Pioneer 989 ersättare till 668, 868!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-18 11:57

fbk skrev:
Korrekt återgivning är objektivt. Det kan bara finnas en korrekt återgivning, nämligen den som återskapar ett inspelningstillfälle exakt som det var i rummet

8O Exakt som det var i rummet :lol:

Föredrar du "rumtiden" ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-18 11:58

Blue skrev:Men snälla Martin, om det nu är så att både jag och Mayro har fått detta om bakfoten (och säkert många andra), kan du då inte förklara hur det EGENTLIGEN ligger till med den saken då?

Tydligen inte.

Om man säger tex: LTS påstår inte att Pioneer 668 är världens bästa DVD/CD-spelare.

Hur tolkar du det då?

Eller: LTS påstår inte att de sitter inne med sanningen om hur man uppnår transparent ljud.

Kan du beskriva för mig hur du tolkar detta?

Ska det verkligen vara så svårt att släppa ryktena? :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-18 11:58

fbk skrev:
Korrekt återgivning är objektivt. Det kan bara finnas en korrekt återgivning, nämligen den som återskapar ett inspelningstillfälle exakt som det var i rummet

8O Exakt som det var i rummet :lol:

FBK> Vad tycker du om legato link förresten?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-18 11:59

LTS-folket, det låter nästan litegrann som de där småknattarna i Ronja...

Finns en del likheter :lol:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-18 12:01

Martin skrev:Mayro: Om du istället bara tog saker för vad de är istället för att försöka missförstå saker in absurdum så kanske du ser att LTS inte påstår att "Pioneer o en hel värld vet inget om hur man bygger dvd o cd...", "nad o nån stackars fler stärkare är ok...resten är felkonstruerade osv.." osv. Ser du inte själv vilket förtal och rentskitsnack det är?

Följ istället ditt eget "råd" och läs testerna och strunta i alla rykten och skit som går runt på nätet.

Jag ser vad LTS folket säger.
verkligen?

Om du tror jag går på ryckten så har du fel.. Jag har varit med ett tag o sett både Linn. carlson samt ino osv.. sett LTS kablar o annat som debaterats...

Men jag är inte omöjlig.. Jag skall se om du har rätt en gång till.. OM det är så att sedan igår det har ändrats på saker o ting så man numera inte sågar snudd allt som ej är rekomenderar osv...

Så ok... Slutar här nu vidare debatt.. Men återkommer om du har fel kompis... :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-18 12:01

Ja, faktiskt gör det ju det. LTS vågar ifrågasätta saker!

Varför gör di på detta viset? 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-18 12:03

FBK> Vad tycker du om legato link förresten

Jag missade legato link totalt dvs det blev aldrig av att lyssna på någon Pioneer, på den tiden så var jag stort fan av H/Ks CD-spelare :) Dvs innan de började utveckla grejerna i Danmark, då spårade det ur :roll:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-18 12:10

fbk skrev:
FBK> Vad tycker du om legato link förresten

Jag missade legato link totalt dvs det blev aldrig av att lyssna på någon Pioneer, på den tiden så var jag stort fan av H/Ks CD-spelare :) Dvs innan de började utveckla grejerna i Danmark, då spårade det ur :roll:

Ok, men ändå är du inne o antyder att LTS skulle ha fel om Legato Link med dina "spam-inlägg" hur kan det komma sig om du själv missat LL totalt :?:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-18 12:37

Blue skrev:Jax skriver också: "Korrekt återgivning är objektivt. Det kan bara finnas en korrekt återgivning, nämligen den som återskapar ett inspelningstillfälle exakt som det var i rummet. Detta är lite svårt när vi inte har kontroll över hela kedjan, vi kan bara påverka den från fonogramet och efter."

Jag tycker att dessa två uttalanden ganska tydligt illustrerar det jag sa: "sitta inne med de universella svaren på vad "korrekt återgivning" är, hur det upptäcks och hur det uppnås." Men än en gång, eftersom ni tydligen inte håller med om att så är fallet, berätta hur det ligger till då!

Menar ni att det finns andra vägar till korrekt återgivning än dom som presenteras av LTS? I så fall vilka?

"Korrekt återgivning" är på ren svenska "återgivning utan fel". Hur kan det betyda något annat?

LTS sitter inte alls inne med några "universella svar", det är något som kritikerna själva hittat på. Vad LTS gjort är att ta fram en metod för att detektera återgivningsfel ("färgning") hos apparater i form av F/E-lyssningen. Den metoden kan på statistisk grund fastslå att en apparat färgar. Skulle F/E-lyssningen misslyckas på en apparat så anses den vara en god återgivare med ej hörbar färgning. Det är alltså inte en "sanning man sitter inne med". Det finns säkert fler metoder att välja ut goda återgivare med, LTS har bara en.

Återigen, var är den sakliga konstruktiva kritiken någonstans?
- Militant slacker

Användarvisningsbild
mickhe

Inläggav mickhe » 2005-10-18 13:02

Och frågan är väl varför ska man bry sig...låt alla plaska i ankdammen...och reka produkter som inte finns på marknaden...

Så själva LTS verkar ju flyta ut med tidvattnet...men ni som jobbar aktivt och är medlemmar beundrar jag...ni är dom med absolut störst kunskap om verkligen vet vad ni snackar om RESPEKT...

/Micke

Edit...skrev in "verkligen vet"...
Senast redigerad av mickhe 2005-10-18 13:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-10-18 13:14

Martin: "Tydligen inte. Om man säger tex: LTS påstår inte att Pioneer 668 är världens bästa DVD/CD-spelare. Hur tolkar du det då?"

Hur jag skulle "tolka" det? Jag skulle tolka det som att ni inte anser att det är världens bästa DVD-/CD-spelare. Problemet är väl bara att det inte är det ni säger, utan snarare: "Pioneer 668 är fri från hörbara färgningar. Därmed kan ingenting bli bättre (förutsatt att man med bra avser en så korrekt återgivning som möjligt) utan endast lika bra." En logisk slutsats av detta är att Pioneer 668 är (möjligen en av) världens bästa cd-/dvd-spelare enligt er deifintion på "bäst". Eller hur?

Martin: "LTS påstår inte att de sitter inne med sanningen om hur man uppnår transparent ljud."

Jasså? Anser ni att det finns ANDRA sätt att uppnå korrekt återgivning? I så fall kan jag säga att jag aldrig har hört något om dessa från ert håll! Vilka är i så fall dessa sätt? Det vore kul att höra! Eller, menar du att den där kedjan av rekommenderade produkter i själva verket inte ÄR fri från hörbara färgningar?

Det jag säger är INTE baserat på några "rykten" utan på det jag har läst och hört från LTS-håll. Analyserar man det finner man en väldigt stark tro på sitt eget synsätt, sina metoder och de apparater man rekommenderar, och väldigt lite öppenhet för möjligheten att man skulle kunna ha fel, eller att det skulle kunna finnas andra lika bra, eller bättre vägar att gå för att nå den "korrekta återgivningen".

:)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-10-18 13:14

IngOehman skrev:
rhenrics skrev:Alltså, jag är ute efter att få reda på 8) vad det är man lägger till (övertoner?) och hur man gör det. Eller ljuger Pioneers reklam i det avseendet?

Ja, när Pioneer påstår att de lägger till de övertoner från musiken som saknas så ljuger de läsarna av reklamen rakt i ansiktet.

Det som LL gör är något oerhört mycket simplare - nämligen att tillåta en massa kvantiseringsdistorsion (som inte har några likheter med övertonerna från musikinstrumenten) att slippa igenom. :cry:

Vh, iö

Hej Ingvar!

Vore det inte bättre om du använder den vedertagna terminologin vikningsdistorsion? Kvantiseringsdistorsion härrör ju från andra distorsionsmekanismer. Eller var det bara en felskrivning?

----

Hej RHenrics!

Jag har sett på diskussionerna, och både dina frågor samt svar ges, och det talas om "övertoner". Detta kan lätt tolkas som att Legato Link lägger till harmoniska övertoner, vilket inte är fallet. Det som slipper ur Legato Links digitala filter är i själva verket vikningsdistorsion som inte har någon harmonisk struktur i förhållande till originalsignalen. Distorsionsprodukter slipper ut på utgångarna som är både högre och lägre i frekvens än den verkliga signalen. Bättre att kalla det för intermodulationsprodukter i förhållande till samplingsfrekvensen i så fall, eller helt enkelt det vedertagna begreppet vikningsdistorsion.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-18 13:23

Blue skrev:Hur jag skulle "tolka" det? Jag skulle tolka det som att ni inte anser att det är världens bästa DVD-/CD-spelare. Problemet är väl bara att det inte är det ni säger, utan snarare: "Pioneer 668 är fri från hörbara färgningar. Därmed kan ingenting bli bättre (förutsatt att man med bra avser en så korrekt återgivning som möjligt) utan endast lika bra." En logisk slutsats av detta är att Pioneer 668 är (möjligen en av) världens bästa cd-/dvd-spelare enligt er deifintion på "bäst". Eller hur?

Tolka det som: av de vi testat är det den hittils bästa och en cd-spelare vi kan rekommendera utan reservationer (? där kanske fanns reservationer ?). Det finns inget som hindrar att någon annan cdspelare preseterar lika bra, eller bättre*, men vi har inte funnit det.

* man kan ha brusnivån ännu längre ifrån det hörbaras gräns

Vad är det för fel på "Pioneer 668 är (möjligen en av) världens bästa cd-/dvd-spelare enligt vår defintion på "bäst"" ? Det är väl ett väldigt ärligt och öppet konstaterande av vad man kommit fram till, men ändå lämnar öppet för att det finns mer som är bra och kanske bättre? Dessutom finns "vår definition" specificerat till skillnad från normala tester som bara gäller med viss testutrustning i ett visst rum i öronen på en viss journalist (som kanske hade en bra eller dålig dag, mer eller mindre bakis eller nykär?)

Hur mycket mer obektivt testat och recenserat av hur en apparat beter sig kan du finna på annat hål? *undrande*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-10-18 13:53

Mayro skrev:fattar inte varför man ens diskuterar F/E lyssning i en tråd där alla innan man ens sett spelaren dömt ut den..Den är ju "felkonstruerad" ju.

I så skygglappstäckta ögon har man nog redan satt på sig "transparanseplacebobrillorna" via redan bestämmt sig..

Ett öppet o härligt klimat för nyfikenhet o framåtskridande får man säga..

Fattar inte varför alla dessa otroliga "tekniker" som kan allt här inte sätter ihop en egen spelare som är rätt konstruerade .

Högtalartilverkare kan ej bygga. Bara en.. Pioneer o en hel värld vet inget om hur man bygger dvd o cd...

nad o nån stackars fler stärkare är ok...resten är felkonstruerade osv..

Man behöver inte vara ett snille direkt för att inse en del saker gått stenfel någonstans inom LTS gängets utveklande.. :lol:

Det absolut bästa är att man egentligen inte behöver säga detta. För det är så uppenbart att LTS har stenfel i sina slutledningar.. Detta PGA sina rena ORIMLIGHET helt enkelt...

För det är vad det är till 100%.. ORIMLIGHETER!!! :lol:

Hej Tobbe!

Jag vill be dig att observera att INGEN ur LTS tekniksektion kommenterat själva DVD-spelaren DV-989!

Det har kommit inlägg från Ingvar Öhman, men de gäller ENBART huruvida Legato Link är en bra eller dålig lösning, INGET som är klagomål på ovan nämnda DVD-spelare! Det är ju ett helt naturligt förhållningssätt, eftersom vi helt enkelt ännu inte har provat/testat ovan nämnda apparat.

Sedan har vi i tillägg till detta uttalanden från diverse andra människor som inte deltar i LTS testverksamhet. Därför ber jag dig att INTE dra likhetstecken mellan dessa personers uttalanden om själva DVD-spelaren och LTS testverksamhet. Hoppas du förstår mig.

Sedan har jag en personlig ståndpunkt om DVD-989 också (hör och häpna!). Jag anser att om Legato Link-funktionen är avstängbar, så är ju allt frid och fröjd, bara att välja själv således! Då skulle jag själv förstås välja att stänga av Legato-link-funktionen. Om Legato Link-funktionen väsentligt skulle fördyra spelare, så skulle jag tycka det var onödigt att ha det inbyggt, men jag tror faktiskt inte att att det är speciellt fördyrande för butikspriset. Liknande "Legato Link-"funktion finns på en del av Sonys spelare, fast då heter funktionen något annat. Detta har vi i LTS testsektion också testat, bäst var då läge "STD". Filter "1", "2", eller "3" låter klart annorlunda än det ska, vilket enkelt kan studeras genom att spela musik, och validering kan enkelt göras genom att lyssna på en svept sinuston vilket ger god hörbarhet av fenomenet. Som komplement kan man studera på ett oscilloskop hur sinustonen beter sig, vilket kan göra en tekniker "mindre positivt inställd" till funktionen, milt sagt. Något av dessa filter (jag kommer inte ihåg vilket av dem) kan i vissa fall subjektivt låta som om något sitter löst inne i högtalaren(!).

I all välmening,

Johan
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-18 14:35

Äh, jag orkar inte bry mig. Blue, du misstolkar ju det jag skriver... :(

Tycker du verkligen att din tolkning av mina påståenden är riktig?

påstående: "LTS påstår inte att Pioneer 668 är världens bästa DVD/CD-spelare."

din tolkning: "Jag skulle tolka det som att ni inte anser att det är världens bästa DVD-/CD-spelare."

Inte undra på att det blir fel...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-18 15:39

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44256

här finns en som säljer en superspelare...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-18 15:43

Ok, men ändå är du inne o antyder att LTS skulle ha fel om Legato Link med dina "spam-inlägg" hur kan det komma sig om du själv missat LL totalt
Antyder :o Jag har ingen aning om hur detta Pioneer påfund låter, eftersom jag aldrig har lyssnat på någon spelare med det.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-18 15:59

Äh, jag orkar inte bry mig. Blue, du misstolkar ju det jag skriver...

Tycker du verkligen att din tolkning av mina påståenden är riktig?

påstående: "LTS påstår inte att Pioneer 668 är världens bästa DVD/CD-spelare."

din tolkning: "Jag skulle tolka det som att ni inte anser att det är världens bästa DVD-/CD-spelare."

Inte undra på att det blir fel

Det är ingen som misstolkar Martin, det är bara att läsa vad LTS medlemmar, fallangen, svansen osv skriver!
Som blue skrev:
Pioneer 668 är fri från hörbara färgningar. Därmed kan ingenting bli bättre (förutsatt att man med bra avser en så korrekt återgivning som möjligt) utan endast lika bra." En logisk slutsats av detta är att Pioneer 668 är (möjligen en av) världens bästa cd-/dvd-spelare enligt er deifintion på "bäst". Eller hur?

Detta läser man överallt att "Pioneer 668 är fri ifrån hörbara färgningar" och därmed kan inget bli bättre"

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-18 16:08

... och därmed är debatten nere på nivån där svenskt skriftspråk tolkas med medveten vinkling i syfte att misskreditera.

Sandlåda.

Finns inget mer att hämta här.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-18 16:18

fbk: ingen som misstolkar... :lol:

du kan ju börja med att läsa vad "LTS-folket" skriver (och inte blues misstolkningar av det) så kan vi diskutera sen...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-18 16:22

fbk skrev:
Ok, men ändå är du inne o antyder att LTS skulle ha fel om Legato Link med dina "spam-inlägg" hur kan det komma sig om du själv missat LL totalt
Antyder :o Jag har ingen aning om hur detta Pioneer påfund låter, eftersom jag aldrig har lyssnat på någon spelare med det.
Vad gör du då i tråden mer än sprider ovettiga inlägg?

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-10-18 16:25

Det är lättare att gissa och tro, än att ta reda på och förstå...

Edit: Jag tycker 989 är rätt snygg och LL dåligt. Så, On Topic och allt :wink:
Senast redigerad av Baltazar 2005-10-18 16:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-18 16:25

jax samt andra som blir så förbaskat sura för folk går på era egna saker på ert eget sätt som ni gör totalt jämt o ständigt omvänt med hån o glåpord osv.....

Varför sitta o pipa då ni får smaka lite gnäll o kritik för ert sätt att se på saker o ting..

Direkt man blir en eller flera som säger vad man tycker om era tester o resultat osv så sitter ni o piper om sandlåda osv...

Barnrumpeaktigt rent ut sagt...

Men nu fattas bara "farbror klipp o klistra" så är alla inblandade som vanligt...
Med matra om färgningar.. vet nämligen bäst.. o en herrans slogan om hur oskylidiga LTS är osv..' :lol: :lol:

Larv rent ut sagt.. Pioneer är en vanlig spelare som alla andra som matchats hårt i testmetod som är rätt orimlig i sina resultat.

Man behöver inte ens sätta sig in i metoden för att INSE den är orimlig..

Fatta bara VAD som är recomend så inser vilket vettig mäniska som helst att LTS. ( förlåt Johan) är ute o seglar rent ut sagt...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-18 16:29

du kan ju börja med att läsa vad "LTS-folket" skriver (och inte blues misstolkningar av det) så kan vi diskutera sen...

Jag tolkar det "LTS-folket" skriver på samma sätt som Blue, så då är vi i så fall två :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-18 16:32

Mayro: Ja det fattar man ju inte behövs några som helst sakliga argument för att såga. Och man behöver inte ens förstå testmetoden för att veta att den inte funkar... Det räcker faktiskt med att titta på märket på en apparat för att veta hur den presterar ljudmässigt. Det inser man ju bara man har lite hjärna att tänka med... :roll:

Förlåt, jag menar inte det jag säger men detta är verkligen helt otroligt barnsligt.
Senast redigerad av Martin 2005-10-18 16:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-10-18 16:34

Mayor, redogör sakligt för LTS testmetoder som är så orimliga att man inte ens behöver sätta sig in i dom för att förstå dom då?

Varför sitta o pipa då ni får smaka lite gnäll o kritik för ert sätt att se på saker o ting..

Direkt man blir en eller flera som säger vad man tycker om era tester o resultat osv så sitter ni o piper om sandlåda osv...

Om man byter ut "gnäll" och "kritik" mot skitsnack och kritik som aldrig är konstruktiv så komemr vi nog aningen närmare sannignen.

Barnrumpeaktigt är att säga: "Ni har fel och ni är dumma, och det behöver jag inte redogöra för varför, för det förstår vemsomhelst..."

Var är den sakliga kritiken som skulle sätta LTS och deras testmetodiker på pottan som du verkar sitta inne med?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-18 16:41

Allvarligt, de som inte fattat LTS testmetodik eller mål vid det här laget kommer nog aldrig fatta det. Vissa människor har helt enkelt svårare att förstå än andra (uppenbarligen)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-18 16:42

Mayro skrev:jax samt andra som blir så förbaskat sura för folk går på era egna saker på ert eget sätt som ni gör totalt jämt o ständigt omvänt med hån o glåpord osv.....

Jag har inget emot saklig och/eller konstruktiv kritik. Inte heller är jag sur. Jag är bara trött på osakligheterna i gnället från LTS-motståndarna.

Inte heller använder jag glåpord eller hån, om någon uppfattat mina skrifter som sådant så peka på det så jag eventuellt kan be om ursäkt för det.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-18 16:54

Jag har annat att göra nu än att munhuggas med dig Farbror Rydberg :) Ska bla. lyssna på musik :D Men läs vad Mayro skrev:
jax samt andra som blir så förbaskat sura för folk går på era egna saker på ert eget sätt som ni gör totalt jämt o ständigt omvänt med hån o glåpord osv.....

Barnrumpeaktigt rent ut sagt...

Tyvärr så har han rätt! Vet inte hur många gånger man själv har blivit utsatt för denna mobb här, och till slut så ändrar man beteende och hånar tillbaka. Numera så brukar jag bara sitta och läsa här ibland när något kul dyker upp, för det är ganska meningslöst att skriva något, för är man inte ""en i gänget"" så blir man hånad, häcklad och får bara en massa glåpord mot sig och då tröttnar man. Nu ska jag tillägga att det även finns trevliga Faktiskt.se medlemmar men tyvärr så hörs de mindre än andra :(

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-18 17:05

fbk skrev:

Jag har annat att göra nu än att munhuggas med dig Farbror Rydberg :) Ska bla. lyssna på musik :D Men läs vad Mayro skrev

Det som du och Mayro inte verkar förstå är att "kritiken" helt saknar saklig grund. Så det Mayro skriver är ju som vanligt ren rappakalja och att du verkar hålla med är ju högst anmärkningsvärt! 8O

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi