Sub-bas engagerar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav music4ever » 2021-02-11 00:45

avr7000 skrev:För bioljud 7.1 eller liknande är det inte nödvändigtvis en suboptimering...
Detta beror på att väldigt mycket energi kan läggas i subkanal på bioljud soundtrack och inte minst! därför att man inte vet hur det skall låta riktigt över 80 Hz...
Man har ingen inre referens...

För musik är det däremot suboptimering att ha 6-12 basmoduler med 10-12" element och sedan köra det mot ett par OA51.X med 7" element som jag själv gjorde, eller såsom är ganska vanligt här på forumet, Ino-toppar med 5,25 eller 6,5" basar och 6-8 Inobasar.

Nja, det beror på vilken musik man lyssnar på. Finns musik som är minst lika baskrävande som filmer är. Finns ju en tråd och t o m en spotifylista där en del av dessa låtar finns.
Självklart så ska man inte underskatta SPL-förmågan över 80 hz, vilket är en stor anledning till att jag siktar på Ino's 5 eller 7 elementsystem.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-02-11 00:49

music4ever skrev:
avr7000 skrev:För bioljud 7.1 eller liknande är det inte nödvändigtvis en suboptimering...
Detta beror på att väldigt mycket energi kan läggas i subkanal på bioljud soundtrack och inte minst! därför att man inte vet hur det skall låta riktigt över 80 Hz...
Man har ingen inre referens...

För musik är det däremot suboptimering att ha 6-12 basmoduler med 10-12" element och sedan köra det mot ett par OA51.X med 7" element som jag själv gjorde, eller såsom är ganska vanligt här på forumet, Ino-toppar med 5,25 eller 6,5" basar och 6-8 Inobasar.

Nja, det beror på vilken musik man lyssnar på. Finns musik som är minst lika baskrävande som filmer är. Finns ju en tråd och t o m en spotifylista där en del av dessa låtar finns.
Självklart så ska man inte underskatta SPL-förmågan över 80 hz, vilket är en stor anledning till att jag siktar på Ino's 5 eller 7 elementsystem.

Då är vi ju eniga....
Jag skrev ju att man alltid behöver massa basåtergivningskapacitet :D
Och att det för musik är viktigare än för film att ha rätt SPL-förmåga/konarea övr 80 Hz ...
Senast redigerad av avr7000 2021-02-11 01:14, redigerad totalt 1 gång.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-02-11 00:50

I-or skrev:Ja, helt riktigt, men man har problem även i det övre mellanregistret och diskanten som i princip alltid distorderar ganska illa vid ljudtrycksnivåer över kanske 95-105 dB, 1 m (beroende på högtalaren ifråga). Detta gäller även högtalare som marknadsförs som lågdistorderande.

Även dyrare högtalare brukar endast ha en diskant och mellanregister. Finns det små högkvalitetselement som klarar 110dB med låg dist eller skall det tas till linjekonstruktioner eller liknande?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-11 06:10

Det kanske inte har någon betydelse, men i mitt fall är det bara musik som gäller i detta rum. Däremot skull man ju kunna bygga två och ha en till TV-rummet på ovanvången... :D Finns ju en soffa där också, eller rättar sagt två... ha, ha...

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-11 08:32

Du vet ett tips till de som ska ge sig på att för första gången bygga något är att testa något enkelt först . Gör en prov under bas först. Bara för att få lite känsla för det . Bygg en till bilen , typ något sådant här :
https://desigusxpro.com/sv/audio/sabvuf ... idene.html
DIY Dual Woofer Setup (Hidden and Underseat)
https://www.instructables.com/DIY-Dual- ... Underseat/

Eller två baselement i varsin ände på ett gjutpapprör .

Om det går att få tag i något billigt passande element. Eller någon annan typ av baslåda till bilen . Om du inte redan har det?

Efter du fixat det, soffbas. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-02-11 08:58, redigerad totalt 2 gånger.

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-02-11 08:49

eljulio skrev:Det kanske inte har någon betydelse, men i mitt fall är det bara musik som gäller i detta rum. Däremot skull man ju kunna bygga två och ha en till TV-rummet på ovanvången... :D Finns ju en soffa där också, eller rättar sagt två... ha, ha...

