Temu+AliExpress

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

jansch

Re: Temu+AliExpress

Inläggav jansch » 2025-03-31 10:34

Neuhausen skrev:Jag kan tänka mig lite nytta med att ha små kondensatorer vid de stora elektrolyterna då man kanske redan då kan absorbera lite högfrekvent oljud i fulströmmen från vägguttaget. Sådant som de stora elektrolyterna inte kan glätta och som annars skulle börja glättas först vid kondensatorerna på kretskorten.

Nej, det är feltänkt.
Det mesta "högfrekventa oljudet" skapas INNE i apparaten - d v s genom att likrikta strömmen i diodbryggan.
"Fulströmmen" (230volt från vägguttaget) har väsentligt mindre övertoner/skräp och skall först igenom ett nätfilter (förhoppningsvis om konstruktionen är vettig) och sedan via nättransformatorn, som är ett naturligt filter, innan vi är framme vid elyterna. Nättranformatorn är urdålig på att överföra HF, om den vore bra borde man nyttja den som utgångstrafo i ett rörslutsteg.

Om konstruktionen är dålig generellt kan dock "fulströmmen" från vägguttaget (HF-skräp) ta andra, lättare, vägar in i apparaten än via nättransformatorn.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-03-31 13:27

Du har rätt i att det inte är mycket utifrån som kommer hela vägen till glättningskondensatorerna. Även om jag inte tror att nätfilter är något man skall utgå från när produkten som bäst är China Export märkt, så är transformatorn ett filter.

Jag har inte tittat på hur mycket likriktningen ställer till med när dioderna arbetar med lågfrekvent sinus. Jag skall komma ihåg att göra det vid tillfälle. Vid switchning av fyrkantsvågor så är det ganska kaosartat, mycket hinner hända innan en vanlig kiseldiod kommer ihåg vad den skall göra spänningen över dioden ändras.

jansch

Inläggav jansch » 2025-03-31 15:02

Neuhausen skrev:Du har rätt i att det inte är mycket utifrån som kommer hela vägen till glättningskondensatorerna. Även om jag inte tror att nätfilter är något man skall utgå från när produkten som bäst är China Export märkt, så är transformatorn ett filter.

Jag har inte tittat på hur mycket likriktningen ställer till med när dioderna arbetar med lågfrekvent sinus. Jag skall komma ihåg att göra det vid tillfälle. Vid switchning av fyrkantsvågor så är det ganska kaosartat, mycket hinner hända innan en vanlig kiseldiod kommer ihåg vad den skall göra spänningen över dioden ändras.

Det räcker att titta på vågformen som uppstår vid likriktning genom en diod.
Ju skarpare "knän" desto högre/bredare frekvensspektra.
Precis som vid fyrkantvåg.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-01 04:33

Ännu ett tips att byta kablarna inne i slutsteget mot silverkablar.
Ska ge ett mer distinkt och renare ljud enligt tipsare.

jansch

Inläggav jansch » 2025-04-01 07:03

LeifB skrev:Ännu ett tips att byta kablarna inne i slutsteget mot silverkablar.

Driver du med oss?

Ännu ett hett tips:
Ta bort topplattan på slutsteget och skölj hela innanmätet med
Svanenmärkt Yes diskmedel i ljummet vatten.
Ger ett ännu renare ljud än guldkablar, för att inte tala om silverkablar.

....och ännu ett:
Ta bort alla halvledare i signalvägen, dom tillför bevisligen olinjäriteter. Ersätt dessa med OCC kopplingstråd. OBS! tråden måste monteras rakt i signalvägen.

.....och ännu ett:
Bygg ett stativ till slutsteget i Österrikisk alpgran. Detta skapar ett luftigare Sound stage, ju högre desto luftigare.
Inga skruvskarvar, det förstör mikrodetaljer.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-01 07:17

Mmm ett tips till. Byt ut bulten som håller trafo till en som inte är magnetisk.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-04-01 07:59

jansch skrev:
LeifB skrev:Ännu ett tips att byta kablarna inne i slutsteget mot silverkablar.

Driver du med oss?

Ännu ett hett tips:
Ta bort topplattan på slutsteget och skölj hela innanmätet med
Svanenmärkt Yes diskmedel i ljummet vatten.
Ger ett ännu renare ljud än guldkablar, för att inte tala om silverkablar.

....och ännu ett:
Ta bort alla halvledare i signalvägen, dom tillför bevisligen olinjäriteter. Ersätt dessa med OCC kopplingstråd. OBS! tråden måste monteras rakt i signalvägen.

.....och ännu ett:
Bygg ett stativ till slutsteget i Österrikisk alpgran. Detta skapar ett luftigare Sound stage, ju högre desto luftigare.
Inga skruvskarvar, det förstör mikrodetaljer.

Mkt bra tips!! :mrgreen:

Tell

Inläggav Tell » 2025-04-01 09:13

Kanske dags att sluta mata trollet, aka LeifB?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-01 13:59

Letar efter nya tips... 1 april kan man ju dra till med vad som helst eller?
Kanske är bäst att ta av locket för slutsteget blir varm. Klass A de första 20 watten sägs det. Tror det kan vara det som bidrar med det riktigt fina ljudet.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi