:Det är ju en helt annan information mot vad som är gängse här.
Harryup skrev:Har ju också genom de senaste 20 åren kört med digitala filter där man kan justera fas och delay och kan bara konstatera oavsett orsak att de ljudmässiga skillnaderna är lätta att höra för vem som helst. Timingen är så viktig. Och också så enkel att testa sig fram med. Nästa test som står för dörren är aktiva FIR-filter för att se om det ger något extra.
När det gäller ljudbild så har jag väldigt svårt för att köra med flera monosubbar med olika avstånd till lyssnaren. Föredrar klart ett par stereosubbar nära sidosystemen.
/Harry Up
petersteindl skrev:Harryup skrev:Har ju också genom de senaste 20 åren kört med digitala filter där man kan justera fas och delay och kan bara konstatera oavsett orsak att de ljudmässiga skillnaderna är lätta att höra för vem som helst. Timingen är så viktig. Och också så enkel att testa sig fram med. Nästa test som står för dörren är aktiva FIR-filter för att se om det ger något extra.
När det gäller ljudbild så har jag väldigt svårt för att köra med flera monosubbar med olika avstånd till lyssnaren. Föredrar klart ett par stereosubbar nära sidosystemen.
/Harry Up
Oftast brukar fasskillnader ge upphov till skillnader i frekvensdomänen d v s ändrad tonkurva och då sätter jag mina 50 cents på att det är frekvensgångsskillnader man först lägger märke till och som är dominerande.
Det är svårt att ändra fas utan att ändra frekvensgång. Ett sätt var just på det sätt jag gjorde för 15-20 år sedan.
Harryup skrev:Har ju också genom de senaste 20 åren kört med digitala filter där man kan justera fas och delay och kan bara konstatera oavsett orsak att de ljudmässiga skillnaderna är lätta att höra för vem som helst. Timingen är så viktig. Och också så enkel att testa sig fram med. Nästa test som står för dörren är aktiva FIR-filter för att se om det ger något extra.
När det gäller ljudbild så har jag väldigt svårt för att köra med flera monosubbar med olika avstånd till lyssnaren. Föredrar klart ett par stereosubbar nära sidosystemen.
/Harry Up
jansch skrev:petersteindl skrev:Harryup skrev:Har ju också genom de senaste 20 åren kört med digitala filter där man kan justera fas och delay och kan bara konstatera oavsett orsak att de ljudmässiga skillnaderna är lätta att höra för vem som helst. Timingen är så viktig. Och också så enkel att testa sig fram med. Nästa test som står för dörren är aktiva FIR-filter för att se om det ger något extra.
När det gäller ljudbild så har jag väldigt svårt för att köra med flera monosubbar med olika avstånd till lyssnaren. Föredrar klart ett par stereosubbar nära sidosystemen.
/Harry Up
Oftast brukar fasskillnader ge upphov till skillnader i frekvensdomänen d v s ändrad tonkurva och då sätter jag mina 50 cents på att det är frekvensgångsskillnader man först lägger märke till och som är dominerande.
Det är svårt att ändra fas utan att ändra frekvensgång. Ett sätt var just på det sätt jag gjorde för 15-20 år sedan.
Jag anser att det är viktigt att påpeka just detta och hålla isär:
- Att superponering av DIREKTLJUD från t.ex mellanregister och diskant skapar dippar/utsläckning som är hörbara = frekvensgången påverkas av fasskillnader.
- Att hörseln inte är känslig för fasskillnad. T.ex sker inte utsläckning i hörseln med 180 graders fasskillnad mellan öronen
Harryup skrev:jansch skrev:petersteindl skrev:
Oftast brukar fasskillnader ge upphov till skillnader i frekvensdomänen d v s ändrad tonkurva och då sätter jag mina 50 cents på att det är frekvensgångsskillnader man först lägger märke till och som är dominerande.
Det är svårt att ändra fas utan att ändra frekvensgång. Ett sätt var just på det sätt jag gjorde för 15-20 år sedan.
Jag anser att det är viktigt att påpeka just detta och hålla isär:
- Att superponering av DIREKTLJUD från t.ex mellanregister och diskant skapar dippar/utsläckning som är hörbara = frekvensgången påverkas av fasskillnader.
- Att hörseln inte är känslig för fasskillnad. T.ex sker inte utsläckning i hörseln med 180 graders fasskillnad mellan öronen
Hörseln är i vart fall mycket känslig för transientegenskaper som ändras när man ändrar fas eller delay i ett digitalt filter.
jansch skrev:petersteindl skrev:Harryup skrev:Har ju också genom de senaste 20 åren kört med digitala filter där man kan justera fas och delay och kan bara konstatera oavsett orsak att de ljudmässiga skillnaderna är lätta att höra för vem som helst. Timingen är så viktig. Och också så enkel att testa sig fram med. Nästa test som står för dörren är aktiva FIR-filter för att se om det ger något extra.
När det gäller ljudbild så har jag väldigt svårt för att köra med flera monosubbar med olika avstånd till lyssnaren. Föredrar klart ett par stereosubbar nära sidosystemen.
/Harry Up
Oftast brukar fasskillnader ge upphov till skillnader i frekvensdomänen d v s ändrad tonkurva och då sätter jag mina 50 cents på att det är frekvensgångsskillnader man först lägger märke till och som är dominerande.
Det är svårt att ändra fas utan att ändra frekvensgång. Ett sätt var just på det sätt jag gjorde för 15-20 år sedan.
Jag anser att det är viktigt att påpeka just detta och hålla isär:
- Att superponering av DIREKTLJUD från t.ex mellanregister och diskant skapar dippar/utsläckning som är hörbara = frekvensgången påverkas av fasskillnader.
- Att hörseln inte är känslig för fasskillnad. T.ex sker inte utsläckning i hörseln med 180 graders fasskillnad mellan öronen
I-or skrev:När det gäller hörbarheten av fasdistorsion och speciellt hörbarheten av allpassfilter (alltså motsvarande "normalfula" impulssvar från högtalare med normala delningsfilter), så visar det sig att jag tydligen har skrivit en del om detta i ett tidigare liv:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=2200
Slutsatsen från tråden ovan är att det under idealiserade förhållanden (testsignaler och hörlurar) är möjligt att höra skillnad, men att man i praktiken (med musiksignaler och i reflektiv miljö) i princip kan glömma hela frågan.
Jag har också nyligen i en annan tråd (https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=70868&start=60) tagit upp lokalisering/stereokoppling av basmoduler. Slutsatsen där var att man i reflektiv miljö inte kan lokalisera dem annat än om de distorderar och att stereokoppling bara är användbart för dekorrelation:
"I reflektiva miljöer är det väldigt svårt att lokalisera källor för låga frekvenser, något som detta paper av Hill och Hawksford visar: https://www.researchgate.net/publicatio ... tic_spaces
För den som inte orkar läsa hela pappret kan jag ge en kort sammanfattning. För låga frekvenser är huvudet för litet för att ge några nivåskillnader mellan öronen (ILD) och här utnyttjar hörseln istället tidsskillnader (ITD) för lokalisering. En utgångspunkt från tidigare forskning är att för god lokalisering via ITD krävs ca 1,4 perioder av opåverkad signal, d.v.s. utan störande reflektioner.
Eftersom lokaliseringen beror av tiden till den första reflektionen har storleken på rummet och placeringen av basmodul och lyssnare inverkan på resultaten. Även om det inte direkt framgår av pappret är min tolkning att den första reflektionen inte kan räknas som t.ex. de mycket tidiga reflektioner som man erhåller från hörnet bakom en hörnplacerad källa, utan att det bör handla om första störande reflektion med en tydlig tidsdifferens.
Man simulerar också fram de skillnader man bör få med olika absorption i rummet, men det visar sig att det krävs närmast totalabsorption (ekofria omständigheter) för att det ska spela någon praktisk roll annat än vid ganska höga frekvenser.
Lite enkel matematik från min sida visar att för god lokalisering vid 100 Hz krävs en gångvägsskillnad för första störande reflektion om knappa 5 m, vilket förstås är omöjligt annat än för mycket stora rum (speciellt mycket stor takhöjd).
Utöver detta förespråkar artikelförfattarna stereokoppling av basmoduler på grund av den dekorrelation av ljudfälten de kan bidra med i bästa fall (om kanalerna inte innehåller samma lågfrekvenssignal), vilket ger en jämnare ljudtrycksfördelning i rummet även om stereoeffekten inte är hörbar som sådan."
petersteindl skrev:Harryup skrev:Finns det någon som gjort mätningar i olika riktningar? Och i så fall, vilka riktningar skall kunna passa alla? OM det inte bara är direktljudet som skall kompenseras så måste man ju ha koll på vad som det skall studsa emot och vad finns det mer än framväggen och golvet som man kan ha kontroll över? Finns det ingen sidovägg på rätt avstånd så kommer ju ingen studs riktas emot lyssningsplats.
Egentligen är det enbart direktljudet från högtalarna som skall ha denna stereosystemfelskorrektionen för just detta fel.
Mvh
Peter
Kraniet skrev:petersteindl skrev:Harryup skrev:Finns det någon som gjort mätningar i olika riktningar? Och i så fall, vilka riktningar skall kunna passa alla? OM det inte bara är direktljudet som skall kompenseras så måste man ju ha koll på vad som det skall studsa emot och vad finns det mer än framväggen och golvet som man kan ha kontroll över? Finns det ingen sidovägg på rätt avstånd så kommer ju ingen studs riktas emot lyssningsplats.
Egentligen är det enbart direktljudet från högtalarna som skall ha denna stereosystemfelskorrektionen för just detta fel.
Mvh
Peter
Det är väl därför som EQ inte är verksam för att fixa sådana fel? Högtalaren måste helt enkelt ha korrekt frekvensgång (direktljud och i olika vinklar) i sig självt.
Harryup skrev:Har någon någonsin hört kommentaren att det låter ju bra, enda är att högtalaren inte är stereosystemskompenserad för då skulle den vara fantastisk?
Morello skrev:Den här grafen skapade Naqref med hjälp av HRTF-data från någon större databas. Det är alltså medelvärdesbildat data från ett stort antal öron.
Morello skrev:Den här grafen skapade Naqref med hjälp av HRTF-data från någon större databas. Det är alltså medelvärdesbildat data från ett stort antal öron.
juanth skrev:Morello skrev:Den här grafen skapade Naqref med hjälp av HRTF-data från någon större databas. Det är alltså medelvärdesbildat data från ett stort antal öron.
Är skalan på Y-axeln i 1 dB steg?
goat76 skrev:Morello skrev:Den här grafen skapade Naqref med hjälp av HRTF-data från någon större databas. Det är alltså medelvärdesbildat data från ett stort antal öron.
Det hade varit ännu mer intressant att se flera kurvor för att se hur mycket det kan skilja mellan olika människor, jag tror man då hade fått sig en tankeställare om hur viktig eller oviktig högtalarnas frekvensgång kan vara.
För de personer med störst avvikelser kanske den optimal högtalaren borde ha en ordentligt krokig kurva, frågan är dock hur mycket våran hörsel kompenserar för sina egna avvikelser?
Morello skrev:Den här grafen skapade Naqref med hjälp av HRTF-data från någon större databas. Det är alltså medelvärdesbildat data från ett stort antal öron.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Morello skrev:Den här grafen skapade Naqref med hjälp av HRTF-data från någon större databas. Det är alltså medelvärdesbildat data från ett stort antal öron.
Det hade varit ännu mer intressant att se flera kurvor för att se hur mycket det kan skilja mellan olika människor, jag tror man då hade fått sig en tankeställare om hur viktig eller oviktig högtalarnas frekvensgång kan vara.
För de personer med störst avvikelser kanske den optimal högtalaren borde ha en ordentligt krokig kurva, frågan är dock hur mycket våran hörsel kompenserar för sina egna avvikelser?
Egentligt inte.... du hade inte kunnat dra några slutsatser av det.... en statistisk analys som gjord här pekar däremot ut om det finns generella drag stora nog att kunna göra något med. Enda gången något annat vore intressant vore en mätning på dig själv om du skulle optimera högtalare för ensamlyssning.
Den kompenserar ingenting för att lösa det förr artens överlevnadskritiska problemet att två ljudkällor försöker låta bli att låta som om ljudet kommer från dem.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Morello skrev:Den här grafen skapade Naqref med hjälp av HRTF-data från någon större databas. Det är alltså medelvärdesbildat data från ett stort antal öron.
Det hade varit ännu mer intressant att se flera kurvor för att se hur mycket det kan skilja mellan olika människor, jag tror man då hade fått sig en tankeställare om hur viktig eller oviktig högtalarnas frekvensgång kan vara.
För de personer med störst avvikelser kanske den optimal högtalaren borde ha en ordentligt krokig kurva, frågan är dock hur mycket våran hörsel kompenserar för sina egna avvikelser?
Egentligt inte.... du hade inte kunnat dra några slutsatser av det.... en statistisk analys som gjord här pekar däremot ut om det finns generella drag stora nog att kunna göra något med. Enda gången något annat vore intressant vore en mätning på dig själv om du skulle optimera högtalare för ensamlyssning.
Den kompenserar ingenting för att lösa det förr artens överlevnadskritiska problemet att två ljudkällor försöker låta bli att låta som om ljudet kommer från dem.
Användare som besöker denna kategori: Chris71 och 45 gäster