Lite OT men det har gåtts igenom bla här och i andra inlägg i samma trådar:
viewtopic.php?f=9&t=71504&sid=5621068c2af371f5e26eae0290a9f9bc#p2153887
viewtopic.php?f=9&t=71293&start=30#p2145149
viewtopic.php?f=9&t=71293&start=30#p2145149
viewtopic.php?f=10&t=71151&start=60
viewtopic.php?f=3&t=70721&start=60#p2139718

Det betyder att man behöver ca 8-10 st hyfsat långslagiga 6-8-tummare från 80Hz och uppåt per kanal och sen kanske nästan lika många diskanter för att uppnå kraven refererade till ovan. I subbas kanske det räcker kanske med 4 12'orför att upp liknande krav. Sen kan man ta hänsyn till spektral fördelning och därmed lägga lite extra marginal i subbas. Kan se om jag hinner få till en snabb ful-simulering i Basta utifrån extrapolering av dist-siffror i datablad. Fast sånt här gör I-or förstås mycket bättre.
Senast redigerad av Maarten 2021-02-11 10:22, redigerad totalt 3 gånger.
sb17nbac till alla!

JM

Inläggav JM » 2021-02-11 08:49

I-or skrev:Nej, tidsdomänen har i stort sett ingen betydelse under 80 Hz i rum. Frekvensgång är helt enkelt det enda vi uppfattar här.

Jag är fortfarande konfunderad hur fysiken för ljud ser ut under 80 Hz i små rum.
Under 80 Hz uppfattar vi inte riktning eller tidsskillnader mellan ljudkällor har jag inga problem med. I varje lyssningspostion hör vi bara tonkurvans frekvenser.
Är ljudkällors tidskillnader och riktningskillnader mätbara i fysiken värld?
Som jag ser det finns rumsrelaterade stående ljudvågor parallellt med vandrande ljudvågor.
Rumsrelaterade stående ljudvågors tryckmin/max påverkas uppenbarligen av lokalisationen av subbasar. Vilket indikerar att fasen/tiden har en betydelse i fysikens värld. Vilket antyder att det finns vandrande ljudvågor under 80 Hz vilka vi inte uppfattar map riktning eller tidsskillnader?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-11 09:11

JM skrev:
I-or skrev:Nej, tidsdomänen har i stort sett ingen betydelse under 80 Hz i rum. Frekvensgång är helt enkelt det enda vi uppfattar här.

Jag är fortfarande konfunderad hur fysiken för ljud ser ut under 80 Hz i små rum.
Under 80 Hz uppfattar vi inte riktning eller tidsskillnader mellan ljudkällor har jag inga problem med. I varje lyssningspostion hör vi bara tonkurvans frekvenser.
Är ljudkällors tidskillnader och riktningskillnader mätbara i fysiken värld?
Som jag ser det finns rumsrelaterade stående ljudvågor parallellt med vandrande ljudvågor.
Rumsrelaterade stående ljudvågors tryckmin/max påverkas uppenbarligen av lokalisationen av subbasar. Vilket indikerar att fasen/tiden har en betydelse i fysikens värld. Vilket antyder att det finns vandrande ljudvågor under 80 Hz vilka vi inte uppfattar map riktning eller tidsskillnader?

JM

Helt plötsligt verkar det vara ok att ha endast en subwoofer i ett högklassigt system . Jag håller inte alls med om detta därför att sådana saker lätt kan demonstreras med musiklyssning : Det behövs 2 subwoofers i stereo OCH placeringen av dessa är kritisk även i ett mindre rum . Det går alltså inte bara lite random placera ut en enda subbas och tro att integreringen till topparna blir perfekt .
Eller , det är klart att det går om kraven på ljudkvalitet är lägre, men lägre krav tror jag inte eljulio har .
Är det inte bättre att först låna hem en bra köpes- sub ( bara 1 ) ställ den intill soffan och kolla hur resultatet blir med den innan man börjar bygga nåt som man inte vet i förväg hur det blir ?

Obs ! Detta är ingen kritik alls av I-or ( vars kunskap är stor ) eller andra konstruktörer på forumet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-11 14:16

Nej, man kan fortfarande inte höra skillnad mellan en och flera basmoduler om frekvensgång och distorsion är konstant (om inte basmodulerna placeras närmare än 1 m från lyssningspositionen, vilket möjliggör lokalisering). Integreringen beror på frekvensgången och ingenting annat.

När det gäller krav på ljudkvalitet, så måste man förstå utgångsläget. Äggen har, trots för storleken strålande bra baselement, inte den luftpumpningskapacitet som krävs för att återge den lägsta oktaven. Huschefen förbjuder förfulning av inredningen och då står valet mellan frånvaro av lågbas och en basmodul gömd under soffan. Återgivningsmässigt kan frånvaron av en hel oktav anses vara ett gigantiskt problem, en situation som alltid råder för mindre högtalare.

Soffbasen kommer att fungera väl som basmodul, men frekvensgången i lyssningspositionen kan som vanligt bli en aning besvärlig och därför rekommenderas ekvalisering för bästa resultat.

Att testa med en normal basmodul bredvid soffan kan dock vara en bra idé för att få en känsla för hur det hela kommer att fungera frekvensgångsmässigt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-11 14:44

I-or skrev:Nej, man kan fortfarande inte höra skillnad mellan en och flera basmoduler om frekvensgång och distorsion är konstant (om inte basmodulerna placeras närmare än 1 m från lyssningspositionen, vilket möjliggör lokalisering). Integreringen beror på frekvensgången och ingenting annat.

I andra trådar har du talat om runt 2 m avstånd till basmoduler för att inte lokalisera dem, men nu sitter man i princip på baslådan, blir inte detta ett problem?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-11 15:02

Med lite marginal blir det 2 m för att fungera i alla någorlunda rimliga rum. I det här fallet handlar avståndet om ca 1,3-1,4 m, vilket närmar sig gränsen men bör vara på rätt sida om den.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-11 15:04

I-or skrev:Nej, man kan fortfarande inte höra skillnad mellan en och flera basmoduler om frekvensgång och distorsion är konstant (om inte basmodulerna placeras närmare än 1 m från lyssningspositionen, vilket möjliggör lokalisering). Integreringen beror på frekvensgången och ingenting annat.

När det gäller krav på ljudkvalitet, så måste man förstå utgångsläget. Äggen har, trots för storleken strålande bra baselement, inte den luftpumpningskapacitet som krävs för att återge den lägsta oktaven. Huschefen förbjuder förfulning av inredningen och då står valet mellan frånvaro av lågbas och en basmodul gömd under soffan. Återgivningsmässigt kan frånvaron av en hel oktav anses vara ett gigantiskt problem, en situation som alltid råder för mindre högtalare.

Soffbasen kommer att fungera väl som basmodul, men frekvensgången i lyssningspositionen kan som vanligt bli en aning besvärlig och därför rekommenderas ekvalisering för bästa resultat.

Att testa med en normal basmodul bredvid soffan kan dock vara en bra idé för att få en känsla för hur det hela kommer att fungera frekvensgångsmässigt.

Ja, så är utgångsläget. Och precis som du skriver är baselementen i äggen magiskt bra. Och jag tänker att det är värt att prova, om inte annat för att det är roligt och i det här fallet kostar det inte enorma summor heller. Om det inte faller ut väl så kan jag ju alltid använda den till TV-rummet, där jag bara har kef-ägg att matcha soffsubben med = inte lika kritiskt jämfört Bremens ägg. Men jag tror faktiskt att det här kan bli riktigt bra. I alla fall om jag kan få hjälp med kommande inställningar när allt är klart.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-11 15:33

Ett par detaljbilder på slitsportarna (som även bör förses med en liten avrundning, r = ca 5 mm, av alla kanter runt öppningarna) och monteringen av det vända baselementet, man kan göra det lilla "tornet" (blått) för utledning av volymflödet från konens baksida kvadratiskt om man vill för enklare byggnation:

soffbas5.png
soffbas5.png (47.97 KiB) Visad 3069 gånger

soffbas6.png
soffbas6.png (74.89 KiB) Visad 3069 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-11 15:39

Vill informera om att basreflexportarna i äggen är avstämda till 36 Hz.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-11 15:55

Vilket är bra i sig, men luftpumpningskapaciteten är förstås, som för alla små högtalare, fortfarande begränsad. Soffbasen pumpar någorlunda distorsionsfritt i runda slängar 10 gånger (20 dB) så mycket luft som två stycken ägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-11 16:25

Det vet jag mycket väl. Frågan är när man använder sig av den mängden bas? Infected mushrooms och några till. Reggie med bra inspelningar. Tekno. Barnkalas brukar vara en tillställning då stereon utnyttjas tills den går sönder. Högtalarna är konstruerade för resterande 95-99 % av musikmaterialet.

Om man vill spela starkt med mycket djupbas kan man komplettera med sub. Att komplettera med basmodul och få till ljudet på de övriga 95-99 % av musiken man spelar mest är dock inte det enklaste. Det är många som gått bet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-02-11 16:30

Det är ju inte direkt svårt heller; man behöver bara ett antal bra basmoduler jämte aktivt filter. En nackdel är förstås att komplexiteten ökar och utrustningen tar mer plats i rummet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-11 16:41

Det är säkert så att äggen klarar mera "vanlig" musik men nu är vi på ett entusiastforum. Misstänker att det ställs lite högre krav. Storleken och akustik på den lokal man tänker fylla med välljud spelar också in eller hur många lyssnare man är. Själv är jag ingen "basnarkoman" men lite mera kapacitet kan ofta vara av godo, inte minst om toppsystemen avlastas. En fullstor symfoniorkester brakar ju på rätt bra även nedåt i basen, populärmusik kan kräva lite mera nivå vid lite högre basfrekvenser, säg 50-100 Hz, mera sällan fullt drag vid 20-30 Hz.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2021-02-11 16:45

Jag har byggt en del basmoduler med mer rak frekvenskurva exklusive simulerad huskurva. Jag tänker att det är bra av två skäl, dels verkar merparten gilla resultatet (kanke inte stämmer med endast faktiskt-medlemmar som jury) och dels borde det väl vara bra att ha denna extrakapacitet vid lägre frekvenser och i så fall eq:a ner något?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-11 16:53

Jag tycker inte att det endast är lågbasen som drar nytta av en basmodul eller två. Det musikaliska fundamentsområdet runt 40-80 Hz (d.v.s. mellanbasen) är egentligen betydligt viktigare.

Att en del misslyckas med integrationen mellan basmoduler och toppar beror på att de har gått på de allestädes närvarande hifi-myterna och missat frekvensgången. Ljudåtergivning handlar inte om magi, allt är mätbart och det handlar bara om att skilja ut de viktiga bitarna.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-11 16:56

petersteindl skrev:Det vet jag mycket väl. Frågan är när man använder sig av den mängden bas? Infected mushrooms och några till. Reggie med bra inspelningar. Tekno. Barnkalas brukar vara en tillställning då stereon utnyttjas tills den går sönder. Högtalarna är konstruerade för resterande 95-99 % av musikmaterialet.

Om man vill spela starkt med mycket djupbas kan man komplettera med sub. Att komplettera med basmodul och få till ljudet på de övriga 95-99 % av musiken man spelar mest är dock inte det enklaste. Det är många som gått bet.

Mvh
Peter

Det är kanske inte mycket till "ren" musiksignal från själva musikinstrumenten i de där sista 1-5 %, men jag upplever en större rymd och en något förbättrad tredimensionalitet när jag har subwoofern påslagen. Som I-or nämnde i någon annan tråd så kan det på vissa inspelningar finnas lågfrekventa ljud från själva inspelningslokalen, och dessa ljud verkar kunna ge vissa tredimensionella "ledtrådar" som jag tycker (eller inbillar mig) förhöjer närvarokänslan.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-11 16:57

JonasB skrev:Jag har byggt en del basmoduler med mer rak frekvenskurva exklusive simulerad huskurva. Jag tänker att det är bra av två skäl, dels verkar merparten gilla resultatet (kanke inte stämmer med endast faktiskt-medlemmar som jury) och dels borde det väl vara bra att ha denna extrakapacitet vid lägre frekvenser och i så fall eq:a ner något?

Egentligen spelar det marginell praktisk roll om man ekvaliserar upp en fallande frekvensgång eller gör det motsatta, så länge som luftpumpningskapaciteten och effekten räcker till. Ska man vara noggrann så kan man alltid optimera verkningsgraden där man har mest frekvensinnehåll i signalen, men detta gör man mest i PA-sammanhang.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-02-11 17:17

Jag har en den senaste tiden roat mig med att mäta THD på två element (5" och 6,5") av god kvalitet; det krävs tämligen låga nivåer för att THD skall nå 10%. Ren basåtergivning ned till och inklusive subkontraoktaven tarvar generös, linjär kapacitet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-11 17:30

RogerGustavsson skrev:Det är säkert så att äggen klarar mera "vanlig" musik men nu är vi på ett entusiastforum. Misstänker att det ställs lite högre krav. Storleken och akustik på den lokal man tänker fylla med välljud spelar också in eller hur många lyssnare man är. Själv är jag ingen "basnarkoman" men lite mera kapacitet kan ofta vara av godo, inte minst om toppsystemen avlastas. En fullstor symfoniorkester brakar ju på rätt bra även nedåt i basen, populärmusik kan kräva lite mera nivå vid lite högre basfrekvenser, säg 50-100 Hz, mera sällan fullt drag vid 20-30 Hz.

Jag förstår inte vad detta forum har att göra med mina designkoncept för äggen? Det är kul om man på entusiastforum bygger basmoduler.

Det ändrar inte på det faktum att jag har ett designkoncept för äggen. De brukar kunna sprida glädje i hemmen. Det är det de är till för. Det är det som ingår i mitt företagskoncept och varumärkeskoncept. Vad är det du vill ha sagt, skall jag lägga ner produktionen av äggen eftersom du anser att de inte passar herrarna på entusiastforum? Är det det du vill? Det är i vart fall det du förmedlar.

Jag ångrar nu att jag sålde högtalarna till forummedlem. Jag har tidigare satt en ära i att inte ha sålt några Bremen 3D8 till forummedlem. Jag värdesätter själv Glädjen som företeelse samt inspiration och lugn och ro. Det tycks dock på senare tid locka fram det sämsta ur forummedlemmarna och det är inte det som är Bremens koncept. Jag har konstruerat högtalarna för att tillgodose den del av marknaden som uppskattar musik i kombination med bra ljud, god formgivning som passar i familjers vardagsrum och tillgodose alla parter i familjen. Där tror jag mina produkter kommer att användas och sprida glädje. Detta forum har tyvärr blivit motsatsen till glädje.
Medlemmarna driver forumet mot en total pain in the ass och medlemmarna verkar trivas med det. Jag är glad att I-or finns på forumet. Hans glädje består i att försöka hjälpa till och sprida kunskap. Men även det har ju ifrågasatts på forumet av vissa.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2021-02-11 17:30

I-or skrev:
JonasB skrev:Jag har byggt en del basmoduler med mer rak frekvenskurva exklusive simulerad huskurva. Jag tänker att det är bra av två skäl, dels verkar merparten gilla resultatet (kanke inte stämmer med endast faktiskt-medlemmar som jury) och dels borde det väl vara bra att ha denna extrakapacitet vid lägre frekvenser och i så fall eq:a ner något?

Egentligen spelar det marginell praktisk roll om man ekvaliserar upp en fallande frekvensgång eller gör det motsatta, så länge som luftpumpningskapaciteten och effekten räcker till. Ska man vara noggrann så kan man alltid optimera verkningsgraden där man har mest frekvensinnehåll i signalen, men detta gör man mest i PA-sammanhang.

Men ponera att man har ett rum som käkar bas, t.ex ett stort vardagsrum med öppna hallar. Om man inte har en skapligt avancerad eq kan det bli ganska tråkigt. Om denna eq finns så kanske man behöver eq:a 6 dB på djupet, där element redan får en hel del effekt. Det kanske ändå är bra att försöka ta reda på sin huskurva innan man bygger en modul med sådan stigande kurva mot högre frekvenser?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-02-11 17:40

Morello skrev:Jag har en den senaste tiden roat mig med att mäta THD på två element (5" och 6,5") av god kvalitet; det krävs tämligen låga nivåer för att THD skall nå 10%. Ren basåtergivning ned till och inklusive subkontraoktaven tarvar generös, linjär kapacitet.

Vilket frekvensområde talar vi om? Det verkar som om det är mycket relaterat till hur stora konrörelserna är. Eller är det även markant vid typ 160 Hz?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-02-11 17:44

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:Det är säkert så att äggen klarar mera "vanlig" musik men nu är vi på ett entusiastforum. Misstänker att det ställs lite högre krav. Storleken och akustik på den lokal man tänker fylla med välljud spelar också in eller hur många lyssnare man är. Själv är jag ingen "basnarkoman" men lite mera kapacitet kan ofta vara av godo, inte minst om toppsystemen avlastas. En fullstor symfoniorkester brakar ju på rätt bra även nedåt i basen, populärmusik kan kräva lite mera nivå vid lite högre basfrekvenser, säg 50-100 Hz, mera sällan fullt drag vid 20-30 Hz.

Jag förstår inte vad detta forum har att göra med mina designkoncept för äggen? Det är kul om man på entusiastforum bygger basmoduler.

Det ändrar inte på det faktum att jag har ett designkoncept för äggen. De brukar kunna sprida glädje i hemmen. Det är det de är till för. Det är det som ingår i mitt företagskoncept och varumärkeskoncept. Vad är det du vill ha sagt, skall jag lägga ner produktionen av äggen eftersom du anser att de inte passar herrarna på entusiastforum? Är det det du vill? Det är i vart fall det du förmedlar.

Jag ångrar nu att jag sålde högtalarna till forummedlem. Jag har tidigare satt en ära i att inte ha sålt några Bremen 3D8 till forummedlem. Jag värdesätter själv Glädjen som företeelse samt inspiration och lugn och ro. Det tycks dock på senare tid locka fram det sämsta ur forummedlemmarna och det är inte det som är Bremens koncept. Jag har konstruerat högtalarna för att tillgodose den del av marknaden som uppskattar musik i kombination med bra ljud, god formgivning som passar i familjers vardagsrum och tillgodose alla parter i familjen. Där tror jag mina produkter kommer att användas och sprida glädje. Detta forum har tyvärr blivit motsatsen till glädje.
Medlemmarna driver forumet mot en total pain in the ass och medlemmarna verkar trivas med det. Jag är glad att I-or finns på forumet. Hans glädje består i att försöka hjälpa till och sprida kunskap. Men även det har ju ifrågasatts på forumet av vissa.

Mvh
Peter

Jag har väldigt svårt att tro att Roger menar att kritisera ditt koncept med det han säger.
Du är en fantastisk person att ha på forumet Peter. (Och i världen) :)
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-11 18:12

I-or skrev:Jag tycker inte att det endast är lågbasen som drar nytta av en basmodul eller två. Det musikaliska fundamentsområdet runt 40-80 Hz (d.v.s. mellanbasen) är egentligen betydligt viktigare.

Att en del misslyckas med integrationen mellan basmoduler och toppar beror på att de har gått på de allestädes närvarande hifi-myterna och missat frekvensgången. Ljudåtergivning handlar inte om magi, allt är mätbart och det handlar bara om att skilja ut de viktiga bitarna.

Hmm... jag låter det vara öppet det du påstår att frekvensgången totalt i systemet och vid delningen spelar hela betydelsen.

Hur är det då med ordningstal och 30/18 filter mm, mm. Är det helt oväsentligt ?
En delning med ”fel ” ordningstal vid 80 Hz, dvs 24 dB/okt LP med subwoofern och 18 dB /okt HP för basreflextoppen spelar alltså ingen roll ? Inte om man bara equaliserar den dipp som blir vid delningen ?
Det skulle alltså gå utmärkt med delningstopologier som egentligen inte summerar bra , bara man equaliserar så frekvensgången blir rak ?

Eller har jag fått något om bakfoten och missförstått alltsammans ?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-11 18:26

goat76 skrev:
petersteindl skrev:Det vet jag mycket väl. Frågan är när man använder sig av den mängden bas? Infected mushrooms och några till. Reggie med bra inspelningar. Tekno. Barnkalas brukar vara en tillställning då stereon utnyttjas tills den går sönder. Högtalarna är konstruerade för resterande 95-99 % av musikmaterialet.

Mvh
Peter

Det är kanske inte mycket till "ren" musiksignal från själva musikinstrumenten i de där sista 1-5 %, men jag upplever en större rymd och en något förbättrad tredimensionalitet när jag har subwoofern påslagen. Som I-or nämnde i någon annan tråd så kan det på vissa inspelningar finnas lågfrekventa ljud från själva inspelningslokalen, och dessa ljud verkar kunna ge vissa tredimensionella "ledtrådar" som jag tycker (eller inbillar mig) förhöjer närvarokänslan.

Om du tror att äggen saknar 3D på grund av för lite baskapacitet så tror du fel. De absolut flesta som har köp äggen eller hört dem på lämplig plats är det just ljudbilden som uppskattas och som upplevs betydligt bättre än det mesta som finns att köpa. Det handlar om högtalarnas sätt att interagera med rummet de placeras i. Dessutom har jag 2 diskanter istället för 1.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-02-11 18:30

DQ-20 skrev:
Morello skrev:Jag har en den senaste tiden roat mig med att mäta THD på två element (5" och 6,5") av god kvalitet; det krävs tämligen låga nivåer för att THD skall nå 10%. Ren basåtergivning ned till och inklusive subkontraoktaven tarvar generös, linjär kapacitet.

Vilket frekvensområde talar vi om? Det verkar som om det är mycket relaterat till hur stora konrörelserna är. Eller är det även markant vid typ 160 Hz?

/DQ-20

Ursäkta otydligheten - jag talar om frekvenser under 100 Hz.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi