Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Strmbrg, eftersom vi vill ha dig kvar på det här forumet till skillnad från det andra forumet, så vill jag bara påpeka att röd textfärg endast får användas av moderator.
Strmbrg skrev:goat76 skrev:Strmbrg, eftersom vi vill ha dig kvar på det här forumet till skillnad från det andra forumet, så vill jag bara påpeka att röd textfärg endast får användas av moderator.
Ah-men, va-faan... Alla dessa regler...Ja, jag ändrar väl då...
Men, hur definierar vi i så fall "Röd"? Inom vilket våglängdsspann ligger den textfärg som bara får användas av moderatorerna?
hifikg skrev:Får man bli trött?
Strmbrg skrev:hifikg skrev:Får man bli trött?
Det beror på inom vilket spann av trötthetsgrad du avser att i så fall befinna dig.
Strmbrg skrev:jansch skrev:[...Mätutrustning utklassar hörseln i alla lägen. Dessutom har vi svårt att höra om en förändring är en förbättring/försämring och vilken typ av avvikelse det är. Vet "man" detta eller är det vad "man" för närvarande har kommit fram till?
Dock, det finns vissa egenskaper som vi har svårt att omsätta i enkel/bra mätmetod och tolkning av mätdata. Exempel: högtalare i rumsmiljö och IM-distorsion.
Ja, det tror jag att jag kan sympatisera med.
...
Riktig vetenskap bygger väl alltid på tvivel, ifrågasättanden, insikter och fantasi mm? Dvs inte på att uteslutande "läsa på".
Kermit116 skrev:Tack MacBruce för uppväckandet av denna tråd.
Någon som vet hur man hanterar de gamla .se-länkarna för att hitta de ursprungligen länkade artiklarna?
jansch skrev:...Det handlar egentligen inte om "verkligheten" utan vår illusion och hur det låter bäst ända tills vi hör något annat som låter bättre, ibland upptäcker vi att det var ett misstag då vi värderar på ett annat sätt.
Att mäta upp skillnaderna på dipol/"Carlsson"/vanlig högtalare är inga problem men att omsätta detta till EN mänsklig norm/åsikt om vad som är bäst funkar ju inte. Just detta exempel är bra då skillnaden är i huvudsak diffusljud, mätdata visar bara spridning, inte bra/dåligt. Finns det inte då ett optimalt spridningsmöster? Nä, det kanske inte ens handlar om det utan en "basknarkare" kanske väljer en traditionell högtalare för att vi värderar egenskaper och brister på olika sätt.
Vi är helt enkelt veligpettrar i detta sammanhang.... som tur är för att livet ska funka som helhet.
STDI skrev:Kermit116 skrev:Tack MacBruce för uppväckandet av denna tråd.
Någon som vet hur man hanterar de gamla .se-länkarna för att hitta de ursprungligen länkade artiklarna?
Skrev du verkligen i rätt tråd nu?
I vilket fall som helst kan du klicka på " som om du ska svara, Då ser du den gamla länken och kan kopiera den samt klistra in i nytt fönster. Och då byta .se mot .io. Så är det klart för den länken men det måste göras för alla länkar du vill komma åt.
Strmbrg skrev:jansch skrev:...Det handlar egentligen inte om "verkligheten" utan vår illusion och hur det låter bäst ända tills vi hör något annat som låter bättre, ibland upptäcker vi att det var ett misstag då vi värderar på ett annat sätt.
Att mäta upp skillnaderna på dipol/"Carlsson"/vanlig högtalare är inga problem men att omsätta detta till EN mänsklig norm/åsikt om vad som är bäst funkar ju inte. Just detta exempel är bra då skillnaden är i huvudsak diffusljud, mätdata visar bara spridning, inte bra/dåligt. Finns det inte då ett optimalt spridningsmöster? Nä, det kanske inte ens handlar om det utan en "basknarkare" kanske väljer en traditionell högtalare för att vi värderar egenskaper och brister på olika sätt.
Vi är helt enkelt veligpettrar i detta sammanhang.... som tur är för att livet ska funka som helhet.
Illusion! Ja! Allt annat är enligt mig nonsens. (Jag ändrar mig om jag inser något annat såklart.)
Avsändare och mottagare: Illusionen uppstår i mottagaren. Avsändaren åstadkommer något som är mycket långt från verkligheten.
Att mäta upp skillnaden mellan olika högtalare är inga problem - nej, sannolikt inte. Men vi vet samtidigt inte allt om alla skillnader som föreligger. Vi vet bara om det vi vet om. Om det finns mer att veta, vet vi inte.
Om det finns mer att MÄTA, vet vi inte heller. Man kan veta mycket, man kan veta lite mindre, man kan veta väldigt lite.
Men att veta huruvida man vet allt, det kan man inte. Det förutsätter nämligen en referens: Den referensen är "ALLT", och den referensen har vi inte.
JM skrev:Återigen är vår perceptions av omvärlden är ingen illusion!!!
...
Strmbrg skrev:JM skrev:Återigen är vår perceptions av omvärlden är ingen illusion!!!
...
Nä, det stämmer rimligen.
Men, att lyssna på en inspelad symfoniorkester hemma framför stereon är väl ingen perception av verklighetens orkester? Det är en perception av det som via stereon landar i öronen. Det blir i bästa fall en illusion av en verklig orkester, i sämsta fall bara ljud.
Strmbrg skrev:Med påtaglig risk att bli tjatig:
Avsändare och mottagare.
Även den bäst inspelade symfoniorkestern uppspelad i den bästa anläggning i det bästa rummet, är mer olik än lik originalet.
Att "optimera tekniken" är inte på långa vägar meningslöst bara för det.
Men utan en mottagares förmåga att processa "inleveransen" så blir det mest bara ljud och inte alls någon symfoniorkester.
hifikg skrev:Släck ljuset, blunda och lyssna. Nog låter det som en full symfoniorkester. Men det ser verkligen inte ut som en. Då brukar jag tänka på Västerås Sinfonietta och deras muntra basist. Honom kan jag se. Inte mycket till symfoniorkester, men alltid något.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], FalloutBoy och 32 gäster