Frågor till dom som varit med på F/E lyssningar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 18:22

Almen skrev:Japp, allt blir krångligare i verkligheten. Höll bara på med RF-konstruktion (1 GHz och uppåt), men där hände alltid en massa oförutsedda grejor när man kopplade ihop steg som funkade så fint var för sig.

I audiosammanhang är det ju dom dumma högtalarna som krånglar till allting också...

Jäpp. Jag har ägnat det här området tid från och till sedan ca 1990. Det var ungefär då jag hittade styrmöjligheten första gången. Mer eller mindre av misstag. Sen dess har jag konsekvent ifrågasatt principen för jag har aldrig sett den nämnas i något som helst sammanhang. Inte hos någon konstruktör. Klart man blir tveksam. Men det håller "Hver gang". Nu pratar jag alltså rörförstärkare. När man får till det så spelar faktiskt inte lådorna så stor roll. Det blir samma påverkan på både liten och stor, trög och pigg. Obs att det inte gäller luddig bas eller något annat förmodat rörlyte.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-07 18:31

Det där med rymd, kan man ju tvista om vad som är att föredra också.

Ett färskt exempel är mitt Vintage-slutsteg från 1977 som lät väldigt stort när jag körde det genom en mixer, men kanske inte helt perfekt fokuserat.

Nu kör jag med en gammal heldiskret(inte en enda OP) Proton som försteg, och den låter inte alls lika stort och brett hela tiden, däremot blir det stort när det kommer en stor stereoeffekt eller ett stort delay och djupet är stort istället. Men framför allt är allting extremt fokuserat, riktig pinpoint-stereo. Och det är alltså med samma slutsteg.

För övrigt verkar det som Proton går i klass A ganska mycket, för den blir grymt varm. Mixern är ju bara gjord på OP:s och ingen klass A där.

En osäkerhetsfaktor är att mixern har mycket högre utnivå, vilket kanske gynnar återgivningen av mikrodetaljer ut genom slutsteget, medan Proton kanske iofs låter renare än mixern men tappar lite mikrodetaljer pga sin lägre nivå.

Det skulle kunna förklara skillnaden i kontinuerlig "storhet".

Ett alternativ här för att jämföra är att ställa slutstegets nivå så att maxvolym på Proton blir bara strax över normalnivå i högtalarna, då bör nivåanpassningen närma sig mixern. Jag har inte testat det än, jag kör så att Protons volymratt är trimmad ungefär som på en vanlig förstärkare dvs att slutsteget står på 75% hela tiden, men vi får se jag kan nog inte låta bli att testa ...

Totalt tycker jag ändå att Proton som försteg låter bättre, det är ett väldigt rent ljud, man skulle kunna beskriva det som kolsvart mellan tonerna. Inget onödigt som ringer och lever om. Det är dessutom oerhört svårt att höra hur hög volym man har på, så nog är det rent 8)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-10-07 22:22

Rymd verkar lite svårt, finns det som separat designparameter när man bygger förstärkare? Några speciella komponenter som är bättre då?

Jag hade iofs två förstärkare på jobbet som hade 20dB för mycket rymd i sig, men jag plockade bara ur förförstärkarna och byglade så blev det bra.

Fast det var bara i diskanten det var problem, runt 6,5 GHz eller så. 800 watt styck var dom på, rätt häftigt på den frekvensen.

Jag har +2dB rymdolja på jobbet också, kanske kunde vara nåt, Före en Eftertest .... efterfest skall det nog vara. 8O 8)

Får det lov att vara en .... ? :D

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-07 22:41

phon = en förkortning på fånig? :roll:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-10-07 23:14

:oops: :oops: ajajaj avslöjad 8O

fast det är ju ändå bättre än beslöjad, tror jag :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 23:16

phon
Tycker du att det här med rytm och rumskänsla är flumm?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-07 23:16

fast det är ju ändå bättre än beslöjad

Nu är det på gränsen till politik(burka) .. snart kommer bomben 8O
Senast redigerad av xeizo 2005-10-07 23:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-07 23:17

Nattlorden skrev:
Tror du inte att du skulle höra skillnad om du sitter och flippar fram och tillbaka mellan +7 och +5 ?

På en skala som sträcker sig till 10? Eller 10 Triljarder?

Frågan var till dom som har F/E-lyssnat, vad jag gissar eller vad du gissar i just denna fråga är inte så intressant.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-10-07 23:22

Nej, oljan är inte i burka, den är i flaska (jaja, den var också rätt dålig ... )

Flint, rytm är OK, om det är en trevlig rytm för ändamålet alltså. Rumskänsla vet jag inte, men jag har rätt bra fågelsinne. Hittar rätt nästan överallt, det är ju en form av rumskänsla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-07 23:29

phon skrev:Nej, oljan är inte i burka, den är i flaska (jaja, den var också rätt dålig ... )

Olja ja... Om olivolja är gjord på oliver, vad är då barntvål gjord av?

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 23:31

phon
Frågan om rytm och rumskänsla får därmed anses som fläckvis besvarad.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-10-07 23:32

Bardiskar förstås!

Fast jag är inte helt säker på vad ntvål är? :oops:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 23:32

Bill50x skrev:
phon skrev:Nej, oljan är inte i burka, den är i flaska (jaja, den var också rätt dålig ... )

Olja ja... Om olivolja är gjord på oliver, vad är då barntvål gjord av?

/ B

:D :D :D Makabert.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-07 23:34

phon skrev:Bardiskar förstås!

Fast jag är inte helt säker på vad ntvål är? :oops:
:lol:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-10-07 23:38

Flint, jag missuppfattade nog frågan, det handlar om ljud va? :oops:

För mig räcker det om återgivningen är perfekt, jag kräver inget extra över det. :D

Fast F/E-lyssning fattar jag inte alls hur det går till. Man lyssnar väl under själva lyssningen! Före och efter lyssningen gör man antagligen något annat, eller i vart fall så är brusnivån noll eftersom anläggningen är av.

Bruset kanske flyttar hit till faktiskt då? 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-08 00:01

phon skrev:Flint, jag missuppfattade nog frågan, det handlar om ljud va? :oops:

För mig räcker det om återgivningen är perfekt, jag kräver inget extra över det. :D

Fast F/E-lyssning fattar jag inte alls hur det går till. Man lyssnar väl under själva lyssningen! Före och efter lyssningen gör man antagligen något annat, eller i vart fall så är brusnivån noll eftersom anläggningen är av.

Bruset kanske flyttar hit till faktiskt då? 8)

Ja endast det bästa är gott nog.

Jag lyssnar också under tiden. Sällan för eller efter.

Bruset uppfanns i Älvdalen, av Hagströms. På 60-talet.
Sen spred det sig till 70-talet då Dolbyn kom och tog ner det.
Nu är det borta helt.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-10-08 00:07

Flint skrev:Bruset uppfanns i Älvdalen, av Hagströms.

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-08 02:18

Harryup skrev:Hoppas ni andra ursäktar men jag tänkte fråga en fråga angående trådens ämne.
Om man tar en F/E-lyssning. Förstärkare nr 2 driver högtalarna och kan förmedla "djup och 3D känsla". Testobjektet nr 1 som bara driver sin konstlast kan det inte. Hur låter det då man kopplar Före och Efter?
Måste väl bli samma eftersom nr 2 driver högtalarna och finns med hela tiden?

Almen skrev:Du ändrar ju insignalen till förstärkare två, då borde utsignalen ändras, kan man tycka.

Om testförstärkaren tar bort (/inte kan förmedla) den rumsinformation som fanns på inspelningen så förmodar jag att förstärkare 2 inte har koll på det, utan jobbar på som vanligt, men utan att ha någon "djup och 3D-känsla" att förmedla.

Harryup skrev:Almen jo det är klart, men kanske skall vara lite tydligare.

Menar om det finns en viss rumsklang redan i kombinationen 2 driver högtalarna som i säg är då ett tillägg dvs färgning. Vi föreställer oss minimalt.
Det kommer ju alltid att höras även om 1 saknar möjlighet att återge det. Alltså borde fallet vara att för att en F/E-lyssning skall fungera så måste anläggningen testen görs i vara helt ofärgad och inte som hävdats att nästan vad som helst duger.
Flint skrev:Harryup
Instämmer.

Hej alla!

Eftersom jag uppfann begreppet F/E-lyssning (för några decennier sedan, gissningvis var det ungefär 1975, första gången i tryck var dock bara för sisådär 15 år sedan) tror jag att jag är en av dem som F/E-lyssnat flest prylar, och svaret på frågan är detta:

Om lyssningsanläggningen (eller programmaterialet!) inte har en fullständig (100%ig) brist på något i förmåga-väg [brist på ljud (är tyst) - på stereofoni (mono) - på dynamik (kan bara spela fyrkantvåg) - på frekvenser (=smal- eller bredbandig total-frånvaro av ljud) - eller vad helst annat som kan betecknas som fullständig oförmåga] så kommer felen från testobjektet ALLTID igenom vid en F/E-lyssning, och avslöjas vid omkopplingen. :P
Vissa hypersubtila färgningar kan mildras en nyans i extremt dåliga lyssningsanläggningar, men i praktiken är det inget man behöver ta någon större hänsyn till, eftersom praktiskt taget alla tänkbara testobjekt har så stora färgningar att de hörs i vilken anläggning som helst när F/E-lyssning tillgripes, vilket man erfar om man F/E-lyssnar ofantliga mängder objekt i massor av olika anäggningar.

Det har dessutom visat sig att alla färgningar från ett testobjekt yttrar sig på praktiskt taget identiskt samma sätt - helt oberoende av vilken apparatur man använder att göra F/E-lyssningen i!

ENDAST testobjektets karaktärer (fel) tycks ha betydelse. :P

Det är också det som är poängen med F/E-lyssning, och orsaken till att F/E-lyssning är så makalöst överlägset vanlig "lyssna och tyck-lyssning", alltså lyssning där testobjektet bara kopplas in en anläggning (exempelvis samma som användes för F/E-lyssningen). Lyssna och tyck-lyssning leder till att en brist i anläggningen (rumsförminskning exempelvis) kommer att leda att att en annan brist (t ex rumsförstoring) i testobjektet kommer att försvinna. :(

Som vanligt är det alltså en beskrivning av problemen med "lyssna och tyck" som innehölls i frågan! Problem som F/E-lyssningen eliminerat, och det är just det som är poängen!

I exemplet kommer anläggningens effektförstärkare (eller inspelningen, eller högtalarna eller rummet eller vilken apparat det än är som lägger till "rum") att få lägga till så mycket rum som den faktiskt gör (när omkopplaren är i läge F) men när man växlar omkoppladen till läge E kommer anläggningen att ha mindre rum att "ta av" eftersom testobjektet tydligen (enligt uppgift från frågeställaren) inte återger rummet korrekt, utan förminskar det. Det kommer att höras, och höras som en skillnad som exakt motsvarar testobjektets oförmåga. :o

Även om totalljudet man hör när man F/E-lyssnar låter helt olika beroende på anläggningen som F/E-lyssningen sker i, kommer skillnaden alltid att bli praktiskt taget densamma - nämligen testobjektets färgning! :P När man sitter där och F/E-lyssnar kalibrerar man liksom bort totalljudet, och uppfattar testobjektets färgning, på ett så entydgt sätt att det är lätt att bilda si en väldigt exakt föreställning om hur det kommer att fungera i olika andra anläggningar, om man vet hur det objekt som redan används där presterar i en F/E-lyssning.

OBS: Detta ovanstående svar är en redovisning av min erfarenhet av gissningsvis nära ett tusental F/E-lyssningar genom åren. Det är INTE en teoretisering (även om teorierna förstås också förutsätter det resultatet). Jag gissar alltså inte.

Men, jag tror inte att det är meningsfullt att berätta detta flera gånger dock, eftersom det inte tycks hjälpa. Det finns bara ett sätt att få de otrogna att tro :wink: , och det är att de själv undersöker saken! Det handlar ju egentligen inte alls om tro, utan om vetskap. Jag vill inte göra troende av någon - jag vill att alla (som vill) skall undersöka tills de förstår. Istället för att spekulera alltså.

Att fråga mig eller någon annan som vet hur F/E-lyssning går till och hur resultaten blir, är meningslöst om det alltid får responsen - "-Jaha, men det tror jag inte på!", följt av något nytt resonemang, som i verkligheten bara är en spekulation utan grund och baserad på bristen av erfarenhet snarare än det motsatta. :(

Mitt råd är därför - om ni vill tro (eller misstro) - ändra ingenting i ert beteende!

Om ni vill veta - sluta ställa frågor ni anser er veta svaren på (och inte tror på) och börja undersök (praktiskt och/eller teoretiskt)!

En bra grundprincip inom vetenskapen är att man inte får ställa frågor som man inte tänker ta hänsyn till svaret på.

Om man ställer en skeptisk fråga måste det finnas ett svar som man acceptera, annars får man inte ställa frågan. Följden av den principen är att man istället för att ställa frågan - ponerar det svar man skulle ha accepterat, och undersöker om det är ett svar som gäller.
Det är ju lättare att leta efter någon man känner till hur det ser ut (svaret man skulle acceptera), än att leta efter vålnader (svaret man inte tror finns alls).

Man kan säga att omvända falsifieringsprincipen gäller! :o

Falsifieringsprincipen: Om man vill bilda en teori runt något måste man i förväg kunna ange villkor som inte får visa sig råda om teorin skall vara giltig.

I detta omvända fall handlar det om att man om man vill falsifiera något först måste ange vilka villkor som skall gälla för att falsifieringen måste underkännas.

I vetenskapliga sammanhang är detta väldigt bra principer, eftersom de gör forskning och teoribildning rimligt effektiv och säkerställer att intelligenta slutsatser kan dras (sådana som är fungerande inom de kända regelverken, vilket dock förstås inte behöver betyda att de är "absoluta sanningar").
Effektiviteten är viktig, eftersom man inte har råd att spilla ett halv eller ett helt liv på att förvara sig mot samma angrepp tusen gånger, trots att det var irrelevant redan första gången.

I icke-vetenskapliga sammanhang är det förstås inte rimligt, eller möjligt att ställa sådan krav, men man kan ju alltid be skeptikerna att inte älta saker som de redan från början har bestämt att det inte finns några svar på, som de tänker acceptera.

Så nu ber jag er: Sluta älta. Det har pågått i 15 år redan, ni är rätt som få kvar som fortfarande är skeptiska, men argumenterar mot utan att ha undersökt.

Om ni ställer frågor måste det finnas något svar ni kan acceptera, annar tjänar frågorna inget syfte annat än att berätta att ni inte tror, och det vet vi ju redan.

Jag har redan tidigare varit inne på att ni måste ta en ny väg - börja undersöka fakta istället för att gissa, om ni skall kunna komma vidare.

Fast det är förstås inte min sak att tvinga någon, men jag vill att ni skall veta att ni framgångsrikt har lyckats övertyga MIG om att ni inte kommer att acceptera varken några argument, eller några redovisningar av erfarenhet från någon av dem som faktiskt varit med och F/E-lyssnat.

Så, jag tror att ni måste skaffa egen erfarenhet istället för att fråga dem ni ändå inte har förtroende för, om ni skall kunna komma längre i fråga om insikt i hur F/E-lyssning fungerar alltså.

Och om ni vill det alltså.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-08 10:57

Varför jag frågar är för att jag hitills inte funnit någon test heltäckande.
Och att faktiskt det är en kedja man lyssnar på med alla dess förtjänster och svagheter. Min frågvishet är gällande slutsteg och konstlast. Vad jag tror eller är öppen för att det ärr möjligt är att man kan nå ett mindre färgat ljud förstärkare-högtalare ihop än om man väljer förstärkare först och sedan köper en högtalare. Eller i värsta fall köper en högtalare först och sedan utan att lyssna köper ett godkänt slutsteg och sitter nöjd för att några andra vet hur det lät när man lyssnade genom någon helt högtalare. SÅ testens utförande kanske är bättre än att slaviskt följa utfallet för maximal lyssningskvalitét ur alla vinklar?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-08 11:18

IngOehman
Du får tycka så. Ingen hindrar dig. Det måste finnas plats för minoriteter i samhället. För mångfaldighetens skull. Och inte minst långfaldighetens.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-08 11:32

Hej Ingvar!

Jag undrar följande:
antag att man har en anläggning (cd+förstärkare+högtalare) där man upplever att ljudet har mycket behagligt med luft mellan instrumenten osv, och att man bestämmer sig för att F/E lyssna varje komponent i denna anläggning. Antag att minst en av komponenterna färgar och är huvudorsaken till att man upplever denna luftighet. Kommer man då i en F/E-lyssning att höra skillnaden mellan före och efter såsom just luftighet, eller kommer den att låta som något annat genom testanläggningen? Närmare bestämt, om testanläggningen inte har förmåga att förmedla luftighet hur kommer då denna skillnad att låta?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-08 11:39

rhenrics
Mkt. bra fråga.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-08 12:08

IngOehman skrev:En bra grundprincip inom vetenskapen är att man inte får ställa frågor som man inte tänker ta hänsyn till svaret på.

Om man ställer en skeptisk fråga måste det finnas ett svar som man acceptera, annars får man inte ställa frågan. Följden av den principen är att man istället för att ställa frågan - ponerar det svar man skulle ha accepterat, och undersöker om det är ett svar som gäller.

Instämmer med det jag har tagit bort i ditt inlägg, men just det här som står kvar ovan tror jag inte gäller, i allmänhet i den vetenskapliga världen. Det är mycket vanligt att man formulerar kritik som frågor. Det fungerar som någon sorts socialt klister, som behåller en vänlig ton med ändå får fram kritiken.

Om jag går till mig själv så kommer jag att tänka på senaste AES när någon hade undersökt om man kunde höra var subwoofrar stod i ett ekofritt rum. De hade påvisat att man hörde det med statistisk signifikans. Min första tanke var att det kom dist från subbarna som hördes. Reflexmässigt formulerade jag det som en fråga: " Do you think that distorsion in the loudspeakers could explain your results" eller nåt sånt. Det visade sig att de inte hade mätt disten, utan bara antagit att den var låg.

När kritik formuleras som frågor blir det föredragshållaren själv som exponerar svagheterna, vilket i någon mening gör kritikern mindre elak (fast det i själva verket är precis lika elakt (om det nu alls är elakt att vara kritisk)). En fråga är ju svår att motkritisera, den kan ju inte vara fel eftersom den inte innehåller något påstående. Likafullt kan den framföra kritik på ett ganska intrikat sätt.

...och det är som sagt mycket vanligt i den vetenskapliga världen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-08 16:01

IngOehman
Du pratar ofta om den vetenskapliga världen och vetenskaplig bedömning.
Vad har du för erfarenheter av den? Vart tog du din doktorshatt? På KTH eller Chalmers. Vad handlade din doktorsavhandling om? Hur definierar du forskare och forskning. Sker den på universitet eller kan jag i min snickeboa forska på sig utgångstransformatorer?
Vad har du för titel i forskavärlden? Hur många poäng har du samlat ihop genom åren?

Det vore kul att veta för din trovärdighets skull.

PS. Jag har ingen högskoleutbildning alls. Inte ens en minuspoäng.
Trots det byggde jag min första rörförstärkare innan mjölktänderna började klia.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-08 18:03

Flint skrev:IngOehman
Vad har du för erfarenheter av den? Vart tog du din doktorshatt? På KTH eller Chalmers. Vad handlade din doktorsavhandling om?

Hm, det här skulle vara ett typiskt sätt att exponera "svagheter" i den vetenskapliga världen. Du förutsätter i din fråga att IÖ har en doktorshatt, vilket jag tror du vet att han inte har, för att få honom att lite skamset titta fram och säga, "eh jag har ingen".

Vi får väl se vad svaret blir... :D

Edit: och jo, vetenskaplig kan man ju vara utan att vara akademisk.
Senast redigerad av Svante 2005-10-08 19:12, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-10-08 18:05

Flint skrev:IngOehman
Vad har du för erfarenheter av den? Vart tog du din doktorshatt? På KTH eller Chalmers. Vad handlade din doktorsavhandling om? Hur definierar du forskare och forskning. Sker den på universitet eller kan jag i min snickeboa forska på sig utgångstransformatorer?
Vad har du för titel i forskavärlden? Hur många poäng har du samlat ihop genom åren?

Det vore kul att veta för din trovärdighets skull.

PS. Jag har ingen högskoleutbildning alls. Inte ens en minuspoäng.
Trots det byggde jag min första rörförstärkare innan mjölktänderna började klia.

IÖ har väl högskoleutbildning, jo. Men doktor är han nog inte.

Men att forska vetenskapligt är inte något man måste vara doktor för, eller ens högskole- eller institutionsverksam. Det handlar om metoder och syften. Syftena måste vara meningsfulla och uppnåeliga ( i princip, i alla fall) och metoderna måste vara genomlysbara och upprepningsbara samt ärligt genomförda.

DVS man ska redovisa dåliga resultat lika väl som önskade, man ska kunna beskriva sin metod så att nån annan med samma bakgrund typ kan upprepa arbetet, och det man vill komma fram till skall vara sådant att man kan veta när man kommit fram.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-08 18:13

n3mmr
"Har väl... " är kanske inte en alldeles exakt formulering.

Tror du inte att IÖ kan svara för sig själv även i det här ämnet? Han brukar kunna det annars. Jag förväntar mig att förteckningen på universitetsutbildningar även här blir i novellform.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-10-08 20:42

Hej!

Enligt mig är vetenskap när någon kommer fram till en slutsats som är sann!

(Det hörs på ordet, vetenskap, att veta)

Detta kan ske genom funderande, eller genom experiment (vilket ju i och för sig inbegriper funderande om det skall vara någon vits med experimentet/experimenten)

Det är alltså enligt mig fullständigt likgiltigt om det är en Professor från Harvard :? eller en potatisodlare från Sibirien 8) som gör upptäckten/kommer fram till slutsatsen.

Det enda som har någon betydelse är att slutsatsen är sann! :wink:

Att en person är en Professor är inte en garanti för någonting, förutom att det garanterar att personen är en Professor förstås! 8)

Vänliga Hälsningar :P

Ändrat: stavfel
Senast redigerad av BACH 2005-10-08 21:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-08 20:53

BACH
Det betyder att världen består av drygt sex miljarder vetenskapsmän för alla tycker vi ju att just vi har rätt.
Håller det?

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-10-08 21:32

Flint skrev:BACH
Det betyder att världen består av drygt sex miljarder vetenskapsmän för alla tycker vi ju att just vi har rätt.
Håller det?

Nej, det håller naturligtvis inte! :wink:

Det räcker inte med att tycka!

Man måste ha en teori som är sann! 8)

Vänliga Hälsningar :P

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi